Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
AndrevdG
Vandaag
om 06:09:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Lobomotion69
Vandaag
om 03:57:29
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr…
door
hmmglaser
Vandaag
om 02:32:59
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
13 June 2025, 23:53:36
EifelBurgenBahn
door
Reinout van Rees
13 June 2025, 23:38:16
ÖBB smalspoor in het Waldviertel.
door
NS264
13 June 2025, 23:27:04
Postwagen Hbbkkss Schaal-0
door
hans nahon
13 June 2025, 23:16:17
ESU Loksound V4 Plux22
door
Falkenberg
13 June 2025, 23:08:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Besselspoor
13 June 2025, 23:00:09
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
door
J. Moors
13 June 2025, 22:22:33
Tamiya kleur dak Bundesbahn
door
Benelux795
13 June 2025, 21:53:57
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE
door
Rob Bennis
13 June 2025, 21:20:16
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM
door
R1954
13 June 2025, 21:05:05
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
Frits C
13 June 2025, 20:20:25
US diorama in H0
door
Wim Vink
13 June 2025, 19:33:48
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
FrankJ
13 June 2025, 19:33:40
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
door
Eric B
13 June 2025, 19:28:04
Verschil in grootte huizen......
door
MOVisser
13 June 2025, 19:14:19
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag
door
MOVisser
13 June 2025, 19:00:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
MathynK
13 June 2025, 18:42:35
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
13 June 2025, 18:28:42
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald
door
Frank 123
13 June 2025, 17:09:57
Roco gebogen wissels 2,5 mm
door
VictorPM
13 June 2025, 16:12:21
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset
door
Besselspoor
13 June 2025, 16:05:32
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Eric v C
13 June 2025, 16:03:36
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
MOVisser
13 June 2025, 15:15:57
Piko 2025
door
VAM65
13 June 2025, 14:54:44
Roco 290 digtaliseren
door
Tijdperk||
13 June 2025, 12:40:49
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Benelux795
13 June 2025, 11:32:07
Mooi weer om buiten te spelen
door
puntenglijder
13 June 2025, 11:24:30
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Zelf H0 figuurtjes maken
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Volgende
- [
1
]
2
3
4
Omlaag
Auteur
Topic: Zelf H0 figuurtjes maken (gelezen 16968 keer)
Fedor
Offline
Berichten: 260
Zelf H0 figuurtjes maken
«
Gepost op:
12 January 2016, 19:20:56 »
Zoals sommigen misschien weten, ben ik aan het bouwen van een EAR Class 59 Garratt in H0m,
ik doe daar elders op dit forum verslag van
. Mijn uiteindelijke ambitie is een modelbaan te maken met een Oost-Afrikaans thema waar diverse types meterspoor Garratts van de EAR op rondrijden. Op zo'n baan horen uiteraard ook figuurtjes, en dat zouden naar mijn idee geen vrolijke duitse of zwitserse Preisertjes moeten zijn maar Afrikaanse modelspoor figuurtjes.
Die zijn echter niet of nauwelijks verkrijgbaar, dus ook die zal ik zelf moeten maken.
Afgelopen kerstdagen had ik even niks om handen, de nieuwste versie van het chassis wordt momenteel door PPD Ltd. ge-etst en dus had ik wat tijd om te rommelen in 3D. Met als gevolg drie series van zes figuurtjes:
- een setje met Sikh machinisten (veel treinbestuurders bij de EAR waren van Sikh herkomst)
- een setje met Afrikaans spoorwegpersoneel
- een setje Afrikaanse kinderen, in Afrika maken spelende kinderen nog veel meer deel uit van het straatbeeld dan in ons deel van de wereld.
Ik heb ze al geupload bij Shapeways, ze komen alle tests voor FUD met flag en wimpel door. Nu maar eens laten printen, kijken hoe ze er in het echt uitzien.
Gelogd
Bezig met:
- De bouw van een EAR Class 59 Garratt
- Diverse andere Afrikaanse modelspoorprojecten
- TRAX - de gratis webbased ontwerpsoftware voor jouw modelbaan
JvB
...en dan denk ik aan Brabant....
Offline
Berichten: 170
de sfeer van de jaren 60 in H0
Re: Zelf H0 figuurtjes maken
«
Reactie #1 Gepost op:
12 January 2016, 19:24:33 »
knap werk. Mijn complimenten
Gelogd
met vriendelijke groet,
Jan
ronald1956
OHMB Team Mitropa
Offline
Berichten: 1677
Tram&Trein NL- H0
Re: Zelf H0 figuurtjes maken
«
Reactie #2 Gepost op:
12 January 2016, 20:08:52 »
Ziet er overtuigend uit
Gelogd
Met vriendelijke groet , Ronald -
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37208.0.html
ingenium
TM
Offline
Berichten: 4353
Re: Zelf H0 figuurtjes maken
«
Reactie #3 Gepost op:
12 January 2016, 21:08:11 »
Een draaistel of een ketel kan ik wel maken, maar een mens of boom, hoe doe je dat???
Gelogd
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...
Tulpendaal
Offline
Berichten: 3580
Westlandbaan-Delft
Re: Zelf H0 figuurtjes maken
«
Reactie #4 Gepost op:
12 January 2016, 22:21:26 »
Wacht met spanning op fotos van de prints en dan van geverfde eindproducten.
Gr Joke
Gelogd
Groetjes Joke
Actief op INSTA als Tulpendaal-modelbouw
TRAM
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=66742.msg3222251988;topicseen#msg3222251988
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9884
Re: Zelf H0 figuurtjes maken
«
Reactie #5 Gepost op:
12 January 2016, 22:47:17 »
cool!
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
Sven
Offline
Berichten: 8291
Eton Wick, UK
Re: Zelf H0 figuurtjes maken
«
Reactie #6 Gepost op:
12 January 2016, 22:56:47 »
Zo zou ik het doen: Met het gratis
http://daz3d.com
kun je een figuur vorm en een houding geven en dan Sculptris (eveneens gratis
http://pixologic.com/sculptris/
) gebruiken om de details van het model als klei te bewerken. Maar ik ben ook zeer benieuwd hoe jij het aangepakt hebt (wellicht makkelijker).
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7736
Forummoderator
Re: Zelf H0 figuurtjes maken
«
Reactie #7 Gepost op:
13 January 2016, 00:38:00 »
Wow! Ook benieuwd naar het resultaat, vooral omdat het er (zo schat ik het in) er authentiek door uit komt te zien.
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Fedor
Offline
Berichten: 260
Re: Zelf H0 figuurtjes maken
«
Reactie #8 Gepost op:
13 January 2016, 07:03:59 »
@Sven: Ik zal kort mijn maakproces beschrijven, het was geen tovenarij en ik ben bepaald geen gevorderde 3D-er. Maar gelukkig zijn er hele goede gereedschappen.
De basisfiguren voor mijn Afrikaanse figuurtjes maak ik met MakeHuman, een gratis tool waarmee je 3Dfiguren kunt maken. Je vult allerlei variabelen in - waaronder ras, geslacht, lengte en gewicht - en dan krijg je een figuurtje. Een Afrikaan is honderd procent Afrikaans, een Sikh is 90 procent blank en een klein deel aziatisch.
Ik gebruik vervolgens mijn oude en vertrouwde Sketchup om het basis figuurtje te voorzien van extra's zoals een tulbant, een pet of een schep. Wellicht zie je dat één van de stationchefs een token aanreikt aan een machinist - dat soort dingen moet ik zelf maken.
Vervolgens geef ik het figuurtje een animatie-skelet en kan ik de pose bepalen. Als je foto's bekijkt van Afrikaanse stations dan zie je aanzienlijk veel vaker dan bij ons mensen op de grond zitten - gehurkt, met opgetrokken benen, benen gestrekt. Niet zelden liggen mensen te slapen. Er zijn wel bankjes maar het lijkt er op dat je stand bepaalt of jij op dat bankje kunt gaan zitten. Een stationschef is een autoriteit, dus die zit op het bankje te slapen. Een kruier zal zijn tukje op de grond moeten doen.
Het lastigste is eigenlijk het voortdurend omzetten in andere fileformaten - niet alleen om de figuren in verschillende tools te kunnen bewerken, zoals Sketchup, Blender en MakeHuman - maar ook om dat ze niet allemaal dezelfde features ondersteunen - zo kennen X3D en FBX wel rigging (het animatieskelet) - en DAE en STL niet. DAE is een formaat waar Sketchup goed mee kan omgaan maar heeft helaas de neiging om de hele zooi 90 graden te kantelen bij het exporteren. En STL vergeet of je in millimeters of meters aan het werken was. Tenslotte helpt een omzetting soms ook om onzichtbare foutjes uit de 3D-figuren te halen, die er bij een volgende stap ineens toe leiden dat je figuur vlakken kwijtraakt.
Om steeds die omzetting te kunnen doen, gebruik ik MeshLab, een tool waarmee je van tal van formaten naar een ander formaat kunt omzetten. Daarnaast bevat MeshLab een enorme toolset. De belangrijkste tool die ik gebruik is 'Quadric Edge Collapse Decimation' - hiermee kan ik de complexiteit van het model terugbrengen. MakeHuman levert namelijk modellen af met rond de 50 duizend vlakjes. Daar worden de andere tools niet sneller van en de bestanden voor Shapeways mogen niet groter dan 64MB zijn. Dus halveer ik het aantal vlakjes. Dit is overigens een moment waarop die verborgen gebreken in je model aan het licht komen - soms zitten er ineens enorme gaten in het gezicht of vallen de vingers eraf.
Overigens kent Sketchup ook een plugin om het aantal vlakken te verminderen - Artisan - maar mijn ervaring is dat die plugin teveel van de details verliest waardoor bijvoorbeeld het gezicht van de dikke stationschef meer op Wim Bosboom ging lijken dan op een Afrikaan. Niks ten nadele uiteraard van deze uitmuntende televisieprofessional, dat wilde ik nog even kwijt.
Tenslotte is de laatste in het rijtje trucs dat je probeert om binnen de toleranties van Shapeways te blijven. De figuurtjes worden geprint in 'Frosted Ultra Detail', het meest gedetailleerde materiaal dat Shapeways kent - maar dan nog wordt het spannend met de vingertjes en sommige details in het gezicht. Gelukkig biedt Shapeways geweldige tools die je precies vertellen waar eventuele problemen zitten. En als je op het randje zit heb je ook nog de optie om 'voor eigen risico' het printje toch uit te voeren. Ik zat gelukkig helemaal veilig, alleen maar groene vinkjes.
Ik heb nog geen leverdatum doorgekregen, dus ik wacht nog gespannen af. Nu maar eens verf zoeken. Iemand suggesties voor goede huidskleur-verf voor niet-westerse gezichten?
Gelogd
Bezig met:
- De bouw van een EAR Class 59 Garratt
- Diverse andere Afrikaanse modelspoorprojecten
- TRAX - de gratis webbased ontwerpsoftware voor jouw modelbaan
Peter Spruit
Offline
Berichten: 1646
SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re: Zelf H0 figuurtjes maken
«
Reactie #9 Gepost op:
13 January 2016, 08:20:09 »
Heel knap gedaan en twijfel er niet aan dat het geschilderd resultaat de Preiser zwaar zal overtreffen !
Gelogd
Petdig1
ingenium
TM
Offline
Berichten: 4353
Re: Zelf H0 figuurtjes maken
«
Reactie #10 Gepost op:
13 January 2016, 08:32:36 »
Dank voor de omschrijving!
Gelogd
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...
Ruud K
Offline
Berichten: 12176
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Zelf H0 figuurtjes maken
«
Reactie #11 Gepost op:
13 January 2016, 10:47:09 »
Dit vind ik een heel interessant draadje! Zelf figuren maken is natuurlijk het summum. Mooier is er niet.
Groet,
Ruud
Gelogd
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus
Joran
Offline
Berichten: 1541
NS tijdperk IV (1981)
Re: Zelf H0 figuurtjes maken
«
Reactie #12 Gepost op:
13 January 2016, 11:07:31 »
Zeker cool!
Gelogd
Pauldg
Offline
Berichten: 7441
Re: Zelf H0 figuurtjes maken
«
Reactie #13 Gepost op:
13 January 2016, 11:43:55 »
Als ik dit zo zie vraag ik mij (wederom) af waarom de 'grote' merken maar volharden in het maken van onrealistische kleibonken die voor mensen moeten doorgaan.
Het is een van de voornaamste redenen waarom ik blijf volharden in het bouwen van spookbanen. Maar dit ziet er veelbelovend uit!
mvg, Paul
Gelogd
Don't be part of the problem. Be the entire problem!
Ronald Halma
Organisator US Convention Nederland
Offline
Berichten: 17659
Modelrailroading is fun!
Re: Zelf H0 figuurtjes maken
«
Reactie #14 Gepost op:
13 January 2016, 13:19:24 »
Inderdaad, erg mooi om te zien! Ben benieuwd naar de print resultaten.
Gelogd
Greetz, Ronald
Mijn US Convention Aalten
Mijn blog!
Mijn USA reizen
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Volgende
- [
1
]
2
3
4
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Zelf H0 figuurtjes maken