Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 12:29:01
Piko TT 2025 door Bartje81
Vandaag om 12:27:49
Piko 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 12:18:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door meino
Vandaag om 12:17:58
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 12:07:48
Line-up foto's van modellen door 1200blauw
Vandaag om 11:58:56
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door VAM65
Vandaag om 11:57:57
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door Gerrit H
Vandaag om 11:54:11
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 11:50:38
De Projecten van RetroJack door spoorijzer
Vandaag om 11:44:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 11:26:14
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:18:52
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 10:57:33
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 10:52:20
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door TonM
Vandaag om 10:48:15
Digitaal-delta door Montanbahn
Vandaag om 10:06:46
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Pauldg
Vandaag om 10:06:35
mDDM, waarom 3 draaistellen? door spoorijzer
Vandaag om 09:58:20
modulebaan in spoor 1 door rjr
Vandaag om 09:39:51
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 09:38:29
Pfarrerwinkel bahn door Hans GJ
Vandaag om 09:30:56
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
Vandaag om 09:04:05
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:36:29
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jelmer
Vandaag om 08:22:39
Had de NS4903 rangeerlicht? door Edwin2121992
Vandaag om 08:12:22
Lemke 2025 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 00:05:10
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Dennis1984
27 October 2025, 23:54:05
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Ronzol
27 October 2025, 22:25:58
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
27 October 2025, 22:04:19
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
27 October 2025, 22:00:56
  

Auteur Topic: Nieuwe brug over A1  (gelezen 14453 keer)

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4694
Nieuwe brug over A1
« Gepost op: 16 May 2015, 09:27:11 »
Bijgaand twee kort filmpjes over de bouw van de nieuwe spoorbrug over de snelweg A1.

Als je er naast staat voel je heel klein, op dit moment zijn de rechter boogdelen al geplaatst.

klik

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

haes

  • Offline Offline
  • Berichten: 834
  • Hellendoorn en NAM Schoonebeek in FiNe
Re: Nieuwe brug over A1
« Reactie #1 Gepost op: 16 May 2015, 17:12:10 »
Ik volg de bouw activiteiten al een tijdje als inwoner van Almere, zelfs mijn zoon loopt door het beeld in een van de filmpjes :)

gr Hans
Hellendoorn station en Schoonebeek Olieverlading in FiNescale/Fremo N normen

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4694
Re: Nieuwe brug over A1
« Reactie #2 Gepost op: 16 May 2015, 17:16:18 »
Hi Hans

Ik woon ook in Almere en werk in Naarden, in mijn lunchpauze wil ik hier wel eens langsrijden en het is echt gigantisch.

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1445
Re: Nieuwe brug over A1
« Reactie #3 Gepost op: 17 May 2015, 08:00:30 »

Er word in het filmpje gezegd dat deze nieuwe spoorbrug een afstand gaat overbruggen van 255 en daarmee de langste spoorbrug zonder steunpunten.

Hoe lang is de Dintelhaven spoorbrug op de Rotterdamse Havenlijn eigenlijk dan?
Hier staat 270 meter http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Dintelhavenbrug
En hier ook http://db.bruggenstichting.nl/BruggenDB/nbs.asp?id=300&mode=ShowRecord
Dan is die nieuwe spoorbrug toch niet de langste spoorbrug lijkt me?
Of vergelijk ik nu twee verschillende constructies?
« Laatst bewerkt op: 17 May 2015, 08:29:59 door Jamie »

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
    • Dwangrail.nl
Re: Nieuwe brug over A1
« Reactie #4 Gepost op: 17 May 2015, 08:25:25 »
Bij de Dintelhaven spoorbrug zitten ook nog twee aanbruggen over de wegen bij.
De boog daar is alleen maar over het water, hier is de boog 255 meter.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1445
Re: Nieuwe brug over A1
« Reactie #5 Gepost op: 17 May 2015, 08:36:42 »
Oei bij de Dintelhavenbrug is dat 170 meter.
Nou dan is mijn vraag beantwoord  (y)
Dankjewel Arjen.
Jeetje flinke brug  :-[

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4694
Re: Nieuwe brug over A1
« Reactie #6 Gepost op: 02 May 2016, 23:10:50 »
« Laatst bewerkt op: 02 May 2016, 23:15:20 door tuurtje »
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

KJB

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
Re: Nieuwe brug over A1
« Reactie #7 Gepost op: 02 May 2016, 23:47:57 »
Mooi wark! Aantal keren langsgereden, toch wel imposant.

Brouwersbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 115
Re: Nieuwe brug over A1
« Reactie #8 Gepost op: 11 May 2016, 09:58:27 »
Timelapse van het plaatsen:
https://youtu.be/7L32wC2qNAY

Rien
« Laatst bewerkt op: 11 May 2016, 10:00:58 door Brouwersbaan »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26872
    • Pagina van klaas
Re: Nieuwe brug over A1
« Reactie #9 Gepost op: 11 May 2016, 10:18:22 »
Leuk filmpje. In de herhaling gaat het een stuk sneller. ;D
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22628
Re: Nieuwe brug over A1
« Reactie #10 Gepost op: 11 May 2016, 10:26:34 »
Gisteren voor het eerst onderdoor gereden en eigenlijk vind ik het ding te dominant en overbodig groot.
Waarom is er eigenlijk gekozen voor één overspanning? Noodzakelijk is dat niet bij het overbruggen van een autoweg. Prestige?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26872
    • Pagina van klaas
Re: Nieuwe brug over A1
« Reactie #11 Gepost op: 11 May 2016, 10:32:51 »
Als je kiest voor kortere overspanningen  dan heb je ergens een tussenpijler. En die bepaalt waar de middenberm moet komen. Bij een enkele overspanning is er meer vrijheid om rijbanen te verleggen. Dit is geen officiële uitleg, maar mijn filosofie over de reden waarom ze het zo hebben gedaan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22628
Re: Nieuwe brug over A1
« Reactie #12 Gepost op: 11 May 2016, 11:06:50 »
Dat snap ik wel Klaas. Maar de hele infrastructuur is daar aangepast, inclusief de A1. Die paar meter voor een pijler of desnoods pijlers maakt dan ook niet meer uit, zou je zeggen. Ik kan ook nergens in de berichtgeving of in de persberichten een reden vinden voor die ene overspanning.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Brouwersbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 115
Re: Nieuwe brug over A1
« Reactie #13 Gepost op: 11 May 2016, 11:09:28 »
Er zijn inderdaad legio verklaringen te verzinnen:
- Ruimtelijke inpassing
- Weg geometrie
- Ontwerp van de architect(en)
- Bouwfaseringen
- Etc, etc.

Constructief levert dit soort overspanningen vaak wel extra uitdagingen op.

Rien

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5935
Re: Nieuwe brug over A1
« Reactie #14 Gepost op: 11 May 2016, 11:32:24 »
Ik rij dagelijks heen en terug  almere/Zeewolde amsterdam
1e
de overspanning is de langste die zo getransporteerd / geplaatst is
2e
om de A1 van meer rijbanen te voorzien ,moet deze ook breder worden
daardoor was er geen ruimte
of voor rijbaan(en)
Of er was geen plaats voor pijlers
Als je alles bekijkt van de aan en afvoer A1 -A6 dan zie je ook hoeveel daar aangelegd (is)wordt