Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 19:08:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
  

Auteur Topic: Wissels bewerken (ballasten en verven)  (gelezen 7042 keer)

Mohy

  • BNLS Supporter
  • Offline Offline
  • Berichten: 134
Wissels bewerken (ballasten en verven)
« Gepost op: 09 January 2007, 20:17:39 »
Hallo Allemaal,

In menig draadje op dit forum (en daarbuiten) komt naar voren hoe je moet ballasten en weatheren van rails. Echter wat ik nog niet heb kunnen vinden, is hoe je op een goede en vooral verantwoorde manier wissels kunt bewerken.

Nu ben ikzelf aan de slag gegaan, maar tijdens het ballasten heeft de lijm (gewone houtlijm van Bison, verdunt met water 1: 2) de geweldige eigenschap om je wissels mee te verlijmen. Het gaat in dit geval over H0 Profi rails van fleischmann. Door een prachtig natuurkundig fenomeen (ben even de naam kwijt perst de lijm zich tussen de metalen onderbodem en de wissel zelf waardoor mijn mechaniek daarna net zo vast zit als mijn ballast.

Nadat ik zojuist een driewegwissel heb moeten openschroeven en geheel heb moeten schoonmaken van (gelukkig) nog natte lijm, vroeg ik mij af, hoe dit te voorkomen is.

Hetzelfde gaat spelen met het verven van de bielzen en het weatheren van het geheel.

Tips zijn van harte welkom,

Met vriendelijke groet,

Martijn

PS. Een goede en verantwoorde houtlijmoplosser is ook welkom  ;)
You're born with nothing, you die with nothing, so what have you lost: nothing !! - Monthy Python

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Wissels bewerken (ballasten en verven)
« Reactie #1 Gepost op: 09 January 2007, 20:28:29 »
Citaat
is hoe je op een goede en vooral verantwoorde manier wissels kunt bewerken.

Martijn, eigelijk is er maar één advies: als je ballast gaat lijmen blijf dan zoveel mogelijk uit de buurt van wissels! Ook ik ben al meerdere wissels op deze manier verloren. Ik verdun die houtlijm 1:10 (net water) maar voor ballast is het al sterk genoeg en mocht er iets bij de wissels komen dan plakt het niet zo sterk.
De wissels zelf plak ik met één druppeltje onverdunde houtlijm, midden onder de grondplaat.
Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Mohy

  • BNLS Supporter
  • Offline Offline
  • Berichten: 134
Re: Wissels bewerken (ballasten en verven)
« Reactie #2 Gepost op: 09 January 2007, 21:40:12 »
En is met die verdunning (1:10) de wissel dan sterk genoeg om het beetje houtlijm dan teniet te doen?

En het eventueel verven dan. Kan ik ook gewoon de gehele tongen (de spoorstaven dan) verven (zodat ze mooi roestbruin worden) of moet ik hier plekken openlaten voor eventuele stroomgeleiding. (de zojuist schoongemaakte driewegwissel ziet eruit alsof hij stroom ook op andere manier doorgeeft).
You're born with nothing, you die with nothing, so what have you lost: nothing !! - Monthy Python

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Wissels bewerken (ballasten en verven)
« Reactie #3 Gepost op: 09 January 2007, 22:01:37 »
Martijn, als ik bezig ben met ballasten heb ik altijd natte wattenstaafjes bij de hand want wissels zijn gevoelig voor alles. Ook met weatheren watten staafjes gebruiken en met de verf uit de buurt blijven van bewegende/geleidende onderdelen!
De tongen weather ik gezien de slechte ervaringen minimaal.
Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

erwin janssens

  • Offline Offline
  • Berichten: 594
  • Mol-Cargo is under construction
Re: Wissels bewerken (ballasten en verven)
« Reactie #4 Gepost op: 09 January 2007, 23:23:33 »
Hoi Mohy, ook ik heb dit probleem in het verleden gehad, ik heb meerdere wissels moeten openmaken om ze terug operationeel te krijgen, maar hier heb ik nu iets op gevonden, ook ik gebruik de Fleischmann Profi-rails en wissels, deze hebben vanuit de fabriek al een bedding, maar toch heb ik onder mijn sporen een strook architectenkarton geplaatst, dit i.v.m. een betere geluidsdemping, onder mijn wissels snij ik altijd een iets grotere strook, deze schilder ik dan in de kleur van mijn ballast, daarna gewone houtlijm erop, niets verdunnen, en dan een dun laagje ballast, net genoeg zodat je het architectenkarton niet meer ziet, even aandrukken en je steentjes liggen mooi vast, de wissel zelf krijgt ook een kleurtje, alleen waar de tongen de rail raken moet je absoluut vrij houden, en zo ziet er dan een volledig afgewerkte wissel uit op mijn baan....



Als je nog vragen moest hebben, dan hoor ik het wel. ;)

Mohy

  • BNLS Supporter
  • Offline Offline
  • Berichten: 134
Re: Wissels bewerken (ballasten en verven)
« Reactie #5 Gepost op: 10 January 2007, 07:52:33 »
Hier heb ik het ook met onverdunde houtlijm geprobeerd, maar ook dat gaat tussen bodemplaat en wissel kruipen.

Je eindresultaat ziet er wel erg mooi uit. Heb jij ook de spoorstaven geverfd ?

You're born with nothing, you die with nothing, so what have you lost: nothing !! - Monthy Python

erwin janssens

  • Offline Offline
  • Berichten: 594
  • Mol-Cargo is under construction
Re: Wissels bewerken (ballasten en verven)
« Reactie #6 Gepost op: 10 January 2007, 10:29:49 »
Hoi Mohy, je mag maar heel weinig houtlijm gebruiken hoor, enkel om het beetje ballast dat tegen de wissel komt te liggen vast te kleven, en ja hoor, mijn spoorstaven zijn allemaal mee geverfd.

Peter Landsweers

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
  • IB+Koploper+NS Tijdperk 4-5=Veel plezier
Re: Wissels bewerken (ballasten en verven)
« Reactie #7 Gepost op: 11 January 2007, 11:49:08 »
Behalve ballasten en verven, kan je in het geval van een profi wissel, het geheel ook verfraaien door de wisselaandrijving "ondervloers" te monteren.

Ik wil dit gaan doen, maar....... heeft iemand hier ervaring mee?
Dacht zelf de uitsparing en de omgekeerde aandrijving af te plakken en dan met houtlijm de ballast er op!

Peter
IB+Koploper+NS Tijdperk 4-5=Veel plezier

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
Re: Wissels bewerken (ballasten en verven)
« Reactie #8 Gepost op: 11 January 2007, 12:33:25 »
Peter

Ik heb de wisselaandrivingen van de FM profirails ondervloers gemonteerd.
Helaas is ondervloers niet ondervloers, ze steken nog een stukje boven de plaat uit.
Ik zal proberen vanvond er even een foto van te maken.

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10759
Re: Wissels bewerken (ballasten en verven)
« Reactie #9 Gepost op: 11 January 2007, 15:37:48 »
Ik ben ook bezig met profi-wissels met omgekeerde aandrijvingen. De wissels zijn inmiddels ingebouwd maar nog niet geballast. De wissels komen inderdaad niet helemaal “onder de vloer” te liggen omdat de bovenpaatse-aandrijving gewoon omgekeerd wordt. Het handeltje om de wissel handmatig te bedienen ligt uiteraard óp de bodemplaat, en de wisselaandrijving dus ook ietsje.
Ik wil de aandrijvingen later met tape of dun styreen afdekken en balasten. Uiteraard zéér voorzichtig.

Zie ook de rail-bouw pagina op mijn site.
No dress rehearsel, this is our life.

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
Re: Wissels bewerken (ballasten en verven)
« Reactie #10 Gepost op: 11 January 2007, 16:52:20 »
Peter,

Hier dan een foto, de aandrijving komt bij mij nog iets hoger wegens de 3 mm isolatie die onder de rail ligt.
En zoals Marc het met tape of dun styreen af te dekken loop ik met het idee om de aandrijving met "overhead transparant" te beschermen.
Moet ik nog proberen hoor, eerst maar verder met de ruwbouw.


Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

deRossa

  • Offline Offline
  • Berichten: 229
    • Zolderbaantje
Re: Wissels bewerken (ballasten en verven)
« Reactie #11 Gepost op: 12 January 2007, 20:26:22 »
Ik wil eerst even iets tegen Marc tramt  zeggen!

Niet met tape doen!!!! Ik had 2 stukjes papier op elkaar gedaan. Ik dacht dat is mooi dun.. Maar nadat ik de verdunde hout lijm op het balast had laten druppen en het een beetje aandrukte, drukte ik het papier door. En toen had ik allemaal ballast in de wisselaandrijving. Ja ik heb het na veel gepruts er uit gekregen... Ik heb het hier eerder ook al ergens gevraagd. Volgens mij zei iemand toen een stukje kunstof.. Een plaatje, van 2mm? dik..

En ja ik had het toen ook omgedraaid, en stak inderdaad nog beetje over. Maar als je dit dan weer gelijk ballast. Dan zie je er eigenlijks niks van. Maar ik denk dat ik ze bij mij nieuwe baan omhoog doe. Dit doe ik omdat mischien anders er weer problemen komen, en mijn wissels het straks niet goed meer doen. Want 1 wisselaandrijving doet het al niet echt super goed meer, nadat ik het had geballast. Dus ja.. het is denk ik een eigen keuze!
Modelbaantje, oog voor het detail! - deRossa | H0 | Tijdperk II/III | Website: Er komt een nieuwe!-

Jaap Post

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Wissels bewerken (ballasten en verven)
« Reactie #12 Gepost op: 12 January 2007, 20:47:39 »
Hallo Martijn.

Probeer het eens met voorstrijk middel ( voor op muren etc )
Plakt matig maar bij medere keren wel goed.
Groot voordeel  is dat het met een drupje spiritus zo weer los is.
dus mocht toch het wissel vast komen te zitten, dan een drupje spiritus , en begin gewoon op nieuw.
Ik heb dit bewust gebruikt bij de wissels, de rest van de rail met verdunde houtlijm.

Mvg,
Jaap Post
( Museumbaan in Schaal HO / gelijkstroom en Koploper )

Mohy

  • BNLS Supporter
  • Offline Offline
  • Berichten: 134
Re: Wissels bewerken (ballasten en verven)
« Reactie #13 Gepost op: 12 January 2007, 21:25:48 »
Hallo Martijn.

Probeer het eens met voorstrijk middel ( voor op muren etc )
Plakt matig maar bij medere keren wel goed.
Groot voordeel  is dat het met een drupje spiritus zo weer los is.
dus mocht toch het wissel vast komen te zitten, dan een drupje spiritus , en begin gewoon op nieuw.
Ik heb dit bewust gebruikt bij de wissels, de rest van de rail met verdunde houtlijm.

Mvg,
Jaap Post

Voorstrijk om te verven? Dat heb ik nog wel ergens staan. Dat ga ik meteen even proberen. ( Is dit trouwens merkgebonden, ik bedoel lost alle voorstrijk op met spiritus?)

Verder is de tip over de omgekeerde wissel helaas niet meer uitvoerbaar, maar bij een volgende baan, zeker iets om rekening mee te houden.
You're born with nothing, you die with nothing, so what have you lost: nothing !! - Monthy Python

Jaap Post

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Wissels bewerken (ballasten en verven)
« Reactie #14 Gepost op: 12 January 2007, 23:12:22 »
Hoi Martijn.

Zoek maar eens op het forum onder voorstrijk, er bestaat al een draadje over.
Zelf heb ik het ook gebruikt en het bevalt goed, drufde het niet aan met houtlijm bij de wisseltongen/aandrijving.
Ik zou zeggen , gewoon eens een klein  PROEFSTUKJE proberen, hard laten worden, en dan eens kijken wat een drupje spiritus doet. ;D

suc6
( Museumbaan in Schaal HO / gelijkstroom en Koploper )