Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door RobbertJan
Vandaag om 18:16:15
Line-up foto's van modellen door Martijn193
Vandaag om 18:15:04
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 18:13:53
Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2 door Edsko Hekman
Vandaag om 17:51:58
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Eric B
Vandaag om 17:48:42
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 17:36:07
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Menno
Vandaag om 17:31:15
vrijgavecode z21 centrale door AlbertG
Vandaag om 17:10:10
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:56:34
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 16:54:11
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 16:29:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:29:12
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 16:06:29
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:53:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:45:59
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 15:33:08
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:32:33
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door TonM
Vandaag om 15:21:17
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:16:37
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door bask185
Vandaag om 15:15:50
NS huisstijl jaren zeventig / jaren tachtig door Luc2000
Vandaag om 14:40:25
3D/RM-IG: CTA bakken (H0) (met texture!) door Luc2000
Vandaag om 14:38:25
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 14:34:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:30:52
PBM/PWM met joystick door BR41
Vandaag om 14:21:41
Piko TT 2025 door Bartje81
Vandaag om 14:16:26
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:45:26
Vele baanplannen online gezet door BramFokke
Vandaag om 13:27:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door meino
Vandaag om 12:17:58
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 12:07:48
  

Auteur Topic: DE-1 vraag over de cabinedeur  (gelezen 5405 keer)

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3193
    • SpoorObjecten
DE-1 vraag over de cabinedeur
« Gepost op: 10 May 2014, 14:16:54 »
Hoi alle,

Ik heb een vraagje over de DE-1 / Blauwe Engel.

Kan iemand mij vertellen of de cabine deuren een ronding hadden om met de vorm mee te lopen of dat ze gewoon rechte vlakken waren?


Hier heb ik hem als een vlak oppervlak, maar ik heb het gevoel dat hij in het echt meeloopt met de ronding?
Klopt dat?
« Laatst bewerkt op: 10 May 2014, 16:59:15 door Bert van Gelder. Reden: Titel: taalfoutje. »

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2881
    • foto's op Imgur
Re: DE-1 vraag over de cabine deur
« Reactie #1 Gepost op: 10 May 2014, 14:39:26 »
Op de meeste grootbedrijf foto's is het erg moeilijk te zien.

Als ik op deze afga:

https://soundcloud.com/#dick-1952/vertrek-blauwe-engel-uit

dan zou ik zeggen dat die deuren in 1 richting iets gekromd waren.

Als je hem horizontaal doorsnijdt een lichte kromming; vertikaal doorgesneden is hij dan recht.
Maar als je op die foto goed naar de rechter deurnaad kijkt, lijkt die toch ook niet helemaal recht...
« Laatst bewerkt op: 10 May 2014, 14:41:14 door MarcNL »
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3193
    • SpoorObjecten
Re: DE-1 vraag over de cabine deur
« Reactie #2 Gepost op: 10 May 2014, 14:47:23 »
Bedankt Marc.

Vanuit de email kreeg ik ook te horen dat er inderdaad een kromming in zit en hij de kop volgt.

Op dit moment ben ik meerdere trein koppen voor 1:45 aan het namaken (Mat '54, SGM en nu de DE-1) vandaar mijn vraag :)


Ookal is het 1:45 laat ik nog steeds details weg, maakt het schuren makkelijker en kunnen later nog van messing gemaakt worden of in hoge resolutie geprint worden.

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 7692
Re: DE-1 vraag over de cabinedeur
« Reactie #3 Gepost op: 10 May 2014, 17:43:30 »
Hij wordt fantastisch Mitchell. En inderdaad een goede afweging om niet alle details op de kop zelf te zetten. Het stukje onder de deur heeft ook een kromming, maar dan in tegengestelde richting. Op de tekening moet dat wel duidelijk te zien zijn.

Met vriendelijke groet, Paul
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1445
Re: DE-1 vraag over de cabinedeur
« Reactie #4 Gepost op: 10 May 2014, 21:07:47 »
Goedenavond beste mitchell.
Kun je op de 1:87 versie van Artitec dat ook niet herleiden?
http://www.sleutelspoor.nl/img/DE-II/Att_DE-II_30.jpg
Anders heb ik hier nog wel een linkje.
http://www.gertvanvoorst.nl/tp_de1_6.jpg
Zover te zien had de DE1 aan de bagagezijde (dubbele deur) het rechte hoekje,en aan de andere cabine het ronde hoekje.



Mvg jamie diks
« Laatst bewerkt op: 10 May 2014, 21:19:02 door Jamie »

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3193
    • SpoorObjecten
Re: DE-1 vraag over de cabinedeur
« Reactie #5 Gepost op: 10 May 2014, 21:52:46 »

Bedankt voor alle reacties!
Ik ben voor een deur gegaan die met de ronding een beetje meeloopt.
Hierdoor kreeg ik het beste resultaat.

Overigens was de kop ronding niet helemaal goed, links de oude, rechts de nieuwe :)


3Dbuildr

  • Offline Offline
  • Berichten: 708
  • Fred
Re: DE-1 vraag over de cabinedeur
« Reactie #6 Gepost op: 10 May 2014, 23:11:34 »
Strak bezig!! (y) (jij in 0 ik in N)
Fred
Alles komt goed!
Volg 3Dbuildr ook op Facebook, Instagram en Youtube

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4072
Re: DE-1 vraag over de cabinedeur
« Reactie #7 Gepost op: 10 May 2014, 23:59:26 »
Cabinedeuren zijn horizontaal mee gebogen met de bak mee.
De halve bagagedeur is wel volledig vlak.

Meegebogen geldt dus voor DE1, DE3 mat36/40/46 etc..
Bij mat 54 is de deur volledig vlak.
« Laatst bewerkt op: 11 May 2014, 00:01:48 door Thom »

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1588
  • Modelrailroading is fun
Re: DE-1 vraag over de cabinedeur
« Reactie #8 Gepost op: 11 May 2014, 00:31:27 »
De cabinedeur bij Mat '54 is niet vlak.

Ted
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1430
Re: DE-1 vraag over de cabinedeur
« Reactie #9 Gepost op: 11 May 2014, 14:04:15 »
Ik denk dat de huidige kromming van de deur ook nog een ruime onderschatting is.
Zelf heb ik voor mijn MSTS-model van de Mat '46 hier ook uitvoerig naar gekeken.

Wat voorbeeldfoto's:


Van dichtbij is de kromming van de deur goed te zien (foto is wel vertekend door groothoeklens, maar dit is geen foto van heel dichtbij maar vanaf een paar meter ingezoomd), de zijwand zit bij de deurscharnieren al een heel stuk naar binnen gekromd:


Van voren gezien valt de kromming ook goed op:


Hier is het verschil bij de DE-1 tussen cabinedeur en bagagedeur goed te zien:


En hier bij de 41 is de kromming recht van voren goed te zien:


In het virtuele model heb ik de vorm als volgt geïnterpreteerd:


En de kromming van boven gezien. De kromming begint ongeveer waar de deur begint, en loopt tot na het klapraam door, daarna even een stuk wat minder kromming om vervolgens weer door te krommen naar een punt met de andere zijde:


Verder valt mij op dat de bovenzijde van het raam (raam 3) tussen het klapraam en de 3 frontramen, erg kort is vergeleken met bijvoorbeeld raam 2. Ook lijkt op het eerste gezicht de ruimte tussen het klapraam (raam 4) en de cabinedeur relatief gezien te lang.
____   ____  ____ ___   ___
\   2 | |   1  | |  2  / / 3 |  | 4  |
 \ __| |___ | |__/ /___|  |__ |
« Laatst bewerkt op: 11 May 2014, 14:11:03 door Quinzeedied »

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 7692
Re: DE-1 vraag over de cabinedeur
« Reactie #10 Gepost op: 11 May 2014, 20:48:14 »
Hele duidelijke foto's en een mooi MSTS model!  (y)

Mvg, Paul
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4072
Re: DE-1 vraag over de cabinedeur
« Reactie #11 Gepost op: 11 May 2014, 22:40:30 »
De cabinedeur bij Mat '54 is niet vlak.

Ted
Ik heb mijn uitspraak nog even nagekeken, inderdaad hij is niet geheel vlak maar het is maar een fractie dat de deur enigszins 'bol' staat. Aan de zijkanten is die 38,5 mm dik en op zijn dikste punt 41 mm.

De bolling staat dus niet echt in verhouding tot de ander genoemde kopportieren die overduidelijk bol zijn  ;)
« Laatst bewerkt op: 11 May 2014, 22:48:45 door Thom »

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 991
Re: DE-1 vraag over de cabinedeur
« Reactie #12 Gepost op: 12 May 2014, 11:30:23 »
(Beetje offtopic) Toch heeft de bolling van mat'54 deuren wel met de kop te maken, de ronding van de kop begint namelijk achter de deur, echter is de radius van die ronding heel groot waardoor die nauwelijks zichtbaar is. Die radius is namelijk 8872 mm. Het middelpunt van die cirkel ligt bijna zes meter buiten de trein :o

Groeten Edwin.

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1588
  • Modelrailroading is fun
Re: DE-1 vraag over de cabinedeur
« Reactie #13 Gepost op: 12 May 2014, 12:06:25 »
Correctie Edwin, de radius is 8872,5 mm. De plaatdikte op de kop is namelijk 2,5 mm. Niet dat zo'n verschil er zichtbaar is ;D

Groeten
Ted
« Laatst bewerkt op: 20 May 2014, 09:33:00 door guest7823. Reden: citaat verwijderd wegens directe onderposting »
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 991
Re: DE-1 vraag over de cabinedeur
« Reactie #14 Gepost op: 12 May 2014, 13:17:36 »
Je hebt helemaal gelijk, het vijfje over het hoofd gezien, maar inderdaad een halve millimeter op bijna 9 meter is natuurlijk niks ;)

Groeten Edwin.