Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vreemd probleem door Ruud Teunissen
Vandaag om 00:30:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
booster vraag door Hasenwald
05 August 2025, 23:37:13
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
05 August 2025, 22:30:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
05 August 2025, 22:20:51
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Wat was jullie allereerste loc? door Bahn-AG
05 August 2025, 21:10:02
Her-(her-)beginnen door Overet
05 August 2025, 21:06:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
05 August 2025, 20:57:06
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
05 August 2025, 20:24:48
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
05 August 2025, 20:17:43
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
05 August 2025, 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
05 August 2025, 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
05 August 2025, 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
05 August 2025, 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
05 August 2025, 19:27:03
Vitrinekast door Scratchbuilt
05 August 2025, 18:44:53
MoBaBro.de door henk
05 August 2025, 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
05 August 2025, 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
05 August 2025, 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
05 August 2025, 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
05 August 2025, 17:26:13
US diorama in H0 door Frank 123
05 August 2025, 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 August 2025, 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
05 August 2025, 16:20:35
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Project DD-AR  (gelezen 15090 keer)

jakop

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Project DD-AR
« Reactie #15 Gepost op: 18 November 2013, 10:17:01 »
Mocht het niet meer te verkrijgen zijn, het klinkt als een onderdeel wat ook prima zelf te fabrieken is.

Dat denk ik ook. Het probleem van de constructie van Märklin kan je op de bovenstaande foto's zien.
Tussen de wielen zie je het schroefje waar de koppelinghouder mee vast zit. Daarna zit een soort beugel waar deze doorheen loopt en dan komt de NEM schacht pas die dus dan veel te ver uitsteekt.
Ik ga die koppelinghouder die ik over heb aan een Roco kortkoppeling knutselen zodat ik die 3-4 mm pak. Dan is de koppeling niet meer te verwijderen....ja door het schroefje los te draaien nog  ;D

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22518
Re: BNLS-Werkspoor - Project DD-AR
« Reactie #16 Gepost op: 18 November 2013, 10:29:32 »
Gewoon beugeltje wegslopen en dan de schacht inkorten?
Mogelijk kun je op dezelfde manier als nu bij de BSI een platformpje styrenen en dan een kleine Symoba plaatsen. Het geheel knapt er enorm van op.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

jakop

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Project DD-AR
« Reactie #17 Gepost op: 18 November 2013, 13:29:11 »
Ik weet niet of dat beugeltje wel weg kan....ja, alles kan natuurlijk maar die begrensd de koppelinghouder in het naar links- en rechts kunnen zwenken.
Nu kan dat trekkend geen kwaad, maar in duwbedrijf misschien wel..

Een Symoba zou en optie kunnen zijn, maar dan moet er zeker een stuk van het draaistel af om die Symoba genoeg terug te kunnen plaatsen, maar waar het waarschijnlijk op stuk loopt is de hoogte.
Een stukje styreen (nu 1,5 mm) van 0,75 mm moet toch wel en daar de Symoba op (of onder...t is net hoe je het bekijkt). Waarschijnlijk kom ik dan al onder de gewenste koppeling-hoogte uit.

Vanavond eens kijken wat er wel of niet kan.
« Laatst bewerkt op: 18 November 2013, 20:13:06 door Jakop de Bruin. Reden: Typefout »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22518
Re: BNLS-Werkspoor - Project DD-AR
« Reactie #18 Gepost op: 18 November 2013, 13:38:39 »
Ja, een mechaniek komt dan te laag hè. Zo te zien kan je wel ongestraft een paar mm van het metaal wegvijlen/frezen. Je moet dan een stuk van de draaistelbekleding verwijderen, maar dat geeft toch niet?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: BNLS-Werkspoor - Project DD-AR
« Reactie #19 Gepost op: 18 November 2013, 13:52:52 »
Jakop,

je hebt nu bij het motordraaistel de BSI koppeling aangebracht. Dat houdt in dat je het sleepcontact aan de zijde van de werkende koppeling hebt. Mocht je een symoba plaatsen, kijk dan wel goed uit dat de slepr hier gen last van krijgt.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

jakop

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Project DD-AR
« Reactie #20 Gepost op: 18 November 2013, 20:22:30 »
@ Henk   Dat geeft inderdaad niet, is een optie, maar ik ga eerst kijken wat ik kan met inkorten van het bestaande. Ik heb er één over van de andere kant dus terug kan ik altijd en de Symoba kan dan altijd nog.

@ Jeroen   Dat is wel iets om in de gaten te houden mocht de Symoba in beeld komen.

Met de originele koppelinghouder en Roco kortkoppeling staat de buffers 7 mm van elkaar. Ik kan dit zonder verdere problemen qua rijden inkorten naar ca. 2 mm. Daarvoor het ik zowel koppelinghouder als de Roco koppeling ingekort en worden straks met secondengel en een plaatje styreen verbonden.



Één BSI is klaar! Nou ja....nog een laagje blanke matte lak voor de decal  (y)




Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18620
    • Het Groterdam Project
Re: BNLS-Werkspoor - Project DD-AR
« Reactie #21 Gepost op: 18 November 2013, 20:28:27 »
Nice !

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
Re: BNLS-Werkspoor - Project DD-AR
« Reactie #22 Gepost op: 18 November 2013, 20:31:30 »
Goed bezig Freek.  (y)
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

daan2353

  • Offline Offline
  • Berichten: 576
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
Re: BNLS-Werkspoor - Project DD-AR
« Reactie #23 Gepost op: 18 November 2013, 23:40:41 »
... Mocht iemand een idee hebben waarom het motortje zo'n verschil heeft in beide draairichtingen houdt ik me aanbevolen...

Als de lok veel in een richting heeft gereden kan het wel eens zo zijn dat één van de koolborstels scheef is afgesleten. Hierdoor grijpt deze in 1 draairichting tussen de collectorplaatjes of maakt slechts op een heel klein stukje contact. Meestal is vervangen van de koolborstels of het weer glad en haaks vijlen daarvan de oplossing.
Probleem heb ik vaker met 2e hands Fl**mann spul waar de grote ronde motor inzit.

Hoop dat je er wat mee kan,
groet daan.

jakop

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Project DD-AR
« Reactie #24 Gepost op: 19 November 2013, 10:21:17 »
Ik zal de koolborstels eens nakijken, Daan.
Al kan het m.i. nog niet veel afgesleten zijn gezien de weinige 'kilometers' die het apparaat gereden heeft (zie ook eerste post)
Ook dit wordt vervolgt  ;)

jakop

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Project DD-AR
« Reactie #25 Gepost op: 24 November 2013, 16:50:24 »
Helaas heeft het wat afvijlen van de koolborstels geen positief effect. Trekkend zoemt de motor zachtjes, duwend komt de koffiemolen weer boven....

De koppeling is dus 5 mm ingekort en dat geeft onderstaande beeld



Trekkend een bufferafstand van ca. 2 mm, duwens ca. 1½ mm. In bochten en overloopwissels raken ze elkaar net niet, ik schat steeds met een ½ mm speling.



Dit is denk ik de grens wat technisch kan met deze manier van koppeling monteren aan de lok. Trekkend kon de trein de hele baan rond zonder problemen. Duwend liep het op één plaats mis. Een overgang van de bogen r=360 mm van linksom naar rechtsom. Doordat de lok dan nog met draaistel linksom staat kan de koppeling niet ver genoeg naar rechts met het rijtuig mee want die zit al in de boog rechtsom.
2 opties....de trein daar niet zo langs sturen of de baan aanpassen. Dat laatste zou wel kunnen. Wel weer een klusje, maar niet onmogelijk.
Dat zal hem wel worden vrees ik  ;D

BSI nr. 3 wordt een exemplaar die door middels van een zwaluwstaart in een NEM-schacht kan worden ge monteerd. BSI en zwaluwstaart worden met secondengel verbonden en een stukje lakdraad ø 0,6 mm als verstevinging van de lijmverbinding. Kabels zal wel een probleem worden denk ik...

« Laatst bewerkt op: 24 November 2013, 18:09:11 door Jakop de Bruin. Reden: Spatie toegevoegd »

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
Re: BNLS-Werkspoor - Project DD-AR
« Reactie #26 Gepost op: 24 November 2013, 18:03:27 »
Dat had ik ook in gedachten om te gaan doen, om de achterkant van een koppeling er aan te zetten.
Ben benieuwd hoe het staat als ie in de NEM houder zit.

Ben namelijk bang dat ie dan te hoog zit, op de een of andere manier.


Romar
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

jakop

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Project DD-AR
« Reactie #27 Gepost op: 27 December 2013, 15:55:25 »
Op de NEM-versie is het nog even wachten, hieronder alvast een drietal versies die klaar zijn:



Van links naar rechts: Märklin 1702, Märklin DD-AR en de Rivarossi mDDM.

Imitatiekoppeling? Nee hoor! Koppelen wil ook



De koppelingen passen zo goed in elkaar dat op bovenstaande manier in elkaar geduwd de kopbak meegetrokken wordt met de lok  ;D

't is even wat werk, maar met een mooi resultaat. Deze koppeling hoort op dit materieel en dat ziet er meteen beter uit.
De 4e zal komen op een Lima kopbak die met 2 andere rijtuigen een andere DD-AR stam gaat vormen naast de 1702 met z'n rijtuigen. Daar is wat meer werk aan: geheel overspuiten nadat de niet kloppende details zijn weggeschuurd ed. Wordt (ooit) vervolgt in dit draadje.

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
Re: BNLS-Werkspoor - Project DD-AR
« Reactie #28 Gepost op: 27 December 2013, 15:56:59 »
Mooi. (y)
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1298
Re: BNLS-Werkspoor - Project DD-AR
« Reactie #29 Gepost op: 27 December 2013, 16:18:17 »
Pas maar op want voordat je het weet verlies je het achterste treinstel,
gaat IL&T over de zeik en is je treinverkeer voorlopig gestremd vanwege
ontruiming reizigers  ;D