BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: jakop op 30 mei 2013, 21:36:51

Titel: BNLS-Werkspoor - Project DD-AR
Bericht door: jakop op 30 mei 2013, 21:36:51
In 1999 kocht ik deze loc bij Harlaar in Badhoevedorp  in de aanbieding. Ik meen voor fl. 199,=, op de doos staat nog fl.299,=.
Sindsdien heeft de loc in z’n doos opgeborgen gelegen met nu werkelijk 0 m’ op de ‘teller’. Destijds had ik geen baan en de vorige baan is nooit in een stadium van rijden geraakt. De loc is 3-rail analoog, dus op de huidige baan is er geen inzet mogelijk zonder digitalisering.
Met de komst van de Märklin dubbeldekkerset 43598 is hier de kans voor de 1702 om in schaal 1:87 het stokje over te nemen van zijn 1:1 broer die in februari met zijn stam dubbeldekkers ter zijde ging.

Wat ga ik doen?
-   Ombouw naar digitaal d.m.v. een ESU 54610 decoder en een 51962 ‘Hamomagneet’.
-   Plaatsing van een airco op cabine 2
-   Aan cabine 2 zijde werkende sluitseinen maken en dan ook meteen de frontseinen met LED’s uitvoeren.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DD_AR_001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DD_AR_001.jpg)
Het ‘slachtoffer’

Eerst de verlichting. Märklin heft pas recent locs op de markt gebracht met werkende sluitseinen. Bij de 1702 en ook de 1631, die later nog eens gedigitaliseerd zal worden, is dit nog niet zo. De seinen worden met een dotje rode verf aangegeven.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DD_AR_002.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DD_AR_002.jpg)   (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DD_AR_003.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DD_AR_003.jpg)

Eerst de rode verf er af en met een scherpe priem een centerpuntje gemaakt. Dan boren met een 2 mm boortje gewoon in de accuboormachine. Het is nogal een dikte waar je doorheen moet….

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DD_AR_004.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DD_AR_004.jpg)   (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DD_AR_005.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DD_AR_005.jpg)

Ik heb van een stuke banenprintplaat een ‘houder’ gemaakt voor de 5 LED’s en er meteen de 2 diodes, die nodig zijn om d.m.v. F1 een rangeersein te maken, op het printje gemaakt. Daarnaast het zaakje in de kap met de LED’s in de lampgaten.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DD_AR_006.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DD_AR_006.jpg)   (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DD_AR_007.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DD_AR_007.jpg)

In de loc zelf een ander printje waar ik een NEM stekker gemaakt heb om de decoder te kunnen wisselen en ook de weerstandjes voor de LED’s op gemonteerd heb. De ‘min’ krijgt het printje via de bevestigingschroef van het frame, het draadje van de sleper is aan de print gesoldeerd zo ook de grijze en oranje draad naar de motor. Verder 4 stekkertjes voor de bedrading naar de LED’s in de kap.
Door wat problemen bij de ombouw van de motor, hier (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,52659.0.html) te lezen, heb ik er geen foto’s van gemaakt. Het motortje loopt nu prima en stiller dan verwacht nadat de instellingen voor de motor volgens aanwijzing van ESU waren ingesteld.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DD_AR_008.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DD_AR_008.jpg)   (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DD_AR_009.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DD_AR_009.jpg)

Links het LED-printje in de kap (scherp stellen is niet mijn ding). De bedrading vastgezet met een paar dotjes secondengel. Rechts de decoder ingeprikt. Ruimte zat!

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DD_AR_010.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DD_AR_010.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DD_AR_011.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DD_AR_011.jpg)   (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DD_AR_012.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DD_AR_012.jpg)

Het voorlopig eindresultaat. Om te beginnen moet de airco (goed) vastgezet worden, nu is hij nog los en opstandig. Verder moet er nog wat remslangenspul op en eigenlijk ook een scharfenbergkoppeling. Los te koop Chris?   ;D
Misschien ook wat vervuiling van wielstellen en dak en dan is de 1702 klaar voor z’n stam rijtuigen die reeds klaar liggen bij MTE  (y)



Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project DD-AR
Bericht door: Chris op 30 mei 2013, 21:45:29
Ik zal eens navragen :)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project DD-AR
Bericht door: jakop op 18 juni 2013, 20:14:33
Al weer ruim een week geleden heb ik de Märklin DD-AR set 43598 opgehaald.
Wat al bleek tijdens soloritten van de 1702 is dat:

- de lok erg mooi loopt vooruit maar achteruit meer met het bekende rauwe Märklin geluid.
- de afstand tussen rijtuig en loc te groot is.
- het contact met massa (rail(s)) te wensen overlaat.

Het laatste op te lossen is nogal ingrijpend. De 4 wielen van het motorstel hebben ASB's. Daar extra contact maken betekend assen wisselen. Dat zie ik me nog niet doen..  :-\
Het andere wielstel staat wel ferm met 4 wielen op de rails, maar 2 er van hebben slechts contact met massa omdat de andere rail voor terugmelding wordt gebruikt. Met superschone wielen rijdt hij prima, maar naarmate die iets viezer worden is het afgelopen. Dus.....wat is wijsheid?
Nu is deze DD-AR combinatie in feite een treinstel. Het heeft in wezen 20 jaar zo 'vast' rondgereden. Hierdoor is het relatief eenvoudig om het eerste rijtuig aan de loc met 4 assen (eigenlijk dus 4 wielen) mee te laten doen om goed contact te houden. Beide draaistellen worden voorzien van digirails slepers.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DD_AR_015.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DD_AR_015.jpg)

De draadjes mooi door het draaipunt en onder het interieur door langs het metalen gewicht. Beide draden gesoldeerd aan het metalen plaatje wat er zit voor de eventuele stroomvoerende koppelingen.

Hoe nu contact met de lok maken? Nu hadden de DD-AR stammen een stekkerverbinding met de loc die erg zichtbaar was. Tussen de beide frontramen zitten 2 stekkerdozen waarin die verbinding tot stand kwam. Nu is het huis van een Märklin van metaal en is geleidend verbonden aan het chassis waar de wielen in contact mee staan. Om het mezelf niet al te moeilijk te maken heb ik een gaatje in de loc geboord ø 0,6 mm t.p.v. de stekkerdozen. Een draadje uit het ronde raampje van de kopdeur met daaraan een stukje afgeknipte 'pen' van een LED er aan met een stukje krimpkous en de extra massaverbinding is daar!

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DD_AR_013.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DD_AR_013.jpg)  (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DD_AR_014.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DD_AR_014.jpg)

Probleem opgelost. De trein rijdt trekkend én duwend zonder enkel probleem. Dat laatste had ik eerlijk gezegd niet verwacht  ;D

Blijven er 2 punten over. De afstand tussen loc en rijtuig moet ik nog maar eens bekijken. Echt simpel in te korten is de huidige NEM-schacht niet. Mocht iemand een idee hebben waarom het motortje zo'n verschil heeft in beide draairichtingen houdt ik me aanbevolen.

Tijdens voornoemde ritten kwam nog een punt boven: de front- en sluitseinen op het koprijtuig moeten anders. Leuk bedacht met zo'n schakelaartje op de as, maar die gaat er uit. Dat wordt een functiedecoder met andere LEDs of hoe dan ook wat meer lichtopbrengst. Sluitlicht zie je nu nauwelijks, frontlichten zijn zo zwak als een kaarsje  :(

Ik zal eens navragen :)

Al iets bekend?  ;)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project DD-AR
Bericht door: ruudns op 18 juni 2013, 23:19:00
Mooi opgelost met die leds Jakop (y). Maar geven die digirails slepers op de manier hoe je ze nu monteert niet erg veel weerstand? Als je ze van de andere kant tegen de assen laat lopen en de tongen op de plek waar ze de as raken van "Karst" contactputjes voorziet zie je de slepers een stuk minder en maken ze ook nog eens beter contact met minder weerstand. Ik gebruik deze methode ook bij al mijn slepers.

klik (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Cimg1360.jpg) en klik (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37333.msg596559.html#msg596559) of klik (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,41156.msg646210.html#msg646210)

Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project DD-AR
Bericht door: Mispoes op 18 juni 2013, 23:23:25
Ga je cabine 1 nog zwart maken?
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project DD-AR
Bericht door: Chris op 18 juni 2013, 23:29:40
Ik zal morgen nog een poging doen :)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project DD-AR
Bericht door: jakop op 18 juni 2013, 23:41:52
@Ruud  Ziet er mooi uit! Bij mij drukken ze niet hard op de as hoor! Ik heb ze eerst gebogen.

@Frank  Zou eigenlijk wel moeten..  ;D  voorlopig toch maar niet

@Chris  Graag! Er rijden ook nog zoveel Lima's zonder  ;)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project DD-AR
Bericht door: jakop op 16 november 2013, 11:22:17
Inmiddels zijn er 2 BSI koppelingen beschikbaar. Een setje van Märklin zelf (E180684) en een 3D print van Mitchel.
Ik had op twee 'paarden' gewed: via Chris om een setje van Märklin gevraagd en ook Mitchel geprobeerd te interesseren voor dit product.
Eindresultaat is dat ik beide heb en kan kiezen.  (y)

Op basis van deze foto van Rene W. heb ik toch voor de 3D print gekozen.

(http://i41.tinypic.com/28qsxub.jpg)

Zonder te meten, vind ik de Märklin wat te iel t.o.v. z'n natuurlijke omgeving (buffers, baanruimer) Qua detailering is de Märklin best wel OK.

Onderstaande foto is natuurlijk weer super onscherp  ::)  maar geeft wel de positie aan. Hij moet nog wat naar beneden dus.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSI01.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSI01.jpg)

ooit zal ik dat ding toch eens scherp op een foto krijgen....  :-\

Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project DD-AR
Bericht door: Romar op 16 november 2013, 11:41:24
Leuk, ben zelf al jaaaaaaaren bezig om twee lima stammen te bouwen, die moeten ook maar eens een keer af.
Moeten eigenlijk alleen nog decals op, moet ik alleen nog even tekenen...

Verder ben ik, zoals je weet, ook met de koppeling bezig geweest.  :)
Even ter motivatie:  ;D

(http://farm6.staticflickr.com/5519/10775043835_2015e10b13_n.jpg) (http://www.flickr.com/photos/romarkeijser/10775043835/)
Details aangezet (http://www.flickr.com/photos/romarkeijser/10775043835/) by Romar Keijser (http://www.flickr.com/people/romarkeijser/), on Flickr


Ben benieuwd wat jij er van gaat maken.  (y)
Ga je er ook slangen op/aan maken?

Romar
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project DD-AR
Bericht door: jakop op 16 november 2013, 11:52:54
Ja, dat is wel de bedoeling. Ik wil dat proberen met ø 0,6 mm lakdraad wat dan 1:1 ruim 5 cm dik is. Misschien wel iets te dik..

Dit is overigens de Märklin DD-AR waar hij op zit. Nu nog iets te hoog  ::)
Poging drie dan maar....wat dus wel aangeeft dat de originele Märklin BSI die hier op zat veel te hoog zat. Kan ik dus niet meer laten zien aangezien ik de achterkant daarvan gebruikt heb om hier aan te lijmen.
Wel een gaatje van ø 0,6 in BSI en Märklin beugeltje geboord en met eenzelfde stukje lakdraad daarin als versteviging voor de lijmverbinding. (secondengel van Bison)

Ook hier nog een DD-AR stam te maken bestaande uit 3 Lima rijtuigen en een Rivarossi mDDM en dus nu mét BSI en ook nog een 'Chris'-baanruimer....werk zat dus  ;D
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project DD-AR
Bericht door: Romar op 16 november 2013, 14:19:15
mDDM ligt hier ook nog ja... ben nog opzoek naar een baanruimer voor de stuurstand van dat setje.  ;D


Romar
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project DD-AR
Bericht door: jakop op 17 november 2013, 16:16:40
Nu dan met slang(en) én scherp(er)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSI_02.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSI_02.jpg)

Ook nog een slang aan de andere kant. Inmiddels ook al wat kleurtjes aangebracht maar dat laat ik wel zien als de koppeling weer onder het rijtuig zit.

Ook de 1702 moet een BSI krijgen en de uitdaging ligt hier in 'hoe zet ik 'm vast?' Het zou kunnen aan het boutje waar de koppelinghouder aan vast zat, maar dat beweegt de zaak naar links en rechts in bochten.
Beter is aan het frame maar dat is van metaal en nog behoorlijk dik ook.
Ik ga dus een 'Karst'-oplossing bedenken. Ik ga een plaatje styreen van 1,5 mm dik vastzetten met een paar M2 schroefjes aan het frame.
Op het styreen is dan wel verder te 'bouwen'.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1702_01.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1702_01.jpg)
Gaatjes ø 1,6 mm

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1702_02.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1702_02.jpg)
M2 getapt en schroefjes er in

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1702_03.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1702_03.jpg)
Plaatje stryreen er op. Nog 1 mm tussen het plaatje en de koppeling voor de juiste hoogte

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1702_04.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1702_04.jpg)

Een beetje rare foto maar de lok lag op z'n kop om de lijm te laten drogen. Foto is omgedraaid en uitgesneden vandaar deze rare lichtval.
De positie is goed zo al zullen de remslangen ook verlengt moeten worden om het plaatje compleet te maken. Dat kan mooi tegen de voorzijde van die plaat styreen die ik hiervoor ook die 1,5 mm dik heb gehouden om toch enig 'vlees' te hebben om e.a. op vast te zetten.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project DD-AR
Bericht door: Nederduitsemeester op 17 november 2013, 16:25:20
Ziet er nu een beetje uit als een Halloween-lok ;D Leuk projectje (y)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project DD-AR
Bericht door: Jeroen Water op 18 november 2013, 08:28:22
Gaaf die laatste foto! Net of de loc op een putspoor in de werkplaats staat. Daar komt ook altijd flink licht uit......

Over het dichter bij elkaar koppelen van de loc en het eerste rijtuig: Ooit was er een metalen beugeltje te koop met aan de ene zijde een oogje en aan de andere zijde een soort NEMschacht (maar dan van metaal). In die NEM-schacht past dus elke willekeurige kortkoppeling en dat oogje gebruik je om het metalen houdertje onder de loc vast te schroeven met dezelfde chroef als waar de originele koppeling mee vast zat.

Omdat dit houdertje in lengte korter was dan de oorspronkelijke koppeling én je ook nog eens gebruik maakt van kortkoppelingen, werd het mogelijk om de loc en het eerste rijtugi op ongeveer 3 á 4mm van elkaar te combineren. Dat is nog steeds niet buffer aan buffer, maar wel velemalen beter als de oorspronkelijke oplossing.

Maar ja, nu de vraag: bestaat die metalen koppelinghoudertje nog en zo ja, wie verkoopt het?

Jeroen
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project DD-AR
Bericht door: Romar op 18 november 2013, 09:53:16
Mocht het niet meer te verkrijgen zijn, het klinkt als een onderdeel wat ook prima zelf te fabrieken is.


Romar
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project DD-AR
Bericht door: jakop op 18 november 2013, 10:17:01
Mocht het niet meer te verkrijgen zijn, het klinkt als een onderdeel wat ook prima zelf te fabrieken is.

Dat denk ik ook. Het probleem van de constructie van Märklin kan je op de bovenstaande foto's zien.
Tussen de wielen zie je het schroefje waar de koppelinghouder mee vast zit. Daarna zit een soort beugel waar deze doorheen loopt en dan komt de NEM schacht pas die dus dan veel te ver uitsteekt.
Ik ga die koppelinghouder die ik over heb aan een Roco kortkoppeling knutselen zodat ik die 3-4 mm pak. Dan is de koppeling niet meer te verwijderen....ja door het schroefje los te draaien nog  ;D
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project DD-AR
Bericht door: henk op 18 november 2013, 10:29:32
Gewoon beugeltje wegslopen en dan de schacht inkorten?
Mogelijk kun je op dezelfde manier als nu bij de BSI een platformpje styrenen en dan een kleine Symoba plaatsen. Het geheel knapt er enorm van op.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project DD-AR
Bericht door: jakop op 18 november 2013, 13:29:11
Ik weet niet of dat beugeltje wel weg kan....ja, alles kan natuurlijk maar die begrensd de koppelinghouder in het naar links- en rechts kunnen zwenken.
Nu kan dat trekkend geen kwaad, maar in duwbedrijf misschien wel..

Een Symoba zou en optie kunnen zijn, maar dan moet er zeker een stuk van het draaistel af om die Symoba genoeg terug te kunnen plaatsen, maar waar het waarschijnlijk op stuk loopt is de hoogte.
Een stukje styreen (nu 1,5 mm) van 0,75 mm moet toch wel en daar de Symoba op (of onder...t is net hoe je het bekijkt). Waarschijnlijk kom ik dan al onder de gewenste koppeling-hoogte uit.

Vanavond eens kijken wat er wel of niet kan.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project DD-AR
Bericht door: henk op 18 november 2013, 13:38:39
Ja, een mechaniek komt dan te laag hè. Zo te zien kan je wel ongestraft een paar mm van het metaal wegvijlen/frezen. Je moet dan een stuk van de draaistelbekleding verwijderen, maar dat geeft toch niet?
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project DD-AR
Bericht door: Jeroen Water op 18 november 2013, 13:52:52
Jakop,

je hebt nu bij het motordraaistel de BSI koppeling aangebracht. Dat houdt in dat je het sleepcontact aan de zijde van de werkende koppeling hebt. Mocht je een symoba plaatsen, kijk dan wel goed uit dat de slepr hier gen last van krijgt.

Jeroen
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project DD-AR
Bericht door: jakop op 18 november 2013, 20:22:30
@ Henk   Dat geeft inderdaad niet, is een optie, maar ik ga eerst kijken wat ik kan met inkorten van het bestaande. Ik heb er één over van de andere kant dus terug kan ik altijd en de Symoba kan dan altijd nog.

@ Jeroen   Dat is wel iets om in de gaten te houden mocht de Symoba in beeld komen.

Met de originele koppelinghouder en Roco kortkoppeling staat de buffers 7 mm van elkaar. Ik kan dit zonder verdere problemen qua rijden inkorten naar ca. 2 mm. Daarvoor het ik zowel koppelinghouder als de Roco koppeling ingekort en worden straks met secondengel en een plaatje styreen verbonden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1702_05.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1702_05.jpg)

Één BSI is klaar! Nou ja....nog een laagje blanke matte lak voor de decal  (y)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSI_03.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSI_03.jpg)

Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project DD-AR
Bericht door: Chris op 18 november 2013, 20:28:27
Nice !
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project DD-AR
Bericht door: Romar op 18 november 2013, 20:31:30
Goed bezig Freek.  (y)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project DD-AR
Bericht door: daan2353 op 18 november 2013, 23:40:41
... Mocht iemand een idee hebben waarom het motortje zo'n verschil heeft in beide draairichtingen houdt ik me aanbevolen...

Als de lok veel in een richting heeft gereden kan het wel eens zo zijn dat één van de koolborstels scheef is afgesleten. Hierdoor grijpt deze in 1 draairichting tussen de collectorplaatjes of maakt slechts op een heel klein stukje contact. Meestal is vervangen van de koolborstels of het weer glad en haaks vijlen daarvan de oplossing.
Probleem heb ik vaker met 2e hands Fl**mann spul waar de grote ronde motor inzit.

Hoop dat je er wat mee kan,
groet daan.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project DD-AR
Bericht door: jakop op 19 november 2013, 10:21:17
Ik zal de koolborstels eens nakijken, Daan.
Al kan het m.i. nog niet veel afgesleten zijn gezien de weinige 'kilometers' die het apparaat gereden heeft (zie ook eerste post)
Ook dit wordt vervolgt  ;)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project DD-AR
Bericht door: jakop op 24 november 2013, 16:50:24
Helaas heeft het wat afvijlen van de koolborstels geen positief effect. Trekkend zoemt de motor zachtjes, duwend komt de koffiemolen weer boven....

De koppeling is dus 5 mm ingekort en dat geeft onderstaande beeld

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1702_06.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1702_06.jpg)

Trekkend een bufferafstand van ca. 2 mm, duwens ca. 1½ mm. In bochten en overloopwissels raken ze elkaar net niet, ik schat steeds met een ½ mm speling.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1702_07.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1702_07.jpg)

Dit is denk ik de grens wat technisch kan met deze manier van koppeling monteren aan de lok. Trekkend kon de trein de hele baan rond zonder problemen. Duwend liep het op één plaats mis. Een overgang van de bogen r=360 mm van linksom naar rechtsom. Doordat de lok dan nog met draaistel linksom staat kan de koppeling niet ver genoeg naar rechts met het rijtuig mee want die zit al in de boog rechtsom.
2 opties....de trein daar niet zo langs sturen of de baan aanpassen. Dat laatste zou wel kunnen. Wel weer een klusje, maar niet onmogelijk.
Dat zal hem wel worden vrees ik  ;D

BSI nr. 3 wordt een exemplaar die door middels van een zwaluwstaart in een NEM-schacht kan worden ge monteerd. BSI en zwaluwstaart worden met secondengel verbonden en een stukje lakdraad ø 0,6 mm als verstevinging van de lijmverbinding. Kabels zal wel een probleem worden denk ik...

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSI_04.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSI_04.jpg)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project DD-AR
Bericht door: Romar op 24 november 2013, 18:03:27
Dat had ik ook in gedachten om te gaan doen, om de achterkant van een koppeling er aan te zetten.
Ben benieuwd hoe het staat als ie in de NEM houder zit.

Ben namelijk bang dat ie dan te hoog zit, op de een of andere manier.


Romar
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project DD-AR
Bericht door: jakop op 27 december 2013, 15:55:25
Op de NEM-versie is het nog even wachten, hieronder alvast een drietal versies die klaar zijn:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSI_05.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSI_05.jpg)

Van links naar rechts: Märklin 1702, Märklin DD-AR en de Rivarossi mDDM.

Imitatiekoppeling? Nee hoor! Koppelen wil ook

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSI_06.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSI_06.jpg)

De koppelingen passen zo goed in elkaar dat op bovenstaande manier in elkaar geduwd de kopbak meegetrokken wordt met de lok  ;D

't is even wat werk, maar met een mooi resultaat. Deze koppeling hoort op dit materieel en dat ziet er meteen beter uit.
De 4e zal komen op een Lima kopbak die met 2 andere rijtuigen een andere DD-AR stam gaat vormen naast de 1702 met z'n rijtuigen. Daar is wat meer werk aan: geheel overspuiten nadat de niet kloppende details zijn weggeschuurd ed. Wordt (ooit) vervolgt in dit draadje.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project DD-AR
Bericht door: Romar op 27 december 2013, 15:56:59
Mooi. (y)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Project DD-AR
Bericht door: rene w. op 27 december 2013, 16:18:17
Pas maar op want voordat je het weet verlies je het achterste treinstel,
gaat IL&T over de zeik en is je treinverkeer voorlopig gestremd vanwege
ontruiming reizigers  ;D