Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Klein baantje 1200x1200mm door grove den
Vandaag om 22:57:21
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Thom
Vandaag om 22:49:25
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Dave.......
Vandaag om 22:40:43
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Modellbahnwagen
Vandaag om 22:29:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
Vandaag om 22:09:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:04:55
vervolg op "veel AC wielen" door FritsT
Vandaag om 22:00:36
Raadplaatje door Dpc Fo
Vandaag om 21:48:30
Nahmertaler Kleinbahn door NS264
Vandaag om 20:44:34
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:42:56
Eenvoudige, goedkope maar goede decoder? door Prutsert
Vandaag om 20:15:39
Spoor- en tramweg parafernalia door Scratchbuilt
Vandaag om 20:10:35
Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen door Scratchbuilt
Vandaag om 20:05:26
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:49:24
Spoor 1 nem of finescale door FritsT
Vandaag om 18:37:50
Roco 2025 door Dennis94
Vandaag om 18:16:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan!
Vandaag om 18:16:11
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 17:49:43
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 17:36:10
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 17:22:19
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
Vandaag om 17:04:40
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door willyTEE
Vandaag om 16:28:29
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 16:24:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 15:12:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Sporlijn Úje
Vandaag om 15:07:23
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door tijgernootje
Vandaag om 13:42:35
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:22:45
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
Vandaag om 13:08:23
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 12:35:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door tijgernootje
Vandaag om 11:35:51
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - NS doorgangsrijtuigen  (gelezen 14449 keer)

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
BNLS-Werkspoor - NS doorgangsrijtuigen
« Gepost op: 18 March 2013, 20:02:43 »
Ik ben wat NS materieel betreft hoofdzakelijk een vitrinerijder. Toch had ik een beetje mijn buik vol van het ( toch mooie) stalen materieel uit  de 30-er jaren. Door mijn "miskoop van de eeuw" zat ik omhoog met een aantal Fleischmann twee- en drieassige doorgangsrijtuigen. IK had het plan om ze om te bouwen tot SS doorgangsrijtuigen. Het plan om ze met styreen van Woodland te verbouwen heb ik verlaten toen mijn baas besloot om voor laboratoriumdoeleinden een 3D-printer, annex freesmachine aan te schaffen. Om toch iets uit de Fleischmann casco's te maken heb ik in 3D van alle SS doorgangsrijtuigen de raampartijen gewijzigd zodat ze erin te lijmen zijn. Als de zaak me niet bevalt kan ik alsnog complete SS rijtuigen tekenen. Maar...er bestaan ook totaa lafwijkende HSM rijtuigen waarvoor geen basis uit het Fleischmann of Roco-aanbod bestaat. Dus heb ik een begin gemaakt om de HSM doorgangsrijtuigen geheel nieuw te tekenen.
Als eerste de HSM 1402-1403 ( let op! de nummering in het boek van Van der Meer wijkt af van die in het UA) omdat de bak over de baksteunen aan de langsliggers van het frame een beetje fragiel uit kunnen vallen bij het printen.
Na de AB volgt de C 1851- 1864 en mogelijk de luxe AB 1413-1417.
Ik maak de rijtuigen in vier delen; bak, onderstel, interieur en dak. De fruitseltjes en draaistellen komen van Fleischmann of Roco.
Ik heb tijd genoeg om te tekenene want de printer wordt pas eind mei geleverd.
Hier alvast twee afbeeldingen van de bak omdat de 1402-1403 twee verschillende zijwanden heeft.
[G:/Image1]
[G:/Image2]
IK hoop dat de afbeeldingen met dit bericht meekomen
Groeten,
Frank
fly with the eagle or scratch with the chickens

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: BNLS-Werkspoor - NS doorgangsrijtuigen
« Reactie #1 Gepost op: 18 March 2013, 20:04:02 »
Ik was er al bang voor. Geen plaatjes dus.
Hoe doe ik dat?
Gr.
frank
fly with the eagle or scratch with the chickens

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BNLS-Werkspoor - NS doorgangsrijtuigen
« Reactie #2 Gepost op: 18 March 2013, 20:08:40 »
Frank, als je hier linksboven op "Handleiding uploaden" klikt, dan zie je hoe het moet.

Leen.

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: BNLS-Werkspoor - NS doorgangsrijtuigen
« Reactie #3 Gepost op: 18 March 2013, 20:28:58 »
nogmaals


hope it works
gr
Frank
fly with the eagle or scratch with the chickens

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: BNLS-Werkspoor - NS doorgangsrijtuigen
« Reactie #4 Gepost op: 18 March 2013, 20:34:33 »
hehe Gelukt!
enjoy
Frank
fly with the eagle or scratch with the chickens

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8318
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: BNLS-Werkspoor - NS doorgangsrijtuigen
« Reactie #5 Gepost op: 18 March 2013, 21:21:43 »
Heb je ook een foto van het origineel?
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Gert Arkema

  • Online Online
  • Berichten: 4213
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - NS doorgangsrijtuigen
« Reactie #6 Gepost op: 18 March 2013, 22:39:34 »
oei, die zijn heel spannend! De ex HSM-doorgangsrijtuigen, zoiets maar met plat dak.  

Ik heb m al es gebouwd, ik ga dit volgen  (y) !

EDIT: is dit de miniserie NS 7101-7102 of de serie ik meen NS 7108-7110?
EDIT EDIT: Deze ?
« Laatst bewerkt op: 19 March 2013, 09:30:21 door Gert Arkema »
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6047
Re: BNLS-Werkspoor - NS doorgangsrijtuigen
« Reactie #7 Gepost op: 18 March 2013, 22:46:12 »
Mooi!


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Spoor 0 adept

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1108
Re: BNLS-Werkspoor - NS doorgangsrijtuigen
« Reactie #8 Gepost op: 19 March 2013, 04:26:26 »
Leuk! ik moet ook nog eens zoiets doen.

Dit draadje zal dus door mij met de nodige intersse gevolgd worden (y)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8461
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: BNLS-Werkspoor - NS doorgangsrijtuigen
« Reactie #9 Gepost op: 19 March 2013, 09:43:21 »
Gert, zoiets maar dan als doorgangsrijtuig?

http://www.nmld.locaalspoor.nl/pix/NSM_large_HSM755.jpg

Zou deze rijtuigen overigens dolgraag in model willen hebben :-)
« Laatst bewerkt op: 19 March 2013, 11:19:54 door Huibert »

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: BNLS-Werkspoor - NS doorgangsrijtuigen
« Reactie #10 Gepost op: 19 March 2013, 11:06:38 »
Dat beestje is toch van de HSM? Ik weet dat de SS ook ongeveer deze rijtuigen in dienst had. Zal de boeken er nog eens op naslaan. Maar info over de rijtuigen zul je waarschijnlijk al hebben. Ik vind dit interessant en ga het volgen.
« Laatst bewerkt op: 19 March 2013, 13:10:10 door zuylen »
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Gert Arkema

  • Online Online
  • Berichten: 4213
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - NS doorgangsrijtuigen
« Reactie #11 Gepost op: 19 March 2013, 12:59:48 »
Het is een beetje een raar beestje, de ene kant lijkt op een coupérijtuig wat is dichtgezet ( steeds 3 ramen), de andere kant (steeds 2 ramen per coupé) snap je niks van. En toch is er over nagedacht denk ik, en vergelijkbaar met de eerste PCC's. De filosofie bij de eerste PCC's was; elke passagier z'n eigen raampje, staand of zittend. Daarom zien die eerste PCC's er ook zo gepokt uit; het wemelt van de raampjes. In Nederland zag men de onzin daarvan al vroeg in; alle (onderhoudsgevoelige) spijltjes werden weggelaten en er kwamen een kleiner aantal grote ruiten voor terug.

Dit rijtuig ademt dezelfde sfeer; twee ramen per coupé; ééntje voor elke bank. Aan de gangzijde wordt het lastiger; daar zit tussen coupé en gang een deur met aan beide zijden een ruit. Dat zie je dus terug in de zijwand, één groot raam in het verlengde van de coupédeur, twee raampjes ernaast in het verlengde van de raampjes naast de deur. Als je nl aan de gangzijde elke bank z'n eigen raam zou geven, zou je tegen alle spijlen aankijken.

Maar een heel karakteristiek bakkie!
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: BNLS-Werkspoor - NS doorgangsrijtuigen
« Reactie #12 Gepost op: 19 March 2013, 16:48:29 »
@ Sven,
ik had uitsluitend foto's uit het HSM boek van Van der Meer en "De Erfenis" van Steinkamp en zijn artikel in OdR 150 jaar NS. De rijtuigen heb ik eigenlijk gebouwd vanaf HUA tekeningen.

De rijtuigen zijn zoals de naam zegt doorgangsrijtuigen, dus geen bak met coupedeuren. Ik zit nog de broeden op een manier om de baksteunen iets minder fragiel te krijgen. Dan zijn de rest van de HSM-ers ook geen probleem meer.
Gr.
Frank
fly with the eagle or scratch with the chickens

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1536
    • Raamsdonk spoor 0
Re: BNLS-Werkspoor - NS doorgangsrijtuigen
« Reactie #13 Gepost op: 19 March 2013, 17:33:56 »
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: BNLS-Werkspoor - NS doorgangsrijtuigen
« Reactie #14 Gepost op: 19 March 2013, 19:04:51 »
Als ik de foto zo zie kan ik de dakpartij van de balconss wel opnieuw gaan tekenen.
Gr.
Frank
fly with the eagle or scratch with the chickens