Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 18:18:23
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door GD
Vandaag om 18:14:51
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Frits C
Vandaag om 18:00:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ceuleer
Vandaag om 17:50:25
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door saskia
Vandaag om 17:48:47
Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
Vandaag om 17:19:13
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Rob Ellerman
Vandaag om 17:17:46
De modeltreinen van Spoorijzer door Mispoes
Vandaag om 17:15:34
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:49:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 16:42:14
Vraag Lima DDM 149868 handleiding door henk
Vandaag om 16:26:56
Welke winkel voert deze merken? door Wim1969
Vandaag om 15:51:58
Mijn-bouw Indonesie door NS264
Vandaag om 14:45:14
44 Roco vs 44 Brawa door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 13:47:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Eric B
Vandaag om 13:23:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 12:21:52
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 11:37:38
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 11:33:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 10:17:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Simplex
Vandaag om 10:01:07
Minder wissels door Eric B
Vandaag om 09:41:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:41:57
Plaatdikte van een rangeerbaan door ruudns
Vandaag om 08:23:41
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 06:18:08
6 en 7 september terug naar toen door Wim Vink
06 September 2025, 23:34:38
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
06 September 2025, 23:05:54
Raadplaatje door Modellbahnwagen
06 September 2025, 21:50:45
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Huup
06 September 2025, 20:12:59
Deining in Dönsdorf door Basilicum
06 September 2025, 19:19:21
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door Martijnstein
06 September 2025, 17:56:43
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - omBC 2900 van PolderModelSpoor  (gelezen 107863 keer)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10485
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
BNLS-Werkspoor - omBC 2900 van PolderModelSpoor
« Gepost op: 11 November 2012, 22:36:33 »
Hoi,

Heb her en der al wat kitjes van dit model langs zien komen in 'Toon hier etc.'

Heb hem zelf bij Erwin Frick, de ontwerper/producent van de kit, opgehaald. En aangezien het wel een fijne dag om te bouwen was, gelijk maar eens begonnen ;)



... de kit geheel uitgestald. Dat is, de inhoud van de zakjes pasten niet allemaal op 1 foto ;)

Kit ziet er verzorgd uit. Bepaalde 'moeilijke' onderdelen als dak, koppen en schrten zijn al voorgebogen. Verder is de meerderheid messing etswerk. Voor bepaalde onderdelen is gebruik gemaakt van epoxy-gietwerk.

Elders werd gevraagd of dit een eenvoudige kit was om door iemand zonder ervaring te bouwen. Daarover kan ik kort zijn: nee, een kit voor gevorderden.

Grtzz,

Karst

ruben derks

  • NL, DE & CH Rijder
  • Offline Offline
  • Berichten: 254
    • Ruben Derks
Re: BNLS-Werkspoor - omBC 2900 van PolderModelSpoor
« Reactie #1 Gepost op: 12 November 2012, 00:08:01 »
interessant om te volgen. ben benieuwd naar de vorderingen
Tillig E-lite HO | WinDigipet 2021.1 Premium | yamoRC |
NS en DB jaren 50/60 |  2 rail |

Kijk ook op rubenderks.nl!!!

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10485
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - omBC 2900 van PolderModelSpoor
« Reactie #2 Gepost op: 12 November 2012, 00:17:05 »
Hoi,

Nou, dan gelijk maar van start :) Opmerking vooraf: In grote lijnen volg ik de bouwbeschrijving, maar op punten zal ik wel afwijken. Daar waar zaken me handiger of beter lijken, ga ik mijn eigen weg ;)

We beginnen maar eens met het aangedreven draaistel, een leuke uitdaging ;)



... alle onderdelen die dit draaistel moeten gaan vormen. Gelijk zie je al een onderdeel dat niet in de kit zit. Een GM&S cardan ;)



... omdat ik de voorgestelde cardan ( zelf opbouwen met pijpjes en stiftjes ) niet zo zag zitten, gelijk gisteren op Houten maar een cardan bij Piet gehaald. Alleen natuurlijk de verkeerde ;) Namelijk een 2mm - 2mm exemplaar en laat de wormas nu 1.5 mm zijn ;) Niet getruerd, de draaibank moest toch draaien om de wormas netjes te maken en de lagerbusjes te draaien, daarom een stukje 2mm pijp uitboord tot 1.5mm en op de wormas gesoldeerd. Overigens levert Piet ook gewoon de 1.5mm - 2mm cardan ;) (y)

De worm is er redelijk goed op te tikken ( pas op dat de as niet verbuigt: Messing !! ) maar gaat makkelijker als je hem een beetje verwarmt vooraf.



... de wormas met worm en lagers gemonteerd en de lagers gesoldeerd. Die kan er dus nooit meer uit !.... Gelijk zie je een ( onbedoelde ) afwijking van de bouwbeschrijving. Normaal ben ik gewend om te buigen met de vouwlijn naar binnen... nu deze had naar buiten gevouwen moeten worden. Op zich echter totaal geen probleem zoals we later zullen zien ;)





... allemaal plaatjes hoe frame het is geworden ;)


Dan maar gelijk verder met de tweede afwijking.



... In de handleiding is sprake van een stukje 2mm buis waar 10.5mm lange asjes van gezaagd moeten worden, die dan in het dikke stuk kunststof geschoven moeten worden. Echter bij deze kit zat ook een stuk 2mm staf ! (y) En... omdat lagering van een as in kunsttof niet zo mijn ding is, een alternatief bedacht. In de etsfret zit namelijk nog een frameplaatje. Dit plaatje eenvoudig ontdien van de 'vleugeltjes' en kan dan als lagerplaat voor de asjes gebruikt worden. De asjes heb ik uit de 2mm staf gedraaid op exact 12mm lengte. De etsgaatjes zijn een fractie kleiner dan 2mm. Iets opruimen en steeds passen, zodat ze er strak in gaan.



... de kunststof binnenwerken zijn gegoten uit epoxy. Maar met de vlakgiet methode, dus de achterkant bobbelt iets. Dus de plaatjes in de freestafel en netjes vlak gefreesd. Zodaning, dat er enige speling mogelijk wordt voor de tandwielen. Natuurlijk gaat het met een vijl ook ;)



... de assen komen met puntlagers en zonder tandwielen op de as. Dus: Puntjes met Dremel of Proxxon er af slijpen, wielen er af, asjes in de draaibank en netjes vlak maken. Kantjes 'breken', wiel er op, aan de andere kant voorzichtig tandwiel er op schuiven en ook het andere wiel. De wielen netjes op 14.4 mm binnenkant wiel zetten en klaar... Het tandwiel moet zo zitten, dat het niet aanloopt als de assen verschuiven in het frame.



... terug naar de tandwielassen. De assen door hetkunsttof en de zijplaat gestoken...



... van buiten met 145' soldeer ( epoxy smelt bij 200' !!) vast solderen.



... en zitten mooi recht en stevig vast.


We kunnen nu alle delen inclusief de tandwieltrein gaan droogpassen.



... daartoe het dunne kunststof plaatje in het frame passen.



... na een proef met de tandwielen, blijkt dat er nog een klein stukje messing in de weg zit, dus vijltje er langs ( te zien vlak onder de cardankop )



... Nog een eigenaardigheidje dat niet in de bouwbeschrijving staat... het wormwiel en het tandwiel draaien allebei los op de as... dus weinig aandrijving als de motor aangesloten wordt ;) Zo maar op elkaar lijmen is natuurlijk garantie voor niet goed vluchten. Dus... stukje 2mm staf dun insmeren met olie, wormwiel er op, een beetje Bison Bond gel op het kunsstof tandwiel en dat ook op het asje schuiven.



In het messing tandwiel heb ik wat sleufjes gevijld, zodat de lijm meer 'pak' heeft. Het kunststof iets opgeruwd met een vijltje.



... zo wordt de tandwieltrein gemonteerd. Dan zal blijken, dat het geheel niet soepel loopt. De epoxy tandwielen hebben wat braampjes. Een redelijke methode is om de boel lekker in te vetten en er tevens wat JIC/CIF bij te doen. Een paar uurtjes inlopen en een licht snorrend aandrijvingkje is je deel ;) (y)



... en zo ziet het er gemonteerd uit ;)


Nou, dat was best een uitdaging. Nog bezien moet worden hoe we het dekseltje er onder krijgen ( of een andere methode van bevestiging ;) )

Nog even dit: In de handleiding wordt geadviseerd om met een vijl de 2mm staf te lijf te gaan omdat anders de tandwielen niet passen. Een beter methode is het lichtjes uitruimen van de tandwielen totdat deze makkelijk draaiend op de asjes gaan.


Wordt vervolgd.

Grtzz,

Karst

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re: BNLS-Werkspoor - omBC 2900 van PolderModelSpoor
« Reactie #3 Gepost op: 12 November 2012, 00:44:15 »
Het ziet er uit als een aardig interessante kit (y)

Een afdekplaatje lijkt me voor jou een makkelijke klus, twee gaatjes in het epoxy M2 tappen en gaan met die banaan.

mvg,
Rick

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10485
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - omBC 2900 van PolderModelSpoor
« Reactie #4 Gepost op: 12 November 2012, 09:33:23 »
 ;D ;D

Maar het gaat toch anders worden ;) Wel gaatjes boren en draad tappen , geen M2 en ook niet in het epoxy ( wel gaatjes ;) )

Grtzz,

Karst

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22558
Re: BNLS-Werkspoor - omBC 2900 van PolderModelSpoor
« Reactie #5 Gepost op: 12 November 2012, 09:53:22 »
Mooi gedaan Karst.
Vraag me wel af waarom de ontwerpers zelf een aandrijving hebben ontwikkeld. En dan epoxy tandwielen? Iemand ervaring hoe dat houdt?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9889
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - omBC 2900 van PolderModelSpoor
« Reactie #6 Gepost op: 12 November 2012, 14:42:43 »
gewoon tandwiel-op-tandwiel is niet al te spannend... zal gerust werken.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10485
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - omBC 2900 van PolderModelSpoor
« Reactie #7 Gepost op: 12 November 2012, 15:03:53 »
Werkt prima idd, zoals Floris al zei: Tandwiel op tandwiel en redelijk grof modul en voldoende breed.

Grtzz,

Karst

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10485
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - omBC 2900 van PolderModelSpoor
« Reactie #8 Gepost op: 12 November 2012, 22:34:45 »
Hoi,

ZO... weer lekker aan de bouw ;) (y)



... eerst het 'blikkies-probleem' aangepakt ;) Stuk ingekort ( omdat het er door het 'verkeerdom' buigen van het frame toch niet meer omheen past, gelijk dwarsstripjes aangebracht voor wat meer stabiliteit...



... zo klikken ze er op...



... en met een M1,4 schroefje vastgezet. Draad in messing en epoxy ;)



De motor zou geplakt moeten worden met dubbelzijdig tape. Ik zet hem vast aan een binnenwand. Hier nog direct er op geschroefd, er komen nog rubberringetjes tussen ;)



... de binnenwanden die de kap moeten vasthouden voorzien van M2 moertjes.


Dan 1 van de moeilijkere delen van de kit. Heeft me toch wel een half uurtje denken gekost hoe het goed aan te pakken.



Uiteindelijk een rijtje van 4 pinnetjes in de soldeertegel, daat de schort tegenaan en daar weer het dwarsblikje. Daarna opsluiten met nog een pinnetje. Voordeel van deze actie: De schort gaat prachtig verticaal staan met het kleine stukje dat verticaal moet lopen ;)



... bovenstaande zes keer herhalen en je hebt dit ;)



... onderkant is mooi vlak en past precies in...



... de rijtuigbodem :) (y)

Nu de schorten mooi recht buigen en vastzetten met 145' soldeer aan het frame.


Grtzz,

Karst
« Laatst bewerkt op: 12 November 2012, 22:36:56 door Karst Drenth »

De Burgemeester van Hespedam

  • Offline Offline
  • Berichten: 455
    • Hespedamse Tramweg Maatschappij
Re: BNLS-Werkspoor - omBC 2900 van PolderModelSpoor
« Reactie #9 Gepost op: 13 November 2012, 01:43:05 »
Hallo Karst,

"Soldeertegel", nooit van gehoord. Zo te zien wel erg handig. Waar is die tegel te koop?

Hartelijke groet,

Niek
(De Burgemeester van Hespedam)

DV modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 846
    • DV modelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - omBC 2900 van PolderModelSpoor
« Reactie #10 Gepost op: 13 November 2012, 21:50:09 »
Beste Niek,

Soldeer tegel heb ik bij www.fohrmann.com vandaan.
http://www.fohrmann.com/lotplatte.html

Als messing bouwer een erg leuk site, ik bestel altijd meer als voorgenomen ;D

Hartelijke groet,
Naos
Voorheen NaoorlogsNS, naam aangepast nu gelijk aan Instagram account!

https://www.instagram.com/dvmodelspoor/

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re: BNLS-Werkspoor - omBC 2900 van PolderModelSpoor
« Reactie #11 Gepost op: 13 November 2012, 22:01:36 »
Niet vergeten om de Stahlstifte en Löthaken er bij te bestellen ;)

Gerrit

De Burgemeester van Hespedam

  • Offline Offline
  • Berichten: 455
    • Hespedamse Tramweg Maatschappij
Re: BNLS-Werkspoor - omBC 2900 van PolderModelSpoor
« Reactie #12 Gepost op: 13 November 2012, 22:23:42 »
Hallo,

Hartelijk dank voor de informatie!

Niek

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10485
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - omBC 2900 van PolderModelSpoor
« Reactie #13 Gepost op: 13 November 2012, 23:40:07 »
Hoi,

Yep handig spul daar bij Fohrmann ;) (y)

En weer een avondje verder gepuzzeld ;)



... de scheenplaten. Messinggietwerk... dus bijwerken ;) Boven de ruwe, onder de vlak en recht gefreesde.



... ook de achterkant recht en vlak gemaakt.



... De handleiding spreekt van een blikje ( Pos. 7 ) dat op het draaistel geplaatst moet worden waaraan dan de scheenplaten worden bevestigd... Lastig goed op maat te krijgen en niet demontabel... Dus naar een andere oplossing gezocht: Stukje kokerprofiel op 21.5mm pasgemaakt ( kop-kanten mooi vlak gefreesd ) ....



... tussen de scheenplaten solderen....



... dat zit mooi ;) (y) ...



... dan de uitsparing voor het draaistel uitfrezen en twee bevestigingsplaatjes er aan gesoldeerd en gaatjes door het epoxy en messing van het frame geboord, M1.4 draad er in en...



... schroef je het geheel zo onder het draaistel  ;D (y)



... fraai aangekleed draaistel.
Erwin melde al dat de gietstukken iets gekrompen waren. Dat klopt, ze zijn er ca. 1mm korter door geworden, waardoor de aspotten niet niet helemaal tegenover de assen zitten.. Eerst eens kijken of het storend opvalt, zo ja, ligt het plan al klaar om er iets aan te doen ;)


Nu verder met de treeplanken in de schorten. De handleiding is niet duidelijk op dit punt. Contact gehad met Erwin en extra instructies ontvangen, eens kijken of die een oplossing brengen ;)


Grtzz,

Karst
« Laatst bewerkt op: 13 November 2012, 23:41:49 door Karst Drenth »

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10485
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - omBC 2900 van PolderModelSpoor
« Reactie #14 Gepost op: 14 November 2012, 01:07:04 »
Zo...

nog even doorgetrokken...



... het treeplanken 'probleem' opgelost ;) Twee plaatjes van 9 x 32.5mm messing gemaakt, hoekjes afgerond en in de openingen voor de treeplanken gesoldeerd. Vervolgens de lipjes van pos. 27 en 28 afgebroken en vlakgeschuurd. Daarna stomp op de treeplankstripjes gesoldeerd. Let op, er is 1 exemplaar met een rooster. Dit komt...



... daar waar de rest van de roosters ook in de schorten zit.



... alvast een probeerseltje hoe het er met de wand uit gaat zien ;)


Grtzz,

Karst