Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 13:53:54
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Frans Peeters
Vandaag om 13:51:16
Stalen rijtuigen van NS door Hans Reints
Vandaag om 13:45:26
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Ronald Halma
Vandaag om 13:45:00
Module vliegveld Jan van Mourik door Gerard van de Weijer
Vandaag om 13:26:17
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door FritsT
Vandaag om 13:25:08
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:08:41
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:42:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 12:19:46
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Ronald Halma
Vandaag om 12:15:54
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Ronald Halma
Vandaag om 12:07:48
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Duikeend
Vandaag om 12:07:41
23 augustus modelspoorbeurs Houten door jan47
Vandaag om 11:44:47
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 11:27:32
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 11:22:15
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Huup
Vandaag om 11:09:40
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door gdh
Vandaag om 10:33:11
MiWuLa door Montanbahn
Vandaag om 09:58:06
Probleem Fleischmann draaischijf 6152c door Voske
Vandaag om 09:27:42
Esu Loksound - NS Wadloper? door Wijbe
Vandaag om 09:10:07
Inscannen of tekenen door MOVisser
Vandaag om 09:03:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:00:01
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Jelmer
Vandaag om 08:39:45
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door Jelmer
Vandaag om 08:28:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
Vandaag om 07:29:01
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Duikeend
Vandaag om 01:23:14
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
20 August 2025, 22:45:00
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
20 August 2025, 21:55:57
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
20 August 2025, 20:48:43
Station Roodeschool door cor_b
20 August 2025, 20:29:49
  

Auteur Topic: Baanplan Compustadt 240x140  (gelezen 2812 keer)

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 827
    • kusee.nl
Baanplan Compustadt 240x140
« Gepost op: 21 September 2012, 08:22:08 »
Beste mensen,

Na een tijdje gebouwd te hebben aan een trambaan Kastendorf (zie http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=39186.0 ) van 100 x 140 cm, kreeg ik onverwacht de gelegenheid voor een wat grotere baan. Na afweging wat te doen (eerst afbouwen, of afbreken en nieuw bouwen) heb ik voor dat laatste gekozen.

Ik heb de ruimte van een L-vorm, de ene poot 240, de andere poot 140 cm, met overal een breedte van 100 cm.

Mijn uitgangspunten :
- ik rijd met kleine wagens (dus R1 bochten zijn mogelijk).
- ik rijd met vast eenheden (dus geen rangeerterreinen e.d.)
- ik rijd met diesel, dus geen bovenleiding op de baan (alleen de tram heeft bovenleiding).
- ik houd niet zo van rangeren. Rijden is leuk, scenery is minstens net zo belangrijk.
- de 2 trams (van mijn vorige baan) moeten er ook op.
- de werkende veerpont over het kanaal (van mijn vorige baan) moet er ook op.
- ik wil wat bergen op de baan.
- een hoogliggend viaduct over de baan lijkt me ook fijn.

Met deze uitgangspunten heb ik minstens 30 baanplannen getekend. Daarvan zijn er 29 in de prullenbak gegooid, maar gelukkig blijft er toch één baanplan over. Hieronder eerst drie tekeningen van drie niveaus, daarna een kompleet plaatje.

Niveau 1 :


Niveau 2 :
[img [url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/compustadt_baanplan_niveau_2.gif]http://

Niveau 3 :


Volledige baan :


In wezen is het niet meer dan een ovaaltje, met op twee plaatsen uitwijksporen.
Na controle kom ik uit op een hellingspercentage van ongeveer 3 procent voor de trein (en 6 procent voor de tram, maar dat is in de praktijk geen probleem gebleken op mijn vorige baan). De 3 procent voor de trein (ook in een bocht) lijkt me nog goed haalbaar.

Links en rechtsbovenaan zijn twee bergmassieven, waarbij de trein korte stukjes in een tunnel zal verdwijnen. De rest van de baan is open, vlak terrein, waarbij gezegd moet worden dat de korte tak van de L-vorm (rechts onderaan) ongeveer 7 cm hoger ligt dan de rest van de baan. De stippellijn op het plan is de vorm van het kanaal, waarover een veerpont vaart (vanuit de twee insteekhavens aan de zijkant van het kanaal). De tram is handgetekend (lichtgrijs), en bestaat uit een pendellijn (rechts bovenaan voor een deel in een tunnel), die aan de linkerkant (bij het station) met een wissel op twee sporen kan vertrekken; er zullen twee trams in pendelverkeer komen te rijden. Op het treingedeelte is de schuingelegen lijn (van linksboven naar rechtsmidden) een hooggelegen viaduct. Het gedeelte met twee sporen (rechtsmidden van onder naar boven) en het hele gedeelte rechtsonder (de korte poot van de L-vorm) is 7 cm hoger dan het middengedeelte.

Met stippellijn is de loop van het kanaal aangegeven. Bij de twee insteekhavens komt de werkende veerpont te varen.

Te zijner tijd zal ik een bouw-draadje openen voor de nieuwe modelbaan. Het bouwdraadje van Kastendorf is inmiddels afgesloten.

Graag jullie opmerkingen.
Wim K
« Laatst bewerkt op: 21 September 2012, 08:24:05 door wimk »

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 827
    • kusee.nl
Re:Baanplan Compustadt 240x140
« Reactie #1 Gepost op: 24 September 2012, 12:49:22 »
Is er niemand die op de laatste regel van mijn post wil ingaan?
Groet,
Wim K

Marc Riswick

  • Offline Offline
  • Berichten: 1029
    • Stuyteweg
Re:Baanplan Compustadt 240x140
« Reactie #2 Gepost op: 24 September 2012, 18:39:31 »
Hallo Wim,

een leuke rijbaan. De genoemde 3 procent zal bij korte treinen geen probleem zijn. Met hoeveel treinen wil je eigenlijk gaan rijden, want je baanplan geeft niet veel plaats om een trein even weg te zetten. Drie a vier lijkt me wel mogelijk.
Het kopspoortje in je station is vrij kort, wellicht komt er direct achter een stationsgebouw of zo, anders zou ik hem iets langer proberen te maken.

Marc
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper

Viktor

  • BNLS spoorkaart NL
  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • 77*
Re:Baanplan Compustadt 240x140
« Reactie #3 Gepost op: 24 September 2012, 18:42:12 »
Leuk, blijf ik volgen :D

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8598
Re:Baanplan Compustadt 240x140
« Reactie #4 Gepost op: 24 September 2012, 19:30:04 »
Je zegt dat je de hoogten gecontroleerd hebt, maar als ik het plan naloop dan kan vlg mij 1 ding niet. nl. de wisselaansluiting geheel rechts.

(h0 of N?)
« Laatst bewerkt op: 24 September 2012, 19:38:39 door J J H S »
Jeroen

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Baanplan Compustadt 240x140
« Reactie #5 Gepost op: 24 September 2012, 19:36:03 »
Mooi plan. Als het schuine spoor een brug (viadukt) wordt dan is het compleet.
Naar de sectie bouwen en dan verder.

Groet,

Gerard van der Sel
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 827
    • kusee.nl
Re:Baanplan Compustadt 240x140
« Reactie #6 Gepost op: 25 September 2012, 08:09:22 »
Beste mensen, dank voor de antwoorden.

@Marc: Ik ben nog maar een beginner (nou ja, 40 jaar geleden als kind een baantje). Ik bezit nu twee trams en e-e-n railbus (zie www.kusee.nl/modelbaan)  Binnenkort komt daar uiteraard wat bij, maar meer dan vier treinen zal het voorlopig niet worden. Ik denk aan een dieselloc met duitse tweeassers en een dieselloc met enkele goederenwagens. En wellicht nog een vierde trein. Zoals ik als schreef, rijden is leuk, rangeren niet. En voor mij is de scenery minstens net zo belangrijk (zo niet belangrijker) als het rijden. Met de plannen die ik nu heb, afgezet tegen de tijd die ik beschikbaar heb, kan ik wel een jaar of twee vooruit.

@Marc: Het kopspoortje bij het station is inderdaad kort. Voorlopig wil ik daar nog niets mee doen. Het is alleen voor de sier, ik zet er een goederenwagen neer en maak er een goederenloods bij. Misschien in de toekomst een perronnetje voor de railbus, maar dat is dan een wijziging na verloop van tijd.

@JJHS: Blijkbaar een misverstand. Geheel rechts ligt geen wissel. Daar gaat de baan op twee niveau's precies boven elkaar. Zie maar de losse tekeningen erboven. Op niveau nul ligt een halve cirkel, tegen de klok in vanaf het driesporige station naar de bovenkant van de tekening. En erboven ligt het spoor in een daling vanaf het viaduct (niveau 3) in een driekwart cirkel linksom naar het tweesporige station. Geen wissel daar rechts dus, maar boven elkaar liggende sporen.

Met vriendelijke groet,
Wim K

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Baanplan Compustadt 240x140
« Reactie #7 Gepost op: 25 September 2012, 08:47:23 »
Wim,

Achter de diesel wat drie assige wagens. Twee assig is wel heel klein.

Succes met bouwem. Ik heb wat inspiratie opgedaan.

Groeten,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.