Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 10:09:15
Met welke tang knip je verenstaal? door Theovh
Vandaag om 10:03:33
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 09:59:50
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Karben
Vandaag om 09:57:48
Wat was jullie allereerste loc? door Montanbahn
Vandaag om 09:49:51
't Boemeltje door bask185
Vandaag om 09:41:11
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door spoorijzer
Vandaag om 09:21:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
Bauarbeiten im gange door defender
Vandaag om 08:43:57
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 08:40:52
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 08:02:11
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door NS2408
Vandaag om 07:56:53
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Göhrener Viaduct door MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Update: baan in de tropen door Arjen52
06 August 2025, 22:21:37
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
06 August 2025, 19:21:26
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
06 August 2025, 18:38:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
06 August 2025, 15:33:50
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
06 August 2025, 13:14:28
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
06 August 2025, 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
06 August 2025, 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
06 August 2025, 12:37:12
  

Auteur Topic: Groenewoud 2.0/2.1  (gelezen 12956 keer)

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2855
  • Duitsland TP III/IV
Groenewoud 2.0/2.1
« Gepost op: 25 September 2012, 19:38:37 »
Doordat mijn dochter meer ruimte wil hebben ben ik genoodzaakt mijn huidige baan af te breken en een verdieping te zakken. De ruimte die ik daar heb is 3.10 mtr x 2.10 mtr. Betekend dus een nieuw baanplan maken wat in deze ruimte in te passen is.
Ik heb een 2tal ideetjes via AnyRail gemaakt en wil die hier laten zien, op/aanmerkingen zijn zeer gewenst want dan kan ik de eventuele aanpassingen in de plannen verwerken. Hieronder een aantal criteria:

Land: Nederland.
Tijdperk: III/IV
Rails: 2Rail, digitaal( moet er toch aan geloven)
Materieel: E loc, 1000/1100/1200/1300/1700, Stoom, 3400/4300(TP IIIa), Plan D/E/K/W/DD AR, Mat'24/'46/'54/ICR.

Plan 1:


Plan 2:

Helaas nog zonder schaduwstation, kan hier wel wat hulp gebruiken.

Grt, Ronald.
Grt, Ronald.

mekel

  • Offline Offline
  • Berichten: 1086
Re:Groenewoud 2.0/2.1
« Reactie #1 Gepost op: 26 September 2012, 14:01:18 »
Hallo Ronald,

Het bovenste plan vind ik persoonlijk niet netjes ogen; ook zit er een keerlus in (wat overigens met de juiste schakeling geen probleem hoeft te zijn).

De opzet van plan 2 ziet er op het eerste gezicht goed uit, station mooi schuin gesitueerd, rangeermogelijkheden. Eventueel kan je nog een omloopmogelijkheid maken bij de kopsporen.
Eventueel zou je voor plan2 een schaduwstation kunnen gebruiken in de vorm van een keerlus.

Let wel: de baan is vrij breed, ga je met een mangat werken zodat je overal goed bijkan ?


Jeroen
Fleischmann h0 baan - NL - BE - #Roco Multimaus - S88XpressNetLI - S88SD16-n - WDD Wisseldecoders - Koploper

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2855
  • Duitsland TP III/IV
Re:Groenewoud 2.0/2.1
« Reactie #2 Gepost op: 26 September 2012, 14:15:26 »
Hallo Jens,

Plan 2 heeft een beetje mijn voorkeur, heeft veel weg van mijn vorige baan.
De loc's worden eerst "opgesloten" en een verse loc komt van 5 of 6. Daarna gaat de "opgesloten" loc naar één van deze sporen.
Overigens is de baan 1.05Mtr. breed waar ik met mijn lengte net overal bij kan.

Mocht iemand nog ideeën hebben voor een schaduwstation dan hoor/zie ik dat graag.


Grt, Ronald.
Grt, Ronald.

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2855
  • Duitsland TP III/IV
Re:Groenewoud 2.0/2.1
« Reactie #3 Gepost op: 28 September 2012, 11:38:08 »
Opnieuw aan het puzzelen geweest:
.

Commentaar, op/aanmerkingen of andere tips zijn welkom.

Grt, Ronald.
Grt, Ronald.

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re:Groenewoud 2.0/2.1
« Reactie #4 Gepost op: 28 September 2012, 11:48:25 »
Ziet er wel aardig uit. Ben benieuwd  (y)

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

mekel

  • Offline Offline
  • Berichten: 1086
Re:Groenewoud 2.0/2.1
« Reactie #5 Gepost op: 28 September 2012, 11:55:55 »
Hallo Ronald,

Heb je al enig idee hoe je het treinverloop wil laten lopen.
Ga je van het neergaande spoor A 1 baan voor dalend en 1 baan voor stijgend verkeer gebruiken ?
In dat geval zou eventueel de engelsewissel uit het schaduwstation gehaald kunnen worden.
Maar dit betekend wel weer dat je alleen via het binnenstespoor kan stijgen richting je station.

Waar wil je spoor6 voor gaan gebruiken ? Deze benaderen vanaf je schaduwstation zou alleen maar gaan door eerst richting kopstation te rijden en daarna terug.

Jeroen
Fleischmann h0 baan - NL - BE - #Roco Multimaus - S88XpressNetLI - S88SD16-n - WDD Wisseldecoders - Koploper

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2855
  • Duitsland TP III/IV
Re:Groenewoud 2.0/2.1
« Reactie #6 Gepost op: 28 September 2012, 12:56:00 »
Jeroen,

Buitenbaan is dalend, binnenbaan is stijgend. Spiraal/helix/gleiswendel is al aanwezig(oude baan) en deze werkt naar behoren en heeft deze nu 6 windingen en gaat naar 3 of 4 afhankelijk van bereikbaarheid schaduwstation.
Spoor 6 heeft als functie van opstelspoor voor wachtende loc's die spoor 1 en 2 bedienen, spoor 5 bedient spoor 3 en 4.

Allie,

Het bouwen van deze baan laat nog wel op zich wachten, eerst oude baan demonteren, zolder verbouwen, slaapkamers(zoon naar zolder, dochter naar oude kamer zoon) en dan pas de vrijgekomen slaapkamer waar de baan komt te staan. In het voorjaar kan dan begonnen worden met de nieuwe baan. Tot die tijd een gedegen baanplan bedenken en kijken wat er op papier komt te staan uitvoerbaar is.

Grt, Ronald.
Grt, Ronald.

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2855
  • Duitsland TP III/IV
Re:Groenewoud 2.0/2.1
« Reactie #7 Gepost op: 29 September 2012, 12:19:40 »
De grijze massa weer eens aan het werk gezet, iets andere opzet:



Commentaar, op/aanmerkingen, tips of andere ideeën zijn welkom zodat ik de baan kan gaan bouwen zonder dat ik iedere keer de boel moet gaan aanpassen omdat het niet uitvoerbaar is of de treinenloop niet logisch is of op andere problemen stuit.

Grt, Ronald.
Grt, Ronald.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8597
Re:Groenewoud 2.0/2.1
« Reactie #8 Gepost op: 29 September 2012, 12:54:47 »
Hoe denk je hier over?

Jeroen

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2855
  • Duitsland TP III/IV
Re:Groenewoud 2.0/2.1
« Reactie #9 Gepost op: 29 September 2012, 13:12:05 »
Verandering van Jeroen zichtbaar gemaakt en aangepast:


Jeroen,
Zou jij jouw verandering willen toelichten?

Grt, Ronald.
« Laatst bewerkt op: 29 September 2012, 13:53:59 door Ronald69 »
Grt, Ronald.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8597
Re:Groenewoud 2.0/2.1
« Reactie #10 Gepost op: 29 September 2012, 13:16:24 »
Omdat daar een engels wissel lag.  Elimineer de kans op ontsporingen.

Je zou dat bovenste wissel nog wat verder naar beneden kunnen plaatsen. Iets langer opstelspoor, dan.
Jeroen

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2855
  • Duitsland TP III/IV
Re:Groenewoud 2.0/2.1
« Reactie #11 Gepost op: 29 September 2012, 13:48:58 »
Jeroen,

Dank je, duidelijk antwoord. ik ga het wissel aanpassen.

Grt, Ronald.
Grt, Ronald.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2884
  • Twentelijn 1968-1980
Re:Groenewoud 2.0/2.1
« Reactie #12 Gepost op: 30 September 2012, 22:36:03 »
Ik zou het derde spoor (geteld van boven) in je schaduwstation ook willen kunnen binnenrijden op het moment dat er van het vierde spoor een trein vertrekt. Ik zou daarom een extra wisselpaar invoegen om dat mogelijk te maken. Maar misschien vind je dat niet zo belangrijk vanwege je keuze voor een kopstation. Zelf heb ik een baan die rondgaat en daardoor wwn hogere frequentie van treinverkeer moet kunnen verwerken.

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2855
  • Duitsland TP III/IV
Re:Groenewoud 2.0/2.1
« Reactie #13 Gepost op: 01 October 2012, 01:53:02 »
1200 Blauw,

Goed meegedacht maar ik houd het op 3 opstelsporen omdat ik met hooguit 2 á 3 treinen ga rijden.
Ik ben nog druk bezig om e.e.a. te veranderen w.o. goederenspoor en klein depot, dit vanwege het rijden in TP IIIa met stoomloc's.

Grt, Ronald.
Grt, Ronald.

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2855
  • Duitsland TP III/IV
Re:Groenewoud 2.0/2.1
« Reactie #14 Gepost op: 01 October 2012, 09:23:59 »
Opnieuw het plan aangepast, komt al aardig in de buurt van het definitieve ontwerp:



In het plan zijn toegevoegd een buurtgoederenspoor en een bescheiden depot, stoomtrein zit in zijn nadagen.
Tevens het stationplan gespiegeld, is gelijk de slinger eruit.

Meningen en andere tips zijn nog steeds welkom.

Grt, Ronald.
Grt, Ronald.