Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 11:30:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 11:26:02
Probleem met inloggen door spoorijzer
Vandaag om 11:24:56
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door sncf231e
Vandaag om 11:20:57
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Eric B
Vandaag om 11:14:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:13:14
Contact gegevens Roco NL door Arjan6511
Vandaag om 11:06:12
Resin kits best met of zonder grondlaag door Ronald Halma
Vandaag om 11:05:30
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 10:42:42
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Ronald Halma
Vandaag om 10:22:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:20:24
Probleem met Trix wagon door klusser
Vandaag om 09:17:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:40:48
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door tothebeach
Vandaag om 07:50:19
ratelende 1300 van Electrotren door Ferdinand Bogman
Vandaag om 07:38:10
EifelBurgenBahn door Eric B
Vandaag om 07:31:26
Ombouwen Roco 1100 naar digitaal door Martijn193
Vandaag om 06:09:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 05:00:02
Piko EUROCITY 2969 traxx door the_gold
17 December 2025, 23:45:49
Modellbau Lingen 2026 door Ronald Halma
17 December 2025, 22:27:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door 1200blauw
17 December 2025, 21:55:27
Toon hier je (model)TRAM foto's. door ChrisH
17 December 2025, 21:44:48
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
17 December 2025, 21:25:45
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
17 December 2025, 21:24:20
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Eric v C
17 December 2025, 21:14:33
Minibaan Visserskaai H0 door gdh
17 December 2025, 20:54:05
Bevestigen Digikeijs DR7111 lichtsein door Pukkie
17 December 2025, 20:51:00
ESU V5 Decoder setting door ATSF2
17 December 2025, 20:48:10
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
17 December 2025, 20:32:43
Treinbaan (winterlandschap) in winkeletalage door WimC
17 December 2025, 20:18:10
  

Auteur Topic: Discussie over Noordzee Express 1976  (gelezen 9551 keer)

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8629
Discussie over Noordzee Express 1976
« Gepost op: 24 February 2012, 15:29:54 »
Leuk Topic, Mispoes. Treinsamenstellingen hebben mijn warme aandacht. (y)

Maar (zie de quote ):
Samenstelling Hengelo-Utrecht CS: 1100/1200/1200+RD+stam   = 1100/1200/1300+RD+stam?
Samenstelling Utrecht CS-Rotterdam CS: 1100/1200/1200+stam+RD    = 1100/1200/1300+stam+RD?
Samenstelling Rotterdam CS-Hoek van Holland: 1100/1200/1200+RD+stam   = 1100/1200/1300+RD+stam?
« Laatst bewerkt op: 24 February 2012, 19:48:22 door Gert van den Heuvel. Reden: Titel aangepast »
Jeroen

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9021
  • Hengelooo 1:160
Re:Noordzee Express 1976
« Reactie #1 Gepost op: 24 February 2012, 15:32:13 »
Inderdaad, inmiddels gewijzigd! (y)
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Dennis

  • Gast
Re:Noordzee Express 1976
« Reactie #2 Gepost op: 24 February 2012, 16:32:38 »
Kijk van dit soort berichten hou ik. (y) (y)

Let wel, als je de trein voor 1976 plaatst dat alle rijtuigen een ü in het type moeten hebben.

Ik heb de Noordzee uit begin jaren 80 in de kast staan.
-Am
-Bm
-Bm
-BDms
-RD

Grtn,
Dennis

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 4011
  • de hondsrug baan
Re:Noordzee Express 1976
« Reactie #3 Gepost op: 24 February 2012, 16:43:27 »
Kijk van dit soort berichten hou ik. (y) (y)


anders ik wel  (y)

Bas en Evert

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2189
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:Noordzee Express 1976
« Reactie #4 Gepost op: 24 February 2012, 17:35:18 »
D239/238 Hamburg/Hannover-Osnabrück-Hengelo-Hoek van Holland


Herr Poes:
Woher haben Sie dieses Schild???  ;)

Even iets serieuzer: de stammen uit Hannover en Hamburg werden waarschijnlijk gecombineerd in Osnabrück? Welke moet dan ri. Ut voorop? [ :-X Détailfreak met ADE-rijtuigen...]
En op Hengelo kwam er dan dus een NS-lok met RD voor? (vergelijkbaar zoals het dus later in Bad Bentheim ging...)
Verbaast het mij hoogstens dat er in Duitsland dus kennelijk géén restauratie was... ( :-X stomme Pruisen)

@Dennis:
Mag je even nader uitleggen: Ik dacht altijd, dat die ü iets te maken had met die balgvormige verbinding tussen twee rijtuigen (Übergangswulste), is dat in 1976 dus uit de "Typenbezeichnung" verdwenen?
Het is natuurlijk wél leuk, dat je er een "kleurrijk geheel" van kunt maken: Altgrün, Ozeanblau/Beige, NS-loc in Beschaafd Blauw (Wél Vishaken?) en 'moeten' die reclamebanen op de RD? (Enne: BDms?? BD is duidelijk, die 'ms' ff niet...)
[ :-\ Ik heb notabene in dat land gewoond, maar zie steeds meer kreten, die me niets meer zeggen... :o]

@JJHS:
Waarom geen 1300? (dat is toch jouw 'bezwaar'?) Bij mijn weten werd er geen overduidelijk onderscheid gemaakt voor de tractie van reizigersmaterieel; het was weliswaar  zo, dat 1300-en primair met een (zware) goederentrein onderweg waren, maar ik heb vaak genoeg in Plan E achter een 1300 gezeten (en dat reed dan aanzienlijk comfortabeler dan met een 1100 als trekkracht...) Ongetwijfeld is de acceleratie van een 1300 minder dan van een 1100, maar de "eindsnelheid" is vrijwel gelijk en die "Alsthom Co'Co' " liep en loopt nog altijd vele malen béter dan die Alsthom Bo'Bo'... Daaraan veranderen geen 1000 botsneuzen iets...

Allemaal veel plezier en succes!
Frans
« Laatst bewerkt op: 24 February 2012, 18:57:51 door Frans van Meerwijk. Reden: diverse typefouten, die mij vreeschelijk stoorden gecorrigeerd »
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8629
Re:Noordzee Express 1976
« Reactie #5 Gepost op: 24 February 2012, 17:43:03 »

@JJHS:
Waarom geen 1300? (dat is toch jouw 'bezwaar'?) Bij mijn weten werd er geen overduidelijk onderscheid gemaakt voor de tractie van reizigersmaterieel; het was weliswaar  zo, dat 1300-en primair met een (zware) goederentrein onderweg waren, maar ik heb vaak genoeg in Plan E achter een 1300 gezeten (en dat reed dan aanzienlijk comfortabeler dan met een 1100 als trekkracht...) Ongetwijfeld si de acceleratie van een 1300 minder dan van een 1100, maar de "eindsnelheid" is vrijwel gelijk en die'Alsthom Co'Co liep en loopt nog altijd vele malen béter dan die Alsthom Bo'Bo'... Daaraan veranderen geen 1000 botsneuzen iets...


Frans, je begrijpt mijn post verkeerd.

Ik heb helemaal geen bezwaar tegen een 1300.
In Mispoes oorspronkelijke post stond bij de samenstelling 1100\1200\1200 wat dus 1100\1200\1300 moet zijn.Lees mijn qoute maar even goed. De openingspost zelf is al veranderd en nu dus correct.
« Laatst bewerkt op: 24 February 2012, 17:51:39 door J J H S. Reden: combinaties veranderd in samenstelling »
Jeroen

Gert1

  • Gast
Re:Noordzee Express 1976
« Reactie #6 Gepost op: 24 February 2012, 18:27:18 »
Mooi gedaan Frank. Precies waar deze rubriek voor bedoeld is!  (y)

mvg,
Gert

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2189
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:Noordzee Express 1976
« Reactie #7 Gepost op: 24 February 2012, 18:52:30 »
Sorry,
dat had ik niet gezien, maar ik lees dit ook pas sinds de typefout kennelijk is gecorrigeerd  8) en ik benaderde het verhaal dus vanuit het wijdverbreide "misverstand", dat de 1300 een goederenloc was...

Dan zijn we het dus eens over de Nordsee-Express:
Blauwe 1200 of 1300, een wilde chaotische mix van DB-groen en blauw/beige en een NS RD zónder die stomme reclamebanen... :P
Grrtz
Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Noordzee Express 1976
« Reactie #8 Gepost op: 24 February 2012, 19:41:20 »
Wat is er toch mis met die mooie aqua-blauwe banen? Geeft zo'n groot donkerblauw ding nou juist een beetje sjeu ... liefst nog met een lekker foute plakker erop van zo'n kneuterig 70's merk zoals de Spar (y)

Ondertussen is bij mij ook een soortgelijke stam vrijwel compleet, alleen dan met de Plan D RD 111 in plaats van een Plan E.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2964
  • Twentelijn 1968-1980
Re:Discussie over Noordzee Express 1976
« Reactie #9 Gepost op: 18 March 2012, 11:29:20 »
Even uit een ander topic gekaapt, omdat het antwoord op deze vraag nooit is gegeven, maar mij wèl interesseert:

Frank,

konden voor deze Noordzee expressen ook een 1100 met botsneus staan (blauw met gele fronten)?
Deze kwamen vanaf 1978, of waren de samenstellingen van deze treinen toen alweer anders?

mvg,
 Sander

Lijkt me dat een gerenoveerde 1100 of 1200 in ieder geval NIET kan met een RD plan D. Ik heb een Mä 1200 (grijsgeel, gerenoveerd of blauw, zonder vishaak) en een 1100 (Roco, botsneus), een RD Plan D (met vishaak) van Roco en sinds gisteren de complete stam ABm's en B's van LSM (blauw-beige) die benodigd zijn. Het Nederlandse deel vloekt met elkaar lijkt me, maar aangezien ik nergens meer de hand kan leggen op een geschikte RD Plan E van Artitec (ik kom alleen nog de fietsenrijtuigen tegen), rijdt het momenteel wèl zo rond.

Achterliggende vraag is wat mij betreft: hoe lang heeft de Noordzee Express in deze samenstelling rondgereden:

1100/1200/1300+RD+B+B+AB+B+AB+B

Deze samenstelling is door Mispoes in dat andere topic aangegeven als de juiste samenstelling op het traject Utrecht - Hoek van Holland in 1978.
Mocht dat bijvoorbeeld in 1979 ook nog het geval zijn, dan rechtvaardigt dat het gebruik van gerenoveerde 1100's of 1200's. Echte puriteinen zijn dan natuurlijk nog niet tevreden, aangezien uitgerekend de Mä 1200 (NS 1211) pas in de jaren '80 werd gerenoveerd...  ;)



« Laatst bewerkt op: 18 March 2012, 11:30:57 door 1200blauw »

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4083
Re:Discussie over Noordzee Express 1976
« Reactie #10 Gepost op: 19 March 2012, 16:27:20 »
Ik heb een foto uit 1982 (heeft ooit online gestaan, maar kan ik door het (c) hier niet weergeven) waarop de 1304 de D238 trekt vanuit Bad Bentheim, bestaande uit: BDm, Bm, Bm, Bm, Am, een redelijk standaard stam
Dus een iets andere samenstelling en of in Hengelo een RDz erbij kwam (plan E dan) of een BKD (ICR) is mij niet bekend, kwam toen wel veel voor.

dirkjan
« Laatst bewerkt op: 19 March 2012, 16:33:40 door Falkenberg »

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2964
  • Twentelijn 1968-1980
Re:Discussie over Noordzee Express 1976
« Reactie #11 Gepost op: 29 August 2012, 21:59:33 »
Nu heb ik een stammetje van UIC-X'en van LS bij elkaar verzameld. Dat heeft even geduurd. Ze zijn allen beige-blauw en zonder de zwarte band onderlangs, wel met het oude DB-logo. Kan iemand aangeven vanaf welk jaar ik die kan inzetten? Ik heb ook een Roco Plan D RD die ik ervoor kan gebruiken. Kan dat überhaupt? En verplicht ik mezelf daardoor tot een botsneusloze 1100 of pre-renovatie 1200, of kan er een Märklin 1144 of 1211 voor?

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4083
Re:Discussie over Noordzee Express 1976
« Reactie #12 Gepost op: 29 August 2012, 23:12:49 »
ff de antwoorden:
- UIC-X, oceaanblauw-beige met beige rand aan de onderkant vanaf 1976, moeten dan wel zonder klassepictogrammen zijn, dat was pas vanaf 1978
- plan D RD past in 1976-1978
- botsneus of reno1200 is te nieuw voor die periode (post 78)

dirkjan

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2964
  • Twentelijn 1968-1980
Re:Discussie over Noordzee Express 1976
« Reactie #13 Gepost op: 30 August 2012, 13:58:11 »
Geweldig bedankt voor je snelle reactie Dirkjan. Ik had vooral wat moeite met het dateren van die UIC-X rijtuigen.
De laatste twee bullets bevestigen mijn gedachten uit eerdere posts. Met een Plan E RD kan ik wèl de gerenoveerde 1100/1200 gebruiken; met de Plan D RD dus niet.
« Laatst bewerkt op: 30 August 2012, 14:03:37 door Jan Beelen. Reden: Onnodig geplaatst citaat verwijderd. »

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2964
  • Twentelijn 1968-1980
Re:Discussie over Noordzee Express 1976
« Reactie #14 Gepost op: 10 November 2012, 17:10:47 »
Ook hier dezelfde vraag als in het "Bad Harzburg"-topic: kan hier ook een Plan E RD voor fietsen (Artitec 20.156.02) voor gebruikt worden? De andere RD (20.156.01) is uitverkocht...