BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: Jeronimos op 24 februari 2012, 15:29:54
-
Leuk Topic, Mispoes. Treinsamenstellingen hebben mijn warme aandacht. (y)
Maar (zie de quote ):
Samenstelling Hengelo-Utrecht CS: 1100/1200/1200+RD+stam = 1100/1200/1300+RD+stam?
Samenstelling Utrecht CS-Rotterdam CS: 1100/1200/1200+stam+RD = 1100/1200/1300+stam+RD?
Samenstelling Rotterdam CS-Hoek van Holland: 1100/1200/1200+RD+stam = 1100/1200/1300+RD+stam?
-
Inderdaad, inmiddels gewijzigd! (y)
-
Kijk van dit soort berichten hou ik. (y) (y)
Let wel, als je de trein voor 1976 plaatst dat alle rijtuigen een ü in het type moeten hebben.
Ik heb de Noordzee uit begin jaren 80 in de kast staan.
-Am
-Bm
-Bm
-BDms
-RD
Grtn,
Dennis
-
Kijk van dit soort berichten hou ik. (y) (y)
anders ik wel (y)
Bas en Evert
-
D239/238 Hamburg/Hannover-Osnabrück-Hengelo-Hoek van Holland
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG4139.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG4139.jpg)
Herr Poes:
Woher haben Sie dieses Schild??? ;)
Even iets serieuzer: de stammen uit Hannover en Hamburg werden waarschijnlijk gecombineerd in Osnabrück? Welke moet dan ri. Ut voorop? [ :-X Détailfreak met ADE-rijtuigen...]
En op Hengelo kwam er dan dus een NS-lok met RD voor? (vergelijkbaar zoals het dus later in Bad Bentheim ging...)
Verbaast het mij hoogstens dat er in Duitsland dus kennelijk géén restauratie was... ( :-X stomme Pruisen)
@Dennis:
Mag je even nader uitleggen: Ik dacht altijd, dat die ü iets te maken had met die balgvormige verbinding tussen twee rijtuigen (Übergangswulste), is dat in 1976 dus uit de "Typenbezeichnung" verdwenen?
Het is natuurlijk wél leuk, dat je er een "kleurrijk geheel" van kunt maken: Altgrün, Ozeanblau/Beige, NS-loc in Beschaafd Blauw (Wél Vishaken?) en 'moeten' die reclamebanen op de RD? (Enne: BDms?? BD is duidelijk, die 'ms' ff niet...)
[ :-\ Ik heb notabene in dat land gewoond, maar zie steeds meer kreten, die me niets meer zeggen... :o]
@JJHS:
Waarom geen 1300? (dat is toch jouw 'bezwaar'?) Bij mijn weten werd er geen overduidelijk onderscheid gemaakt voor de tractie van reizigersmaterieel; het was weliswaar zo, dat 1300-en primair met een (zware) goederentrein onderweg waren, maar ik heb vaak genoeg in Plan E achter een 1300 gezeten (en dat reed dan aanzienlijk comfortabeler dan met een 1100 als trekkracht...) Ongetwijfeld is de acceleratie van een 1300 minder dan van een 1100, maar de "eindsnelheid" is vrijwel gelijk en die "Alsthom Co'Co' " liep en loopt nog altijd vele malen béter dan die Alsthom Bo'Bo'... Daaraan veranderen geen 1000 botsneuzen iets...
Allemaal veel plezier en succes!
Frans
-
@JJHS:
Waarom geen 1300? (dat is toch jouw 'bezwaar'?) Bij mijn weten werd er geen overduidelijk onderscheid gemaakt voor de tractie van reizigersmaterieel; het was weliswaar zo, dat 1300-en primair met een (zware) goederentrein onderweg waren, maar ik heb vaak genoeg in Plan E achter een 1300 gezeten (en dat reed dan aanzienlijk comfortabeler dan met een 1100 als trekkracht...) Ongetwijfeld si de acceleratie van een 1300 minder dan van een 1100, maar de "eindsnelheid" is vrijwel gelijk en die'Alsthom Co'Co liep en loopt nog altijd vele malen béter dan die Alsthom Bo'Bo'... Daaraan veranderen geen 1000 botsneuzen iets...
Frans, je begrijpt mijn post verkeerd.
Ik heb helemaal geen bezwaar tegen een 1300.
In Mispoes oorspronkelijke post stond bij de samenstelling 1100\1200\1200 wat dus 1100\1200\1300 moet zijn.Lees mijn qoute maar even goed. De openingspost zelf is al veranderd en nu dus correct.
-
Mooi gedaan Frank. Precies waar deze rubriek voor bedoeld is! (y)
mvg,
Gert
-
Sorry,
dat had ik niet gezien, maar ik lees dit ook pas sinds de typefout kennelijk is gecorrigeerd 8) en ik benaderde het verhaal dus vanuit het wijdverbreide "misverstand", dat de 1300 een goederenloc was...
Dan zijn we het dus eens over de Nordsee-Express:
Blauwe 1200 of 1300, een wilde chaotische mix van DB-groen en blauw/beige en een NS RD zónder die stomme reclamebanen... :P
Grrtz
Frans
-
Wat is er toch mis met die mooie aqua-blauwe banen? Geeft zo'n groot donkerblauw ding nou juist een beetje sjeu ... liefst nog met een lekker foute plakker erop van zo'n kneuterig 70's merk zoals de Spar (y)
Ondertussen is bij mij ook een soortgelijke stam vrijwel compleet, alleen dan met de Plan D RD 111 in plaats van een Plan E.
-
Even uit een ander topic gekaapt, omdat het antwoord op deze vraag nooit is gegeven, maar mij wèl interesseert:
Frank,
konden voor deze Noordzee expressen ook een 1100 met botsneus staan (blauw met gele fronten)?
Deze kwamen vanaf 1978, of waren de samenstellingen van deze treinen toen alweer anders?
mvg,
Sander
Lijkt me dat een gerenoveerde 1100 of 1200 in ieder geval NIET kan met een RD plan D. Ik heb een Mä 1200 (grijsgeel, gerenoveerd of blauw, zonder vishaak) en een 1100 (Roco, botsneus), een RD Plan D (met vishaak) van Roco en sinds gisteren de complete stam ABm's en B's van LSM (blauw-beige) die benodigd zijn. Het Nederlandse deel vloekt met elkaar lijkt me, maar aangezien ik nergens meer de hand kan leggen op een geschikte RD Plan E van Artitec (ik kom alleen nog de fietsenrijtuigen tegen), rijdt het momenteel wèl zo rond.
Achterliggende vraag is wat mij betreft: hoe lang heeft de Noordzee Express in deze samenstelling rondgereden:
1100/1200/1300+RD+B+B+AB+B+AB+B
Deze samenstelling is door Mispoes in dat andere topic aangegeven als de juiste samenstelling op het traject Utrecht - Hoek van Holland in 1978.
Mocht dat bijvoorbeeld in 1979 ook nog het geval zijn, dan rechtvaardigt dat het gebruik van gerenoveerde 1100's of 1200's. Echte puriteinen zijn dan natuurlijk nog niet tevreden, aangezien uitgerekend de Mä 1200 (NS 1211) pas in de jaren '80 werd gerenoveerd... ;)
-
Ik heb een foto uit 1982 (heeft ooit online gestaan, maar kan ik door het (c) hier niet weergeven) waarop de 1304 de D238 trekt vanuit Bad Bentheim, bestaande uit: BDm, Bm, Bm, Bm, Am, een redelijk standaard stam
Dus een iets andere samenstelling en of in Hengelo een RDz erbij kwam (plan E dan) of een BKD (ICR) is mij niet bekend, kwam toen wel veel voor.
dirkjan
-
Nu heb ik een stammetje van UIC-X'en van LS bij elkaar verzameld. Dat heeft even geduurd. Ze zijn allen beige-blauw en zonder de zwarte band onderlangs, wel met het oude DB-logo. Kan iemand aangeven vanaf welk jaar ik die kan inzetten? Ik heb ook een Roco Plan D RD die ik ervoor kan gebruiken. Kan dat überhaupt? En verplicht ik mezelf daardoor tot een botsneusloze 1100 of pre-renovatie 1200, of kan er een Märklin 1144 of 1211 voor?
-
ff de antwoorden:
- UIC-X, oceaanblauw-beige met beige rand aan de onderkant vanaf 1976, moeten dan wel zonder klassepictogrammen zijn, dat was pas vanaf 1978
- plan D RD past in 1976-1978
- botsneus of reno1200 is te nieuw voor die periode (post 78)
dirkjan
-
Geweldig bedankt voor je snelle reactie Dirkjan. Ik had vooral wat moeite met het dateren van die UIC-X rijtuigen.
De laatste twee bullets bevestigen mijn gedachten uit eerdere posts. Met een Plan E RD kan ik wèl de gerenoveerde 1100/1200 gebruiken; met de Plan D RD dus niet.
-
Ook hier dezelfde vraag als in het "Bad Harzburg"-topic: kan hier ook een Plan E RD voor fietsen (Artitec 20.156.02) voor gebruikt worden? De andere RD (20.156.01) is uitverkocht...
-
Voor zover ik weet reed er geen fietsenrijtuig in deze trein (en ook niet in die andere trein waar je naar vraagt) mee.
Dat model van het restauratie-rijtuig is inderdaad uitverkocht. Wat je zou kunnen doen is toch het fietsenrijtuig aanschaffen en het weer 'terugveranderen' naar een restauratierijtuig.
mvg,
Gert
-
Voor de duidelijkheid: het is fietsen + restauratie, dus niet uitsluitend voor fietsen, zoals de latere blauwgele uitvoering. Ik bedoel dus die berlijnsblauwe uitvoering met reclamebanen (tp IV).
Verandert dat nog iets aan je antwoord Gert?
Terugveranderen zou dus het verwijderen van de fietssymbolen betekenen, meer niet lijkt me(?).
-
Wat dacht je van de restauratiesymbolen?
-
O, die zitten er dus ook niet op? Artitec heeft het over "20.156.02 - PLAN E Restauratie + Fietsen nr. 226 reclamebanen". Dan denk ik met mijn boerenverstand dat het een combi betreft van restauratie (restauratiesymbool op het R-deel) en fietsen (fietsensymbool op het D-deel) betreft. Weer fout :(
[off topic modus] Wie heeft er nog een Artitec 20.156.01 voor een realistisch prijsje? ;D [/off topic modus]
-
Je zult inderdaad niet alleen die fiets-pictogrammen moeten verwijderen, maar ook restauratie-pictogrammen moeten aanbrengen. Wat dat model betreft: Ik heb zelfs tot in Duitsland bij webwinkels gezocht voor een extra exemplaar, maar dat is me niet gelukt. Het wordt dus ofwel het 'terugveranderen' van zo'n fietsrijtuig of hopen dat Artitec op termijn met een nieuwe oplage komt. Het kan natuurlijk geen kwaad als ze horen dat dit model zeer gezocht is!
mvg,
Gert
-
Waren voor een leuk prijsje een paar beschikbaar in de Att Ramsh aktie, maar ook die is denk ik wel op inmiddels, maar volgens mij heeft Molenkamp er nog wel een in A-kwaliteit, weet niet of de prijs inmiddels gestegen is.....
-
Hartelijk dank voor de tip Floris. Vandaag inderdaad bij Molenkamp voor de normale prijs twee Plan E RD's gescoord (y)
-
Wat betreft de groene rijtuigen, ik zie dat Piko deze nu ook in het assortiment heeft. Mijn vraag is dan ook, zijn dit de juiste rijtuigen voor de Noordzee Express? Het gaat om art nummer: 59621 en 59622.
Alvast bedankt!
Groet,
Chris
-
Ja, en de aangekondigde blauw/beige varianten (AB en B) ook... Voor € 180,= dus de complete DB-stam...
-
Dat is goed nieuws :). Bedankt voor je antwoord!
Groet,
Chris
-
Ik heb 'm ook bij elkaar, eigenlijk al een poos. Nu voor het eerst op de foto, alleen met de loc aan de andere kant. Bij mij is alles al oceaanblauw/beige. Dat was in 1976 misschien nog niet heel gebruikelijk, maar het kan wel.
(http://i181.photobucket.com/albums/x78/BlueFiesta/52/15208235_zps2ec8bu2u.jpg)
1100 van Roco
Plan E RD Artitec (met dank aan Floris)
6x UIC-X DB-rijtuigen van LSM
-
Goh,
herinneringen herleven. Regelmatig gebruik gemaakt van deze trein in mijn school tijd ('75 - '79) tussen Utrecht en Rotterdam.
Gaf een gevoel van de vertrouwde vakantie reizen. Lekker een coupe voor jezelf..... (y).
En ervoor een echte loc, 1100 of 1300. Was weer eens wat anders dan die "stomme trouwe" hondekoppen van alle dag.
Helaas kan ik mij niet de door mij zo geliefde stoere 1200 voor de trein herinneren.
Gr
Brutus