Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 07:42:26
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 05:42:42
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:16:10
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Bahnstrecke 5867 door saskia
Vandaag om 00:23:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
20 July 2025, 23:48:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
20 July 2025, 23:47:30
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
20 July 2025, 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
20 July 2025, 23:14:35
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
20 July 2025, 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
20 July 2025, 21:27:28
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
20 July 2025, 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
20 July 2025, 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
20 July 2025, 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
20 July 2025, 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
20 July 2025, 17:25:53
Roco Plan T door 008200
20 July 2025, 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
20 July 2025, 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
20 July 2025, 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
20 July 2025, 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
20 July 2025, 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
20 July 2025, 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
20 July 2025, 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
20 July 2025, 11:51:04
  

Auteur Topic: De NS bovenleidings-draadspanner  (gelezen 41173 keer)

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 722
De NS bovenleidings-draadspanner
« Gepost op: 05 December 2011, 22:46:46 »
Hallo.
Om wat meer bekendheid te geven aan een klein onderdeel, waarmee de NS modelspoorder weer wat meer NS kan zijn, heb ik deze topic gestart.
Het gaat hierbij om de NS-draadspanner met zijn specifieke wiel.
Het bouwsetje van het "wiel met het gewichtsblok" is wat in de vergetelheid geraakt. Vandaar.


(plaatje te vergroten door aanklikken)

Volgende keer een foto van het bouwplaatje en de bouwtekening, over wat er wel en wat er niet in zit.
Waar ze wel en waar ze niet geplaatst kunnen worden.
Ik hoop natuurlijk ook op technische back-up van deskundigen, waarvan er genoeg rondstruinen, als ik het zo mag uitdrukken.
Groet, Wim
 
(In bovenleidingbouw heb ik natuur ook de vakwerkportalen. Daar is een apparte topic aan gewijd.)   
« Laatst bewerkt op: 04 December 2018, 18:14:31 door WimM »

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6316
  • ***
Re:De NS bovenleidings-draadspanner
« Reactie #1 Gepost op: 05 December 2011, 23:04:54 »
wouw...ziet er weer tof uit  (y)
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
Re:De NS bovenleidings-draadspanner
« Reactie #2 Gepost op: 05 December 2011, 23:10:59 »
Leuk detail voor de NS'ers.
Ziet er goed uit. (y)
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3444
    • Mijn van-alles website
Re:De NS bovenleidings-draadspanner
« Reactie #3 Gepost op: 05 December 2011, 23:59:39 »
Waar ze wel en waar ze niet geplaatst kunnen worden.
Als ik zo door m'n foto's en herinneringen struin, staan die dingen werkelijk overal waar het nodig is...

Ik krijg trouwens het idee alsof de verhoudingen niet helemaal kloppen ;)

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 722
Re:De NS bovenleidings-draadspanner
« Reactie #4 Gepost op: 06 December 2011, 00:12:03 »
Hoi
Ik krijg trouwens het idee alsof de verhoudingen niet helemaal kloppen ;)

Ha, dat bedoel ik. Weet je dat zeker, dan wil ik dat graag zien, waarom, met bewijs s.v.p..
Want ik ben beslist niet alwetend. Verre van dat zelfs.
Ik heb wel eens klanten die dat denken, maar dat geeft niks anders dan.................
Ik leer er ook van en pas mijn werk aan. Wim M

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4053
Re:De NS bovenleidings-draadspanner
« Reactie #5 Gepost op: 06 December 2011, 11:24:28 »
Hoe veel werk is het om deze afspanning werkend te maken? Bij Sommerfeldt kun je een veer inbouwen die de draad op spanning brengt. Is dat hiermee ook mogelijk?

dirkjan

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3444
    • Mijn van-alles website
Re:De NS bovenleidings-draadspanner
« Reactie #6 Gepost op: 06 December 2011, 21:46:05 »
Want ik ben beslist niet alwetend. Verre van dat zelfs.
Ik ook niet hoor ;) Daarnaast hebben foto's nogal de neiging om sommige dingen vertekend te laten zien, of gaan we twijfelen omdat we ineens zoveel overzicht hebben.
Hoi
Ha, dat bedoel ik. Weet je dat zeker, dan wil ik dat graag zien, waarom, met bewijs s.v.p..
Helemaal zeker weet ik het niet, en anders zal het wel een kwestie zijn van 'de uitzondering bevestigt de regel': voor het bovenleiding-artikel op m'n eigen website ben ik ook van alles wezen bekijken, en vooral door m'n foto's gaan bladeren, en dan zie je ineens de meest fantastische constructies.

In ieder geval: ik krijg het idee dat de bevestigingsbeugels van de geleiding voor het gewicht wat te hoog zitten (zowel de bovenste als de onderste)
Dat baseer ik vooral op deze foto (op andere foto's stond de afspan-inrichting er toch minder duidelijk op dan ik dacht)

http://www.m-voorloop.nl/benelux/bovenleiding-afspanning.jpg (let op! 1250 x 833, 159 kb)

Interessant is ook de wijze van geleiding van het gewicht: ik ken eigenlijk alleen de versie met 2 geleide-stangen aan de zijkanten van het gewicht, en heb die versie met 1 stang aan de achterzijde pas net voor het eerst duidelijk bekeken  ::)

Totty

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Re:De NS bovenleidings-draadspanner
« Reactie #7 Gepost op: 06 December 2011, 22:39:30 »
Hoi Wim.

Heb ze vaak gezien en ook wel op foto's staan. Moet alleen nog leren hoe ze naar jou te sturen. Zag op mijn foto's dat deze afspan inrichtingen ook voor de hangdraad werder gebruikt, de bovenste draad. Maar ze kwamen vaker bij de rijdraad voor.
Eventueel zijn er meer foto's beschikbaar.

Groet, Fred.



Totty

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Re:De NS bovenleidings-draadspanner
« Reactie #8 Gepost op: 06 December 2011, 23:05:29 »
In ieder geval: ik krijg het idee dat de bevestigingsbeugels van de geleiding voor het gewicht wat te hoog zitten (zowel de bovenste als de onderste)
Dat baseer ik vooral op deze foto (op andere foto's stond de afspan-inrichting er toch minder duidelijk op dan ik dacht)

De hoogte van de gewichten was afhankelijk van de buiten temperatuur. Des te warmer, des te lager hangen de gewichten. De rijdraad is van koper met een hoog uitzettingsvermogen. Bij hoge temperaturen hangen de gewichten dus tot op de grond.
Die koperdraad kun je beter niet stelen, er staat nogal hoge spanning op.

Groetjes, Fred.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3444
    • Mijn van-alles website
Re:De NS bovenleidings-draadspanner
« Reactie #9 Gepost op: 07 December 2011, 00:56:40 »
Uh ja, dat snap ik ook wel: ik had het ook niet over het gewicht zelf.

Ik heb het over de beugels die de geleidings-stang voor het gewicht met de mast verbinden: op de paar foto's die ik kan vinden zitten die beide lager aan de mast dan op het exemplaar van de topicstarter.

Het klopt dat de rijdraad over het algemeen de enige afgespannen draad is, maar ook de hangdraad afspannen is tegenwoordig normaal (ik had het echter nog nooit op een regulier baanvak gezien: tot nu toe alleen op de HSL gezien)

Belangrijk detail overigens bij dubbele afspanning: een extra paar trek-ankers inclusief betonblok.

Belangrijk detail in het algemeen: de afgespannen rijdraad hangt vaak een aardig stuk hoger dan de reguliere rijdraad: zodra de nieuwe leiding 'ingevoegd' is boven het spoor, verlaat de 'oude' leiding door schuin omhoog te lopen richting het afspanwiel.

http://www.m-voorloop.nl/benelux/bovenleiding-afspanning2.jpg

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6488
Re:De NS bovenleidings-draadspanner
« Reactie #10 Gepost op: 07 December 2011, 08:46:42 »
Het setje van "wiel met het gewichten het betonblok" ...  

Hallo Wim, over welk setje heb je het hier?
We nemen jouw werk graag op in de encyclopedie als aanvulling op E09.03.02 - Afspaninrichtingen in DIN en DLO

Grzz,

Hans

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1588
  • Modelrailroading is fun
Re:De NS bovenleidings-draadspanner
« Reactie #11 Gepost op: 07 December 2011, 10:30:26 »
Ik krijg trouwens het idee alsof de verhoudingen niet helemaal kloppen ;)

Zou dat kunnen komen door de hoek die de afspandraden op de modelfoto hebben. Vanuit een rijdende trein gezien lijkt het mij dat deze in werkelijkheid onder een hoek van 45 graden staan ipv van de bijna 30 graden op de modelfoto.

Ted
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12446
    • sleutelspoor
Re:De NS bovenleidings-draadspanner
« Reactie #12 Gepost op: 07 December 2011, 10:38:39 »

jwp
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3444
    • Mijn van-alles website
Re:De NS bovenleidings-draadspanner
« Reactie #13 Gepost op: 07 December 2011, 12:20:37 »
Niet helemaal eerlijk ;) Jij hebt een 'duw-anker' op de foto staan en geen trek-anker.

Het zou wel kunnen kloppen wat ATB zegt, al duurde het even voordat ik wist wat hij bedoelde, maar ook hier gaat vast weer op dat waarvan wij denken dat het niet bestaat, toch wel ergens voorkomt of voorgekomen is.

Totty

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Re:De NS bovenleidings-draadspanner
« Reactie #14 Gepost op: 07 December 2011, 14:52:08 »
Menno,

Het klopt dat de rijdraad over het algemeen de enige afgespannen draad is, maar ook de hangdraad afspannen is tegenwoordig normaal (ik had het echter nog nooit op een regulier baanvak gezien: tot nu toe alleen op de HSL gezien)

Belangrijk detail overigens bij dubbele afspanning: een extra paar trek-ankers inclusief betonblok.

Belangrijk detail in het algemeen: de afgespannen rijdraad hangt vaak een aardig stuk hoger dan de reguliere rijdraad: zodra de nieuwe leiding 'ingevoegd' is boven het spoor, verlaat de 'oude' leiding door schuin omhoog te lopen richting het afspanwiel.

Hierboven het citaat van Menno,
als echter zowel de hang als rijdraad op de zelfde paal zijn afgespannen, krijg je ook dus 2 gewichten aan de bewuste paal.

Groet,

Fred

« Laatst bewerkt op: 07 December 2011, 18:48:10 door Totty »