Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Stroomdetectie issues.
door
ArjanB
Vandaag
om 02:24:32
Omgeving Frankfurt am Main
door
NS264
Vandaag
om 00:57:04
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 00:30:06
Diorama Oelde Mittelweg Hp
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 00:21:10
Pendel module Viessmann 5214
door
Pieter Bregman
22 October 2025, 23:31:07
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
door
Pauldg
22 October 2025, 23:20:39
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32)
door
sncf231e
22 October 2025, 22:36:32
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
JoostJ
22 October 2025, 22:31:45
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Besselspoor
22 October 2025, 22:17:35
Wohnzimmer Rbf materieelshow
door
Ferdinand Bogman
22 October 2025, 22:07:18
Raadplaatje
door
eemstede
22 October 2025, 21:56:15
Loksound downloads
door
D_Loc
22 October 2025, 21:37:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
22 October 2025, 21:16:58
Project seaside Germany
door
Ronald Halma
22 October 2025, 21:09:49
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Tom Z.
22 October 2025, 20:41:05
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
22 October 2025, 20:35:06
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder
door
D_Loc
22 October 2025, 20:20:29
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel?
door
nighttrain1
22 October 2025, 20:15:34
Eurostar Celestia
door
kar
22 October 2025, 20:04:51
Van 2D afbeelding naar 3D model
door
MOVisser
22 October 2025, 20:04:38
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
741230
22 October 2025, 20:02:35
Bauarbeiten im gange
door
741230
22 October 2025, 19:57:53
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain
door
Dirk J
22 October 2025, 19:00:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
22 October 2025, 17:38:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
22 October 2025, 17:30:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
22 October 2025, 17:22:55
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm
door
741230
22 October 2025, 17:18:02
Cherteau, fictieve Waals industriedorp
door
741230
22 October 2025, 17:11:00
Modeltreinenbeurzen
door
ca.gorter
22 October 2025, 16:59:50
Arnold N 2543 rookgenerator
door
Voske
22 October 2025, 16:57:05
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - Zelf een Plan E/L Df bouwen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS-Werkspoor - Zelf een Plan E/L Df bouwen (gelezen 5558 keer)
2010
Offline
Berichten: 305
BNLS-Werkspoor - Zelf een Plan E/L Df bouwen
«
Gepost op:
31 October 2011, 18:31:42 »
Naast het bouwen van een ICK BD (
http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=39242.0
) ben ik afgelopen weken ook begonnen aan het bouwen van een gemoderniseerde Df op basis van een Artitec Postrijtuig artikelnummer 20.157.02:
De Geschiedenis van de Df
Doordat de NS behoefte had aan fietsenvervoer op een hoger niveau werd in 1983 besloten om een aantal oude Plan E/L postrijtuigen om te bouwen tot fietsenrijtuig:een Df. Dit hield in dat het interieur verdween ten koste van fietsenrekken. Tevens kregen de rijtuigen de nieuwe Intercitykleurstelling, wat ook al op de ICR en plan W rijtuigen te zien was. Opvallend aan het interieur was dat de dakraampjes, die vroeger de postsorteerders hadden moeten bijlichten, waren blijven zitten. De rijtuigen werden genummerd in de serie 001-004 en werden na verbouwing gebruikt als verlenging in een intercitystam wanneer de BKD niet genoeg ruimte bood voor de fietsen. Meestal waren dit stammen uit de 800/900, maar soms kon men ze ook in buurlandtreinen tegenkomen.
Hoewel in 1988 de gehele serie plan E/L buiten dienst ging, werd toch besloten de Df’s te handhaven. Sterker nog: er kwamen er nog vier bij. Deze nieuwe vier waren ex RD rijtuigen welke volledig werden gereviseerd. Eerst werden de rijtuigen leeg en astbestvrij gemaakt door werkplaats Haarlem, waarna ze een complete metamorfose ondergingen in de wagonlits werkplaats. Het casco werd totaal verbouwd waarbij de twee kleine schuifdeuren werden vervangen door twee grote exemplaren, de smalle draaideuren aan de kopeinden verdwenen en er op de kopwanden een uitbouw met buisbalg kwam. Tevens werden de rijtuigen voorzien van een interieur wat voldeed aan de eisen van de tijd, dit betekende nieuwe wanddelen en vier ICR banken die aan de uiteinden per twee tegenover elkaar geplaatst waren. De rijtuigen werden aansluitend op de oer-Df's vernummerd in 005-008 en kwamen natuurlijk ook in de intercitykleuren op de baan.
In 1990 werd besloten om de ex postrijtuigen, welke inmiddels al zeven jaar als oer-Df onderweg waren, ook te reviseren. De rijtuigen werden hierbij zoveel mogelijk gelijk gemaakt aan de jongere serie Df’s. Dit hield in dat aan beide kanten de middelste schuifdeur verdween, de dakramen verdwenen en hetzelfde interieur als de ex RD's verscheen. De nummering 001-004 bleef gelijk.
Toen beide revisies waren afgerond was er een serie van acht rijtuigen ontstaan, welke nog tot 2004 dienst zouden blijven doen.
De volgende rijtuigen ondergingen de verbouwing:
Origineel Df
P 7939 508492 37001
P 7940 508492 37002
P 7937 508492 37003
P 7938 508492 37004
CKD 6914 508492 37005
CKD 6918 508492 37006
CKD 6910 508492 37007
CKD 6906 508492 37008
Het Model
De volgende punten moeten worden gewijzigd:
- De middelste deur moet vervangen worden door een raam met ronde kozijnen
- De lasnaden moeten van het dak af, evenals de raampjes
- Aan de zijde zonder deuren moeten de uiterste raampjes worden verwijderd
- De postschildjes moeten weg
- Op de kopwanden moet een uitbouw komen voor de buisbalg
- Het interieur moet worden vervangen
- De 'gewone' raampjes moeten vierkant worden gemaakt en worden vervolgens opgevuld
- De bak moet in inercitykleuren worden gestoken
De Bouw
Eerst werd het rijtuig werd gedemonteerd:
Voor een beginner als ik vergt het natuurlijk extra wilskracht om het mes in dit -overigens prachtige- model te zetten. De deurtjes spaar ik, want die kan ik in de toekomst gebruiken bij het ombouwen van een RD tot Df:
De opgevulde raampjes, postschildjes en de vierkante kozijnen zijn goed zichtbaar:
Het dak is glad, jammer dat er geen voelfuncie op dit forum zit
:
Het nieuwe vloerdeel van het interieur. Hierop komen de ICR bankjes en de fietsenrekken.
Het totaalbeeld:
De volgende keer komt de uitbouw op de kopdelen aan de orde en wordt de bak in de primer gezet
Gr Timo
«
Laatst bewerkt op: 01 November 2011, 00:43:30 door Gerard Rozeveld
»
Gelogd
ruudns
Offline
Berichten: 6353
***
Re: BNLS-Werkspoor - Zelf een Plan E/L Df bouwen
«
Reactie #1 Gepost op:
31 October 2011, 18:42:10 »
ik krijg geen plaatjes te zien
Nu wel enkele
«
Laatst bewerkt op: 31 October 2011, 18:44:53 door ruudns
»
Gelogd
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
Rick
Lid Houtense Koekenclub
Offline
Berichten: 8561
Spoor N
Re: BNLS-Werkspoor - Zelf een Plan E/L Df bouwen
«
Reactie #2 Gepost op:
31 October 2011, 18:48:00 »
Citaat van: Timo S op 31 October 2011, 18:31:42
Tevens kregen de rijtuigen buisbalgen die ook al op de ICR en plan W rijtuigen te vinden waren.
Nee, die kwamen pas bij de verbouwing van de rijtuigen begin jaren '90.
Plan L fietsrijtuig ergens rond 1985.
Plan L fietsrijtuig ergens rond 2000.
Overigens was ik ook al met een soortgelijke
verbowung
bezig.
Gelogd
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).
Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.
2010
Offline
Berichten: 305
Re: BNLS-Werkspoor - Zelf een Plan E/L Df bouwen
«
Reactie #3 Gepost op:
31 October 2011, 18:53:34 »
@ruudns
Als het goed is heb ik het opgelost
@Rick Bedankt voor de foto's! Vooral die interieurfoto kan ik gebruiken, aangezien ik nog niet een hele goede foto had van de totale lengte van de fietsenrekken
Ik zie trouwens ook dat de kasten aan de onderzijde van het rijtuig helemaal glad lijken te zijn.
Gr Timo
«
Laatst bewerkt op: 31 October 2011, 18:55:09 door Timo S
»
Gelogd
ruudns
Offline
Berichten: 6353
***
Re: BNLS-Werkspoor - Zelf een Plan E/L Df bouwen
«
Reactie #4 Gepost op:
31 October 2011, 19:02:22 »
@Timo: alle plaatjes zijn nu wel zichtbaar
Ik had begrepen dat bij de verbouwing van de planE-post tot Df, de dakramen gewoon waren blijven zitten. Ik meen dit wel eens op foto's gezien te hebben. Die dat niet hadden waren de tot Df verbouwde restauratie wagons, toch? Kan iemand dit bevestigen/ontkennen?
ik moet beter lezen
«
Laatst bewerkt op: 31 October 2011, 20:56:22 door ruudns. Reden: ik moet beter lezen
»
Gelogd
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
2010
Offline
Berichten: 305
Re: BNLS-Werkspoor - Zelf een Plan E/L Df bouwen
«
Reactie #5 Gepost op:
31 October 2011, 19:15:36 »
De oer-Df is in principe een gewoon postrijtuig waar casco niets aan veranderd is, maar waar wel een fietsinterieur in zit. Deze rijtuigen zijn herkenbaar aan de raampjes in het dak en aan de zes deuren, waarvan de middelste afgesloten is. Deze rijtuigen waren te zien vanaf 1983 tot 1990.
http://www.flickr.com/photos/cklx/6223960883/in/pool-1769998@N20
Later zijn deze vier rijtuigen èn nog vier RD rijtuigen gereviseerd, waarbij bij de postrijtuigen de dakraampjes en de derde deur verdwenen:
http://www.flickr.com/photos/35626608@N00/5600257219/in/pool-1769998@N20
Zie bovenstaand bericht voor meer geschiedenis.
Gr Timo
«
Laatst bewerkt op: 01 November 2011, 00:45:28 door Gerard Rozeveld
»
Gelogd
2010
Offline
Berichten: 305
Re: BNLS-Werkspoor - Zelf een Plan E/L Df bouwen
«
Reactie #6 Gepost op:
31 October 2011, 23:17:15 »
Heb het geschiedenistekstje nog even een beetje bijgeschaafd (dat met die buisbalgen)
Als je op Martijnhaman.nl bij Plan E/L kijkt zie je een paar mooie foto's van oer-Df's (met dakraampjes!). Verder vond ik op deze pagina vond ik ook nog mooie interieurfoto's van de gemoderniseerde Df:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,6963.1320.html
Gr Timo
Gelogd
110573.
Ergens langs de IJsselijn
Offline
Berichten: 30
Re: BNLS-Werkspoor - Zelf een Plan E/L Df bouwen
«
Reactie #7 Gepost op:
13 January 2013, 11:51:56 »
Ook hier al een tijd geen update meer geplaatst, maar wel nieuws. De bak is ook hier afgemaakt en gespoten. Tevens is een begin gemaakt aan het fietsinterieur. Werkzaamheden die nog liggen te wachten: ramen, bestickering, lak en buisbalgen.
Foto's:
Update volgt binnenkort!
Gelogd
voor mijn foto's:
http://www.flickr.com/photos/11057/
Jamie
Offline
Berichten: 1445
Re: BNLS-Werkspoor - Zelf een Plan E/L Df bouwen
«
Reactie #8 Gepost op:
01 September 2013, 20:26:13 »
@2010 goedenavond.
ik vroeg me af of er inmiddels plaatjes te zien zijn waar deze schitterende bak al geheel klaar is?
Mvg jamie diks
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - Zelf een Plan E/L Df bouwen