Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Punt- en hartstukken door Marc tramt
Vandaag om 19:25:26
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Zelf een Plan E/L Df bouwen  (gelezen 5112 keer)

2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 305
BNLS-Werkspoor - Zelf een Plan E/L Df bouwen
« Gepost op: 31 oktober 2011, 18:31:42 »
Naast het bouwen van een ICK BD (http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=39242.0) ben ik afgelopen weken ook begonnen aan het bouwen van een gemoderniseerde Df op basis van een Artitec Postrijtuig artikelnummer 20.157.02:

De Geschiedenis van de Df
Doordat de NS behoefte had aan fietsenvervoer op een hoger niveau werd in 1983 besloten om een aantal oude Plan E/L postrijtuigen om te bouwen tot fietsenrijtuig:een Df. Dit hield in dat het interieur verdween ten koste van fietsenrekken. Tevens kregen de rijtuigen de nieuwe Intercitykleurstelling, wat ook al op de ICR en plan W rijtuigen te zien was. Opvallend aan het interieur was dat de dakraampjes, die vroeger de postsorteerders hadden moeten bijlichten, waren blijven zitten. De rijtuigen werden genummerd in de serie 001-004 en werden na verbouwing gebruikt als verlenging in een intercitystam wanneer de BKD niet genoeg ruimte bood voor de fietsen. Meestal waren dit stammen uit de 800/900, maar soms kon men ze ook in buurlandtreinen tegenkomen.
Hoewel in 1988 de gehele serie plan E/L buiten dienst ging, werd toch besloten de Df’s te handhaven. Sterker nog: er kwamen er nog vier bij. Deze nieuwe vier waren ex RD rijtuigen welke volledig werden gereviseerd. Eerst werden de rijtuigen leeg en astbestvrij gemaakt door werkplaats Haarlem, waarna ze een complete metamorfose ondergingen in de wagonlits werkplaats. Het casco werd totaal verbouwd waarbij de twee kleine schuifdeuren werden vervangen door twee grote exemplaren, de smalle draaideuren aan de kopeinden verdwenen en er op de kopwanden een uitbouw met buisbalg kwam. Tevens werden de rijtuigen voorzien van een interieur wat voldeed aan de eisen van de tijd, dit betekende nieuwe wanddelen en vier ICR banken die aan de uiteinden per twee tegenover elkaar geplaatst waren. De rijtuigen werden aansluitend op de oer-Df's vernummerd in 005-008 en kwamen natuurlijk ook in de intercitykleuren op de baan.
In 1990 werd besloten om de ex postrijtuigen, welke inmiddels al zeven jaar als oer-Df onderweg waren, ook te reviseren. De rijtuigen werden hierbij zoveel mogelijk gelijk gemaakt aan de jongere serie Df’s. Dit hield in dat aan beide kanten de middelste schuifdeur verdween, de dakramen verdwenen en hetzelfde interieur als de ex RD's verscheen. De nummering 001-004 bleef gelijk.
Toen beide revisies waren afgerond was er een serie van acht rijtuigen ontstaan, welke nog tot 2004 dienst zouden blijven doen.
De volgende rijtuigen ondergingen de verbouwing:
Origineel   Df
P 7939   508492 37001
P 7940   508492 37002
P 7937   508492 37003
P 7938   508492 37004
CKD 6914   508492 37005
CKD 6918   508492 37006
CKD 6910   508492 37007
CKD 6906   508492 37008


Het Model
De volgende punten moeten worden gewijzigd:
- De middelste deur moet vervangen worden door een raam met ronde kozijnen
- De lasnaden moeten van het dak af, evenals de raampjes
- Aan de zijde zonder deuren moeten de uiterste raampjes worden verwijderd
- De postschildjes moeten weg
- Op de kopwanden moet een uitbouw komen voor de buisbalg
- Het interieur moet worden vervangen
- De 'gewone' raampjes moeten vierkant worden gemaakt en worden vervolgens opgevuld
- De bak moet in inercitykleuren worden gestoken

De Bouw
Eerst werd het rijtuig werd gedemonteerd:

Voor een beginner als ik vergt het natuurlijk extra wilskracht om het mes in dit -overigens prachtige- model te zetten. De deurtjes spaar ik, want die kan ik in de toekomst gebruiken bij het ombouwen van een RD tot Df:

De opgevulde raampjes, postschildjes  en de vierkante kozijnen zijn goed zichtbaar:

Het dak is glad, jammer dat er geen voelfuncie op dit forum zit ;D :

Het nieuwe vloerdeel van het interieur. Hierop komen de ICR bankjes en de fietsenrekken.

Het totaalbeeld:


De volgende keer komt de uitbouw op de kopdelen aan de orde en wordt de bak in de primer gezet

Gr Timo

« Laatst bewerkt op: 01 november 2011, 00:43:30 door Gerard Rozeveld »

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6129
  • ***
Re: BNLS-Werkspoor - Zelf een Plan E/L Df bouwen
« Reactie #1 Gepost op: 31 oktober 2011, 18:42:10 »
 :( ik krijg geen plaatjes te zien  :'(

 (y) Nu wel enkele  :)
« Laatst bewerkt op: 31 oktober 2011, 18:44:53 door ruudns »
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re: BNLS-Werkspoor - Zelf een Plan E/L Df bouwen
« Reactie #2 Gepost op: 31 oktober 2011, 18:48:00 »
Tevens kregen de rijtuigen buisbalgen die ook al op de ICR en plan W rijtuigen te vinden waren. 
Nee, die kwamen pas bij de verbouwing van de rijtuigen begin jaren '90.


Plan L fietsrijtuig ergens rond 1985.



Plan L fietsrijtuig ergens rond 2000.

Overigens was ik ook al met een soortgelijke verbowung bezig.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 305
Re: BNLS-Werkspoor - Zelf een Plan E/L Df bouwen
« Reactie #3 Gepost op: 31 oktober 2011, 18:53:34 »
@ruudns
Als het goed is heb ik het opgelost ;)

@Rick Bedankt voor de foto's! Vooral die interieurfoto kan ik gebruiken, aangezien ik nog niet een hele goede foto had van de totale lengte van de fietsenrekken

Ik zie trouwens ook dat de kasten aan de onderzijde van het rijtuig helemaal glad lijken te zijn.

Gr Timo
« Laatst bewerkt op: 31 oktober 2011, 18:55:09 door Timo S »

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6129
  • ***
Re: BNLS-Werkspoor - Zelf een Plan E/L Df bouwen
« Reactie #4 Gepost op: 31 oktober 2011, 19:02:22 »
@Timo: alle plaatjes zijn nu wel zichtbaar  (y)
Ik had begrepen dat bij de verbouwing van de planE-post tot Df, de dakramen gewoon waren blijven zitten. Ik meen dit wel eens op foto's gezien te hebben. Die dat niet hadden waren de tot Df verbouwde restauratie wagons, toch? Kan iemand dit bevestigen/ontkennen?

ik moet beter lezen  :-[
« Laatst bewerkt op: 31 oktober 2011, 20:56:22 door ruudns. Reden: ik moet beter lezen »
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 305
Re: BNLS-Werkspoor - Zelf een Plan E/L Df bouwen
« Reactie #5 Gepost op: 31 oktober 2011, 19:15:36 »
De oer-Df is in principe een gewoon postrijtuig waar casco niets aan veranderd is, maar waar wel een fietsinterieur in zit. Deze rijtuigen zijn herkenbaar aan de raampjes in het dak en aan de zes deuren, waarvan de middelste afgesloten is. Deze rijtuigen waren te zien vanaf 1983 tot 1990.
http://www.flickr.com/photos/cklx/6223960883/in/pool-1769998@N20

Later zijn deze vier rijtuigen èn nog vier RD rijtuigen gereviseerd, waarbij bij de postrijtuigen de dakraampjes en de derde deur verdwenen:
http://www.flickr.com/photos/35626608@N00/5600257219/in/pool-1769998@N20

Zie bovenstaand bericht voor meer geschiedenis.


Gr Timo

« Laatst bewerkt op: 01 november 2011, 00:45:28 door Gerard Rozeveld »

2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 305
Re: BNLS-Werkspoor - Zelf een Plan E/L Df bouwen
« Reactie #6 Gepost op: 31 oktober 2011, 23:17:15 »
Heb het geschiedenistekstje nog even een beetje bijgeschaafd (dat met die buisbalgen)
Als je op Martijnhaman.nl bij Plan E/L kijkt zie je een paar mooie foto's van oer-Df's (met dakraampjes!). Verder vond ik op deze pagina vond ik ook nog mooie interieurfoto's van de gemoderniseerde Df: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,6963.1320.html

Gr Timo

110573.

  • Ergens langs de IJsselijn
  • Offline Offline
  • Berichten: 30
    • Flickr
Re: BNLS-Werkspoor - Zelf een Plan E/L Df bouwen
« Reactie #7 Gepost op: 13 januari 2013, 11:51:56 »
Ook hier al een tijd geen update meer geplaatst, maar wel nieuws. De bak is ook hier afgemaakt en gespoten. Tevens is een begin gemaakt aan het fietsinterieur. Werkzaamheden die nog liggen te wachten: ramen, bestickering, lak en buisbalgen.

Foto's:




Update volgt binnenkort!


Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1443
Re: BNLS-Werkspoor - Zelf een Plan E/L Df bouwen
« Reactie #8 Gepost op: 01 september 2013, 20:26:13 »
@2010 goedenavond.
ik vroeg me af of er inmiddels plaatjes te zien zijn waar deze schitterende bak al geheel klaar is?
Mvg jamie diks