Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€50.00
Per saldo:
€-200.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Punt- en hartstukken
door
Marc tramt
Vandaag
om 19:25:26
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
Vandaag
om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald.
door
gdh
Vandaag
om 19:22:56
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief?
door
Bahn-AG
Vandaag
om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem
door
Ben
Vandaag
om 19:08:30
Bauarbeiten im gange
door
ruudns
Vandaag
om 18:50:26
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
door
NTeering
Vandaag
om 18:39:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
aad52
Vandaag
om 17:40:42
HSM D1715
door
vpeters1984
Vandaag
om 17:34:25
Beekdaelen in H0
door
Stieven76
Vandaag
om 17:17:41
Al mijn goede ideeën...
door
Monobrachius
Vandaag
om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
door
Rsd1000
Vandaag
om 17:07:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Ronald69
Vandaag
om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 15:58:15
US diorama in H0
door
VAM65
Vandaag
om 15:22:05
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
Jack Black (NS1220)
Vandaag
om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails)
door
Jelmer
Vandaag
om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links
door
Jeroen Water
Vandaag
om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei?
door
Dave.......
Vandaag
om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
RK
Vandaag
om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
mass am see
Vandaag
om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit
door
Railman
Vandaag
om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30)
door
MacArthur
Vandaag
om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1
door
MaraNCS
Vandaag
om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
door
Hans GJ
Vandaag
om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO
door
Duikeend
Vandaag
om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024
door
bernhard67
Vandaag
om 08:42:53
De Hondsrugbaan
door
mass am see
Vandaag
om 08:15:11
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - Zelf een Plan E/L Df bouwen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS-Werkspoor - Zelf een Plan E/L Df bouwen (gelezen 5112 keer)
2010
Offline
Berichten: 305
BNLS-Werkspoor - Zelf een Plan E/L Df bouwen
«
Gepost op:
31 oktober 2011, 18:31:42 »
Naast het bouwen van een ICK BD (
http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=39242.0
) ben ik afgelopen weken ook begonnen aan het bouwen van een gemoderniseerde Df op basis van een Artitec Postrijtuig artikelnummer 20.157.02:
De Geschiedenis van de Df
Doordat de NS behoefte had aan fietsenvervoer op een hoger niveau werd in 1983 besloten om een aantal oude Plan E/L postrijtuigen om te bouwen tot fietsenrijtuig:een Df. Dit hield in dat het interieur verdween ten koste van fietsenrekken. Tevens kregen de rijtuigen de nieuwe Intercitykleurstelling, wat ook al op de ICR en plan W rijtuigen te zien was. Opvallend aan het interieur was dat de dakraampjes, die vroeger de postsorteerders hadden moeten bijlichten, waren blijven zitten. De rijtuigen werden genummerd in de serie 001-004 en werden na verbouwing gebruikt als verlenging in een intercitystam wanneer de BKD niet genoeg ruimte bood voor de fietsen. Meestal waren dit stammen uit de 800/900, maar soms kon men ze ook in buurlandtreinen tegenkomen.
Hoewel in 1988 de gehele serie plan E/L buiten dienst ging, werd toch besloten de Df’s te handhaven. Sterker nog: er kwamen er nog vier bij. Deze nieuwe vier waren ex RD rijtuigen welke volledig werden gereviseerd. Eerst werden de rijtuigen leeg en astbestvrij gemaakt door werkplaats Haarlem, waarna ze een complete metamorfose ondergingen in de wagonlits werkplaats. Het casco werd totaal verbouwd waarbij de twee kleine schuifdeuren werden vervangen door twee grote exemplaren, de smalle draaideuren aan de kopeinden verdwenen en er op de kopwanden een uitbouw met buisbalg kwam. Tevens werden de rijtuigen voorzien van een interieur wat voldeed aan de eisen van de tijd, dit betekende nieuwe wanddelen en vier ICR banken die aan de uiteinden per twee tegenover elkaar geplaatst waren. De rijtuigen werden aansluitend op de oer-Df's vernummerd in 005-008 en kwamen natuurlijk ook in de intercitykleuren op de baan.
In 1990 werd besloten om de ex postrijtuigen, welke inmiddels al zeven jaar als oer-Df onderweg waren, ook te reviseren. De rijtuigen werden hierbij zoveel mogelijk gelijk gemaakt aan de jongere serie Df’s. Dit hield in dat aan beide kanten de middelste schuifdeur verdween, de dakramen verdwenen en hetzelfde interieur als de ex RD's verscheen. De nummering 001-004 bleef gelijk.
Toen beide revisies waren afgerond was er een serie van acht rijtuigen ontstaan, welke nog tot 2004 dienst zouden blijven doen.
De volgende rijtuigen ondergingen de verbouwing:
Origineel Df
P 7939 508492 37001
P 7940 508492 37002
P 7937 508492 37003
P 7938 508492 37004
CKD 6914 508492 37005
CKD 6918 508492 37006
CKD 6910 508492 37007
CKD 6906 508492 37008
Het Model
De volgende punten moeten worden gewijzigd:
- De middelste deur moet vervangen worden door een raam met ronde kozijnen
- De lasnaden moeten van het dak af, evenals de raampjes
- Aan de zijde zonder deuren moeten de uiterste raampjes worden verwijderd
- De postschildjes moeten weg
- Op de kopwanden moet een uitbouw komen voor de buisbalg
- Het interieur moet worden vervangen
- De 'gewone' raampjes moeten vierkant worden gemaakt en worden vervolgens opgevuld
- De bak moet in inercitykleuren worden gestoken
De Bouw
Eerst werd het rijtuig werd gedemonteerd:
Voor een beginner als ik vergt het natuurlijk extra wilskracht om het mes in dit -overigens prachtige- model te zetten. De deurtjes spaar ik, want die kan ik in de toekomst gebruiken bij het ombouwen van een RD tot Df:
De opgevulde raampjes, postschildjes en de vierkante kozijnen zijn goed zichtbaar:
Het dak is glad, jammer dat er geen voelfuncie op dit forum zit
:
Het nieuwe vloerdeel van het interieur. Hierop komen de ICR bankjes en de fietsenrekken.
Het totaalbeeld:
De volgende keer komt de uitbouw op de kopdelen aan de orde en wordt de bak in de primer gezet
Gr Timo
«
Laatst bewerkt op: 01 november 2011, 00:43:30 door Gerard Rozeveld
»
Gelogd
ruudns
Offline
Berichten: 6129
***
Re: BNLS-Werkspoor - Zelf een Plan E/L Df bouwen
«
Reactie #1 Gepost op:
31 oktober 2011, 18:42:10 »
ik krijg geen plaatjes te zien
Nu wel enkele
«
Laatst bewerkt op: 31 oktober 2011, 18:44:53 door ruudns
»
Gelogd
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
Rick
Lid Houtense Koekenclub
Offline
Berichten: 8038
Spoor N
Re: BNLS-Werkspoor - Zelf een Plan E/L Df bouwen
«
Reactie #2 Gepost op:
31 oktober 2011, 18:48:00 »
Citaat van: Timo S op 31 oktober 2011, 18:31:42
Tevens kregen de rijtuigen buisbalgen die ook al op de ICR en plan W rijtuigen te vinden waren.
Nee, die kwamen pas bij de verbouwing van de rijtuigen begin jaren '90.
Plan L fietsrijtuig ergens rond 1985.
Plan L fietsrijtuig ergens rond 2000.
Overigens was ik ook al met een soortgelijke
verbowung
bezig.
Gelogd
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).
Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.
2010
Offline
Berichten: 305
Re: BNLS-Werkspoor - Zelf een Plan E/L Df bouwen
«
Reactie #3 Gepost op:
31 oktober 2011, 18:53:34 »
@ruudns
Als het goed is heb ik het opgelost
@Rick Bedankt voor de foto's! Vooral die interieurfoto kan ik gebruiken, aangezien ik nog niet een hele goede foto had van de totale lengte van de fietsenrekken
Ik zie trouwens ook dat de kasten aan de onderzijde van het rijtuig helemaal glad lijken te zijn.
Gr Timo
«
Laatst bewerkt op: 31 oktober 2011, 18:55:09 door Timo S
»
Gelogd
ruudns
Offline
Berichten: 6129
***
Re: BNLS-Werkspoor - Zelf een Plan E/L Df bouwen
«
Reactie #4 Gepost op:
31 oktober 2011, 19:02:22 »
@Timo: alle plaatjes zijn nu wel zichtbaar
Ik had begrepen dat bij de verbouwing van de planE-post tot Df, de dakramen gewoon waren blijven zitten. Ik meen dit wel eens op foto's gezien te hebben. Die dat niet hadden waren de tot Df verbouwde restauratie wagons, toch? Kan iemand dit bevestigen/ontkennen?
ik moet beter lezen
«
Laatst bewerkt op: 31 oktober 2011, 20:56:22 door ruudns. Reden: ik moet beter lezen
»
Gelogd
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
2010
Offline
Berichten: 305
Re: BNLS-Werkspoor - Zelf een Plan E/L Df bouwen
«
Reactie #5 Gepost op:
31 oktober 2011, 19:15:36 »
De oer-Df is in principe een gewoon postrijtuig waar casco niets aan veranderd is, maar waar wel een fietsinterieur in zit. Deze rijtuigen zijn herkenbaar aan de raampjes in het dak en aan de zes deuren, waarvan de middelste afgesloten is. Deze rijtuigen waren te zien vanaf 1983 tot 1990.
http://www.flickr.com/photos/cklx/6223960883/in/pool-1769998@N20
Later zijn deze vier rijtuigen èn nog vier RD rijtuigen gereviseerd, waarbij bij de postrijtuigen de dakraampjes en de derde deur verdwenen:
http://www.flickr.com/photos/35626608@N00/5600257219/in/pool-1769998@N20
Zie bovenstaand bericht voor meer geschiedenis.
Gr Timo
«
Laatst bewerkt op: 01 november 2011, 00:45:28 door Gerard Rozeveld
»
Gelogd
2010
Offline
Berichten: 305
Re: BNLS-Werkspoor - Zelf een Plan E/L Df bouwen
«
Reactie #6 Gepost op:
31 oktober 2011, 23:17:15 »
Heb het geschiedenistekstje nog even een beetje bijgeschaafd (dat met die buisbalgen)
Als je op Martijnhaman.nl bij Plan E/L kijkt zie je een paar mooie foto's van oer-Df's (met dakraampjes!). Verder vond ik op deze pagina vond ik ook nog mooie interieurfoto's van de gemoderniseerde Df:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,6963.1320.html
Gr Timo
Gelogd
110573.
Ergens langs de IJsselijn
Offline
Berichten: 30
Re: BNLS-Werkspoor - Zelf een Plan E/L Df bouwen
«
Reactie #7 Gepost op:
13 januari 2013, 11:51:56 »
Ook hier al een tijd geen update meer geplaatst, maar wel nieuws. De bak is ook hier afgemaakt en gespoten. Tevens is een begin gemaakt aan het fietsinterieur. Werkzaamheden die nog liggen te wachten: ramen, bestickering, lak en buisbalgen.
Foto's:
Update volgt binnenkort!
Gelogd
voor mijn foto's:
http://www.flickr.com/photos/11057/
Jamie
Offline
Berichten: 1443
Re: BNLS-Werkspoor - Zelf een Plan E/L Df bouwen
«
Reactie #8 Gepost op:
01 september 2013, 20:26:13 »
@2010 goedenavond.
ik vroeg me af of er inmiddels plaatjes te zien zijn waar deze schitterende bak al geheel klaar is?
Mvg jamie diks
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - Zelf een Plan E/L Df bouwen