Naast het bouwen van een ICK BD (http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=39242.0) ben ik afgelopen weken ook begonnen aan het bouwen van een gemoderniseerde Df op basis van een Artitec Postrijtuig artikelnummer 20.157.02: (http://www.oude-station.nl/images/artitec/Plan%20E%20post-040.jpg)
De Geschiedenis van de Df
Doordat de NS behoefte had aan fietsenvervoer op een hoger niveau werd in 1983 besloten om een aantal oude Plan E/L postrijtuigen om te bouwen tot fietsenrijtuig:een Df. Dit hield in dat het interieur verdween ten koste van fietsenrekken. Tevens kregen de rijtuigen de nieuwe Intercitykleurstelling, wat ook al op de ICR en plan W rijtuigen te zien was. Opvallend aan het interieur was dat de dakraampjes, die vroeger de postsorteerders hadden moeten bijlichten, waren blijven zitten. De rijtuigen werden genummerd in de serie 001-004 en werden na verbouwing gebruikt als verlenging in een intercitystam wanneer de BKD niet genoeg ruimte bood voor de fietsen. Meestal waren dit stammen uit de 800/900, maar soms kon men ze ook in buurlandtreinen tegenkomen.
Hoewel in 1988 de gehele serie plan E/L buiten dienst ging, werd toch besloten de Df’s te handhaven. Sterker nog: er kwamen er nog vier bij. Deze nieuwe vier waren ex RD rijtuigen welke volledig werden gereviseerd. Eerst werden de rijtuigen leeg en astbestvrij gemaakt door werkplaats Haarlem, waarna ze een complete metamorfose ondergingen in de wagonlits werkplaats. Het casco werd totaal verbouwd waarbij de twee kleine schuifdeuren werden vervangen door twee grote exemplaren, de smalle draaideuren aan de kopeinden verdwenen en er op de kopwanden een uitbouw met buisbalg kwam. Tevens werden de rijtuigen voorzien van een interieur wat voldeed aan de eisen van de tijd, dit betekende nieuwe wanddelen en vier ICR banken die aan de uiteinden per twee tegenover elkaar geplaatst waren. De rijtuigen werden aansluitend op de oer-Df's vernummerd in 005-008 en kwamen natuurlijk ook in de intercitykleuren op de baan.
In 1990 werd besloten om de ex postrijtuigen, welke inmiddels al zeven jaar als oer-Df onderweg waren, ook te reviseren. De rijtuigen werden hierbij zoveel mogelijk gelijk gemaakt aan de jongere serie Df’s. Dit hield in dat aan beide kanten de middelste schuifdeur verdween, de dakramen verdwenen en hetzelfde interieur als de ex RD's verscheen. De nummering 001-004 bleef gelijk.
Toen beide revisies waren afgerond was er een serie van acht rijtuigen ontstaan, welke nog tot 2004 dienst zouden blijven doen.
De volgende rijtuigen ondergingen de verbouwing:
Origineel Df
P 7939 508492 37001
P 7940 508492 37002
P 7937 508492 37003
P 7938 508492 37004
CKD 6914 508492 37005
CKD 6918 508492 37006
CKD 6910 508492 37007
CKD 6906 508492 37008
Het Model
De volgende punten moeten worden gewijzigd:
- De middelste deur moet vervangen worden door een raam met ronde kozijnen
- De lasnaden moeten van het dak af, evenals de raampjes
- Aan de zijde zonder deuren moeten de uiterste raampjes worden verwijderd
- De postschildjes moeten weg
- Op de kopwanden moet een uitbouw komen voor de buisbalg
- Het interieur moet worden vervangen
- De 'gewone' raampjes moeten vierkant worden gemaakt en worden vervolgens opgevuld
- De bak moet in inercitykleuren worden gestoken
De Bouw
Eerst werd het rijtuig werd gedemonteerd:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010724_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010724_2.jpg)
Voor een beginner als ik vergt het natuurlijk extra wilskracht om het mes in dit -overigens prachtige- model te zetten. De deurtjes spaar ik, want die kan ik in de toekomst gebruiken bij het ombouwen van een RD tot Df:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010734_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010734_1.jpg)
De opgevulde raampjes, postschildjes en de vierkante kozijnen zijn goed zichtbaar:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010730_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010730_1.jpg)
Het dak is glad, jammer dat er geen voelfuncie op dit forum zit ;D :
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010738_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010738_1.jpg)
Het nieuwe vloerdeel van het interieur. Hierop komen de ICR bankjes en de fietsenrekken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010728_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010728_1.jpg)
Het totaalbeeld:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010808.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010808.jpg)
De volgende keer komt de uitbouw op de kopdelen aan de orde en wordt de bak in de primer gezet
Gr Timo