Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 16:37:54
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 16:37:21
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 16:36:18
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door spoorijzer
Vandaag om 16:27:40
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
Vandaag om 16:17:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
Vandaag om 15:55:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:41:43
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
Vandaag om 15:22:42
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 15:16:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door metpetergaathetbeter
Vandaag om 15:09:25
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 14:46:09
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Hendrik Jan
Vandaag om 14:28:26
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:03:39
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 12:42:42
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Arjan6511
Vandaag om 12:36:11
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Bert Jolink
Vandaag om 12:16:06
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 12:00:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door Eric v C
Vandaag om 11:50:56
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 11:20:45
Einde Koemo ballast ??? door Rick
Vandaag om 11:16:57
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:41
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door grossraumwagen
Vandaag om 10:18:47
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 09:36:49
Update: baan in de tropen door tuurtje
Vandaag om 09:30:48
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:05:18
Station Roodeschool door Cor--24
Vandaag om 08:29:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Zelf een Plan E/L Df bouwen  (gelezen 5129 keer)

2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 305
BNLS-Werkspoor - Zelf een Plan E/L Df bouwen
« Gepost op: 31 oktober 2011, 18:31:42 »
Naast het bouwen van een ICK BD (http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=39242.0) ben ik afgelopen weken ook begonnen aan het bouwen van een gemoderniseerde Df op basis van een Artitec Postrijtuig artikelnummer 20.157.02:

De Geschiedenis van de Df
Doordat de NS behoefte had aan fietsenvervoer op een hoger niveau werd in 1983 besloten om een aantal oude Plan E/L postrijtuigen om te bouwen tot fietsenrijtuig:een Df. Dit hield in dat het interieur verdween ten koste van fietsenrekken. Tevens kregen de rijtuigen de nieuwe Intercitykleurstelling, wat ook al op de ICR en plan W rijtuigen te zien was. Opvallend aan het interieur was dat de dakraampjes, die vroeger de postsorteerders hadden moeten bijlichten, waren blijven zitten. De rijtuigen werden genummerd in de serie 001-004 en werden na verbouwing gebruikt als verlenging in een intercitystam wanneer de BKD niet genoeg ruimte bood voor de fietsen. Meestal waren dit stammen uit de 800/900, maar soms kon men ze ook in buurlandtreinen tegenkomen.
Hoewel in 1988 de gehele serie plan E/L buiten dienst ging, werd toch besloten de Df’s te handhaven. Sterker nog: er kwamen er nog vier bij. Deze nieuwe vier waren ex RD rijtuigen welke volledig werden gereviseerd. Eerst werden de rijtuigen leeg en astbestvrij gemaakt door werkplaats Haarlem, waarna ze een complete metamorfose ondergingen in de wagonlits werkplaats. Het casco werd totaal verbouwd waarbij de twee kleine schuifdeuren werden vervangen door twee grote exemplaren, de smalle draaideuren aan de kopeinden verdwenen en er op de kopwanden een uitbouw met buisbalg kwam. Tevens werden de rijtuigen voorzien van een interieur wat voldeed aan de eisen van de tijd, dit betekende nieuwe wanddelen en vier ICR banken die aan de uiteinden per twee tegenover elkaar geplaatst waren. De rijtuigen werden aansluitend op de oer-Df's vernummerd in 005-008 en kwamen natuurlijk ook in de intercitykleuren op de baan.
In 1990 werd besloten om de ex postrijtuigen, welke inmiddels al zeven jaar als oer-Df onderweg waren, ook te reviseren. De rijtuigen werden hierbij zoveel mogelijk gelijk gemaakt aan de jongere serie Df’s. Dit hield in dat aan beide kanten de middelste schuifdeur verdween, de dakramen verdwenen en hetzelfde interieur als de ex RD's verscheen. De nummering 001-004 bleef gelijk.
Toen beide revisies waren afgerond was er een serie van acht rijtuigen ontstaan, welke nog tot 2004 dienst zouden blijven doen.
De volgende rijtuigen ondergingen de verbouwing:
Origineel   Df
P 7939   508492 37001
P 7940   508492 37002
P 7937   508492 37003
P 7938   508492 37004
CKD 6914   508492 37005
CKD 6918   508492 37006
CKD 6910   508492 37007
CKD 6906   508492 37008


Het Model
De volgende punten moeten worden gewijzigd:
- De middelste deur moet vervangen worden door een raam met ronde kozijnen
- De lasnaden moeten van het dak af, evenals de raampjes
- Aan de zijde zonder deuren moeten de uiterste raampjes worden verwijderd
- De postschildjes moeten weg
- Op de kopwanden moet een uitbouw komen voor de buisbalg
- Het interieur moet worden vervangen
- De 'gewone' raampjes moeten vierkant worden gemaakt en worden vervolgens opgevuld
- De bak moet in inercitykleuren worden gestoken

De Bouw
Eerst werd het rijtuig werd gedemonteerd:

Voor een beginner als ik vergt het natuurlijk extra wilskracht om het mes in dit -overigens prachtige- model te zetten. De deurtjes spaar ik, want die kan ik in de toekomst gebruiken bij het ombouwen van een RD tot Df:

De opgevulde raampjes, postschildjes  en de vierkante kozijnen zijn goed zichtbaar:

Het dak is glad, jammer dat er geen voelfuncie op dit forum zit ;D :

Het nieuwe vloerdeel van het interieur. Hierop komen de ICR bankjes en de fietsenrekken.

Het totaalbeeld:


De volgende keer komt de uitbouw op de kopdelen aan de orde en wordt de bak in de primer gezet

Gr Timo

« Laatst bewerkt op: 01 november 2011, 00:43:30 door Gerard Rozeveld »

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6141
  • ***
Re: BNLS-Werkspoor - Zelf een Plan E/L Df bouwen
« Reactie #1 Gepost op: 31 oktober 2011, 18:42:10 »
 :( ik krijg geen plaatjes te zien  :'(

 (y) Nu wel enkele  :)
« Laatst bewerkt op: 31 oktober 2011, 18:44:53 door ruudns »
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8062
  • Spoor N
Re: BNLS-Werkspoor - Zelf een Plan E/L Df bouwen
« Reactie #2 Gepost op: 31 oktober 2011, 18:48:00 »
Tevens kregen de rijtuigen buisbalgen die ook al op de ICR en plan W rijtuigen te vinden waren. 
Nee, die kwamen pas bij de verbouwing van de rijtuigen begin jaren '90.


Plan L fietsrijtuig ergens rond 1985.



Plan L fietsrijtuig ergens rond 2000.

Overigens was ik ook al met een soortgelijke verbowung bezig.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 305
Re: BNLS-Werkspoor - Zelf een Plan E/L Df bouwen
« Reactie #3 Gepost op: 31 oktober 2011, 18:53:34 »
@ruudns
Als het goed is heb ik het opgelost ;)

@Rick Bedankt voor de foto's! Vooral die interieurfoto kan ik gebruiken, aangezien ik nog niet een hele goede foto had van de totale lengte van de fietsenrekken

Ik zie trouwens ook dat de kasten aan de onderzijde van het rijtuig helemaal glad lijken te zijn.

Gr Timo
« Laatst bewerkt op: 31 oktober 2011, 18:55:09 door Timo S »

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6141
  • ***
Re: BNLS-Werkspoor - Zelf een Plan E/L Df bouwen
« Reactie #4 Gepost op: 31 oktober 2011, 19:02:22 »
@Timo: alle plaatjes zijn nu wel zichtbaar  (y)
Ik had begrepen dat bij de verbouwing van de planE-post tot Df, de dakramen gewoon waren blijven zitten. Ik meen dit wel eens op foto's gezien te hebben. Die dat niet hadden waren de tot Df verbouwde restauratie wagons, toch? Kan iemand dit bevestigen/ontkennen?

ik moet beter lezen  :-[
« Laatst bewerkt op: 31 oktober 2011, 20:56:22 door ruudns. Reden: ik moet beter lezen »
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 305
Re: BNLS-Werkspoor - Zelf een Plan E/L Df bouwen
« Reactie #5 Gepost op: 31 oktober 2011, 19:15:36 »
De oer-Df is in principe een gewoon postrijtuig waar casco niets aan veranderd is, maar waar wel een fietsinterieur in zit. Deze rijtuigen zijn herkenbaar aan de raampjes in het dak en aan de zes deuren, waarvan de middelste afgesloten is. Deze rijtuigen waren te zien vanaf 1983 tot 1990.
http://www.flickr.com/photos/cklx/6223960883/in/pool-1769998@N20

Later zijn deze vier rijtuigen èn nog vier RD rijtuigen gereviseerd, waarbij bij de postrijtuigen de dakraampjes en de derde deur verdwenen:
http://www.flickr.com/photos/35626608@N00/5600257219/in/pool-1769998@N20

Zie bovenstaand bericht voor meer geschiedenis.


Gr Timo

« Laatst bewerkt op: 01 november 2011, 00:45:28 door Gerard Rozeveld »

2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 305
Re: BNLS-Werkspoor - Zelf een Plan E/L Df bouwen
« Reactie #6 Gepost op: 31 oktober 2011, 23:17:15 »
Heb het geschiedenistekstje nog even een beetje bijgeschaafd (dat met die buisbalgen)
Als je op Martijnhaman.nl bij Plan E/L kijkt zie je een paar mooie foto's van oer-Df's (met dakraampjes!). Verder vond ik op deze pagina vond ik ook nog mooie interieurfoto's van de gemoderniseerde Df: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,6963.1320.html

Gr Timo

110573.

  • Ergens langs de IJsselijn
  • Offline Offline
  • Berichten: 30
    • Flickr
Re: BNLS-Werkspoor - Zelf een Plan E/L Df bouwen
« Reactie #7 Gepost op: 13 januari 2013, 11:51:56 »
Ook hier al een tijd geen update meer geplaatst, maar wel nieuws. De bak is ook hier afgemaakt en gespoten. Tevens is een begin gemaakt aan het fietsinterieur. Werkzaamheden die nog liggen te wachten: ramen, bestickering, lak en buisbalgen.

Foto's:




Update volgt binnenkort!


Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1443
Re: BNLS-Werkspoor - Zelf een Plan E/L Df bouwen
« Reactie #8 Gepost op: 01 september 2013, 20:26:13 »
@2010 goedenavond.
ik vroeg me af of er inmiddels plaatjes te zien zijn waar deze schitterende bak al geheel klaar is?
Mvg jamie diks