Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Vervangen wissels flm profi
door
Luc2000
Vandaag
om 21:57:06
Ervaringen met EVA (Ethylene-vinyl acetate) foam/rubber als rail-underlayment.
door
Joz
Vandaag
om 21:54:05
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit
door
Casmir
Vandaag
om 21:46:55
Een nieuw baantje op Micromodules
door
Peter Soonius
Vandaag
om 21:41:48
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
prutser
Vandaag
om 21:37:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
MichielB
Vandaag
om 21:34:44
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
wob
Vandaag
om 21:27:30
Modelbaan Beltheim.
door
basjuh1981
Vandaag
om 20:52:39
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
Quinzeedied
Vandaag
om 20:37:40
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III
door
BartvD
Vandaag
om 20:16:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
BartvD
Vandaag
om 20:11:57
Tickets Modelspoordagen 2026
door
Ronald Halma
Vandaag
om 20:11:18
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help!
door
janvanbemmel
Vandaag
om 20:10:25
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 19:43:53
De dingen die je kan maken uit een plaat.
door
hmmglaser
Vandaag
om 19:29:58
Project X......
door
Ivo tB
Vandaag
om 19:27:32
Raadplaatje
door
GerardvV
Vandaag
om 16:40:29
De Projecten van RetroJack
door
Hans GJ
Vandaag
om 16:40:02
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E
door
Frans Peeters
Vandaag
om 16:22:02
Hoe een schaduwstation automatiseren
door
Eric v C
Vandaag
om 15:21:34
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 12:26:50
Modulebaan.nl - kleine keerlussen µMh0UB's
door
NS264
Vandaag
om 12:23:34
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B)
door
Frans Peeters
Vandaag
om 12:18:23
UP Mikado. Messing model schaal-0. De zaag er in.
door
FritsT
Vandaag
om 11:59:38
Show je werkplek
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 11:58:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:16:31
Nahmertaler Kleinbahn
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:06:43
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
MOVisser
Vandaag
om 10:47:57
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling??
door
verst107
Vandaag
om 09:52:50
NS 8800 in spoor 0
door
bollen neus
Vandaag
om 09:20:09
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Stroomvoerende koppeling, maar dan anders...
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Stroomvoerende koppeling, maar dan anders... (gelezen 12336 keer)
Timo
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 4655
Stroomvoerende koppeling, maar dan anders...
«
Gepost op:
25 June 2011, 21:50:13 »
Vandaag een stel stroomvoerende koppelingen gekocht. De tweepolige Viessmann 5048 Fleischmann Profi koppelingen. Deze wilde ik gebruiken om de rijtuigen achter de loc ook te kunnen inzetten voor stroomopname. (Een tweeasser is daar toch neit zo goed in
) Maar nu zat ik met een probleem/gedachtenkronkel. De stroomcontacten zitten boven elkaar in de koppeling. Dit betekend dat als ik meerdere wagonnen voorzie van deze koppelingen en stroomafname dat ik de wagonnen niet kan omdraaien, er ontstaat dan immers kortsluiting. Dus mijn vraag, zijn er andere, makkelijk (kort) te koppelen stroomvoerende koppelingen waarbij de contacten naast elkaar zitten? Dit zodat ze meedraaien met de spoorrichten als de wagon achtersom op het spoor staat en dus geen kortsluiting maakt. Of heeft iemand nog andere ideeën?
Het is zomaar iets dat bij me op kwam, als het niet mogelijk is dan zal ik er mee moeten leven dat de rijtuigen een vaste positie op de baan moeten hebben.
Timo
Gelogd
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox
ruudns
Offline
Berichten: 6352
***
Re:Stroomvoerende koppeling, maar dan anders...
«
Reactie #1 Gepost op:
25 June 2011, 22:08:37 »
Volgens mij is dat niet zo. Het bovenste contact blijft toch gewoon boven zitten en het onderste blijft gewoon onder als je de wagon om draait. Op de foto lijkt het alsof de contacten links en rechts zitten, maar de koppeling ligt hier op zijn zijkant. Kijk maar naar de nemschacht. De foto is van onderen genomen als de koppeling is gemonteerd.
«
Laatst bewerkt op: 25 June 2011, 22:10:50 door ruudns
»
Gelogd
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
Timo
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 4655
Re:Stroomvoerende koppeling, maar dan anders...
«
Reactie #2 Gepost op:
25 June 2011, 23:00:24 »
Yep, helemaal gelijk! Maar dat is dus juist het probleem. Als ik nu de bovenste met spoor kant A verbind en de onderste met B en ik draai en van de rijtuigen om zit er eentje nog aan kant A maar de andere is verhuist naar kant B, kortsluiting dus
Met een koppeling die de contacten horizontaal heeft zitten wisselen de contacten van de koppeling mee met de spoorstaaf en bestaat het probleem niet....
Timo
Gelogd
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox
marctrein
Offline
Berichten: 182
Re:Stroomvoerende koppeling, maar dan anders...
«
Reactie #3 Gepost op:
25 June 2011, 23:34:07 »
hoi timo,
ik ken jouw probleem. Ook ik heb ook een twee asser en wil dit oplossen maar met 2 polige koppelingen wordt dit niks. Ik rijd digitaal met Lenz decoders die voorzien kunnen worden van een soort energie opslag (Lenz noemt dit USP). Schijnt erg goed te werken. FF googlen en je ziet t. Ik weet echter niet of je digitaal rijdt, zo ja zou je t kunnen overwegen. Zon USP is plm 40 euro. Dat is mn belangrijkst reden om zon ding (nog) niet aan te schaffen.
Het probleem van omdraaien van de wagons waarbij de zaak kortsluit heb ik idd opgelost door de 4 polige koppelingen te nemen van Viessmann. Deze koppelen wat moeilijker als de 2 polige. Maar de 2 polige ontkoppelen ook slecht. Je kunt ze niet ontkoppelen door 1 vd 2 treinhelften weg te pakken , maar alleen dmv ontkoppelen door de 2 stiftjes omhoog te duwen.
M vr groet, Marc
Gelogd
ruudns
Offline
Berichten: 6352
***
Re:Stroomvoerende koppeling, maar dan anders...
«
Reactie #4 Gepost op:
26 June 2011, 11:11:06 »
Ik neem aan dat je led verlichting gaat koppelen. Zorg er dan voor dat elke wagon zijn eigen gelijkrichtbrug heeft. Dan maakt dit niet meer uit.
Gelogd
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
Romar
Offline
Berichten: 3837
Re:Stroomvoerende koppeling, maar dan anders...
«
Reactie #5 Gepost op:
26 June 2011, 11:21:37 »
Tekening lezen voor gevorderden.
Mvg,
Romar
Gelogd
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.
ruudns
Offline
Berichten: 6352
***
Re:Stroomvoerende koppeling, maar dan anders...
«
Reactie #6 Gepost op:
26 June 2011, 11:28:38 »
yeb, zelf naar eigen smaak opnieuw tekenen.
Gelogd
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
ruudns
Offline
Berichten: 6352
***
Re:Stroomvoerende koppeling, maar dan anders...
«
Reactie #7 Gepost op:
26 June 2011, 11:48:53 »
Tekening toch maar ff aangepast
«
Laatst bewerkt op: 26 June 2011, 11:52:55 door ruudns
»
Gelogd
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
Romar
Offline
Berichten: 3837
Re:Stroomvoerende koppeling, maar dan anders...
«
Reactie #8 Gepost op:
26 June 2011, 11:56:27 »
Gelogd
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.
nijvedop
Offline
Berichten: 218
Re:Stroomvoerende koppeling, maar dan anders...
«
Reactie #9 Gepost op:
26 June 2011, 12:37:03 »
een goedkope manier om zelf stroomvoerende koppelingen te maken.Een nadeel is dat het wel een vaste stam word.
We vertekken van een Ribu vaste kortkoppeling.
.
Dan uit de electronica winkel mannelijke en vrouwelijke stekkers.
Dan word het vrouwelijk deel onder de koppeling gelijmd,waarin het mannelijk gedeelte word ingeplugd.
groeten eddy
Gelogd
Timo
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 4655
Re:Stroomvoerende koppeling, maar dan anders...
«
Reactie #10 Gepost op:
26 June 2011, 12:38:05 »
Bedankt voor het meedenken allemaal! Helaas zijn dit geen volledige oplossingen. beginnende met de UPS, ik rij idd digitaal. Er zit een Lenz silver+ ingebouwd, ik weet niet of deze een UPS ondersteund maar er is echt geen ruimte voor een slof condensatoren. Het is maar een kleine Roco Glaskaste waar ik met moeite zonder te vrezen of het vliegwiel te verwijderen een decoder in heb gekregen. Nu dacht ik als ik de rijtuigen ook voor stroomafname gebruik hij al een stuk beter moet rijden. Ik wil alleen de boel nog steeds makkelijk willen kunnen ontkoppelen en de loc bijvoorbeeld om laten lopen. Ik had toen alleen nog niet stil gestaan bij de richtingsgevoeligheid van de koppelingen.
Over het gelijkrichten heb ik ook nog even gedacht. Ik weet alleen niet of ik dit aan de decoder kan aansluiten (na de decoder diodes dus). Ook zijn de loc en eventuele functiedecoders in de rijtuigen dan nog van hun eigen opname afhankelijk voor het binnen krijgen van het dcc signaal. Dat is nog iets wat ik kan overwegen. Iemand hier ervaring mee?
Verder zijn er geen koppeling met horizontale contacten of wel? (en die wel zo makkelijk koppelen en ontkoppelen als deze Viessmann, de vierpolige is wat te star en te lastig te koppelen.)
Timo
Gelogd
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox
Ronaldk
Offline
Berichten: 8821
Re:Stroomvoerende koppeling, maar dan anders...
«
Reactie #11 Gepost op:
26 June 2011, 13:08:40 »
Misschien geheel overbodig: Maak een doorgaande leiding door de trein met de stroomafname aan dezelfde kant, bijvoorbeeld: de stroomafname linkerspoorstaaf rode draad en stroomafname rechter spoorstaaf zwarte draad dan zal je zien dat bij het omdraaien van een wagon het niets uitmaakt. De eventuele verlichtingsstrip (Met eventuele gelijkrichter en eventuele condensator) verbind je als aftakking van de doorgaande leiding. Draai je perongeluk een wagon om dan maakt het nog niets uit. Dan heb je het door jouw gewenste effect: De trein neemt op alle assen stroom af.
Groeten Ronald.
Gelogd
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen:
Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
!
Coen Burki
Offline
Berichten: 756
Re:Stroomvoerende koppeling, maar dan anders...
«
Reactie #12 Gepost op:
26 June 2011, 15:17:01 »
Ik heb geen goede ervaringen met de Viessmann stroomvoerende koppelingen.
Na verloop van tijd maken ze steeds slechter contact en knippert de binnenverlichting weer. Dit ondanks het feit dat ze steeds in een vaste stam rijden, dus weinig of geen gekoppel!
Ik ga nu alle rijtuigen voorzien van een condensator i.c.m een weerstand en een gelijkrichter. Inmiddels een paar rijtuigen omgebouwd en deze oplossing bevalt prima en is een stuk goedkoper. De Viessmann koppelingen verhuizen straks dus naar Marktplaats.
Coen.
Gelogd
ruudns
Offline
Berichten: 6352
***
Re:Stroomvoerende koppeling, maar dan anders...
«
Reactie #13 Gepost op:
26 June 2011, 16:21:42 »
@Ronald: dat probeerde ik Timo ook al zo uit te leggen.
@Timo: Als je goede stroomafnemers hebt die lekker ligt lopen heb je volgens mij echt geen stroomvoerende koppelingen nodig. Tenzij je mbv een decoder de verlichting wil schakelen natuurlijk. Ik zelf wil de verlichting niet gaan schakelen. Elke wagon krijgt 2 stroomafnemers en een 220uF/16v elco in de toilet tegen het knipperen. Je merkt dat als je zo'n wagon van het spoor tilt, de leds in ca 2-3 sec uit doven. Kleine storingen worden dus prima opgevangen.
Gelogd
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
Jos
Offline
Berichten: 183
Re:Stroomvoerende koppeling, maar dan anders...
«
Reactie #14 Gepost op:
26 June 2011, 18:04:35 »
Hallo Ruud,
Je kunt beter de condensatoren nemen met een spanning van 25V, 16V is echt te weinig en de kans op ontploffing is erg groot. De baanspanning kan wel oplopen tot ruim 20 Volt.
Met vriendelijke groet,
Jos
Gelogd
MRDirect, Koploper, EDITS-booster, zelfbouw wissel/sein/servo decoders en S88's, 80% NS
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Stroomvoerende koppeling, maar dan anders...