Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 09:20:25
Modules van Kees Gorter (vervolg) door MOVisser
Vandaag om 09:07:27
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:04:59
vervolg op "veel AC wielen" door henk
Vandaag om 07:55:23
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Daan!
Vandaag om 07:54:29
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 07:37:50
Sfeer op je modelbaan door Frits C
Vandaag om 07:34:23
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:29:11
Spoor- en tramweg parafernalia door rolfm
12 July 2025, 23:52:39
Klein baantje 1200x1200mm door grove den
12 July 2025, 22:57:21
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Thom
12 July 2025, 22:49:25
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Dave.......
12 July 2025, 22:40:43
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Modellbahnwagen
12 July 2025, 22:29:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
12 July 2025, 22:09:18
Nahmertaler Kleinbahn door NS264
12 July 2025, 20:44:34
Eenvoudige, goedkope maar goede decoder? door Prutsert
12 July 2025, 20:15:39
Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen door Scratchbuilt
12 July 2025, 20:05:26
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
12 July 2025, 18:49:24
Spoor 1 nem of finescale door FritsT
12 July 2025, 18:37:50
Roco 2025 door Dennis94
12 July 2025, 18:16:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan!
12 July 2025, 18:16:11
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
12 July 2025, 17:49:43
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
12 July 2025, 17:36:10
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
12 July 2025, 17:22:19
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door willyTEE
12 July 2025, 16:28:29
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
12 July 2025, 16:24:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
12 July 2025, 15:12:02
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door tijgernootje
12 July 2025, 13:42:35
De Projecten van RetroJack door RetroJack
12 July 2025, 12:35:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door tijgernootje
12 July 2025, 11:35:51
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - de bouw van een NS 3723 met 4 assig WD tender  (gelezen 9958 keer)

frontera3.2

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
BNLS-Werkspoor - de bouw van een NS 3723 met 4 assig WD tender
« Gepost op: 09 April 2011, 20:38:22 »
Hallo Allemaal,

Ik kon het toch weer niet laten om een ns 3723 te kopen met een 4 assige tender.
Van deze kit wist ik het bestaan nog niet eens, wel met een 3 asser maar niet van een 4asser




Van de oorspronlijke 120 exemplaren van de NS 3700 waren er na de tweede wereld-oorlog nog 100 over.
Bij een aantal van deze locomotieven waren vooral de ternders in zeer slechte staat.
Deze werden vervangen door de tenders van de Engelse oorlogslocomotieven van de series 4300 en 5000.
Ook de voedingpompen en ketelwatervoorverwarmers waren bij deze locomotieven aan vervanging toe.
Deze werden van de voetplaat verwijderd en vervangen door injecteurs.
De bouwset die nu gebouwd gaat worden is de NS 3723 gebouwd bij Bayer Peacock & Co in 1913.
Dit exemplaar heeft rondgereden met een vierassige WD tender.
De NS 3723 reed ook zonder voedingpomp en voorverwarmer, met injecteurs.

Aangezien er al veel 3 assiger zijn word dit een 4 assiger zonder voedingspom en voorverwarmer.
Veel kijkplezier in de komende tijd.

frontera3.2

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Re: BNLS-Werkspoor - de bouw van een NS 3723 met 4 assig WD tender
« Reactie #1 Gepost op: 09 April 2011, 20:42:41 »
Na de estplaten flink schoon te hebben gemaakt ( guldens prijs stond er nog op, Kun je nagaan) begin ik bij de bouw van de 4 asser.

het gekke van deze bouwset is dat de lok zelf gemaakt is met de moderne tandwielkast.




Tot zover, eerst weer even knutselen.


Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11641
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS-Werkspoor - de bouw van een NS 3723 met 4 assig WD tender
« Reactie #2 Gepost op: 09 April 2011, 20:49:04 »
Aha, die heb ik op Marktplaats gezien! Heb nog even getwijfeld om mee te bieden. Ben benieuwd naar het eindresultaat!  (y)

frontera3.2

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Re: BNLS-Werkspoor - de bouw van een NS 3723 met 4 assig WD tender
« Reactie #3 Gepost op: 09 April 2011, 21:28:43 »
dat klopt!

Van markplaats,

Zelfs onderdelen van een 3 asser ziiten erbij, die houd ik dus over

frontera3.2

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Re: BNLS-Werkspoor - de bouw van een NS 3723 met 4 assig WD tender
« Reactie #4 Gepost op: 09 April 2011, 21:44:03 »
Het leuke aan deze kit is dat er al messing lamjes bij zitten.
Tegenwoordig is dat ook van witmetaal

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
Re: BNLS-Werkspoor - de bouw van een NS 3723 met 4 assig WD tender
« Reactie #5 Gepost op: 09 April 2011, 22:53:14 »
@Frontera3.2

Houd er rekening mee dat de kit niet helemaal klopt: DJH heeft gewoon de 3737-kit genomen en daar de tender van een Austerity bijgestopt.
Toen de Austerity-tenders aan de 3700'en werden toegewezen, zijn ze gewijzigd: De inspringende voorzijde van de tenderwanden werd gelijkgetrokken met de rest van de wanden om ze goed te laten aansluiten met het machinistenhuis van de 3700'en.
Daarnaast werden bij veel 3700'en ook de injecteurs en de rookkastdeuren van de Austerities geplaatst. Ik heb geen foto's gezien van de 3723 met Austerity-tender, maar het is aannemelijk dat deze loc gelijk met de Austerity-tender ook de -rookkastdeur heeft gekregen. Verder had de 3723 in de jaren 1930 gewijzigde cilinderblokken gekregen. De 3737 had die niet, waardoor de DJH-kit ook de oorspronkelijke (en voor de 3723 dus verkeerde) cilinders heeft.

Grtz,
Ton

frontera3.2

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Re: BNLS-Werkspoor - de bouw van een NS 3723 met 4 assig WD tender
« Reactie #6 Gepost op: 09 April 2011, 23:01:48 »
Bedankt voor de info

Dan is het misschien beter om de 3741 te gaan bouwen, die is gelijk aan de 3737 maar dan met 4asser

Jp
« Laatst bewerkt op: 09 April 2011, 23:03:21 door frontera3.2 »

frontera3.2

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Re: BNLS-Werkspoor - de bouw van een NS 3723 met 4 assig WD tender
« Reactie #7 Gepost op: 09 April 2011, 23:06:03 »
Het enige jammer is dat er al zoveel 3700en gelijk zijn aan het museum stel

frontera3.2

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Re: BNLS-Werkspoor - de bouw van een NS 3723 met 4 assig WD tender
« Reactie #8 Gepost op: 15 April 2011, 17:32:35 »
Iemand bekend met het probleem dat het motortje niet in de ketel past?  ??? Ik heb dit voorheen nooit meegemaakt met een DJH model.





samenstelling maar dan zonder motor



Nog een hoop werk te gaan maar alles op z`n tijd.






Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4213
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - de bouw van een NS 3723 met 4 assig WD tender
« Reactie #9 Gepost op: 15 April 2011, 17:45:57 »
Hoe is t met je 6300, doet-ie het al beter met de vervangende motor + overbrenging?
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

frontera3.2

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Re: BNLS-Werkspoor - de bouw van een NS 3723 met 4 assig WD tender
« Reactie #10 Gepost op: 15 April 2011, 17:49:38 »
Hoi Gert,

Die is nu muisstil met rijden, nu alleen dit (nieuwe) probleem met de 3700 van model loco.
Harstikke bedankt nog voor de motor en wormwiel, volgens mij was ik dat vergeten te zeggen, sorry daarvoor.

JP

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - de bouw van een NS 3723 met 4 assig WD tender
« Reactie #11 Gepost op: 15 April 2011, 17:58:51 »
Ha die is leuk , heb je zo`n motor van Gert gekregen ;D
je had hem van mij ook mogen hebben hoor , had ik m  gelijk met t ketelfront mee gestuurd.
Die motor in de 3700 moet gewoon passen hoor.
bij mij tenminste wel.de ketel is bovenin toch breder?
gr Jan
« Laatst bewerkt op: 15 April 2011, 18:01:15 door roadster36 »

frontera3.2

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Re: BNLS-Werkspoor - de bouw van een NS 3723 met 4 assig WD tender
« Reactie #12 Gepost op: 15 April 2011, 18:30:40 »
Hoi Jan,

Dit is de standaard motor van DJH die bij de kit zit, enne, hij past echt niet, het motortje wat ik heb gekregen zit nu in de 6300 en die zal ook wel in deze machine passen, echter heb ik niet zo`n motortje meer (kleinere motor uit de Serie NS 700 van model loco)

Groeten,

JP

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - de bouw van een NS 3723 met 4 assig WD tender
« Reactie #13 Gepost op: 15 April 2011, 18:45:48 »
volgens mij maak je een denkfout.
in de 6300 ging de motor schuin naar beneden naar de as
maar je hebt hier een tandwiel/ vertragingskast bij
daar moet de motor aan vast en dan zit hij horizontaal boven in de vuurkist
Als het dan nog niet past ,wat is de diameter van de motor die bij de set zat dan?
gr jan
« Laatst bewerkt op: 15 April 2011, 18:52:34 door roadster36 »

frontera3.2

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Re: BNLS-Werkspoor - de bouw van een NS 3723 met 4 assig WD tender
« Reactie #14 Gepost op: 15 April 2011, 18:52:34 »
Het motortje is rond 16mm en de ingang in het huis is krap aan 14mm, deze 2 mm zijn niet weg te vijlen want dat zit ik op de wielkasten en dat lijkt mij nou niet de bedoeling.

Groet,

JP