Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Fleischmania Nostalgia door Sporlijn Úje
Vandaag om 15:37:02
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:30:03
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:21:53
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door tothebeach
Vandaag om 15:04:16
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36

Auteur Topic: OHMB: Halte Karnemelksloot  (gelezen 21911 keer)

sander1985

• Offline Offline
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
OHMB: Halte Karnemelksloot
« Gepost op: 13 March 2011, 20:16:19 »
Op Ontraxs heb ik een deel van mijn tijd ook doorgebracht op de OHMB promotie stand. Daarbij ben ik op zondag in gesprek geraakt met Bessel over zijn plan om Schoonhoven te gaan maken. Nu zat ik al langer in mijn hoofd om wat kleins tussendoor te doen, want met mijn grote project (Een stukje Arnhem in de jaren '50) ben ik nog wel even bezig. Ik zat ook al langer in mijn hoofd met Halte Karnemelksloot, dit was de eerste halte na het station van Gouda op de lijn Gouda-Schoonhoven. Deze halte met zijn karakteristieke klapbrug was ik al vaak tegengekomen en als geboren en getogen Gouwenaar trok het mijn aandacht. Na het gesprek met Bessel was ik overtuigd dat het leuk zou zijn om dit stukje Gouda na te gaan maken en zo te kunnen koppelen met Schoonhoven (en wie weet in de toekomst met nog wel meer tussengelegen stations).

Na Ontraxs ben ik begonnen met info bij elkaar zoeken en inmiddels ben ik zo ver dat ik het maar eens hier neer zet. De bouw zal nog even op zich laten wachten. Voorlopig is het eerst nog een hoop tekenwerk van wat ik al weet en ook nog wat speurwerk in het streekarchief om ontbrekende zaken boven water te toveren.

Goed, hoe zag Halte Karnemelsloot eruit:

http://www.groenehartarchieven.nl/afbeeldingen/fotos/3-4211
Het gebouw op de achtergrond is het haltegebouw.

http://www.groenehartarchieven.nl/afbeeldingen/fotos/3-3275
Hier en andere kant, de gebouwen aan de overkant van het water staan aan de zelfde kant als het haltegebouw. In deze gebouwen was de Firma Mogendorff gevestigd, een handel in "huid, haar en vellen".
Aan deze kant van het bruggetje is het stationskoffiehuis te zien wat daarvoor gewoon logement heette.

Dit is een beetje een beeld van wat ik wil gaan maken. Ik heb nog veel meer info en dat komt naarmate het project vordert vanzelf langs.

Hoe ziet de Karnemelksloot er nu uit? gelukkig is de brug en een aantal van de panden (al dan niet verbouwd) bewaard gebleven.

Hier het vroegere pand van Mogendorff.

Een kijkje over de Karnemelksloot met rechts de flat die zo ongeveer op de plek van het vroegere stationskoffiehuis staat. De brug staat er netjes bij en is niet zo heel lang geleden nog gerestaureerd.

Wat details van het bruggetje:

Vanuit de lucht ziet het er tegenwoordig zo uit:

De grote flat staat op de plaats waar vroeger het haltegebouw was en het spoor liep ook over de grond waar nu de flat staat.

Ik heb nog geen tekening van de module die ik wil gaan maken. Ik ga eerst gevels tekenen en daarna puzzelen wat ik wel en wat ik niet wil laten zien op de module om zo de maten vast te stellen.

Ik ben begonnen met het eerste rijtje huizen.
Die zien er nu zo uit:

In de tijd dat het baantje gaat spelen was het iets anders, namelijk zo:
http://www.groenehartarchieven.nl/afbeeldingen/fotos/3-4184

Het tekenwerk is inmiddels gevorderd tot:

Als er weer meer getekend of al gebouwd is zet ik het hier neer. Ook gaat er natuurlijk nog gewerkt worden aan passend materieel voor het lijntje.

En als er mensen zijn die nog interessante info hebben, ook dat is natuurlijk welkom!

Sander

« Laatst bewerkt op: 13 March 2011, 20:45:31 door sander1985 »
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

e_p

• Offline Offline
    • N U L S P O O R
Re:OHMB: Halte Karnemelksloot
« Reactie #1 Gepost op: 13 March 2011, 22:38:58 »
leuk idee hoor! en goeie bron aangeboord. Zelf zou ik de module zo klein mogelijk houden, want hoe kleiner > hoe meer details. hoekpand en bruggetje is het enige wat er echt op moet, nou ja het treintje moet ook passen
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

Besselspoor

• Online Online
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #2 Gepost op: 13 March 2011, 22:47:08 »
Geweldig, weer een lotgenoot! Leuk om te zien dat je nu serieus begonnen bent, eigenlijk moeten we Bergambacht en de Stolwijkerbrug ook maar gelijk op de agenda zetten ;)
Voor het rijdend materieel zal ik je in de loop van de week wel even bestoken met data, foto's en tekeningen; ik weet niet hoeveel je al hebt, maar ik heb inmiddels van vele welwillende forumgenoten aardig wat materiaal gekregen.
Ik overweeg trouwens om Schoonhoven als omkeerbare module te bouwen: het is dan ook mogelijk over het emplacement richting het stadje te kijken en Gouda kun je dan in de goede kijkrichting aansluiten.
Succes met de voorbereidingen,

Groet Bessel
RETROBAHN A.G.

sander1985

• Offline Offline
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
« Reactie #3 Gepost op: 14 March 2011, 09:03:58 »

Ik heb voor deze module nog een ideetje om het geheel zo te maken dat het zichtdeel ook tijdens het gebruik omkeerbaar is om zo het tafereeltje te laten zien van de andere kant, maar daarover later meer.

Van het materieel heb ik denk ik van dezelfde persoon al tekeningen van rijtuigen en bagagewagens ontvangen. Naar wat je verder hebt ben ik zeker benieuwd.

@E_P: Ik ga de module niet zo klein als mogelijk klein maken. Ik wil juist laten zien dat de halte echt in stedelijk gebied ligt en daarom toch wat meer huisjes in de omgeving laten zien. De trein wordt zo een onderdeel van de omgeving en niet andersom.

Sander

sander1985

• Offline Offline
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
« Reactie #4 Gepost op: 10 April 2011, 16:11:34 »
Zo, weer eens tijd voor een update. Ik ben inmiddels ook gestart met de bouw van het materieel voor op dit baantje. Ik ben begonnen met een 8100 op basis van een locje van het merk PMT. Van dit locje wordt het onderstel en wat onderdelen van het drijfwerk gebruikt. De rest is zelfbouw.

Ik ben begonnen met het drijfwerk van het locje kloppend te krijgen voor een 8100. Het drijfwerk bestaan uit wat onderdelen van het drijfwerk van de originele loc, een vuurloos locje van liliput en drijfstangen van Alan Gibson die op mijn freesbankje wat dunner zijn gemaakt om ze te laten lijken op die van de 8100.

Wat foto's van de stand van zaken:

Binnenkort meer!

Sander
« Laatst bewerkt op: 10 April 2011, 17:37:40 door sander1985 »

sander1985

• Offline Offline
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
« Reactie #5 Gepost op: 17 April 2011, 20:25:19 »
En afgelopen week is er weer wat verder gebouwd aan het drijfwerk. De eerste kant schiet al heel mooi op. De belangrijkste bewegende delen zijn er, nu moeten alleen de verbindingen met de vaste punten worden gemaakt zodat het drijfwerk ook blijft hangen.

Onderstaande foto's zijn dan ook gemaakt met het locje liggen op zijn kant omdat anders de zwaartekracht wat tegenwerkt.

Het is een heel gepuzzel om de onderdelen goed op maat te maken en het dan zo in elkaar te solderen dat het niet een star geheel wordt. Dat lukt toe nu toe goed met onderstaand resultaat:

Het drijfwerk in twee standen:

Sander

sander1985

• Offline Offline
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
« Reactie #6 Gepost op: 06 June 2011, 19:53:32 »

En ik ben weer wat verder. Het drijfwerk voor de andere kant is zo goed als klaar. De cilinder moet alleen nog aangepast worden. Aan de kant van de eerdere foto's is de cilinder al aangepast conform het grote voorbeeld. Een fototje hiervan volgt nog wel.

Verder een begin gemaakt met de frontbufferbalk. Lekker klinknagels door zitten duwen met de punt van een vijltje.

De tussenstand daarvan:

Sander

RutgerSHM

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 07 June 2011, 22:13:41 »
Met trambuffer ;) Ziet er mooi uit Sander! Ga vooral zo door. Altijd leuk om wat tram geschiedenis in model te zien!

Groeten,
Rutger

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #8 Gepost op: 07 June 2011, 22:58:51 »
ik gebruik hiervoor superdun messing 0,03 mm dik
daar kun je heel mooi klinknagels in duwen
hier heb ik dat gedaan , ik had alleen de hele vorm aan moeten houden ipv een reepje
het is inmiddels dus ook weer verwijderd ;D

Gr Jan
« Laatst bewerkt op: 07 June 2011, 23:04:09 door roadster36 »

sander1985

• Offline Offline
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
« Reactie #9 Gepost op: 08 June 2011, 07:29:57 »

In 0.25mm styreen zijn ook prima klinknagels te maken, dus ik blijf voorlopig nog maar even bouwen op de hybride-tour, gewoon lekker styreen en messing door elkaar.

Sander

RutgerSHM

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 08 June 2011, 08:42:09 »
Maar hoe maak je die klink nagels dan? Met een sort van perforator en er dan op plakken?

Groeten,
Rutger

Darkwing Duck

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 08 June 2011, 08:43:00 »
Als ik voor m'n beurt mag praten: doordrukken vanaf de achterkant met een puntig voorwerp.

sander1985

• Offline Offline
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
« Reactie #12 Gepost op: 08 June 2011, 11:03:23 »

Inderdaad een puntig voorwerp, in dit geval de punt van een klein rond vijltje. Even oefenen om te kijken dat je er niet door drukt en dan kan je prima klinknageltjes maken.

Er zijn ook losse kunstof klinknagels te koop, maar die zijn wat groot voor H0. Daarnaast zijn er ook nog transfers met klinknagelimitatie maar daar heb ik geen ervaring mee.

Sander

sander1985

• Offline Offline
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
« Reactie #13 Gepost op: 25 June 2011, 16:34:27 »
Ik heb momenteel vakantie :) en daarom is er, zeker met het huidige weer, lekker veel tijd om te modelbouwen. Ik ben daarom weer aardig opgeschoten met de 8129. De cabine schiet aardig op, ik moet alleen nog 1 stukje van de achterwand en het dak maken. Verder is de voetplaat gemaakt en zijn de eerder gemaakte bufferbalken gemonteerd.

De volgende stappen worden: het afmaken van de cabine, dan de waterkasten (leuke uitdaging met veel klinknagels), en vervolgens de ketel. Ergens tusendoor zal de dradenbende wat geordend worden en zal er een decodertje in komen. De orginele print van het pmt-locje was toch net te hoog dus is er uit gesloopt en de decoder wordt er nu gewoon in gesoldeerd i.p.v. ingeprikt.

Op de foto's heb ik er voor de aardigheid even twee goederenwagentjes bij gezet, leuk voor de verhoudingen enzo.

Goed, de foto's:

Sander

Nederduitsemeester

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 25 June 2011, 18:21:40 »
Ziet er al goed uit (y)! Ben erg benieuwd naar het eindresultaat, hoewel ik denk dat dat ook wel goed komt 8)
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin