Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Overstap naar HTM door Wim1969
Vandaag om 18:26:01
Layne, Somewhere South. door g-j
Vandaag om 18:25:15
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 18:23:10
Rheinburg, TP V/VI door william_2
Vandaag om 18:12:22
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:11:34
Kibri station CALW ingekort als NS station door grossraumwagen
Vandaag om 18:04:36
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 18:03:37
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
Vandaag om 18:01:35
Vandaag bij pon door Stefan88
Vandaag om 17:56:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 17:47:05
Stalen D 4 deurs spoor 0 door AB 7216
Vandaag om 17:24:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 17:02:06
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Lex-trein
Vandaag om 17:02:06
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:44:52
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:13:16
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 15:45:20
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:31:59
NRS 107 / HSM 353 / NS 1604 in schaal N door janw
Vandaag om 15:28:19
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:23:13
Decoder waarden van trix 22357 nmbs lok 25.5 door Vosptr
Vandaag om 15:20:08
Bauarbeiten im gange door Jelmer
Vandaag om 14:50:15
Halling aandrijvingen door Jan Bennink
Vandaag om 14:43:10
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door Jelmer
Vandaag om 14:24:24
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 13:51:55
Z21 en het programeren met de Z21App. door Ronald Halma
Vandaag om 13:31:36
Straalcabine, hoe en wat door Duikeend
Vandaag om 13:24:20
Exact-Train 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 13:16:32
Vr 19 en za 20 september raildagen 25 door Seinhuis
Vandaag om 13:10:25
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 12:09:35
The Summer of 69 door einte
Vandaag om 11:26:57
  

Auteur Topic: Trilmotor uit mobiele telefoon als aandrijving voor trein  (gelezen 14210 keer)

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Trilmotor uit mobiele telefoon als aandrijving voor trein
« Gepost op: 24 January 2007, 20:30:16 »
Hallo allemaal,

Zijn er hier mensen die al eens een trilmotor uit een mobieltje hebben gebruikt voor de modelspoorhobby, bijvoorbeeld inbouw in een lok(je)?

Ben momenteel zelf aan het klooien, maar heb het idee dat het vermogen te laag is.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Trilmotor uit mobiele telefoon als aandrijving voor trein
« Reactie #1 Gepost op: 24 January 2007, 20:56:51 »
Het lastige is dat gewicht van de as te krijgen zonder de hele boel te slopen. Als je een gebruikte wil gebruiken dan. Daarna het drama om er een tandwiel op te krijgen.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Trilmotor uit mobiele telefoon als aandrijving voor trein
« Reactie #2 Gepost op: 24 January 2007, 21:07:06 »
Het zijn best leuke motortjes, maar dat gewichtje zou er niet aan moeten zitten >:( Niet los te tremmen!!
Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1009
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: Trilmotor uit mobiele telefoon als aandrijving voor trein
« Reactie #3 Gepost op: 24 January 2007, 21:21:47 »
Ik kwam zomaar op een idee :D
De groeten van Rob

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2876
Re: Trilmotor uit mobiele telefoon als aandrijving voor trein
« Reactie #4 Gepost op: 24 January 2007, 22:04:36 »
tril motortjes, ja die heb ik ook nog liggen, en inderdaad bij met het zelfde probleem hoe krijg je het tril gewichtje eraf. Als iemand weet hoe je die zonder bijzonder gereedschap eraf krijgt dan hoor ik dat graag ::).

Op wat voor een spanning die dingen werken weet ik ook niet, maar iemand die veel van electronika af weet zou dat denk ik wel moeten kunnen uit zoeken ;)

Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"

Monobrachius

  • Offline Offline
  • Berichten: 894
  • LE II
Re: Trilmotor uit mobiele telefoon als aandrijving voor trein
« Reactie #5 Gepost op: 25 January 2007, 00:32:48 »
Gewoon, in de bankschroef en dan een spijkertje (waar de punt ervan af is gehaald) op het as zetten en er dan met een hamer op slaan. Is mij al een keer gelukt, gaat prima. Of je er iets aan hebt... Tsja, ik heb nog niets weten te ontdekken. Ik wilde ze in een kraan verwerken, maar die dingen leveren nul komma niks aan vermogen. Een tandwieltje erop krijgen valt ook nog wel te doen, heb zelf ooit eens kleine rode tandwielen (joost mag weten waarvoor) bij Meijer en Blessing gekocht (ze hadden er daar een heel assortiment van, vandaar dat ik ook de kleur vermeld) en 1 daarvan had geen asgat. Die zit er nu wel in, alleen niet centrisch, maar goed. Hoe dan ook, volgens mij moet je echt een gigantische vertraging erop zetten, wil je eindelijk iets vooruit krijgen, want ik heb wel eens kleine testjes geprobeerd, maar het motortje stond zowat meteen stil.
En oh, ja, de motortjes werken in principe op 1,5 volt, maar 2,2V (laagste wat een Fleischmanntrafo kan uitpoepen) overleven ze ook wel.
Maar als iemand er eens iets werkends mee weet krijgen, hoor ik het graag. Heb ook nog wel interesse, want ik heb er hier ook drie liggen.

Groetjes,
Henk
K.Bay.Sts.B

arjen

  • Gast
Re: Trilmotor uit mobiele telefoon als aandrijving voor trein
« Reactie #6 Gepost op: 25 January 2007, 07:24:56 »
Ik heb wel eens zo'n motortje gebruikt om een Spoorijzer-smalspoorlocje aan te drijven. Met een weerstand in serie om hem bij 12 V niet meteen op te blazen. Heel spectaculair dat zo'n klein locje op eigen kracht kan rijden, maar dat is dan ook alles want het motorvermogen is inderdaad minimaal.

Iets grotere maar veel beter bruikbare motortjes vind je overigens hier:
http://www.nigellawton009.com/VeeTipper.html

Arjen.

Bust3R ÖBB

  • ÖBB in N
  • Offline Offline
  • Berichten: 1146
  • ÖBB in 1:160
    • Oostenrijk in Miniatuur
Re: Trilmotor uit mobiele telefoon als aandrijving voor trein
« Reactie #7 Gepost op: 25 January 2007, 22:18:59 »
Ik heb er zelf 2 liggen die ik later in gabouwen (aandrijving van een hek) Deze heb ik zonder moeite ontdaan van de gewichtjes.
Mvg, Wouter

ÖBB in 1:160
Website -- FB

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Trilmotor uit mobiele telefoon als aandrijving voor trein
« Reactie #8 Gepost op: 26 January 2007, 15:24:28 »
Het is mij ook glukt om het gewichtje te verwijderen. 'Gewoon' met een slijpsteentje in de boormachine wat materiaal van het gewichtje wegslijpen.

Arjen, wat voor weerstand heb jij gebruikt? Ik heb wel eens gelezen dat je beter diodes kan gebruiken, omdat dan het vermogen niet minder wordt. Zelf heb ik wel een weerstand, maar die is vele malen groter dan de motor zelf :-|. Diodes gaat in mijn geval ook niet lukken, want dan heb ik er best veel nodig (en daar is juist geen ruimte voor).

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

arjen

  • Gast
Re: Trilmotor uit mobiele telefoon als aandrijving voor trein
« Reactie #9 Gepost op: 26 January 2007, 16:11:34 »
Diodes zijn in theorie beter dan een weerstand. Alleen heb je er inderdaad veel te veel nodig om van 12 naar 2V te gaan. Wat ik gebruikt heb zijn metaalfilmweerstandjes, die kunnen veel beter tegen hitte dan de gebruikelijke koolweerstanden zodat je een kleinere maat kunt nemen zonder ze op te blazen. De juiste waarde moet je proefondervindelijk bepalen. In de Spoorijzer zitten er  twee van 150 ohm parallel, resulterende weerstand dus 75 ohm. Elk weerstandje produceert dan maximaal ongeveer 1 W aan warmte en dat is precies wat zo'n metaalweerstand volgens de winkelier moet kunnen hebben. Dat het hele locje behoorlijk heet wordt (het dient in feite als koelelement) is niet erg omdat het helemaal van messing is. Wel vervelend is dat de motorprestaties heel erg afhankelijk zijn van het temperatuurniveau... opwarmen is essentieel  ;D

Arjen.


Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Trilmotor uit mobiele telefoon als aandrijving voor trein
« Reactie #10 Gepost op: 04 February 2007, 11:43:52 »
Arjan, ik heb inmiddels 2 metaalfilmweerstanden van 150 Ohm gekocht (kunnen allebei 2 Watt hebben), maar hoe ziet jouw schakeling er dan uit? Ik heb namelijk niet zo veel verstand van electronica. Kan je ook aangeven hoe je de weerstandswaarde hebt berekend?

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

arjen

  • Gast
Re: Trilmotor uit mobiele telefoon als aandrijving voor trein
« Reactie #11 Gepost op: 04 February 2007, 13:08:46 »
Schakeling is een beetje een groot woord :)  De weerstandjes staan gewoon parallel aan elkaar en in serie met de motor, da's alles. De weerstandswaarde heb ik niet berekend, ik heb gewoon een aantal weerstandjes uitgeprobeerd. Zo duur zijn die dingen nou ook weer niet. Bij het motortje van de Spoorijzer bleek tweemaal 150 ohm parallel (dus 75 ohm in totaal) een bruikbare waarde, maar het kan best zijn dat je voor jouw motortje een andere waarde nodig hebt.

Arjen.

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Trilmotor uit mobiele telefoon als aandrijving voor trein
« Reactie #12 Gepost op: 05 February 2007, 20:26:09 »
Arjan,

Als ik het goed begrijp heb je 2 weerstandjes gebruikt om de hitte te verdelen? De trilmotor die ik heb komt uit een Nokia 3310, maar ik heb geen idee hoe ik erachterkomt wat het verbuik is. Op internet heb ik niets kunnen vinden.
Ik ben bang dat als ik weerstanden met een te lage waarde gebruik, mijn motor opblaast ???. Zoals ik al zei, ik heb weinig verstand van elektronica.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26779
    • Pagina van klaas
Re: Trilmotor uit mobiele telefoon als aandrijving voor trein
« Reactie #13 Gepost op: 05 February 2007, 20:44:27 »
Maarten,
staat er op dat motortje iets van een merknaam of een typeaanduiding? Misschien geeft dat een aanwijzing wat je er op los kunt laten.
Overigens is het in serie zetten van weerstanden een slechte manier om een motor te regelen, maar dat was al gezegd.
De nominale spanning van dat motortje zal ergens tussen 3 en 6 volt liggen, denk ik, dus je hebt weinig andere mogelijkheden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

arjen

  • Gast
Re: Trilmotor uit mobiele telefoon als aandrijving voor trein
« Reactie #14 Gepost op: 06 February 2007, 07:40:55 »
Ik ben bang dat als ik weerstanden met een te lage waarde gebruik, mijn motor opblaast ???. Zoals ik al zei, ik heb weinig verstand van elektronica.


Zo gemakkelijk blaas je zo'n motortje niet op. Gewoon voorzichtig uitproberen, beginnen bij lage spanning en langzaam opvoeren. Als het bij 6 V voor je gevoel al veel te hard draait, is de weerstand waarschijnlijk te laag. Maar die 2x 150 ohm (inderdaad om de hitte te verdelen)  is denk ik eerder te veel dan te weinig voor de meeste motoren.

Arjen