Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schroefkoppeling voor H0. door Scratchbuilt
Vandaag om 15:00:02
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Duvel
Vandaag om 14:55:14
sein decoder Z21 10837 programeren door n-driver
Vandaag om 14:44:24
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Ronald69
Vandaag om 14:43:31
Z21 Pro Link en Wifi door n-driver
Vandaag om 14:40:38
De bouw van station Laarbeek H0 door Dave.......
Vandaag om 14:38:26
Duits transport, waar in NL? door grossraumwagen
Vandaag om 14:30:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Miniature Holland
Vandaag om 14:22:49
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 13:51:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:21:35
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 13:20:34
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 13:19:13
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Jelmer
Vandaag om 13:14:31
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 13:13:20
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 13:01:48
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 12:58:52
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Besselspoor
Vandaag om 12:43:01
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door borotof
Vandaag om 12:34:07
Had de NS4903 rangeerlicht? door marco
Vandaag om 12:33:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 12:26:11
Spoor S in Europa - Presentatie van spoor S treinen van BUB, JEP en Stadtilm door sncf231e
Vandaag om 12:25:27
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:10:25
PB Models, ICR-rijtuigen door Luc2000
Vandaag om 12:09:16
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 12:07:06
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:24:42
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 11:17:54
Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 10:39:08
Roco modellen op aliexpress door Arjan6511
Vandaag om 10:28:37
verschil in montage plaat dieselmotor wagen door edwin1974
Vandaag om 10:28:02
Märklin 2025 door Corné81
Vandaag om 09:01:42
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Artitec DE-I Nr 22 wordt Nr 37  (gelezen 22119 keer)

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1017
Re: BNLS-Werkspoor - Artitec DE-I Nr 22 wordt Nr 37
« Reactie #15 Gepost op: 22 August 2010, 00:37:39 »
Ik heb het even nagezocht (ben nu thuis, en bij mijn vorige reactie niet) en de draaistellen horen idd zwart. Op de Foto van Bert Stortenbeker is dit lastig te zien, maar dat kan natuurlijk ook door het remstof e.d. komen wat overal terug te vinden is bij alle treinstellen.

De koppeling hoort ook die kleur, behalve de kap uiteraard. deze laatste is zoals deze nu is correct, 'hart blauw'.

mvg,
Robin

Railhopper

  • Offline Offline
  • Berichten: 2366
Re: BNLS-Werkspoor - Artitec DE-I Nr 22 wordt Nr 37
« Reactie #16 Gepost op: 22 August 2010, 10:53:44 »
ziet er goed uit  (y) (y)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Artitec DE-I Nr 22 wordt Nr 37
« Reactie #17 Gepost op: 22 August 2010, 14:30:27 »
Hoi,

Dank Robin voor het recherche werk  (y)

Vanochtend in alle vroegte de transfers getekend. Daarna geprint. Maar helaas, kennelijk wil wit niet op zwart houden... :(  :'(

Dus...



... voor die gevallen eerst zwarte vlakjes geprint en aangebracht. Hier is de deklassering in volle gang. De eerste klasse is al klaar. Ook heeft het rijtuig nog zijn oude nummer.

Terwijl de vlakjes aan het drogen zijn...



... verder met het verwijderen van de bakaanduidingen. Netjes afplakken en nummers *NAT* wegschuren met korrel 1500.



... en het resultaat na het aanbrengen van de exact op maat gekinpte transfer !  8)

Ondertussen waren de vlakjes gedroogd...



... en zijn de witte transfers over de vlakjes aangebracht.



... nog een keer de kop. Je ziet helemaal niets van de transfer  ;D (y)



... en de andere kant.



... met de bakaanduiding hier onder de bagageruimte.



... de 22 is nu definitief de 37  ;D (y)

@Gerard

De baknummers heb ik gelaten voor wat het was. Ik kan ze zelfs met bril op niet lezen... Bovendien zijn ze zo klein, dat m'n printer dat waarschijnlijk toch niet haalt  :-\

@Edwin
Ik heb besloten de rode rand te laten voor wat het is. Er zou slechts 0.2 a 0.3mm bij moeten. En... tussen bovenkant raam en rode band zit ook in werkelijkheid blauw. Ik vermoed nu, dat de sluitseinen te groot zijn... :(


Nu alles even lekker laten drogen. Kan morgen de blanke lak er op :) En de lijsten van de cabineramen wit/lichtgrijs gemaakt worden.

Grtzz,

Karst
« Laatst bewerkt op: 22 August 2010, 15:38:43 door Karst Drenth »

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9000
  • Hengelooo 1:160
Re: BNLS-Werkspoor - Artitec DE-I Nr 22 wordt Nr 37
« Reactie #18 Gepost op: 22 August 2010, 15:16:51 »
Wat de bakaanduidingen betreft, in HOV staan best veel opmerkingen over schilderfouten v.w.b. deze bakcodenummers... je hebt dus een uitvlucht.

Waar ik over twijfel is de vraag of de raamranden niet ook grijs hadden gemoeten ipv wit: qua filosofie zou ik zeggen ja, maar als ik de 31 zie op de site van Bert dan weet ik het nog zo net niet, die lijken mij wel erg licht van kleur... heb jij dit toevallig nog onderzocht Karst?
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Artitec DE-I Nr 22 wordt Nr 37
« Reactie #19 Gepost op: 22 August 2010, 15:24:41 »
Ik kon er niets van vinden in de 'Voorschriften Beschildering Reizigersmaterieel' :)

ALs het al iets is, zou het denk ik lichtgrijs No. 4 moeten zijn. Maar... da's dus niet te doen :(

Grtzz,

Karst

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11132
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Artitec DE-I Nr 22 wordt Nr 37
« Reactie #20 Gepost op: 22 August 2010, 15:39:10 »
Het is weer een feestje om Karst hier te volgen. Uitleg en foto's, het is weer super! (y)

Groet Jaap
« Laatst bewerkt op: 22 August 2010, 18:14:16 door JaJo »
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1281
Re: BNLS-Werkspoor - Artitec DE-I Nr 22 wordt Nr 37
« Reactie #21 Gepost op: 22 August 2010, 16:34:18 »
Hoi Karst.

Citaat
De baknummers heb ik gelaten voor wat het was. Ik kan ze zelfs met bril op niet lezen... Bovendien zijn ze zo klein, dat m'n printer dat waarschijnlijk toch niet haalt 
Vrijheid, blijheid.
Geniet van je hobby!

Gerard

Overlord

  • Offline Offline
  • Berichten: 1583
Re: BNLS-Werkspoor - Artitec DE-I Nr 22 wordt Nr 37
« Reactie #22 Gepost op: 22 August 2010, 18:34:19 »
Karst,

Wat een goed gelukt resultaat, en weer een uniek exemplaar is geboren (y)

Northlander1983

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Artitec DE-I Nr 22 wordt Nr 37
« Reactie #23 Gepost op: 22 August 2010, 19:27:28 »
Complimenten, TOP  ;)  (y)

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1017
Re: BNLS-Werkspoor - Artitec DE-I Nr 22 wordt Nr 37
« Reactie #24 Gepost op: 22 August 2010, 20:42:16 »
heb je er nu 'electrische rem' op gezet? dit moet namelijk 'schroefem' zjin!

mvg,
Robin

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Artitec DE-I Nr 22 wordt Nr 37
« Reactie #25 Gepost op: 22 August 2010, 22:11:13 »
Hoi Allen,  ;D

Ja, het is en voelt weer als vanouds ;)

Dus: alvast bedankt voor de complimenten, maar hij is nog niet helemaal af  :P

@Robin

Citaat van: Blauwe Engelen & Rode Duivels Blz 10 2e paragraaf
.. Bij de aflevring waren de motorrijtuigen voorzien van een elektrische rem, die later weer is verwijderd...

Dus, zeker voor de 22 is de tekst OK. ( zat er namelijk al gewoon op ;) )
Nu is alleen de vraag, wanneer 'later' was....  ???

Iets anders dat me opgevallen is: Bij de blauwe staande bakaanduidingen op de rechterkant, de bakcodes en revisie data links. Bij de 32 van Artitec is dit precies andersom. Conform het eerder vermelde boek, zie ik bij de rode uitvoeringen ook de plaatsing als bij de blauwe... Wie weet waarom  ???

Grtzz,

Karst

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1017
Re: BNLS-Werkspoor - Artitec DE-I Nr 22 wordt Nr 37
« Reactie #26 Gepost op: 23 August 2010, 01:00:52 »
Excuss, had er idd een jaartal bij moeten vermelden: De text 'electrische rem' is reeds in 1958 verwijderd.

volgens deze foto http://bert11.homeip.net/images/martin.asp?q1=007141d&imgn=1 staat de text rechts van het middenbalkon. Deze foto is uit 1968.

Overigens zijn er per stel diverse zaken verschillend, zoals de opschriften. Bij de ene motorwagen staat het links van het middenbalkon, en bij de andere weer rechts zoals bij de NS-37. Je moet dus van de foto's uitgaan, en niet van de tekeningen, en ook nog van foto's per motorwagen specifiek.

edit:
Ik lees nu pas dat je de revisie- en schilderdata bedoelt. Deze staat tot zover ik nu zie op de foto's die ik in de loop der tijd verzameld heb vanaf de zijkant gezien aan de rechterkant, en dan uiteraard links van de deur. Ik kom idd een foto tegen van de 31 waar deze gegevens precies andersom staan. foutje van Haarlem denk ik, mischien was dat bij de 32 ook wel het geval.

Overigens hoort bij deze kleurstelling ook de text 'R=31t' of 'R draaistel 31t' (moet je even op foto's kijken naar de lengte van de text)

mvg,
Robin
« Laatst bewerkt op: 23 August 2010, 01:41:35 door robin binsbergen »

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9000
  • Hengelooo 1:160
Re: BNLS-Werkspoor - Artitec DE-I Nr 22 wordt Nr 37
« Reactie #27 Gepost op: 23 August 2010, 03:08:23 »
Iets anders dat me opgevallen is: Bij de blauwe staande bakaanduidingen op de rechterkant, de bakcodes en revisie data links. Bij de 32 van Artitec is dit precies andersom. Conform het eerder vermelde boek, zie ik bij de rode uitvoeringen ook de plaatsing als bij de blauwe... Wie weet waarom  ???

De 32 van Att heeft het aan één kant fout. Zie ook het topic over de 32. Het wisselde nogal, de plek waar revdata en bakaanduidingen stonden. Wellicht was het schilderprotocol niet eenduidig of zoals Robin aangeeft: foutje van de wpl.

En dan de plaats van de nummerplaat, ook al zo wisselend... ai... :-\
« Laatst bewerkt op: 23 August 2010, 03:14:44 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Coen Burki

  • Offline Offline
  • Berichten: 756
Re: BNLS-Werkspoor - Artitec DE-I Nr 22 wordt Nr 37
« Reactie #28 Gepost op: 23 August 2010, 15:35:18 »
Beste Karst,
Ik volg met belangstelling jouw ombouwverhaal. Ik heb een vraag omtrent jouw oplossing van de te zwak brandende binnenverlichting.
Heb je voor mij een bestelnummer van de weerstand van 220 Ohm. Ik heb bij Conrad gekeken maar twijfel, volgens mij is het bestelnummer: 420091.
Groet,
Coen.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Artitec DE-I Nr 22 wordt Nr 37
« Reactie #29 Gepost op: 23 August 2010, 15:51:39 »
Hoi Coen,

Dat is het goede apparaatje, alleen heb ik een tikfout gemaakt, het moet 120Ohm zijn ( zie foto, daarstaat 1200 op de weerstand )  :-[ :-[ :-[

Grtzz,

Karst

P.S. Als je as zaterdag in Houten bent, kan ik er wel 1 of 2 voor je meenemen ;)