Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Railpro 607 door Bahn-AG
Vandaag om 19:54:06
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 19:44:29
Piko 2025 door VAM65
Vandaag om 19:36:42
DCM motor van Märklin demonteren. door bellejt
Vandaag om 19:17:08
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:59:30
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
Vandaag om 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600 door sneek
Vandaag om 18:15:23
Spoor- en tramweg parafernalia door R1954
Vandaag om 18:03:03
Lima plan E bankjes door klusser
Vandaag om 18:02:28
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 17:46:52
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bert55
Vandaag om 17:27:18
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 17:26:36
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorijzer
Vandaag om 16:29:42
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door FritsT
Vandaag om 16:01:15
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 15:50:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Jip
Vandaag om 13:58:06
Spoor 1 nem of finescale door Hirschsprung
Vandaag om 13:22:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door thevandijks
Vandaag om 13:22:22
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Jelmer
Vandaag om 13:06:06
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 12:56:42
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door robin binsbergen
Vandaag om 12:39:39
Bauarbeiten im gange door tijgernootje
Vandaag om 12:29:54
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 12:17:40
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
Vandaag om 11:05:38
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 11:03:46
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 10:19:14
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 09:53:06
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 09:45:17
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 08:26:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:10:49
  

Auteur Topic: Meerdere Roco boosters aansluiten  (gelezen 6191 keer)

Frankh0

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
Meerdere Roco boosters aansluiten
« Gepost op: 09 June 2010, 08:47:15 »
Hallo,

Voor mijn baan ga ik met meerdere Roco boosters werken, verder gebruik ik de bezetmelders type s88SD16-n  Nu weet ik dat tussen twee booster aansluitingen de spoorstaven  onderbroken moeten worden om kortsluiting te voorkomen . Ook heb ik gelezen dat je de polarisatie van de verschillende rails aansluitingen niet moet verwisselen. Wat mij niet helemaal duidelijk is, of beide spoorstaven onderbroken moeten worden of alleen de spoorstaaf waar de bezetmelding op is aangesloten.

Wellicht dat dit al eerder in een draadje is behandeld dan graag een verwijzing

Groeten
Daan
H0 2-rail, Multimaus, YD7001, iTrain5, DB Epoch III/IV

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22496
Re:Meerdere Roco boosters aansluiten
« Reactie #1 Gepost op: 09 June 2010, 08:48:57 »
Beide spoorstaven.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8806
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Meerdere Roco boosters aansluiten
« Reactie #2 Gepost op: 09 June 2010, 09:04:18 »
Goedemorgen,

Wat henk al aangeeft: Beide spoorstaven onderbreken en inderdaad goed opletten of de polariteit op de overgang goed is.

Ik weet niet over welke ROCO-boosters je gaat gebruiken maar hier is meer informatie over de Aansluiting en werking ROCO 10764 (dit is de versterker uit de startsets) te vinden. En in deze link over het aansluiten van meerdere ROCO 10764 op elkaar.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re:Meerdere Roco boosters aansluiten
« Reactie #3 Gepost op: 13 February 2011, 20:00:11 »
Hoewel ik hiermee een oud topic omhoog haal, is dit precies de titel die de lading dekt.

Mijn situatie: Ik had één booster 10764 aangesloten, maar de baan in principe al in tweëen gehakt. De twee delen had ik met twee draadjes nog tijdelijk aan elkaar geknoopt, al in het achterhoofd houdend dat er een tweede booster bij moest komen.

Ondertussen de tweede booster 10764 aangeschaft, aangesloten en de draadbrug tussen de twee delen weggehaald. Beide baandelen hebben nu een eigen booster die ze voedt. Ik het er een lampje tussen gehouden, maar dit deed niets. Even de multimeter er bij gehouden, als ik de ene spoorstaaf pak (bij de doorsnede) dan meet hij 0 volt (de plus op het ene baandeel, de min op de andere), als ik de andere spoorstaaf pak meet hij 1 volt.

Beide baandelen zijn dus (volgens mij ) goed gescheiden: dat wil zeggen ik heb beide spoorstaven doorgezaagd, op beide overgangen. De treinen krijgen op beide baandelen keurig stroom en ik kan ze beide laten rijden.

Zodra er echter een trein de doorsnede over probeert te steken (dus van de ene booster naar de ander en er tijdelijk een doorverbinding is) klinkt er een zachte kreun en krijg ik een kortsluitmelding. Deze kreun klinkt echter lager dan de standaard kortsluitkreun. Vervolgens toch maar eens een stekkertje achter in de booster omgedraaid, maar dan krijg ik inderdaad de standaard kortsluit "kreun".


Wat heb ik zelf al gedaan:
- stekker van één van de trafo's omgekeerd (werd ergens gesuggereerd);
- bedrading nagelopen;
- overgangspunten nog een keer doorgelopen;
- Het topic van Karst nog een keer grondig door genomen.

Helaas kom ik er echter niet uit... Misschien dat hier iemand een idee heeft...?

Groet,

Richey

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26632
    • Pagina van klaas
Re:Meerdere Roco boosters aansluiten
« Reactie #4 Gepost op: 13 February 2011, 20:16:03 »
Zoiets kan voorkomen als de trafo's te veel van elkaar verschillen.
Op het moment dat een loc over de scheiding rijdt verbindt hij beide boosters even met elkaar. De booster met de zwaarste trafo moet dan het hardst werken, en dat kan een kortsluitachtig effect veroorzaken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re:Meerdere Roco boosters aansluiten
« Reactie #5 Gepost op: 13 February 2011, 20:20:07 »
Ok, had ik er nog bij willen zetten:

één booster heeft 36VA, de ander 50VA.
Ik had dit niet helemaal verwacht, omdat hij het eerst met één booster met 36VA (net aan) redde. Ik heb zeg maar geen andere wijzigingen gedaan dan die twee draadjes weghalen en de tweede booster aanslingeren.


p.heinst

  • Offline Offline
  • Berichten: 1192
    • DutchRoco
Re:Meerdere Roco boosters aansluiten
« Reactie #6 Gepost op: 13 February 2011, 20:35:06 »
Citaat
één booster heeft 36VA, de ander 50VA.

Bedoel je misschien dat je twee verschillende trafo's gebruik.
Een 36VA en een van 50VA
Gr Piet
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re:Meerdere Roco boosters aansluiten
« Reactie #7 Gepost op: 14 February 2011, 12:31:04 »
Dat ja...  ;D

Groet,

Richey

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re:Meerdere Roco boosters aansluiten
« Reactie #8 Gepost op: 18 February 2011, 21:26:53 »
Hmmm... vandaag DHL met een pakketje: Een extra 50VA trafo identiek aan degene die ik al had :).

Meteen uit het werk aan gaan sluiten: en hup hetzelfde probleem... :(.
Polariteit is goed, de meeste treinen gaan goed over de scheiding heen, maar met sommige (en ook nieteens altijd) springt hij weer in de kortsluiting/overbelast...

Ik heb even geen idee waar ik het zoeken moet, iemand enig idee? :S

Groet,

Richey

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1279
Re:Meerdere Roco boosters aansluiten
« Reactie #9 Gepost op: 18 February 2011, 22:22:04 »
Richey,

Kan je hier wat mee, een en ander staat op bladzijde 12.
http://users.telenet.be/deloof/booster/LocoBoosterNL.pdf

Gerard

Hans sprinter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1521
  • Vriend van vlaflip
Re:Meerdere Roco boosters aansluiten
« Reactie #10 Gepost op: 18 February 2011, 22:44:49 »
Gerard, een Loco booster is geen Roco booster.
Richey heeft een blijkbaar heel ander probleem.
Eerlijk gezegd zag ik in de trafo geen oplossing, gezien het niet het vermogen is die
bij verschillende trafos gaat spelen maar het uitgangsvoltage.
De oude trafo's waren 15 Volt, de nieuwe 16 V, en dan heb je soms een probleem.
Ik heb wel aardig wat ervaring met deze boosters, maar het enige wat ik kan bedenken is dat
er toch ergens een sluiting achtig iets is, bijvoorbeeld iets van te kleine railasjes.
Ik zou eens proberen, maar echt zeker ben ik niet, om de rails wat verder op de scheiding uit elkaar te leggen,
of Fleischmann raillasjes, die hebben een brede scheiding en deze scheid de rails dus danig Succes, Hans

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re:Meerdere Roco boosters aansluiten
« Reactie #11 Gepost op: 19 February 2011, 10:55:59 »
Hans,

Bedoel je te zeggen dat bij een spanningsverschil van 1 volt de beveiliging al inkickt en de hele handel stilzet?

Ik heb namelijk gister nog wel even gemeyen, en zie zo hier en daar wel spanningswisselingen in de baan. Zou het kunnen dat ik in mijn schaduwstation zoveel treinen heb staan dat als een trein van booster wisselt er een spanningsverschil ontstaan en alles neerklettert?


Groet,

Richey

p.heinst

  • Offline Offline
  • Berichten: 1192
    • DutchRoco
Re:Meerdere Roco boosters aansluiten
« Reactie #12 Gepost op: 19 February 2011, 11:25:54 »
Richey,

Citaat
Zou het kunnen dat ik in mijn schaduwstation zoveel treinen heb staan dat als een trein van booster wisselt er een spanningsverschil ontstaan en alles neerklettert?

Dit kun je makkelijk controleren door alle treinen van de baan te halen en dan met een gaan rijden, als alles goed gaat zet je er een tweede bij en dan een derde enz tot het mis gaat.
Het totaal heeft natuurlijk te maken met hoeveel stroom iedere trein afneemt, dit is weer afhankelijk van welke verlichting er in de trein zit en welke trein gebruik je en of er nog andere stroomafnemers zijn enz.

Gr Piet
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re:Meerdere Roco boosters aansluiten
« Reactie #13 Gepost op: 19 February 2011, 11:40:33 »
Ga ik straks proberen... Nu eerst even naar een klant toe...  :)

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re:Meerdere Roco boosters aansluiten
« Reactie #14 Gepost op: 19 February 2011, 14:15:08 »
Hmm... okee...

Ik heb nu nog maar 5 treinen op de baan staan...
Zodra er slechts één trein op de baan rijdt en de rest stilstaat dan gaat het goed. Rijden er twee treinen dan gaat het bijna zeker mis.

Ik begin nu een beetje bang te worden dat ik zelfs aan twee boosters al niet meer genoeg heb, maar dat ik alleen voor mijn ondergrondse station al twee of drie boosters nodig heb, en dan voor de rest van de baan ook nog een stuk of 6... :|.

Hoeveel treinen kunnen er bij jullie in een schaduwstation staan, en wat voor een boosters/VA gebruiken jullie daar voor?

Ikzelf heb er namelijk nu 2x50VA onder hangen, maar dit lijkt dus al niet genoeg als ik met de treinen met volledige detectie rij...  :o

Heldere ingeving: Zou het ook nog kunnen komen doordat de kabel die tussen de twee boosters zit niet voldoende afgeschermd is en te lang is...?
« Laatst bewerkt op: 19 February 2011, 14:23:45 door Richey »