Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dat overkomt mij niet. door Oosterspoor
Vandaag om 23:18:51
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 23:14:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Prutsert
Vandaag om 23:11:34
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 22:58:56
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
Vandaag om 22:58:20
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 22:49:23
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
Vandaag om 22:07:43
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 22:03:07
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Frank 123
Vandaag om 21:59:45
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 21:33:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 21:33:13
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 20:49:54
Raadplaatje door Cc72000
Vandaag om 20:10:38
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 19:45:53
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11

Auteur Topic: Technische verschillen trein software  (gelezen 9696 keer)

Aspelix

• Gast
Re:Technische verschillen trein software
« Reactie #45 Gepost op: 26 April 2009, 20:39:14 »
Nee, niet jij Wim Ros.

Verder ga ik niet discussiëren met mensen die op dit gebied veel deskundiger zijn dan ik.

Wim Romijn, inderdaad Google is dynamisch, een week of wat geleden waren de eerste 4 meldingen de Raptor van het modelspoor, verder zie www.raptor-digital.eu

Groet, Anne W

Heel link, die link. Ik heb em in de quote even aangepast en nou linkt ie wel... (y)

Er stond een spatie in de link, waardoor er een gat ontstond en de website niet gezien werd. snappie.... ;D

Groet, Ruurd

renev

• Offline Offline
  • BR50 VSM
« Reactie #46 Gepost op: 27 April 2009, 18:10:37 »
@Rene
Wat versta jij onder contacten. Als ik het heb over bezetmelders is dat in de ruimste zin, het kan stroomdetectie, reedcontact etc. zijn.

Bij mij stopt met Koploper alles op de juiste plaats, zelfs bij het kopspoor van het station staat elke trein ca. 1 cm. van het stoorblok af.

Ik bedoelde 'momentcontacten', of in ieder geval een specifiek stukje rails dat een signaal geeft, niet het hele blok.

Remmen werkt bij Koploper anders dan bij TC maar ondertussen snap ik beter hoe dat zit. Koploper probeert een loc met de ingestelde minimale snelheid op de 'stop'-melder te krijgen en gaat dan nog eens (als je dat niet uitgezet hebt) netjes verder remmen. In TC kwamen treinen bij mij met lagere snelheid naar het 'stop'-punt rijden om dat ook echt niet verder te gaan. Dit gedrag kan ik Koploper ook verkregen worden door de minimale snelheid van een loc net als in TC in te stellen op de snelheid dat 'ie nog net rijdt én (maar dat is misschien niet eens meer nodig) in Koploper het netjes remmen uit te zetten (want dat is zoals gezegd netjes remmen vanaf de 'stop'-melder.

Groet, René
Voorheen bekend als SS700

Aspelix

• Gast
« Reactie #47 Gepost op: 27 April 2009, 19:13:13 »
Oef.... ja ik snappem.... ;D

Groet, Ruurd

Hans van der Burg

• Offline Offline
  • Oh was het maar weer zomer
    • Nederlandse tuinbestrating in Noorwegen
« Reactie #48 Gepost op: 28 April 2009, 06:39:51 »
Citaat
Nee, dat wil je inderdaad niet, maar als de lok een bepaalde snelheid heeft dat rijd hij redelijk constant, dan is het alleen nog een kwestie om hem zo snel als mogelijk en mooi is af te remmen.
Citaat
In denk overigens dat het werken met 1 bezetmelder per blok niet zo ingewikkeld is.

Als een trein van blok 1 naar blok 2 rijdt dan heb je 2 melders, de 1e is de stopmelder van blok 1 en de 2e is de stopmelder van blok 2, Is het zo van belang dat er binnenkomstmelder is? Als je weet dat de trein moet stoppen in blok 2 dan weet je waar je moet gaan remmen (stopmelder vorig blok)

Hoi,

Even voor de goede orde, het werken met 1 bezetmelder in TC7.0 werkt niet op deze manier.
1 blok, in dat blok 1 bezetmelder met digitaal adres. Op dit blok geef je een rempunt en een stoppunt aan. Dit doe je met afstanden. bv. rempunt 50cm vanaf begin blok, lengte 100meter, stoppunt 150cm. eerste 50cm van het blok rijdt de trein dus gewoon door, remsectie is 1 meter lang, en hierna moet hij stoppen.

Grote voordeel(ja er zijn ook nadelen), is dat je verschillende treinen op verschillende plekken kunt laten stoppen in het blok.
bv mijn TEE RAM stopt met de neus van de trein 10cm voor het einde van het perron. rijtuigen getrokken door een stoomlocomotief, hier stopt de locomotief 5 cm voor het sein.
Nadeel, zoals eerder genoemd in dit forum. Iedere locomotief moet een perfect snelheids/stappen profiel hebben. Dit wordt of ingesteld in de decoder of TC7.0 doet het voor je. Dit laatste is een lang process met automatisch heen en weer rijden om de stappen te bepalen. Maar eenmaal gedaan werkt het perfect.

Hans
Spoor N. Ecos met TrainController Gold 7.x. 26m2/300-400m rails. Duits thema, tot nu toe :-)

Anne W

• Gast
« Reactie #49 Gepost op: 28 April 2009, 22:22:10 »
Beste Wim (Romijn),

Ik weet zeker dat R* je bedankt voor de tip, de Modelspoor Startpagina is aangevuld, en nee Raptor werkt met de "gewone" S88 melders, zoals al eerder gemeld, bij mij 96 punten en zonder storingen.

Beste Hans en anderen,

Is de éne melder die je hierboven beschrijft nu een zogenaamde "virtuele" melder?

Groet, Anne W

Hans van der Burg

• Offline Offline
  • Oh was het maar weer zomer
    • Nederlandse tuinbestrating in Noorwegen
« Reactie #50 Gepost op: 29 April 2009, 06:21:13 »
Anne,

nee, het is een 'echte' melder. TC maakt een verschil tussen contact melders en virtuele melders'
contact melders zijn daadwerkelijk aanwezig op je baan, oftewel terug/bezetmelders, reed contacten etc..
virtuele melders bestaan niet op de baan, maar wel in de software.
De virtuele melders worden aangegeven met een afstand tot een werkelijke contact melder.

bijvoorbeeld, je wilt een aantal melders aanmaken om je overweg te bedienen. Dit kun je perfect doen met een virtuele melder, zonder dat je melders/contact punten in de baan moet inbouwen. Er vanuitgaande dat je baan is opgedeeld in blokken met contact melders, kun je dan aangeven op welke afstand van een van die melders, je virtuele contact getriggered moet worden, en wat de actie moet zijn. Door gebruik te maken van de condities die je kunt instellen kun je dan heel makkelijk dit ook doen voor een 2-spoor overgang(overweg is al dicht, er komt nog een trein aan etc..).

in het 1ste plaatje hieronder zie je een overzicht van een blok in TC met een terug/bezetmelder(roze gedeelte). Hier aangekoppeld een rem en stop punt. Het driehoekje naar beneden wijzend is een virtueel contact punt. In plaatje 2 zie je hoe je de locatie van dit punt kunt instellen.

plaatje 1 - contact punten op een blok in TC Gold 7.0

plaatje 2 - 1ste instellingen van een virtueel contact punt gebaseerd op afstand tot een echt contact punt

Hoop dat dit helpt,

Hans

Spoor N. Ecos met TrainController Gold 7.x. 26m2/300-400m rails. Duits thema, tot nu toe :-)

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #51 Gepost op: 29 April 2009, 08:42:10 »
Om de (on)duidelijkheid nog even te vergroten:
waarom hoor ik hier niks over Zimo en eventueel bijbehorende software?
Kent dus niemand ?
Geachte iedereen, beste Wim Romijn

Zimo heeft helemaal geen contactmelders of wat dan ook, nergens voor nodig. Maar misschien met wel als nadeel, dat elk blok in 2 secties verdeeld moet zijn (eenzijdige isolatie). Dan ontstaat er een rijstuk en een stopstuk.De rest doet de MX9 en zonodig een softwarepakket, zoals STP of, jawel, RR&C Traincontroller.

Nog een nadeel (hep sijn voordeel):  Zimo is Zimo, en niks anders. Past ook niks anders op/aan. Dus als Zimo stopt, dan stopt ook Zimo bij jou.(zoals ook 99 % van alle andere software/hardware als de persoon/ontwikkelaar/firma stopt).

Veel plezier met het uitwerken van de vraag.

Maarten.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #52 Gepost op: 29 April 2009, 09:39:29 »
Om de (on)duidelijkheid nog even te vergroten:
waarom hoor ik hier niks over Zimo en eventueel bijbehorende software?
Kent dus niemand ?

Tja, waarom zou dat nu zijn, ik denk dat ik wel ongeveer weet waarom.

MX9B Gleisabschnitts-Modul, 32 Gleisabschnitte, nur Besetztmeldungen 360,00
MX9V Gleisabschnitts-Modul, Vollversion (auch HLU) 420,00

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Wim Romijn

• Offline Offline
« Reactie #53 Gepost op: 29 April 2009, 09:47:50 »
Maarten,

Dat komt bij meerdere fabrikanten voor:

LR100 of LR101 van Lenz past ook nergens anders op.

Viessmann ondersteund maar 10 s88 modules en een nieuw type terugmelder, deze past ook niet bij een andere fabrikant.

Maar voor de software heeft Zimo wel 2 contacten nodig per blok zoals je zelf schrijft.

Bij het aanschaffen van een centrale wil ik dan ook altijd dat ze decoders etc. ondersteunen die iedereen gebruikt.
Vroeger video 2000 gehad dan weet je wat er mis kan gaan, het beste product is niet altijd de beste keus.

Anne W

• Gast
« Reactie #54 Gepost op: 29 April 2009, 22:21:23 »
Beste Hans,

Nu snap ik het, ik vind het een beetje een "dure" naam voor iets wat eigenlijk een uitgestelde actie is vanuit een werkelijke terugmelder.
Bij mij kan ik alle schakelende functies een tijdvertraging geven, indien de trein later moet stoppen als de echte melder, kan ik ook een vertraging zetten in de verwerking van de melding.
Mijn dubbelsporige overweg is wordt dus door "virtuele melders" bediend.
Ik ga er van uit dat dit features zijn van meer computerprogramma's.

Groet, Anne W