Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
door
henk
Vandaag
om 22:19:48
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 22:16:21
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Erwin 054
Vandaag
om 22:12:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Huup
Vandaag
om 22:09:43
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
door
frederik19630
Vandaag
om 21:59:16
Mijn-bouw Indonesie
door
NS264
Vandaag
om 21:48:29
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw?
door
Ronald Halma
Vandaag
om 21:46:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 21:33:04
Au bord de la Cèze
door
Syb030
Vandaag
om 21:14:32
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
NS264
Vandaag
om 21:12:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Vroeger
Vandaag
om 19:48:58
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
einte
Vandaag
om 19:38:57
Modelspoorbaan van Einte
door
einte
Vandaag
om 19:37:07
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Hans Reints
Vandaag
om 19:26:41
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar
door
GD
Vandaag
om 18:14:51
Veevervoer ss/ ns
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 17:19:13
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 17:17:46
De modeltreinen van Spoorijzer
door
Mispoes
Vandaag
om 17:15:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Huup
Vandaag
om 16:42:14
Vraag Lima DDM 149868 handleiding
door
henk
Vandaag
om 16:26:56
Welke winkel voert deze merken?
door
Wim1969
Vandaag
om 15:51:58
44 Roco vs 44 Brawa
door
Nico Hoogerwerf
Vandaag
om 13:47:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Eric B
Vandaag
om 13:23:27
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 11:37:38
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
nighttrain1
Vandaag
om 11:33:42
Minder wissels
door
Eric B
Vandaag
om 09:41:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 08:41:57
Plaatdikte van een rangeerbaan
door
ruudns
Vandaag
om 08:23:41
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 06:18:08
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
Volgende
- [
1
]
2
3
...
6
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing (gelezen 38180 keer)
eenop87
Offline
Berichten: 1016
BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing
«
Gepost op:
02 February 2009, 21:59:24 »
Ik ben sinds kort begonnen met de bouw van mijn eerste lokje. Na het zien van de vele schitterende bouwsels op dit forum heb ik de stoute schoenen aangetrokken en heb mijn keuze laten vallen op de NS 7100 en heb ik een bouwtekening bij de Nederlandse Vereniging van Modelbouwers besteld. Dit leek mij een leuk machientje om mee te beginnen omdat deze geen buiten liggende cylinders heeft en ook een eenvoudig onderstel met starre loopwielen.
Eerst heb ik een onderstel gemaakt van messing met de wielen van een oud Fleischmann lokje.
De loopwielen komen uit de tender en daarvan heb ik de aangegoten tandwielen afgedraaid en ook de ASB randen.
Tevens heb ik de flensen van alle wielen wat kleiner gemaakt en het loopvlak wat smaller.
De loopwielen kunnen door sleufgaten in vertikale richting bewegen.
Het geheel heb ik enkele uren achter een lok over de baan gesleept. Aanvankelijk gaf dat hier en daar wat ontsporingen, maar na wat afstellingen bleek dat euvel ook verholpen.
Vervolgens heb ik mij op dekap geworpen (figuurlijk!).
Ik ben begonnen met styreen, maar ondervond toch problemen met de bevestiging op het messing frame. Uiteindelijk toch besloten om de kap en de ketel van messing te maken. Omdat ik aardig wat ervaring heb met printen etsen leek het mij een goed idee om de onderdelen te gaan etsen en ik moet zeggen dat ging redelijk.
Hoewel in eerste instantie de plaatjes wat te dun leken (vooral de zijwanden die vanwege de nummerplaat en klinknagels aan een kant is geëtst), viel het eindresultaat toch erg mee.
Het resultaat geeft de burger weer moet om door te gaan en heb inmiddels een motortje en tad/wormwielen bij Piet Peetoom besteld.
Vraag: Weet iemand waar (boek, internet enz) waar ik redelijk duidelijke foto's van deze lok kan vinden? Behalve wat onduidelijke kopietjes van foto's heb ik nog niets kunnen vinden.
Hier onder wat foto's van de resultaten:
Een deel van de geëtste plaatjes. Op de achtergrond de eerste styreenpoging.
Op de volgende foto's de gedeeltelijk in elkaar gesoldeerde kap. De oxidelaag heb ik er inmiddels met een tandenborstel en Cif algeborsteld (nog niet op de foto's)
Als ik wat verder ben zal ik wel weer wat foto's laten zien, mits het resultaat de moeite waard is natuurlijk :-| anders gaat hij naar Koek
Groet
Gerrit
«
Laatst bewerkt op: 07 July 2014, 22:35:29 door guest7823
»
Gelogd
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9889
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing
«
Reactie #1 Gepost op:
02 February 2009, 22:04:26 »
Ziet er tamelijk onverwoestbaar uit! nouja, dr zijn nog een hoop hobbels te nemen, maar t zal wel goedkomen als ik de aanpak tot nu toe zie
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
prutser
Offline
Berichten: 6736
Spaar ze allemaal.
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing
«
Reactie #2 Gepost op:
02 February 2009, 22:06:26 »
Nee, niet naar koek, dit ziet er veel te veelbelovend uit!
Groet Stephan.
Gelogd
Adieu
Marc tramt
Offline
Berichten: 10771
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing
«
Reactie #3 Gepost op:
02 February 2009, 22:07:27 »
Zelfbouw; altijd goed ende lof!
Gelogd
No dress rehearsel, this is our life.
prutser
Offline
Berichten: 6736
Spaar ze allemaal.
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing
«
Reactie #4 Gepost op:
02 February 2009, 22:09:36 »
En plaatjes op het
Utrechts Archief
natuurlijk.
Gelogd
Adieu
stig
Offline
Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing
«
Reactie #5 Gepost op:
02 February 2009, 22:10:03 »
Gaaf!
Gelogd
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)
TonM
Offline
Berichten: 2600
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing
«
Reactie #6 Gepost op:
02 February 2009, 22:10:53 »
Leuk project Gerrit. Zo te zien gaat het zeker iets moois worden.
Voor wat betreft jouw vraag over foto's: In het boek "Onze Nederlandse Stoomlocomotieven in woord en beeld" van Waldorp staan een paar mooie foto's.
Ton
Gelogd
eenop87
Offline
Berichten: 1016
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing
«
Reactie #7 Gepost op:
02 February 2009, 22:14:01 »
Ton en Prutser bedankt voor de info
Groet
Gerrit
Gelogd
Ivo tB
Offline
Berichten: 5538
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing
«
Reactie #8 Gepost op:
03 February 2009, 14:02:24 »
Dag Gerrit,
Een echte zelfbouwer! Dat zie ik graag. Het ziet er al goed uit. Ik ben benieuwd naar je vorderingen. Ik zal opletten of ik foto's van de 7100 tegenkom. Er zijn wel 2 verschillende series 7100 volgens mij, die afwijkend zijn.
mvg,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
Besselspoor
Offline
Berichten: 5360
Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing
«
Reactie #9 Gepost op:
03 February 2009, 14:07:47 »
Dat is alvast een mooie stevige basis! Vooral doorgaan (ook met plaatjes posten ter lering ende vermaak
)
Ik ben mij zelf aan het voorbereiden op het bouwen van een 2100 (Floris heeft al eens een zeer geslaagde poging gedaan) en zal dit draadje als bron van inspiratie zeker bijven volgen.
Succes met het vervolg!
Groeten Bessel
Gelogd
RETROBAHN A.G.
eenop87
Offline
Berichten: 1016
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing
«
Reactie #10 Gepost op:
09 February 2009, 21:21:23 »
Even een klein fotoverslagje van de vorderingen. Hoewel niet voor 100% perfect ben ik met deze eersteling niet ontevreden (al doende leert men). Zit nu te wachten op de motor en tandwielen en ben benieuwd of ik dat er een beetje fatsoenlijk in kan frutten. Er is weinig ruimte omdat ik hem niet zichtbaar in de cabine wil hebben en moet daarom in de vuurkist gemonteerd worden. Met een kleine Mashima moet dat net lukken. Is er nog net een plaatsje voor een kleine Kuehn decoder.
Groet,
Gerrit
«
Laatst bewerkt op: 07 July 2014, 22:35:52 door guest7823
»
Gelogd
Post49
Offline
Berichten: 1116
NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing
«
Reactie #11 Gepost op:
09 February 2009, 21:25:06 »
Hoi Gerrit,
Ziet er veelbelovend uit
!
Ik moet nog aan m'n DJH 5500 beginnen :-|.
Groet, Erik.
Gelogd
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!
1795
Offline
Berichten: 1539
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing
«
Reactie #12 Gepost op:
09 February 2009, 22:28:44 »
ZO zie je maar, messing is helemaal niet moeilijk of ingewikkeld.
Gewoon doen!!!!
En 100% kloppende modellen bestaan niet. Het kan altijd beter, maar niet vergeten, het volgende model is beter......
Mooi, ga zo door.
groeten
Edwin
Gelogd
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/
Delftinhetklein
Offline
Berichten: 250
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing
«
Reactie #13 Gepost op:
10 February 2009, 11:08:17 »
Gerrit,
Het ziet er heel mooi uit.
Vraag: kan je iets uitleggen hoe je het één en ander geetst hebt? Tot nu toe zelf alleen maar printplaten geetst en kan me dus wel iets voorstellen hoe je gaten in het frame maakt. Maar hoe heb jij het relief van bv de klinknagel en nummerplaat gemaakt?
Bvd
Grt Erwin
Gelogd
eenop87
Offline
Berichten: 1016
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing
«
Reactie #14 Gepost op:
10 February 2009, 19:31:36 »
@Erwin en andere geinteresseerden:
Hieronder een korte uitleg van de werkwijze van het etsen:
Met koperplaat moet je altijd tweezijdig belichten. Zorg er daarom voor dat je twee transparanten hebt die gespiegeld zijn t.o.v. elkaar.
Belangrijk is dat je de twee transparanten met twee aansluitende zijden zo exact mogelijk op elkaar plakt , zorg er voor dat je om de afbeelding tenminste 3cm vrije ruimte hebt om de dikte van de messingplaat op te vangen. Schuif nu de messingplaat tussen de twee transparanten en fixeer die met plakband aan een van de vellen. Vervolgens kan je de twee zijden belichten. Het omdraaien moet erg behoedzaam gebeuren omdat er niets verschoven mag worden.
Om reliefs te krijgen moet je dus aan een zijde alleen de gewenste reliefs, zoals klinknagels, nummerplaten, randen enz op de transparanten zetten. Let op! omdat aan die zijde verder geen afdekking is zal de plaat daar dus ongeveer de halve dikte krijgen.
Op de bufferbalken heb ik het nummer van de lok verdiept ingeetst en die kan ik na het schilderen gewoon met witte lak vullen.
Als je delen later moet vouwen is het verstandig om de vouwlijn aan de binnenzijde weg te etsen. Je krijgt dan een scherpe vouw die later gemakkelijk met soldeer versterkt kan worden.
Om te voorkomen dat alle onderdelen tijdens het etsen onder in de etsbak terechtkomen moet je alle onderdelen met bruggetjes verbinden.
Ik doe dat met lijntjes van 0,5 mm.
Omdat het etsproces over de gehele plaat gelijkmatig moet gebeuren is een etsbak met ingeblazen lucht noodzakelijk.
Zorg in ieder geval voor een goed dekkende transparant. Ik doe dat met een laserprinter met de zwarting maximaal ingesteld en laat de zelfde transparant twee maal printen. Mijn printer blijk dat wonderlijk genoeg exact over de eerste afdruk te doen. Een andere methode is het insmeren na het printen met oostindische inkt en na het drogen de transparant met een nat doekje weer schoon te maken. Ik heb dat ook geprobeerd, maar kreeg de inkt onvoldoende weg (misschien niet de juiste inkt???).
De fotogevoelige laag op de koperplaat spuit ik er met Positiv20 op. Zorg er wel voor dat het oppervlakte met Vim goed is schoongemaakt en absoluut vetvrij is, draag daarom plastic handschoenen. Als je na het schoonmaken de plaat onder de kraan houdt moeten er geen plekken zijn waar het water wegtrekt en dus nog vettig is.
Bij mij duurt het etsproces voor 1mm plaat ongeveer twee uur!!! Zorg dus voor een goed dekkende laag.
Het is ook verstandig om de ruimte tussen de verschillende onderdelen zo klein mogelijk te houden en grotere vlakken die niet gebruikt worden met vlakken af te dekken.
Voorbeeld van een transparant
Het in elkaar solderen doe ik met de vlam (klein scherp vlammetje), soldeerbout en weerstandsolderen.
Als soldeer gebruik ik normale loodhoudende harskernsoldeer (heb ik nog voldoende van ingeslagen omdat het straks niet meer te krijgen is
) Soldeer met een laag smeltpunt (188gr bij GM&S), soldeerverf (GM&S) en vloeimiddel (GM&S)
Een vraag:
Weet iemand in welke kleuren deze lok geschilderd was in z'n NS tijd?
Groet,
Gerrit
«
Laatst bewerkt op: 07 July 2014, 22:36:10 door guest7823
»
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
Volgende
- [
1
]
2
3
...
6
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing