Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De projecten van Ruben (NL H0) door MOVisser
Vandaag om 23:51:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door KNed
Vandaag om 23:43:44
Aanleg Zuidwestboog bij Meteren door KNed
Vandaag om 23:37:55
LS Models 2025 door spoorzeven
Vandaag om 23:18:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 23:01:08
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
Vandaag om 22:29:11
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
Vandaag om 22:27:48
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 22:22:56
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Keska
Vandaag om 22:15:16
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 22:12:01
19 Toen door R1954
Vandaag om 21:46:55
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
Vandaag om 21:45:01
The Southern Pacific & California Northern door Ronald Halma
Vandaag om 21:43:01
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
Vandaag om 21:32:13
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:14:12
Eindstation Daarhuizen door Torikoos
Vandaag om 21:04:03
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Eric B
Vandaag om 21:01:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
Vandaag om 20:49:16
Bouw van de ElD3 mat' 36 van MK Modelbouwstudio's door MathynK
Vandaag om 20:47:40
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door MOVisser
Vandaag om 20:33:52
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door Ronald Halma
Vandaag om 20:27:35
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronald Halma
Vandaag om 20:23:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door HSIJ
Vandaag om 19:22:10
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 18:31:39
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 18:12:45
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 17:10:52
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 16:53:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:49:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:39:49
Br 38 Piko Superen. door wob
Vandaag om 15:30:49
  

Auteur Topic: Schwarzburg-Neuffen-Bahn  (gelezen 3792095 keer)

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #11880 Gepost op: 01 February 2016, 15:46:00 »
Een lege Otmm 52 met rem is even geparkeerd op de kop van het losperron Schwarzburg.



Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Patrick1975

  • Offline Offline
  • Berichten: 2332
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #11881 Gepost op: 01 February 2016, 19:24:18 »
Heee ik zie nog een bouw klusje ;D liggen daar de klinkertjes van dat laadperron nu zo op dat muurtje ???
Have fun every day, before you know it's..........

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #11882 Gepost op: 01 February 2016, 19:53:15 »
Je kent de uitspraak: een baan is nooit af ;D

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Rotterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
  • Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #11883 Gepost op: 02 February 2016, 08:21:54 »
Hier de drie Otmm wagens die de afgelopen tijd aan bod zijn geweest. Van links naar rechts: de Otmm 52 van Exact-train, de Otmm 61 van Piko en de Otmm 70 van Roco. Alledrie modellen voor tp III en nog niet voorzien van gebruikssporen.

mvrgr
willem

Persoonlijk vind ik de derde,van Roco de mooiste van de drie
« Laatst bewerkt op: 02 February 2016, 10:19:34 door NS8714 »
spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #11884 Gepost op: 02 February 2016, 11:44:19 »
Kan ik me wel voorstellen. Toch zien de andere twee er niet slecht uit.

Liliput heeft in het assortiment vierassige ketelwagens die mooi gedetailleerd zijn. In die reeks gaan ze nu een nieuwe uitbrengen, met de opdruk DEA en een apart bord waar die opdruk op staat.
De wagon ziet er mooi uit, maar het nieuwe prijsbeleid van die firma weerhoudt me van bestellen. De nieuwe vierassige ketelwagens van Brawa, die ook mooi ogen, zijn aanzienlijk gunstiger in prijs, even boven de 30 euro.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Rotterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
  • Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #11885 Gepost op: 02 February 2016, 12:36:29 »
ja die prijzen tegenwoordig zijn soms bizar te noemen
die Brawa ketelwagens zijn dan betere keuze denk ik
trouwens,wellicht een leuk weetje
de 4 assige ketelwagen liliput is eentje bau-art Uerdingen
dit was de basis voor de constructie van de Wannentender voor de Baureihe 52

mvrgr
willem
spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #11886 Gepost op: 04 February 2016, 13:07:56 »
Inderdaad een leuk en apart weetje.

Ik zie dat MTE de stomer 38.4 van Brawa in de aanbieding heeft. Schitterende vooroorlogse loc, maar in tijdperk 3 slechts heel kort gereden (tot 1951). Kan op een fantasiebaan wel wat langer mee, gezien de cabineopdruk bijvoorbeeld tot 1956, maar toch. Ze kan door krappe bogen (360 mm). Mmmm, eens even verzinnen..
Dit is 'm:



Op de site van Brawa een ander plaatje en achtergrondinformatie over de inzet.

Groet,
Ruud

« Laatst bewerkt op: 04 February 2016, 13:15:04 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Rotterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
  • Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #11887 Gepost op: 04 February 2016, 13:59:07 »

zo te zien een bayrische 38?
zullen denk ik heel beperkt gereden hebben na de oorlog
over mooie loks gesproken,Brawa heeft de KPEV S9 uitgebracht
een schitterende machine,die grotendeels afgegeven moesten worden aan de NMBS en SNCF
had men deze lok toendertijd verder ontwikkeld tot 2C1 dan was die lok mooier geweest als de S 3/6
was van Hannomag Hannover

mvrgr
willem
spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #11888 Gepost op: 04 February 2016, 15:09:06 »
Ja, een Beierse loc. Opmerkelijk: alle 80 gebouwde exemplaren hadden de tweede wereldoorlog doorstaan en kwamen naar de DB.

Je noemt de KPEV S9 als mooie loc. Die is toevallig ook in de aanbieding bij MTE. Valt echter helemaal buiten mijn tijdperk.

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 04 February 2016, 15:10:40 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Rotterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
  • Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #11889 Gepost op: 04 February 2016, 16:08:55 »
Klopt
de S 9 is buiten ons tijdperk,heel jammer
is wel een heel mooi ontwerp
maar de tijd van de Atlantics was al over
de KPEV ging helaas over naar 2C en niet naar 2C1
Sachsen en Bayern en Baden ontwierpen de Pacifics
vooral die uit Baden waren fantastische loks

de ketel van S9  doet  iets denken aan de Oostenrijkse Goelsdorf lokomotieven
nee die Bayrische lokomotieven waren na de oorlog niet echt populair bij de DB
eerste reden zal zijn er waren er domweg relatief te weinig van
het succesnummer S 3/6 deed nog wel dienst
echter die waren ook relatief snel # weg vom fenster #
de S 3/6 laatste serie die nieuwe ketels kregen reden geloof ik maar 10 jaar in Lindau
er was ook een goederenlok vergelijkbaar met de 56 van de KPEV
maar ook die hebben niet lang dienst gedaan
er was wel lokaalbaan materiaal wat lang dienst gedaan heeft,in Franken bv
maar de hoofdlijn loks niet echt,was toch nauwelijks te vergelijken met de KPEV series

waar je ook eens naar kan kijken is de Sachsische 38
hier hebben sommigen de DB nog gehaald,omgeving Hamburg
en de foto's in het boek wat ik onlangs gekocht heb,omgeving Mainz/Wiesbaden/Frankfurt
heeft tot mijn stomme verbazing bewijs geleverd dat ook ex Sachsische Staatsbahn personen
wagons in DB dienst gestaan hebben,oa 2 assige Abteilwagen,vrij lang,soort Donnerbuechse,
aan ene uiteinde dichte achterkant,aan andere einde balkon voor remmers,en gewoon aan iedere
kant vele deurtjes,heel apart.dan een Sachsische Packwagen uit 1917,net als Donnerbuechse
Packwagen,en ook Sneltrein rijtuigen,vier assers,zagen eruit als de KPEV wagons maar met
aan kopeinden ingesprongen dak.dus je kan rustig eens bij Piko in de katalogus naspeuren
en de DB keks erop aanbrengen,geheel conform de werkelijkheid.

mvrgr
willem
spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko

Rotterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
  • Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #11890 Gepost op: 04 February 2016, 16:11:13 »

ik denk zelf dat de echte reden was dat de KPEV 2 cilinder machines had en
Bayern en Sachsen 4 cilinder Verbund lokomotiven,deze hadden prima
rij eigenschappen maar onderhoud was drama en duur
dus simpel won

mvrgr
willem
spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #11891 Gepost op: 04 February 2016, 18:36:31 »
Nog even over de zelflosser Otmm 70 voor tijdperk 3. Zoals eerder gezegd en getoond: bij Roco is die ooit verschenen met een foutieve opdruk. Nu was ik vandaag aan het opruimen en ging de vierdelige goederenwagonset 44054 van Roco door m'n handen. Daar zit een Otmm 70 in met bedrijfsnummer 645 032. Tot mijn verbazing heeft die een andere, d.w.z. een juiste opdruk, nl. Otmm70:



Zou die wagen alleen in die set met de juiste opdruk zijn verschenen? Kan zijn, maar lijkt me sterk. Eens even google raadplegen: en jawel hoor, ooit is onder art.nummer 47905 deze zelflosser met de goede opdruk verschenen. Bedrijfsnummer 645 903. Volgens de verkoper was dit een SoSe (Sonderserie), maar verdere info heb ik niet kunnen vinden. Het moet wel een zeldzaamheid zijn, want ik kom hem haast niet tegen.

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 04 February 2016, 18:38:49 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #11892 Gepost op: 04 February 2016, 22:11:51 »
Ruud, wat bedoel je eigenlijk precies met "juist" en "fout"?
Volgens mij is het opschrift "Otmm 70" zoals die tijdens EpIII zou moeten zijn, dus vanaf de bouw tot ongeveer halverwege de zestiger jaren. Omstreeks die tijd (rond 165) werd een begin gemaakt met het omnummeren volgens de UIC-richtlijnen (waarbij het de bedoeling was dat die actie eind 1968 voltooid zou zijn), en daar hoort de aanduiding "Ed" bij. De opdruk Ed 70 Otmm moet je, denk ik, zien als een verschijningsvorm waarin "oud" en "nieuw" gecombineerd worden. In het "Epoche-denken" zou die wagen dus in EpIIIb geplaatst moeten worden.

Ik moet eerlijk zeggen, dat ik me tot nu toe niet grondig heb verdiept in die nummers voor goederenwagens. Mezelf kennende zou zo'n verdieping wel eens een hele goede reden kunnen zijn om me van m'n halve wagenpark te ontdoen...  ;)

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #11893 Gepost op: 04 February 2016, 22:28:48 »
Dat de opdruk 'Ed 70 Otmm' een 'gecombineerde' verschijningsvorm is, geloof ik graag, maar de vraag is of die zo in werkelijkheid heeft bestaan. Ik heb die aanduiding niet in werkelijkheid gedocumenteerd gezien. Ook de plek van de 'gecombineerde' opdruk is vrij vreemd. De andere aanduiding met computernummers vanaf 1968 is wel goed te controleren aan de hand van foto's. Toen de oorspronkelijk aanduiding 'Otmm 70' verdween, kwam daarvoor in de plaats 'Ed 090' en later 'Fc 090' en 'Fcs 092'.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #11894 Gepost op: 04 February 2016, 22:40:34 »
Het bewijs voor opschriften in die vorm voor specifiek die wagen zal lastig zijn, vrees ik. Maar als je de Otmm 64 bovenaan blz. 41 in GW4 bekijkt, zie je in elk geval opschriften die in vorm gelijk zijn aan die van jouw Otmm 70. Die foto is overigens, volgens het onderschrift, gemaakt in 1961 - best een eind vroeger dan de door mij genoemde halverwege de jaren zestig.