Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 00:19:14
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door T.Spat
24 april 2024, 22:56:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
24 april 2024, 22:43:55
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakeld niet door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Aachenau West door wob
24 april 2024, 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
US diorama in H0 door Wim Vink
24 april 2024, 21:20:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Station Roodeschool door Huup
24 april 2024, 20:27:09
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
24 april 2024, 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
24 april 2024, 15:22:42
  

Auteur Topic: ESU Br.220/V200  (gelezen 4047 keer)

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2458
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
ESU Br.220/V200
« Gepost op: 08 oktober 2021, 17:25:22 »
Het model van ESU is, zoals veel andere locomotiefmodellen van dit merk, uitgerust met een schakelaar en een afneembare sleper. Daardoor kan het model eenvoudig zowel op 2- als 3-railbanen worden ingezet. Voor 3-railers is massadetectie mogelijk, wat erop duidt dat de schakelaar ook beide assen met elkaar verbindt in de 3-railstand. Oppassen dus voor met name tweerailers.
Het model is verpakt in een stevige kartonnen doos met schuimplastic vulling. Daarbinnen bevindt zich een plastic houder waarop de loc is vastgeschroefd. Met een meegeleverde inbussleutel kan het model worden losgemaakt. Eveneens meegeleverd zijn een zakje met kleine onderdelen en een hulpstuk om de voorgemonteerde sleper te verwijderen.
Bovendien is een Duitstalige handleiding in de doos aanwezig. Een Nederlandstalige handleiding kan worden gedownload.



Het model  werd een maand of misschien twee geleden aangekondigd en is inmiddels ook in de winkels beschikbaar.

Ik vind het een fraai model. Het heeft een metalen kap, dat zal de Märklinisten onder ons aanspreken. Het hang- en trekwerk ziet er netjes uit. In cabine 1, de cabine waaronder geen koppeling is gemonteerd,  is een machinist aanwezig, die met Chinese precisie is vervaardigd. De gietbraampjes op armen en schouders moeten dus nog eens verwijderd worden ;) Waarschijnlijk was de eindcontrole bij ESU vòòr het moment dat de beste man in de cabine plaatsnam.



Het model is uitgerust met een groot aantal functies, maar liefst 25. Het merendeel zijn geluidsfuncties, zoals uiteraard het motorgeluid, geluid van schurende wielen, lossen van lucht, remmen en diverse stationsaankondigingen. Die kan ik natuurlijk niet laten zien. Wel kan ik de verlichting laten zien. Naast de gebruikelijke front- en sluitseinen heeft dit model:

- cabineverlichting (enig leklicht helaas, maar dat zie je in werkelijkheid nauwelijks);



- machineruimteverlichting (fraai detail hier: je kunt met wat goede wil door de loc heen kijken);



- instrumentariumverlichting (erg fraai!).



Daarnaast zijn de dakventilatoren los gemonteerd. Ze kunnen dus in principe vrij draaien. Ik heb dat hier in beeld gebracht door tijdens het maken van de foto in de fans te blazen:



Ook is de loc voorzien van een tweetal rookgeneratoren die naar verluidt proportioneel, dus meebewegend met het motorgeluid, rook afgeven. Aangezien dat prutsen met rookgeneratoren vaak een eindeloos geknoei wordt met minder fraai maar wel natuurlijk geweatherde modellen tot gevolg, zal dat bij mij wel nooit gebeuren. Ik kan het dus ook niet laten zien.

Samengevat vind ik het een fraai model, dat erg fijn rijdt en mijn verwachtingen zelfs overtreft. De loc is ontworpen met gevoel voor detail. Ik werd bijvoorbeeld verrast door het faden van de frontseinen en het vertraagd opkomen van de sluitseinen bij een rijrichtingswissel. Ook de verlichting van het instrumentenpaneel is een leuk detail. Er wordt zoals gezegd een zakje met allerlei onderdeeltjes meegeleverd, maar het er niet opzetten betekent niet dat je kiest voor rondrijden met lelijke gaten in het "plaatwerk". Ook zonder die extra's ziet het er heel netjes en strak uit.

Rolf S

  • Offline Offline
  • Berichten: 134
Re: ESU Br.220/V200
« Reactie #1 Gepost op: 09 oktober 2021, 08:57:37 »
Helemaal mee eens, prachtig model. De vulopeningen voor de rookgeneratoren zijn trouwens groot genoeg om ze zonder knoeien te vullen en ik vind de rook die eruit komt prachtig.

Ik had helaas wel het maandagochtendmodel: in bochten (en mijn bochten zijn heel ruim) loopt er iets aan, ik denk een draaistel. ik kon het niet eenvoudig zelf vinden dus teruggestuurd ter reparatie. Ik hoop dat het gaat lukken want in de tussentijd is het model alweer uitverkocht bij ESU dus vervangen gaat niet lukken.

Groeten, Rolf

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2458
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: ESU Br.220/V200
« Reactie #2 Gepost op: 19 oktober 2021, 17:39:51 »
Ik heb afgelopen weekend voor het eerst uitgebreid met het model gereden. Geen centje pijn, echt prachtig. Als 3-railer heb ik wel ontdekt dat alleen het draaistel met de sleper massadetectie mogelijk maakt. Dat is wat mij betreft echter geen probleem, maar wel even het vermelden waard.

Bor de Wolf

  • Offline Offline
  • Berichten: 610
Re: ESU Br.220/V200
« Reactie #3 Gepost op: 19 oktober 2021, 17:54:10 »
Ik had helaas wel het maandagochtendmodel: in bochten (en mijn bochten zijn heel ruim) loopt er iets aan, ik denk een draaistel.

Mocht je iets horen piepen en knarsen: dat hoort zo.   ;D

Bor

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3297
Re: ESU Br.220/V200
« Reactie #4 Gepost op: 19 oktober 2021, 20:08:15 »
Mooie lok, zeer gedetailleerd. Veel plezier ermee.
Tschuss Genossen

Rolf S

  • Offline Offline
  • Berichten: 134
Re: ESU Br.220/V200
« Reactie #5 Gepost op: 19 oktober 2021, 21:37:23 »
@ Bor, die rem-, knars- en piepgeluiden zijn inderdaad geweldig. Prachtig dat je uit 3 verschillende remgeluiden kunt kiezen. Maar wat ik had hoorde er echt niet bij. Dus afwachten of ze het kunnen oplossen. Anders weer een jaar of 2 wachten totdat ze een nieuwe oplage gaan doen. Ik wacht ook al een jaar of 2 op hun BR94. Ook zo'n prachtmodel maar daar waren er heel veel met problemen bij en zijn ze bezig met een technische upgrade. Rolf

Harold34

  • Offline Offline
  • Berichten: 411
Re: ESU Br.220/V200
« Reactie #6 Gepost op: 21 oktober 2021, 12:23:19 »

.......................... Bovendien is een Duitstalige handleiding in de doos aanwezig. Een Nederlandstalige handleiding kan worden gedownload.


Ik heb gekeken op de site van Esu maar kan de NL handleiding niet vinden.  Heb jij de link voor mij?

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2458
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: ESU Br.220/V200
« Reactie #7 Gepost op: 21 oktober 2021, 20:39:24 »
Ik had de spullen al opgeborgen, dus maar even gegoogled. Dan kom ik op de volgende site en daar staat alles wat je maar van ESU zoekt volgens mij.

http://www.loksound.be/manual/index.htm

Zoekterm was: esu handleiding V200 nederlands