Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Br 38 Piko Superen.
door
Vroeger
Vandaag
om 18:46:10
Lima IRM pimpen
door
StefanNL_Plays
Vandaag
om 18:45:25
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus
door
Corné81
Vandaag
om 18:35:16
Yet Another Servo Decoder
door
AP3737
Vandaag
om 18:28:35
Roco 290 digtaliseren
door
Herb73
Vandaag
om 18:20:20
betreft de YD7001
door
Ben
Vandaag
om 18:17:43
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Frank 123
Vandaag
om 17:53:54
Artitec DE2 instellingen in Lokpilot 3 .5 MTC decoder
door
bellejt
Vandaag
om 17:43:37
Een nieuw begin
door
dreezy
Vandaag
om 17:31:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 17:22:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
RetroJack
Vandaag
om 17:20:07
S88n bus splitsen
door
Eric v C
Vandaag
om 17:16:19
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 16:43:45
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:39:08
Roco gebogen wissels 2,5 mm
door
Albert de Heer
Vandaag
om 16:20:42
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
Vandaag
om 15:03:37
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
Gert Arkema
Vandaag
om 15:01:14
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren
door
Rico [momfer]
Vandaag
om 14:59:51
Sfeer op je modelbaan
door
MOVisser
Vandaag
om 14:44:58
20 jaar BNLS
door
MOVisser
Vandaag
om 14:43:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 14:34:32
365 "Het is weekend foto's"
door
Montanbahn
Vandaag
om 13:49:21
Piko 2025
door
Blausee-Mitholz
Vandaag
om 13:17:14
Roco Plan T
door
NL-modelspoor
Vandaag
om 11:41:48
Pfarrerwinkel bahn
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:03:36
NZH A 1001 - 1004
door
Dave.......
Vandaag
om 09:20:11
Intermittende kortsluiting
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 08:54:20
Yamorc YD6016LN en diodeschakeling
door
Overet
Vandaag
om 08:13:20
PB Models, ICR-rijtuigen
door
PBModels
07 July 2025, 23:43:49
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en?
door
ES44C4
07 July 2025, 23:37:25
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
Het makke van een gebruikte Sprinter
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Het makke van een gebruikte Sprinter (gelezen 1174 keer)
denobis
Gast
Het makke van een gebruikte Sprinter
«
Gepost op:
18 September 2021, 22:44:36 »
Op mp een gebruikte sprinter gekocht.
Zag er prima uit.
Eenmaal aangekomen bleek de buitenkant perfect in orde maar hij reed niet.
Na het openen van de kap bleek het een puinhoop van binnen, hier was duidelijk iemand bezig geweest die 2 linker handen had.
Gebroken draden waren aan elkaar gezet door de uit einden in elkaar te draaien solderingen zagen er niet uit.
Wielen van 1 draaistel zaten verkeerd om (dus direct kortsluiting) en overal zaten er haren in en om.
Na 2 uur arbeid werkte de boel weer zei het dat de koolborstels nog vervangen moeten worden en de collector banen gereinigd en gepolijst moeten worden (wat een rot klusje is heb het nl al eens eerder gedaan).
Maar goed het rijd en de verlichting werkt weer zoals het hoort.
«
Laatst bewerkt op: 19 September 2021, 10:30:59 door Bert van Gelder
»
Gelogd
Menno
Offline
Berichten: 3441
Re: Het makke van een gebruikte sprinter
«
Reactie #1 Gepost op:
19 September 2021, 01:13:09 »
Jep, zelf ook een keer gehad (overigens ook met andere modellen).
De mijne had lampjes voor de binnenverlichting, die om de printbanen gewikkeld waren (en dus vaker niet dan wel contact maakten).
De diodes van de front- en sluitseinverlichting waren kapot en waren overduidelijk heel heet geworden in het verleden. De draden van wielen naar print waren al eens verlengd en overal zaten hars of flux-klodders.
De wielen waren extreem smerig en de olie liep zo'n beetje UIT de motor.
Collectors pollijsten heb ik nog nooit gedaan. Reinigen wel, maar polijsten zie ik het nut niet van.
Overigens ooit ook goed gelachen met een in Houten aangeschafte Duitse dieselloc. Zijn bak met 'Zum Basteln' was overduidelijk, maar om te kijken of onze aanloopkat geamuseerd kon worden met een modeltrein vond ik dat wel een veilige keus.
Ik legde rails neer, pakte een trafo en zette de lok erop. Ik draaide meteen vol open om het ding eigenlijk meteen zo snel mogelijk te laten verplaatsen, maar het ding begon te zoemen (en duidelijk geluid te maken van een draaiende motor) en bewoog zich tergend langzaam in 1 richting, om soms ineens ietsje terug te rijden.
Bij het openen bleek dat er 2 verschillende worm-overbrengingen inzaten waardoor de twee groepen wielen allebei een andere kant op draaiden
(De kat interesseerde zich er overigens niet voor)
Gelogd
denobis
Gast
Re: Het makke van een gebruikte sprinter
«
Reactie #2 Gepost op:
19 September 2021, 07:42:22 »
polijsten van de collector is nuttig om krassen er uit te halen.
dat geeft minder slijtage aan de koolborstels dus ook minder vervuiling.
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
Het makke van een gebruikte Sprinter