Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Adresinvoer LDT RS8  (gelezen 977 keer)

Coen Burki

  • Offline Offline
  • Berichten: 738
Adresinvoer LDT RS8
« Gepost op: 15 september 2021, 15:39:22 »
Beste forumlezer,

Ik ben Koplopergebruiker,

Ik rij al jaren met LENZ Digital aangevuld met randapparatuur van LDT. Voor de bezetmelding heb ik diverse ( 16 )  LDT RS8-en in gebruik.
Na het aansluiten van een nieuwe RS8 kan ik bij alle RS8-en het adres niet meer wijzigen.
Sluit ik een RS8 extern aan dan kan ik het adres wel wijzigen/invoeren. De rode controle led gaat ter bevestiging van de invoer uit.
Ik heb spanning op de rails ( JK ), bezetmelding ( RS ) werkt ook.

Inmiddels heb ik de LMAB en alle RS verbindingen aangepast met afgeschermde/getwiste kabel.
Koploper draait prima!

Wie heeft een tip. 

Groet,
Coen.

 

Coen Burki

  • Offline Offline
  • Berichten: 738
Re: Adresinvoer LDT RS8
« Reactie #1 Gepost op: 12 oktober 2021, 13:43:23 »
Voor de geïnteresseerde !

Na alle controles en kabelvernieuwingen ( allen vervangen door afgeschermde exemplaren ) etc.etc. vandaag oplossing gevonden.
Track aansluitingen vanaf versterkers Digikeijs DR5020 naar rails ( J en K ) omgewisseld en alles werkt nu zoals het hoort. Ook adres van ingebouwde RS8-en kunnen ingevoerd worden.

Alleen probleem met nieuwe Lenz centrale LZV200 4.0 i.c.m. Koploper is gebleven. Deze gaat terug naar Lenz! De laatste update 4.0 heeft geen verbetering gebracht.
 
Ik ben over het algemeen zeer tevreden over de apparatuur van Lenz, alleen een huwelijk tussen Lenz LZV200 en Koploper is geen succes.
Lenz centrale LZ100 3.6 werkt daarentegen prima samen met Koploper!

Groet,
Coen.

VvKan

  • Gast
Re: Adresinvoer LDT RS8
« Reactie #2 Gepost op: 12 oktober 2021, 14:48:31 »
Vreemde redenering.
Een programma, dat niet (meer) bij de tijd is zou altijd maar moeten blijven werken ?  Die zullen er wel geen toestemming voor hebben (?) of het is niet aangepast.
En dan de centrale daar de schuld van geven.

Lenz heeft nog nooit iets met Koploper te maken gehad, zoals ook niet met vele andere programma's van onbestemde snit.  Daarentegen zijn er voldoende programma's die uitstekend met de Lenz centrale samenwerken. Maar daar moet je meestal wel voor betalen, oa omdat die wel van Lenz informatie gekregen en toegepast hebben. Iets met broncodes of zo ?

(PS  mijn commodore64 programma's werken ook niet met Windows samen, en dat al heel lang niet) :D

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7805
Re: Adresinvoer LDT RS8
« Reactie #3 Gepost op: 12 oktober 2021, 14:55:48 »
Een programma, dat niet (meer) bij de tijd is zou altijd maar moeten blijven werken ?  Die zullen er wel geen toestemming voor hebben (?) of het is niet aangepast.
Eh, de maker is in 2019 overleden. Heeft dus niets met toestemming te maken of aanpassen.

Lenz heeft nog nooit iets met Koploper te maken gehad, zoals ook niet met vele andere programma's van onbestemde snit.
Dat onbekende snit valt wel mee. Koploper wordt best wel veel gebruikt.
En heeft altijd met Lenz gewerkt.

Tenzij Lenz het communicatieprotocol veranderd heeft zou het met Koploper moeten werken.
Misschien iets in de communicatie instellingen aanpassen om het weer te laten werken?
Gr.
Eric

FHJ Seller

  • Offline Offline
  • Berichten: 257
    • TCM Opnieuw beginnen met een modelbaan
Re: Adresinvoer LDT RS8
« Reactie #4 Gepost op: 12 oktober 2021, 21:01:27 »
 De allereerste lenz interface li100 en de eerste generatie li100(f) en de serieele interface li101 versie 1 werkte niet met koploper.
De oorzaak hiervan is door mij en samen werking met Paul geconstateerd.

De oorzaak licht in vermoedelijk in de firmware van deze interface.
Bij het opstarten van Koploper worden de bezetmelders wel in gelezen , echter wijzigingen worden niet verwerkt.
koploper verwacht de wijzigingen aangeboden te krijgen en vraagt ze niet op.

lenz had een aanpassing gedaan in de firmware waarna de volgende interface ook goed werken met koploper
De lenz interface li100F en de li101 en de usb(lan) versie werken goed samen met koploper.

ik verwacht niet dat Lenz dit zal oplossen.

De oplossing is dus de laatste externe usb(lan) interface gebruiken met de lzv200 als je koploper wilt gebruiken.

Ondanks dat de lzv200 de zelfde drivers gebruikt als de laatste niet externe interface werkt deze niet samen met koploper.

Oorzaak nog niet gevonden, timing, firmware die wacht op een aanvraag van nieuwe info net zoals bij de eerste generatie interface van lenz?

Met alle respect VvKan Koploper is programma`s van het eerste uur voor de trein besturing, waarbij de ontwikkelaar luisterde naar zijn gebruikers en hun wensen probeerde te implementeren.

Tot nu toe werkt het op elke uitgebrachte windows versie.
Het was van oorsprong niet gratis. men kreeg een licentie code op verzoek en een donatie werd zeer op prijs gesteld.

Lenz heeft in het verleden ook wel producten uitgebracht die niet 100% compatible zijn.
De eerder genoemde interface serie, de lr101 serie welke na een noodstop geen output meer genereerde.
De USB programmer waar men  geen usb driver voor heeft onder windows 10.
USB interface drivers welke niet zijn gecertifieerd door Microsoft.

Ja service van Lenz is goed, de aftersale niet.
Van de niet zo geslaagde producten is op hun website niets te vinden.

Maar als het werkt dan blijft het ook werken, het is eigenlijk onverwoestbaar.

Van de hardware fabrikant is geen toestemming nodig om een programma te ontwikkelen die gebruik maakt van hun hardware.
 
Mvg Frans
N spoor, HO spoor, Lenz systeem,
Roco systeem,Zimo, Uhlenbrock,
Roco Multimaus(Pro), Nanox-S88, Genli,
S88-XPress-NetLI, Software Koploper,
TCM modelbaan.
Lid: Treinen Club Midden Nederland

VvKan

  • Gast
Re: Adresinvoer LDT RS8
« Reactie #5 Gepost op: 12 oktober 2021, 23:05:34 »
Enige vragen/opmerkingen over voorgaande opmerkingen:
Lenz heeft in het verleden ook wel producten uitgebracht die niet 100% compatible zijn.
De eerder genoemde interface serie, de lr101 serie welke na een noodstop geen output meer genereerde.
De USB programmer waar men  geen usb driver voor heeft onder windows 10.
USB interface drivers welke niet zijn gecertifieerd door Microsoft.

Van de hardware fabrikant is geen toestemming nodig om een programma te ontwikkelen die gebruik maakt van hun hardware.
 
a/ Compatible met wat ?
b/ interface, je bedoelt in combinatie met koploper ?  De interfaces hebben altijd goed gewerkt.
c/ LR101, welke generatie was dat dan (welk jaar ?)
d/ USB programmer.  Nee, natuurlijk niet, je blijft geen moeite steken in het aanpassen aan nieuwe Windows als je daar een nieuw apparaat voor hebt (LZV200 met software).  De programmer is al jaren niet meer leverbaar.
e/ Certificaat Microsoft, moet dat dan ?

Toestemming gebruik hardware: nee, maar als je je software correct wil laten werken zul je toch een aantal zaken van de hardware (en de daarin gebruikte software) moeten weten.  En dat is nu blijkbaar het probleem, omdat Koploper niet meer aangepast wordt, zoals ik begrijp.  Dat moet je dus niet bij Lenz neerleggen, maar bij een programma wat eigenlijk aangepast moet worden.
« Laatst bewerkt op: 12 oktober 2021, 23:10:11 door VvKan. Reden: toevoeging »

FHJ Seller

  • Offline Offline
  • Berichten: 257
    • TCM Opnieuw beginnen met een modelbaan
Re: Adresinvoer LDT RS8
« Reactie #6 Gepost op: 13 oktober 2021, 10:58:57 »
Omdat dit al lang niet meer gaat over de initiële vraag.

Zal ik hierop nog een keer reageren.
a/ Compatible met wat ?
de standaard  vast gelegd NMRA voor de intere software Centrale.

De protocol beschrijving RS232 en de protocol beschrijving USB
De door Lenz aan geleverde documentatie aan de programmeurs die daar om vroegen.

b/ interface, je bedoelt in combinatie met koploper ?  De interfaces hebben altijd goed gewerkt.

LI100 geleverd vanaf 1998.
LI10O(F) update eprom van de boven genoemde LI100.
Voldeed niet aan hun eigen protocol beschrijving.
LI100F    Update BCP en componenten van de boven genoemde Interface, Specefiek voor U werkt goed met koploper
LI101F kleine behuizing Serieel V 1( werkt niet met koploper)
Voldeed niet aan hun eigen protocol beschrijving.
De versie 2 met Firmware  update.
Werken allen volgens het RS232 protocol.

LI USB inteface  laatste aan passing Firmware voor V3.6  in 2008
laatste drivers usb port nov 2008 en Feb 2012 (win8)

USB interface bestel nummer 23150 laatste drivers voor win 7-64  Feb 2009.
USb interfacebestel nummer 23151  laatste drivers  voor win 7  Aug 2010,  win 8 Juli 2012.
Ik zou me schamen  USB is de huidige standaard toch.

De interface welke niet goed werkte
met koploper deden dat ook niet met ander programma`s
Meende dat Lenz mij verteld heeft dat ze allen getest waren bij Duitse clubs die reden met de gerenommeerde (koop) software.

De LZV200 gebruikt de zelfde drivers
• das "USB-Interface" (Art. 23150) und
• das USB-Teil des "LAN/USB-Interface" (Art.Nr. 23151)

De USB bus zou het dan moeten werken met koploper, Dan is er toch iets met de Firmware die voor de afhandeling zorgt in de LZV200.?

 
c/ LR101, welke generatie was dat dan (welk jaar ?)

LR101 de uitgebrachte versie grote behuizing zonder programmeeertoets 1998
LR101 de opvolger met programmeertoets tot 2019

LR101   de huidige kleine behuizing vanaf 2019


d/ USB programmer.  Nee, natuurlijk niet, je blijft geen moeite steken in het aanpassen aan nieuwe Windows als je daar een nieuw apparaat voor hebt (LZV200 met software).  De programmer is al jaren niet meer leverbaar.

23170 programmer met RS232 interface doet het anders nog steeds perfect.
De opvolger 23171 met USB interface Drivers voor win 7  uit gebracht in maart 2014

De programmer waar men het mee moet doen tot de LZV 200
 
Drivers met de Handtekening van
"Provider=%Keil%
NXP="NXP - Founded by Philips"
DESCRIPTION="LPC13xx USB VCom Port" "

Bestaat die firma nog?

Helaas zijn deze driver geïntegreerd in de processor, niet zo makkelijk te wijzigen.

Lenz waarschijnlijk ook ontdekt, en daarom maar gauw uit de handel gehaald.
Een enkele keer wordt er een aangeboden op EBay voor 2x de oorspronkelijke prijs.

Zoals bij veel ondernemingen worden deze bijkomende componenten vaak ontwikkeld als afstudeer  opdracht.
Dan is het meestal zo student weg kennis weg   

e/ Certificaat Microsoft, moet dat dan ?

Er moet niks, maar wil je gemakkelijk door de eind gebruikers laten installeren is dit wel handig.
Dan hoeft de eind gebruiker ook geen Computer software Goeroe te zijn om het werkend te krijgen en te houden. 

Het probleem is niet dat koploper niet aangepast wordt, DE maker /programmeur is in 2019 Overleden.
De personen die koploper gebruiken doen dit waarschijnlijk al vanaf het begin, en zijn tevreden met de mogelijk heden.
Of willen niet meer de moeite en energie stekken om een ander programma uit te zoeken, welk misschien wel minder mogelijkheden heeft dan koploper. 

VvKan uit alle reactie die U doet op dit forum lijkt u mij een enthousiaste gebruiker van de Lenz producten net als vele anderen.
Echter ik krijg tot sterk de indruk dat het uitbrengen van modellen nu meer prioriteit heeft dan ondersteuning en het vervolmaken van de LZV200.
   
Excuus Coen Burki voor het kapen van je onderwerp.

Zoals je al aangaf:
Ik ben over het algemeen zeer tevreden over de apparatuur van Lenz, alleen een huwelijk tussen Lenz LZV200 en Koploper is geen succes.
Lenz centrale LZ100 3.6 werkt daarentegen prima samen met Koploper!

LZV200 werkt goed met koploper als je de externe USB(Lan) interface gebruikt, mits alle overige lenz componenten van de laatste generatie zijn.
Mvg Frans
N spoor, HO spoor, Lenz systeem,
Roco systeem,Zimo, Uhlenbrock,
Roco Multimaus(Pro), Nanox-S88, Genli,
S88-XPress-NetLI, Software Koploper,
TCM modelbaan.
Lid: Treinen Club Midden Nederland

VvKan

  • Gast
Re: Adresinvoer LDT RS8
« Reactie #7 Gepost op: 15 oktober 2021, 10:39:53 »
Grote dank voor het uitgebreide, zeer gedetailleerde antwoord en overzicht.
En het advies voor gebruikers van koploper in combinatie met de LZV200.

Echter ik krijg tot sterk de indruk dat het uitbrengen van modellen nu meer prioriteit heeft dan ondersteuning en het vervolmaken van de LZV200.

Helemaal mee eens. Voor mijzelf was het uitbrengen van de LZV200 een teleurstelling, omdat er zo weinig vernieuwing in zat, met name in het RailCom gebeuren. Jammer dat een groep gebruikers daar last van heeft.
Het (standaard) antwoord van Lenz is:  tekort aan ontwikkelcapaciteit.