Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 09:12:03
Station Roodeschool door Sven
Vandaag om 08:56:02
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:39:43
Al mijn goede ideeën... door henk
Vandaag om 08:38:22
Aachenau West door mass am see
Vandaag om 08:21:03
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door MOVisser
Vandaag om 08:13:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 07:37:56
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 06:57:37
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
  

Auteur Topic: Kleuren (verf) 'verschalen', op schaal maken, hoe?  (gelezen 5972 keer)

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3742
Kleuren (verf) 'verschalen', op schaal maken, hoe?
« Gepost op: 26 augustus 2021, 14:56:52 »
Het is al vaker ter sprake geweest, maar ik kan er weinig tot niets van terugvinden. Was het nog op het vorige forum, BNLR, waar naast een discussie, zelfs een tabel verscheen met welke kleur je een te felle kleur af kon zwakken, zodat het in model echter leek?

Ik kon wel van alles vinden in onderwerpen als schaalsnelheid, schaalgeluid, schaalgewicht en zelfs schaaltijd, waarin terloops ook schaalkleuren werden besproken, maar alleen over kleuren en verf op schaal vond ik geen enkel topic eigenlijk, ook niet bij andere forums.

Bij het schilderen van de overwegbomen kwam het weer eens op mijn pad: zwart is té zwart, rood té fel rood en wit té wit. Op eigen houtje en op gevoel heb ik bij het wit een klein beetje zwart gedaan, bij rood een beetje zwart en bruin en bij zwart een drupje wit. Het is redelijk gelukt, maar ik wil weten, nou ja, ik wil er meer van weten.

De 'witte waas' die kunstschilders kennen, zorgt dat je kleuren van een afstand vager ziet. Dus stel dat je op 115 meter van een overweg staat, zie je op de overwegbomen geen fel rood, wit, zwart, maar slechts vaag. In H0 zou je dan op een meter afstand staan en wil ik ook een beetje vage kleuren zien. Aangezien de echte 'witte waas' op deze afstand niet meetelt, wil ik hem dus met de verf meegeven.

Ik hoop dat het duidelijk is en of er mensen zijn die hierover iets kunnen zeggen / toevoegen in dit topic. En hopelijk weer die tabel. En dan zet ik dit draadje vast voor mezelf als naslagwerk voor als ik weer ga verven.  :)
« Laatst bewerkt op: 31 augustus 2021, 22:18:27 door HuubvG »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9605
    • nulpunt
Re: Kleuren van verf verschalen
« Reactie #1 Gepost op: 26 augustus 2021, 15:17:27 »
Een tabel?.....je praat hier eerder over illusie en niet over wetenschap is mijn idee. Voor mijn 5500 in de kleur wijnrood (wat is dat?) heb ik op BNLS juist afgelopen week een hele verhandeling geschreven en laten zien waarom je testplaten moet maken. Net zolang totdat je zegt... daar ben ik tevreden mee.
Dus leg je model aan de zijkant en maak 1001 testen op vergelijkbare items. Kost je misschien wat verf, maar dat is hobby.

keep trying.

FritsT

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3742
Re: Kleuren van verf verschalen
« Reactie #2 Gepost op: 26 augustus 2021, 16:32:22 »
Heb ik gevolgd.  (y)

Bij jou ging het o.a. om de kleur primer, omdat je met spuitbussen werkt. Het verschil tussen zwarte en grijze primer.  :)
 
Testen doe ik ook, bij mij gaat het om druppels verf uit kleine potjes. Ik vind het wel tof wat je zegt over dat ik het zelf uit moet proberen. Dat klopt, ik moet mijn eigen kleurenwiel maar uitvinden. Ga ik zeker doen. Toch bedankt voor de reactie.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7045
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Kleuren van verf verschalen
« Reactie #3 Gepost op: 26 augustus 2021, 16:42:21 »
De schilders (en fotografen) spreken van atmosferisch perspectief.
Alles dat verder weg is, nemen we waar door een dikkere laag lucht. En dat zorgt voor vergrijzing van de kleur.

Het effect is enorm afhankelijk van de atmosferische omstandigheden en de belichting.

Bij heiig of mistig weer is het effect vooral rond zonsopgang en zonsondergang soms zo sterk, dat vrijwel alle kleur uit het landschap gespoeld lijkt.

Op heldere zomerdagen zien kleuren er soms wat flets uit, terwijl ze dan tegen het eind van de middag vaak veel levendiger ogen.

Eigenlijk moet je de kleuren van je model dus aanpassen aan het weer en het tijdstip van je baan.

Dat klinkt wellicht vergezocht, maar ik bouw bomen in verschillende schalen. En in kleinere schalen bouw ik ze fletser en lichter dan in grote schalen.

Groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly



Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7185
Re: Kleuren van verf verschalen
« Reactie #6 Gepost op: 26 augustus 2021, 17:06:15 »
Voor bijna elke 'eind' kleur, gebruik ik een
grijstint, zwart of juist wit als onderlaag.
Hierdoor krijgt de uiteindelijke 'eind' kleur
een ander beter resultaat. Ik gebruik dan
ook eigenlijk alleen nog maar airbrush
acryl verven, ook met het penseel.
Mvh Steef

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3742
Re: Kleuren van verf verschalen
« Reactie #7 Gepost op: 26 augustus 2021, 20:02:45 »
Hendrik Jan, Martin en Steef ook bedankt voor het delen, hier kan ik mee vooruit - óók mee vooruit, ook Frits sloeg de plank niet mis.
 
Dit is wel wat ik zocht, en mijn vraag is ruim beantwoord. Voorlopig weer wat te doen: al die wetenswaardigheden tot me nemen en fijn verder knoeien tot het lukt. Het ermee bezig zijn geeft ook voldoening.  (y)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7045
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Kleuren van verf verschalen
« Reactie #8 Gepost op: 26 augustus 2021, 20:27:06 »
Wat Frits zegt: blijven proberen.

Daarbij is de belichting belangrijk:
De lamp boven je werktafel (in mijn geval: de keukentafel) geeft misschien meer warmwit licht, terwijl je meer blauwig licht boven je baan hebt.
De beste graadmeter is om je slachtoffer ook eens buiten te bekijken bij daglicht.
Zowel in zonlicht als bij indirekt licht.
Het liefst op een los stukje baan (modulair bouwen kent vele voordelen)

En probeer vooral dingen uit. Wat niet bevalt spuit je over of mik je weg. Mijn belangrijkste gereedschap is de kliko ( of tegenwoordig: de ondergrondse container, maar dat bekt niet zo lekker😎)

Groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3742
Re: Kleuren van verf verschalen
« Reactie #9 Gepost op: 26 augustus 2021, 21:34:32 »
Precies. Licht speelt zeker een rol en wordt op mijn leeftijd steeds belangrijker. Daar komt een goede leesbril bij.
« Laatst bewerkt op: 27 augustus 2021, 09:31:32 door HuubvG. Reden: ingekort »

Michaël dB

  • Offline Offline
  • Berichten: 107
Re: Kleuren van verf verschalen
« Reactie #10 Gepost op: 28 augustus 2021, 01:02:02 »
Interessant draadje, ook namens mij allen die bijgedragen hebben hartelijk voor het delen van jullie kennis.

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1801
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Kleuren van verf verschalen
« Reactie #11 Gepost op: 28 augustus 2021, 09:18:17 »
Precies. Licht speelt zeker een rol en wordt op mijn leeftijd steeds belangrijker. Daar komt een goede leesbril bij.

Niet alleen de focus (leesbril) speelt een rol. Alle mensen krijgen op hogere leeftijd vertroebeling van de ooglens (nee geen staar). Deze vertroebeling zorgt ervoor dat kleuren iets matter, richting bruinig, gaan. Dit gaat zo langzaam dat het ons niet opvalt. Zie het als een prent die je aan de muur hangt. Deze wordt door de loop der jaren fletser zonder dat je dat in het begin opvalt.

Ik ben hier achter gekomen nadat ik nucleair cataract (kern-staar) ontwikkelde aan mijn linker oog. Ooglens is vervangen door een kunst lens zoals bij een staar operatie. Nu heb ik 2 kleur belevenissen. De oogarts had me daarvoor al gewaarschuwd trouwens. Het linker oog geeft een helderder kleur beleving dan mijn rechter.
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6098
Re: Kleuren van verf verschalen
« Reactie #12 Gepost op: 29 augustus 2021, 11:38:45 »
Voor mijn nieuwe frutsels ben ik ook aan het experimenteren. De wanden print ik met grijze wateroplossende resin van Elegoo. Die heeft een wat blauwige kleur. De stenen heb ik ingesmeerd met bruine acrylverf van de Action. Zo’n grote goedkope tube. Over de nog natte verf heb ik witte acryl van Vallejo opgebracht met mijn vinger, ben ik gaan wrijven. Overtollige verf haalde ik weg met een wattenstaafje. Tenslotte gaf ik de ornamenten een kleurtje.



Als je het resultaat met het blote oog van dichtbij ziet, hangt er een witte kalkachtige laag over, waar in deze draad al op gewezen werd. Maar bekijk je het van een afstand, en vergelijk je eea met een foto van een referentie-object, blijkt het resultaat niet verkeerd.
De kleur van de ornamenten is duidelijk niet goed. Dat moet veel lichter en grijs-wit worden, maar daarom was het ook een experiment.

Gr, Hans

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3742
Re: Kleuren van verf verschalen
« Reactie #13 Gepost op: 29 augustus 2021, 12:57:53 »
Ooglens is vervangen door een kunst lens zoals bij een staar operatie. Nu heb ik 2 kleur belevenissen.

Je zult wel vaak met één oog, afwisselend het linker- of rechter- dicht, de buitenwereld aanschouwen?! Is het iets om je andere oog ook te laten doen? Nu zie je met je 'verjongde' oog de omgeving zoals die is. Het lijkt me ideaal als je dat met beide ogen kan. Alhoewel, nu kun je vergelijken.  :)

@Hans, de kleuren zijn treffend, zoals in het topic besproken wordt. Als het donker beige wat lichter wordt, is dat het helemaal qua kleuren op schaal. Ongeveer zoals de nestkastjes op de 1 op 1 foto.

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1801
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Kleuren van verf verschalen
« Reactie #14 Gepost op: 29 augustus 2021, 13:08:12 »
Nee Huub, ondanks dat het een relatief kleine ingreep is, is er goed te leven met deze afwijking.In het dagelijks gebeuren merk je er namelijk niets van!

Muurtje van Hans ziet er schitteren uit!
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.