Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann Anna ombouw. door Wim Janse
Vandaag om 08:27:19
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 08:24:07
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Marc tramt
Vandaag om 08:08:29
Vreemd probleem door Frank 123
Vandaag om 07:46:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
Terugverende koppeling door Deetrein
Vandaag om 00:27:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:05:28
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
03 August 2025, 23:57:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Bahnstrecke 5867 door ruudns
03 August 2025, 23:05:00
Wat was jullie allereerste loc? door hervé
03 August 2025, 22:53:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door grossraumwagen
03 August 2025, 22:38:55
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Lokpilot 4 defect door spock
03 August 2025, 21:57:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
03 August 2025, 21:17:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
03 August 2025, 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
03 August 2025, 20:33:08
Da's Daz 2 door Huup
03 August 2025, 20:15:23
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
03 August 2025, 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
03 August 2025, 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
03 August 2025, 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
03 August 2025, 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
03 August 2025, 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
03 August 2025, 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
03 August 2025, 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
03 August 2025, 16:33:32
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
03 August 2025, 16:17:23
Vitrinekast door Hasenwald
03 August 2025, 14:34:01
  

Auteur Topic: BR 18 451, heeft deze de Rheingold getrokken?  (gelezen 1930 keer)

Hanulgoeroe

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
  • Ik ben ontspoord
BR 18 451, heeft deze de Rheingold getrokken?
« Gepost op: 17 August 2021, 21:36:42 »
Goeieavond,

Ik heb gisteren een Br 18 451 van Liliput op de kop getikt en ben er erg tevreden mee.

Ik zit nou eigenlijk te kijken of de 451 nou echt de rheingold heeft getrokken of niet?
Ik zoek namelijk een mooie passende stam!
Heeft iemand hier toevallig wat meer informatie over?

Groeten Xander
« Laatst bewerkt op: 18 August 2021, 09:43:38 door Bert van Gelder. Reden: Titel verduidelijkt »

Peter45

  • Offline Offline
  • Berichten: 264
Re: Liliput 18 451
« Reactie #1 Gepost op: 18 August 2021, 08:52:14 »
Hallo Xander

Volgens het boek Rheingold heeft de 18 451 inderdaad met de Rheingold gereden en wel op het stuk Zevenaar-Mannheim en dus een van de 6 stomers van de baureihe 18.4 die dat heeft gedaan.
De 18 451 is een van de baureihe 18 stomers die  bewaard is gebleven en zich nu in het Deutsches Museum bevind wel in de oude Beierse groene beschildering.
Een mooie, juiste, passende stam is de Rheingold set van Brawa

Groetjes
Peter
« Laatst bewerkt op: 18 August 2021, 10:41:14 door Peter45 »
Spoorse groeten

Peter

oranda-jin

  • Offline Offline
  • Berichten: 65
Re: BR 18 451, heeft deze de Rheingold getrokken?
« Reactie #2 Gepost op: 18 August 2021, 11:51:09 »
Morgen !

Citaat uit het boek 'Der Rheingold-Express', Motorbuch Verlag 1981 (ISBN 3087943-537-5):

... Der Deutsche Reichsbahn-Gesellschaft sah auf ihrem nördlichen Abschnitt von Zevenaar, dem :Übergangsbahnhof, bis Mannheim die vormals bayrische S 3/6 vor. Man entschied sich dabei in erster Linie für die >Hochhaxigen<, wie die besondere Ausführung für das Flachland mit ihren 2000-mm Kuppelrädern (Typ S 3/6 d und e) genannt wurde, und teilte die Aufgabe dienstplanmäßig dem Bahnwerk Wiesbaden zu. Hier standen die Maschinen 18 441, 445, 447, 450 und 451 zur Verfügung, zu denen sich dann bald weiter S 3/6 mit kleineren Rädern aus der erste Maffei-Nachkriegslieferungen 18 479 bis 18 508 (Typ S 3/6 k) gestellten. ...
... Und als Ende 1933 ... Nördlich von Mannheim war indessen die Beförderung des Zuges auf das Bahnbetriebswerk Mainz übergegangen, welches nun S 3/6-Loks (Typ S 3/6 l und m) von Maffei aus Wiesbaden sowie S 3/6-Nachbauten von Henschel (Typ S/6 o) aus de Baujahren 1930 und 1931 erhielt, die zuvor in Osnabrück und Halle stationiert gewesen waren. Damals waren die >Rheingold<-Loks, die in einem bevorzugten Dienstplan liefen, als eine der ersten Dampflokbaureihen mit neuen induktiven Zugsicherung, einem Zweifrequenzsystem, ausgerüstet worden. Der auf diese Anlage hinweisend weiß-rote Ring am Schornstein wurde natürlich als besondere Auszeichnung angesehen und als exklusiver Schmuckstück gewürdigt. ...

In het boek 'Rheingold', Schuyt & Co, 1978 (ISBN 90 6097 089 6) is te vinden:

... Speciaal voor de Rheingold dienst waren aan deze locomotieven met een drijfwielmiddellijn van 2 meter enkele constructiewijzigingen aangebracht, waaronder een groter oververhitter en electische verlichting. Volgens betrouwbare aantekeningen waren op 15 mei 1928 in het Wiesbadense depot vijf machines van de serie 184 aanwezig, op 1 juli 1928 kwamen hier nog 6 stuks van de serie 185 bij, in het voorjaar van 1929 nog eens gevolgd door drie door Maffei en Henschel nagebouwde machines van het laatste type.
Bij de invoering van de zomerdienst 1935 werd de Rheingold dienst van depot Wiesbaden overgeheveld naar depot Mainz. Hiervoor kreeg Mainz in totaal 12 locomotieven van de serie 184 en 185, die voorheen in Wiesbaden en Osnabrück in depot waren. ...

en:

... Voor de Rheingold waren de locomotieven 18 441, 18 445, 18 447, 18 450 en 18 451 aangewezen. ...

... De Volgende locomotieven hebben aanwijsbaar in de 'Rheingold'-dienst gereden
18 498, 18 516, 18 517, 18 520,
18 521, 18 522, 18 524, 18 525,
18 527, 18 529, 18 531, 18 533,
18 534, 18 536, 18 537, 18 538. ...

In het boek 'Rheingold', DB Museum 1997 (ISBN 3-8218-1481-0) worden geen specifieke locomotieven genoemd.

Op de genoemde boeken afgedrukte afbeeldingen komen de S 3/6 locomotieven met 2 meter drijfwielen maar zelden voor, en dan nog alleen maar in de eerste paar jaren.

Om een lang verhaal kort te maken:
* Ja, de 18 451 heeft de Rheingold-Express getrokken, maar zover na te gaan alleen in de eerste twee of drie jaar van het bestaan van de Rheingold.
* Jammer, maar waarschijnlijk heeft de 18 451 dus niet voor de Rheingold-Express zoals deze door Brawa (met rijtuignummers van na de hernummering van 1931) op de markt is gebracht, gestaan.
* Hoogstwaarschijnlijk is de tijd dat de 18 451 de Rheingold-Express heeft getrokken, ook nooit de wit-rode ring om de schoorsteen aangebracht.

Tot zover deze bijdrage,

Grtn, Hans
« Laatst bewerkt op: 18 August 2021, 12:05:10 door oranda-jin. Reden: Aanvulling m.b.t. de Brawa Rheingold-set »

Hanulgoeroe

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
  • Ik ben ontspoord
Re: BR 18 451, heeft deze de Rheingold getrokken?
« Reactie #3 Gepost op: 18 August 2021, 13:58:39 »
Goeiemiddag,

Heel erg bedankt voor jullie reacties Hans en Peter.

Ik heb inderdaad de versie zonder wit-rode ring dus dat komt perfect uit!
Alleen ik heb een stam van liliput ook gezien op mp en vroeg me af of die nou echt authentiek is met het grootspoor.

Bedankt!

Groet, Xander

oranda-jin

  • Offline Offline
  • Berichten: 65
Re: BR 18 451, heeft deze de Rheingold getrokken?
« Reactie #4 Gepost op: 19 August 2021, 11:50:25 »
Morgen Xander !

Bij mijn weten bestaan er 3 Rheingold-sets van Liliput: 820, 821 en 382003.
De rijtuigen in sets 820 en 821 hebben nummers van voor de omnummering van 1931 (20 50X, 24 5XX en 95 20X), die in set 382003 van na de omnummering van 1931 (10 50X, 10 7XX en 105 00X).
Set 820 is van de oorspronkelijke generatie (o.a. geen KKK), deze rijtuigen zijn als 821 00 t/m 825 00 ook los leverbaar geweest, maar wel met dezelfde rijtuignummers als die in de set. De opschriften zijn wat minder scherp dan van set 821.
Set 821 is een verbeterde versie (met andere rijtuignummer, af fabriek binnenverlichting en KKK) van set 820, deze rijtuigen zijn niet los leverbaar geweest. De opschriften zijn duidelijk scherper dan van set 820.
Set 382003 is van een jongere generatie (met af fabriek binnenverlichting, verende buffers en KKK), ook deze rijtuigen zijn niet los te koop geweest. Wel zijn als uitbreiding een 1e klasse (382303) en een 2e klasse (382503), beiden zonder keuken, met andere nummers aangeboden.

Let wel: De kleur van al deze rijtuigen is eerder kobaltblauw, en niet violet. Qua kleur zijn zij dus niet te combineren met de nieuwe Rheingold-set of de extra bagagewagens van Brawa; en ook niet met de diverse MäTrix versies. Zie hierover ook het draadje 'Brawa Rheingold'.

Tot zover, grtn, Hans

NB: Ter gelegenheid van het 100 jarig bestaan van het DB Museum in 1999 is nog een 'vierde' Liliput Rheingold set (L929953) uitgebracht; deze bestaat uit een DRG Br 18.3 en de rijtuigen uit set 382003.


 

Hanulgoeroe

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
  • Ik ben ontspoord
Re: BR 18 451, heeft deze de Rheingold getrokken?
« Reactie #5 Gepost op: 19 August 2021, 16:06:47 »
Hey Hans,

De liliput setjes zijn helaas verkocht en ben nu eigenlijk toch voor een marklin set aan het kijken.

Ik heb de 41928 op het oog en de 4228.
Alleen weet ik nu niet welke nou past bij mijn BR 18,

Zijn deze gewoon hetzelfde als de liliputs alleen dan met de violetkleur en verlichting etc?

Groeten, Xander

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5233
Re: BR 18 451, heeft deze de Rheingold getrokken?
« Reactie #6 Gepost op: 19 August 2021, 16:28:16 »
Ik heb de 41928 en ben daar erg content mee.

Bagagewagen is wel ingezet als sluitwagen, dus voor een correcte samenstelling voor 1934 of zo, moet je er een extra bagawagen achter de lok stoppen (situatie ten zuiden van Mannheim).

Set zou toestand rond 1932 moeten uitbeelden.
Kleur vs Liliput kan ik niet zeggen, heb nooit de Liliputs gezien.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Hanulgoeroe

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
  • Ik ben ontspoord
Re: BR 18 451, heeft deze de Rheingold getrokken?
« Reactie #7 Gepost op: 19 August 2021, 17:32:10 »
Hey Jelmer,

Heeft de 41928 standaard verlichting of moet je dit nog inbouwen?
Als ik dit op Google zoek staat op de ene site dat je het nog moet inbouwen en de andere niet..

Mvgr, Xander

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5233
Re: BR 18 451, heeft deze de Rheingold getrokken?
« Reactie #8 Gepost op: 19 August 2021, 22:00:39 »
standaard voorzien van tafellampen, binnenverlichting aan het plafond zit er standaard niet in

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel