Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 06:27:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 06:12:05
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
  

Auteur Topic: Fleischmann 1381: o.a. verschil in prestaties van beide motoren?  (gelezen 2610 keer)

FLM1331

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Fleischmann 1381: o.a. verschil in prestaties van beide motoren?
« Gepost op: 16 augustus 2021, 06:38:06 »
Fleischmann kwam in 1958 met de DB V200 onder cat. nummer 1381. In dat jaar zat dit type motor in deze diesellok, maar vanaf ik meen 1959 kwam Fleischmann o.a. voor
deze lok met de rondmotor (en een schakelcontact aan de onderzijde).

Mijn vraag: is er verschil in prestaties (als soepel lopen, trekracht) tussen beide motor modellen?

« Laatst bewerkt op: 16 augustus 2021, 15:45:07 door FLM1331 »

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8680
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Fleischmann 1381: verschil in prestaties van beide motoren?
« Reactie #1 Gepost op: 16 augustus 2021, 08:36:16 »
Welk verschil in prestaties bedoel je? Bedoel je trekkracht? Stroomafname? Hoe soepel ze lopen? Of ze veel onderhoud nodig hebben?

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4465
Re: Fleischmann 1381: verschil in prestaties van beide motoren?
« Reactie #2 Gepost op: 16 augustus 2021, 08:41:17 »
Ik weet dat ik thuis 2 Br 80 ers heb van Fleischmann, allebij de oude versie van het ding. Maar de ene heeft een extra tussentandwiel en loopt dus langzamer. Waarom dat is gedaan? Geen idee. Ik weet wel dat de constructie van de locs meerdere keren is gewijzigd.

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Fleischmann 1381: verschil in prestaties van beide motoren?
« Reactie #3 Gepost op: 16 augustus 2021, 09:03:57 »
Volgen 'forum alte modellbahnen' zou er een verschil zijn in effectiviteit van de magneten, waarbij de nieuwe in het voordeel is.
Verder is er in tegenstelling tot de V60 niet gecompenseerd voor het ontbrekende stuk ijzer, maar dat lijkt op gebied van balans eerder een voordeel te zijn op gebied van gewicht verdeling op het draaistel

Maar in de praktijk zal het niet veel uitmaken denk ik.

FLM1331

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: Fleischmann 1381: verschil in prestaties van beide motoren?
« Reactie #4 Gepost op: 16 augustus 2021, 09:53:01 »
. Ik weet wel dat de constructie van de locs meerdere keren is gewijzigd.
Tot nu toe heb ik 3 versies van de "1381', allen met die rondmotor, maar "kleine" verschillen zijn: 1 met zwart dak is, de andere 2 met grijs dak, waarvan 1 zelfs vier ASB's heeft
 i.p.v. de gebruikelijke 2. Maar heb dus nog geen ervaring met motor van introductiemodel. (Qua trekkracht en snelheid prefereer ik de "1381" (zeker die met 4 ASB's) boven de
"4235/4236".)

In de periode 1964/1965 was de "1381"onbetaaalbaar, maar wilde als herbeginner over een V200 te beschikken. Eerst de Fleischmann "4235". Kwam er toen achter, dat er meerdere
uitvoeringen van zijn, en kwam de "4236". Vervolgens een "1381", waarvan bleek dat daar meerdere versies van zijn geweest. Die probeer ik nu ook te verzamelen.
« Laatst bewerkt op: 16 augustus 2021, 09:57:37 door FLM1331 »

HuubvG

  • Online Online
  • Berichten: 3742
Re: Fleischmann 1381 - V200: verschillende uitvoeringen
« Reactie #5 Gepost op: 16 augustus 2021, 10:57:12 »
Jammer dat je in de titel alleen over verschil in motoren schrijft. Het is wel interessant om meer verschillen te bekijken, zoals hierboven al gedaan wordt. Ook de koppelingshaken: ik heb ze met haken recht naar beneden, maar ook met iets naar voren gebogen haken.

Over de motoren: ik heb  er wel wat los liggen, die wil ik wel aansluiten en een testje mee doen qua trek-gewicht. Let wel dat er op de rondmotor een stuk lood zit en op de blokmotor niet. Wat is de reden dat je het wilt weten?

Dan haal je de 4235 erbij maar dat is toch een 221 (V200.1), een heel andere lok?

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4465
Re: Fleischmann 1381: o.a. verschil in prestaties van beide motoren?
« Reactie #6 Gepost op: 16 augustus 2021, 11:06:49 »
Als ik van die verschillen in de Br 80 uit ga, kan ik bedenken dat er naast die Br 80 een Grune Carl bestond met tandradaandrijving. Het enige verschil met de mijne en de Grune Carl is dan dat tandwiel voor het tandrad. En verder is de aandrijf unit gewoon hetzelfde geweest. Maar blijkbaar was er ook behoefte aan een sneller lopend exemplaar met een tandwiel minder. Want die loc met een tandwiel minder kan echt hoge snelheden halen. Beide motoren van de locs zijn wel gewoon van hetzelfde rondmotortype.
« Laatst bewerkt op: 16 augustus 2021, 13:38:28 door zuylen »

FLM1331

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: Fleischmann 1381 - V200: verschillende uitvoeringen
« Reactie #7 Gepost op: 16 augustus 2021, 11:15:25 »
Jammer dat je in de titel alleen over verschil in motoren schrijft. Het is wel interessant om meer verschillen te bekijken, zoals hierboven al gedaan wordt. Ook de koppelingshaken: ik heb ze met haken recht naar beneden, maar ook met iets naar voren gebogen haken.
OK, heb titel iets aangepast. Maar gaat mijn vooral om verschil tussen beide motortypes.

De 1958 editie had ook nog een 'handle' op de koppelingshaken. En binnen versie met lichtgrijs dak kwam ook grijs geschilde omlijsting en ruitenwissers bij cabinevensters machinist voor.
« Laatst bewerkt op: 16 augustus 2021, 11:23:51 door FLM1331 »

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5017
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Fleischmann 1381: o.a. verschil in prestaties van beide motoren?
« Reactie #8 Gepost op: 16 augustus 2021, 11:28:45 »
Het verschil in de motoren zit vooral in de sterk verbeterde trekkracht met de rondmagneet. Die motor heeft meer koppel en minder warmteontwikkeling bij belasting.
De rondmotor werd vanaf 1959 ingevoerd, eerst in nieuwe modellen en daarna werden de bestaande locs aangepast.
Overigens is de 'nieuwe" V200 met nummer 1384 echt een andere loc, gebaseerd op de 2e serie BR 221 en nu exact op schaal 1/87, kunststof bovenbouw, veel meer details en betere rijeigenschappen.
RETROBAHN A.G.

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Fleischmann 1381: o.a. verschil in prestaties van beide motoren?
« Reactie #9 Gepost op: 16 augustus 2021, 11:30:54 »
Het enige verschil met de mijne en de Grune Carl is dan dat tandwiel voor het tandrad. En verder is de aandrijf unit gewoon hetzelfde geweest.

Dat lijkt vreemd, de E69 tandradloc heeft wel een compleet andere tandwieloverbrenging ten opzichte van de gewone E69.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4465
Re: Fleischmann 1381: o.a. verschil in prestaties van beide motoren?
« Reactie #10 Gepost op: 16 augustus 2021, 13:41:10 »
Wat is daar zo vreemd aan? Het is wat het is. Anders kom je bij mij maar kijken. Dan kun je de verschillen zien. Maar jij hebt het over br 69 en ik over de Grune Carl en das een totaal andere loc. Wat wel dezelfde constatering lijkt te zijn is dat Fleischmann de tandwieloverbrengingen nog weleens veranderde. Heb ik ook met een vierassige rode dieselloc gehad. Daar zaten tandwielen in die ik niet op voorraad had terwijl een ander van dezelfde locserie gewoon standaard tandwielen had. Maar ze waren gelukkig nog na te bestellen.  ;)
« Laatst bewerkt op: 16 augustus 2021, 13:48:39 door zuylen »

metpetergaathetbeter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1037
  • http://www.amsac.be/
Re: Fleischmann 1381: o.a. verschil in prestaties van beide motoren?
« Reactie #11 Gepost op: 16 augustus 2021, 13:55:52 »
ik denk gewoon dat veranderingen zich opdroegen en men de loc gewoon gebruiksvriendelijker wilde maken door later veranderingen/aanpassingen te doen of toe te voegen  ;)

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4465
Re: Fleischmann 1381: o.a. verschil in prestaties van beide motoren?
« Reactie #12 Gepost op: 16 augustus 2021, 15:30:47 »
Dat zou inderdaad een oorzaak kunnen wezen. Men wilde misschien ook meer standaardiseren. Wordt het voor de fabriek goedkoper omdat er niet allemaal extra matrijzen voor tandwielen moeten komen. Maar goed, wat de beweegreden voor Fleischmann was is niet meer te achterhalen, tenzij oude catalogi ofmodelbouwtijdschriften aangeven wat de voordelen van de andere aandrijving is. Heb in het verleden een aantal van die tijdschriften voor de gein eens doorgenomen, maar ik heb nooit zoiets gevonden. Was ook niet gericht op zoek naar de oplossing van dit raadsel.
« Laatst bewerkt op: 16 augustus 2021, 15:33:36 door zuylen »

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5017
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Fleischmann 1381: o.a. verschil in prestaties van beide motoren?
« Reactie #13 Gepost op: 17 augustus 2021, 15:12:11 »
De tandradlocs hadden een andere tandwieloverbrenging (naast het tandrad op één van de assen) om genoeg trekkracht te hebben. Daardoor konden ze ook veel mooier langzaam rangeren dan veel andere locs in die tijd.
RETROBAHN A.G.

FLM1331

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: Fleischmann 1381: o.a. verschil in prestaties van beide motoren?
« Reactie #14 Gepost op: 18 augustus 2021, 11:36:39 »
Het verschil in de motoren zit vooral in de sterk verbeterde trekkracht met de rondmagneet. Die motor heeft meer koppel en minder warmteontwikkeling bij belasting.
De rondmotor werd vanaf 1959 ingevoerd, eerst in nieuwe modellen en daarna werden de bestaande locs aangepast.
Nog in oude brochures gedoken en in die van 1965/1966 trof ik deze info aan: motor "61".
Quote: "Voor alle Fleischmann loks dezelfde motor".  (Klopt niet helemaal. Niet veel later kwam stoomlok Zwarte Anna uit, en daarin paste niet "motor 61").

Houdt dit tevens in, dat vanaf ca. 1959 tot Fleischmann met hun H0 productie stopte, al die decennia dezelfde (3-polige) motorconstructie gehanteerd heeft, cq. "motor 61"?
Op de afbeelding is motorschild nog op 3 plaatsen vastgezet; bij latere modellen was dit nog maar op 2 plaatsen. Maar dit is een mechanisch verschil, niet elektrisch.
Na reinigen motorwikkelingen meet ik ook altijd ff ohms tussen de 3 wikkelingen. Die is bij mijn 3 "1381" altijd tussen 15,5 ohm en 16,5 ohm, en per motor gelijke waarde.
Van genoemde "1384" (= 4235, en 4236) uit 1968 en daarna, kom ik iets lager uit: per motor 3x 14,5 ohm.
In de praktijk is rendement der "1381" hoger dan de "4235". Hier zal verschil in tandwielverhouding en aantal ASB's ook een rol spelen.

« Laatst bewerkt op: 22 augustus 2021, 12:57:14 door FLM1331 »