Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

booster vraag door Hasenwald
Vandaag om 12:17:54
Trix BR94 ontspoort door Mark D.
Vandaag om 12:16:04
Raadplaatje door RikM
Vandaag om 12:15:20
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 12:01:42
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:51:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 11:49:58
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:46:25
Edelweisz in model door sncf231e
Vandaag om 11:45:55
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 11:39:52
Sfeer op je modelbaan door Floris Dilz
Vandaag om 11:38:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorzeven
Vandaag om 11:32:23
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 11:19:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 10:58:53
Hochdraußen van Mischa door MischaCT
Vandaag om 10:44:11
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:32:20
Tams app door Ronaldk
Vandaag om 10:27:33
Mobadaten.info uit de lucht door Hasenwald
Vandaag om 10:17:40
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door MOVisser
Vandaag om 09:40:57
Piko 1136 van AC naar DC door Automatic-rock
Vandaag om 09:40:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:33:17
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 09:23:13
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door NTeering
Vandaag om 09:21:42
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 09:18:49
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 09:15:30
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 09:14:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:58:56
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 08:15:45
DDAR op basis van een Artitec DDM door Duikeend
09 August 2025, 23:30:56
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door 1200blauw
09 August 2025, 22:47:17
Zelf gebogen brug maken door schipcas
09 August 2025, 22:28:23
  

Auteur Topic: Vragen + extra foto's lovers rail  (gelezen 2307 keer)

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
Vragen + extra foto's lovers rail
« Gepost op: 11 August 2021, 17:50:48 »
Moderatormededeling: afgesplitst van "25 jaar geleden" omdat lang niet alle foto's in dit draadje van exact 25 jaar geleden zijn :)
In dit losse draadje kan iedereen ongestoord los gaan met lovers rail foto's!





Waar is die tweede foto nou genomen? Overweg Groenweg?
« Laatst bewerkt op: 13 August 2021, 12:47:06 door Reinout van Rees »

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Vragen + extra foto's lovers rail
« Reactie #1 Gepost op: 11 August 2021, 18:28:47 »
Op die tweede foto poseert Peter Sul, initiatiefnemer en directeur van Lovers. Rondvaartrederij te Amsterdam.
Er was ook het idee naar de Keukenhof een spoorverbinding te realiseren.
Volgens mij bleef het bij een enkele poging.
Volgens het verhaal werkte de NS niet mee...
Dit was zo'n beetje de start van de privatisering in Nederland.

Ronald
« Laatst bewerkt op: 11 August 2021, 18:30:35 door hrp »
Groet,
      Ronald

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Vragen + extra foto's lovers rail
« Reactie #2 Gepost op: 11 August 2021, 20:45:38 »
De Keukenhofexpress heeft meer gereden dan 1 keer. Met keten te Leiden op spoor 10 en een perron langs het zijspoor te Lisse, waar overigens NS bij calamiteiten geen gebruik van mocht maken.
Dat was in de laatste periode van Lovers Rail.
De NMBS rijtuigen waren toen blauw, gereden werd er met NMBS 25.5 locs.
Op de Kijfhoek hebben nog enige tijd bijpassende blauwe stuurrijtuigen type M2 gestaan, door het onverwachts stoppen van treindienst Lovers Rail zijn die nooit meer in dienst gekomen.
« Laatst bewerkt op: 11 August 2021, 20:48:10 door Dwergsein »

Priegelman

  • Offline Offline
  • Berichten: 270
Re: Vragen + extra foto's lovers rail
« Reactie #3 Gepost op: 11 August 2021, 23:33:05 »
De 2202 aan het andere eind van de trein in IJmuiden:


Waarom rijdt die luikendakwagen eigenlijk mee?

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Vragen + extra foto's lovers rail
« Reactie #4 Gepost op: 11 August 2021, 23:36:28 »
Voor het fietsenvervoer.

Priegelman

  • Offline Offline
  • Berichten: 270
Re: Vragen + extra foto's lovers rail
« Reactie #5 Gepost op: 11 August 2021, 23:44:59 »
Helder. Zou dit makkelijk zijn, vergeleken met een gesloten goederenwagen? Of is dit gewoon waar ze makkelijk/snel/goedkoop aan konden komen?

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Vragen + extra foto's lovers rail
« Reactie #6 Gepost op: 11 August 2021, 23:53:59 »
Denk dat er vooral goedkoop en/of makkelijk aan te komen was.
Een Gs of andere dichte goederenwagen had mijns inziens ook mogelijk geweest.

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1628
    • Dwangrail.nl
Re: Vragen + extra foto's lovers rail
« Reactie #7 Gepost op: 12 August 2021, 07:38:31 »
Waarom rijdt die luikendakwagen eigenlijk mee?

Het remgewicht van de belgische rijtuigen was niet voldoende volgens de NS regels, daarom moest er een extra wagen meegenomen worden om het geremd gewicht aan te vullen.
Toen NS later zelf met de M2 rijtuigen ging rijden, kregen de conducteurs al ingevulde remstaten. Normaal moesten zij dit zelf invullen.
Een conducteur van Vlissingen heeft het toen eens nagerekend, en snapte waarom ze de ingevulde staten kregen......

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1252
Re: Vragen + extra foto's lovers rail
« Reactie #8 Gepost op: 12 August 2021, 08:17:19 »
Broodje aap verhaal was toch echt voor fietsvervoer bestemd .

Mvg Johan

Bartje81

  • Offline Offline
  • Berichten: 1226
Re: Vragen + extra foto's lovers rail
« Reactie #9 Gepost op: 12 August 2021, 09:38:27 »
En de NS reedt eerder (1988 - 1994) met M2-rijtuigen dan Lovers Rail (1996-?).

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1920
    • Flickr pagina
Re: Vragen + extra foto's lovers rail
« Reactie #10 Gepost op: 12 August 2021, 09:50:10 »
En daarbij reed Lovers met twee 2200'en toch (Eén voorop, één achterop) waarvan één tractie gaf.
Stel je rempercentage is te laag voor hoge snelheid. Nou, dan ga je een lagere snelheid rijden. Wel makkelijk dat je dan maar met één 2200 rijdt. Dat gaat niet zo snel!  8)

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Vragen + extra foto's lovers rail
« Reactie #11 Gepost op: 12 August 2021, 10:38:38 »
De maximale snelheid van deze LR-treinen is in elk geval nooit hoger geweest dan 100 kmh, waarbij de 2 asser misschien qua snelheid nog een beperkende factor was.
Een NMBS M2 heeft een remvermogen om 125 kmh te mogen rijden.

De voorgedrukte remstaten was gewoon voor het gemak, omdat de conducteurs anders bij dit "vreemde" materieel alles zelf moesten invullen (en uitrekenen !) met de gegevens op de rijtuigen.
Dat hele remstatengedoe had voor standaard getrokken NS reizigerstreinen met alle remmen in dienst toch al weinig waarde, het rempercentage is toch altijd ruim voldoende.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 870
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: Vragen + extra foto's lovers rail
« Reactie #12 Gepost op: 12 August 2021, 11:43:24 »
Waar is die tweede foto nou genomen? Overweg Groenweg?



Dat zat ik me net ook af te vragen... Ben er niet zeker van, maar gezien de bomen op de achtergrond, zowel de natuurlijke als de spoorvariant, denk ik dat het Velsen-Zeeweg moet zijn. Het haltegebouwtje gaat dan schuil achter de lok. Bij de Groeneweg zou je dan die dubbele spoorwoning moeten zien staan, die is een flink stuk groter. Overigens stopte Lovers officieel niet op Velsen-Zeeweg, maar aanvankelijk moest de overweg nog wel handmatig 'gesleuteld' worden, vandaar dat wel even halt gehouden werd.

Er was bij Velsen-Zeeweg wel zo'n groenstrookje, waar die mensen op de foto staan. Voor 1958 lag de overweg op die plek.
Overigens denk ik niet dat de man op de lok Peter Sul is.

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Vragen + extra foto's lovers rail
« Reactie #13 Gepost op: 12 August 2021, 11:57:26 »
Denk ook dat het niet Peter Sul is..... :)

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 870
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: Vragen + extra foto's lovers rail
« Reactie #14 Gepost op: 12 August 2021, 12:04:24 »
Eh nee, dat heb ik toch verkeerd. De 2202 liep op de reis naar IJmuiden achterop, dus we zouden nu in de richting Haarlem moeten kijken. Dan is het wat mij betreft nog steeds Velsen-Zeeweg, maar dan vanaf de andere kant gezien. Het haltegebouwtje staat rechts buiten beeld

Ik dacht aanvankelijk dat we in deze (noordelijke) richting keken:



(Foto Kees v/d Meene via Stationsweb http://www.stationsweb.nl/velsenzeeweg/afb62.jpg)

...maar we kijken volgens mij de andere kant op:



(Foto collectie Gem. Velsen via Noord-Hollands archief, cat.nr. KNA001008799)

Niet hetzelfde perspectief, maar de bomen links zijn dezelfde als die we in de foto van de Lovers-trein op de achtergrond zien. Waar de mensen naar de 2202 staan te kijken liep voorheen het tweede spoor, dat was toen al een tijdje weg. Bijzondere foto trouwens hierboven, want Hondekoppen zag je hier zelden. Gezien de toeloop en de aanwezige politie denk ik dat het om een speciale trein voor voetbalsupporters gaat, het stadion van Telstar is immers vlakbij.
« Laatst bewerkt op: 12 August 2021, 12:06:29 door Vislijn »