Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rails roestig verven door Ronald Halma
Vandaag om 23:21:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 23:03:40
Piko 1136 van AC naar DC door Blausee-Mitholz
Vandaag om 22:51:54
Railcom zender bouwen door bask185
Vandaag om 22:35:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
Vandaag om 22:21:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 22:08:53
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 22:05:28
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 22:04:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:50:58
CIWL type P door sncf231e
Vandaag om 21:48:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 21:19:32
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
Vandaag om 19:50:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:47:23
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 19:31:32
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:24:53
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:17:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:17:01
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 15:56:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
Vandaag om 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:34:14
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
Vandaag om 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 14:45:31
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:42:56
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:04:26
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
Vandaag om 12:49:13
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
Vandaag om 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 11:42:29
  

Auteur Topic: Vragen + extra foto's lovers rail  (gelezen 2205 keer)

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4546
Vragen + extra foto's lovers rail
« Gepost op: 11 August 2021, 17:50:48 »
Moderatormededeling: afgesplitst van "25 jaar geleden" omdat lang niet alle foto's in dit draadje van exact 25 jaar geleden zijn :)
In dit losse draadje kan iedereen ongestoord los gaan met lovers rail foto's!





Waar is die tweede foto nou genomen? Overweg Groenweg?
« Laatst bewerkt op: 13 August 2021, 12:47:06 door Reinout van Rees »

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Vragen + extra foto's lovers rail
« Reactie #1 Gepost op: 11 August 2021, 18:28:47 »
Op die tweede foto poseert Peter Sul, initiatiefnemer en directeur van Lovers. Rondvaartrederij te Amsterdam.
Er was ook het idee naar de Keukenhof een spoorverbinding te realiseren.
Volgens mij bleef het bij een enkele poging.
Volgens het verhaal werkte de NS niet mee...
Dit was zo'n beetje de start van de privatisering in Nederland.

Ronald
« Laatst bewerkt op: 11 August 2021, 18:30:35 door hrp »
Groet,
      Ronald

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Vragen + extra foto's lovers rail
« Reactie #2 Gepost op: 11 August 2021, 20:45:38 »
De Keukenhofexpress heeft meer gereden dan 1 keer. Met keten te Leiden op spoor 10 en een perron langs het zijspoor te Lisse, waar overigens NS bij calamiteiten geen gebruik van mocht maken.
Dat was in de laatste periode van Lovers Rail.
De NMBS rijtuigen waren toen blauw, gereden werd er met NMBS 25.5 locs.
Op de Kijfhoek hebben nog enige tijd bijpassende blauwe stuurrijtuigen type M2 gestaan, door het onverwachts stoppen van treindienst Lovers Rail zijn die nooit meer in dienst gekomen.
« Laatst bewerkt op: 11 August 2021, 20:48:10 door Dwergsein »

Priegelman

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
Re: Vragen + extra foto's lovers rail
« Reactie #3 Gepost op: 11 August 2021, 23:33:05 »
De 2202 aan het andere eind van de trein in IJmuiden:


Waarom rijdt die luikendakwagen eigenlijk mee?

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Vragen + extra foto's lovers rail
« Reactie #4 Gepost op: 11 August 2021, 23:36:28 »
Voor het fietsenvervoer.

Priegelman

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
Re: Vragen + extra foto's lovers rail
« Reactie #5 Gepost op: 11 August 2021, 23:44:59 »
Helder. Zou dit makkelijk zijn, vergeleken met een gesloten goederenwagen? Of is dit gewoon waar ze makkelijk/snel/goedkoop aan konden komen?

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Vragen + extra foto's lovers rail
« Reactie #6 Gepost op: 11 August 2021, 23:53:59 »
Denk dat er vooral goedkoop en/of makkelijk aan te komen was.
Een Gs of andere dichte goederenwagen had mijns inziens ook mogelijk geweest.

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1624
    • Dwangrail.nl
Re: Vragen + extra foto's lovers rail
« Reactie #7 Gepost op: 12 August 2021, 07:38:31 »
Waarom rijdt die luikendakwagen eigenlijk mee?

Het remgewicht van de belgische rijtuigen was niet voldoende volgens de NS regels, daarom moest er een extra wagen meegenomen worden om het geremd gewicht aan te vullen.
Toen NS later zelf met de M2 rijtuigen ging rijden, kregen de conducteurs al ingevulde remstaten. Normaal moesten zij dit zelf invullen.
Een conducteur van Vlissingen heeft het toen eens nagerekend, en snapte waarom ze de ingevulde staten kregen......

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1239
Re: Vragen + extra foto's lovers rail
« Reactie #8 Gepost op: 12 August 2021, 08:17:19 »
Broodje aap verhaal was toch echt voor fietsvervoer bestemd .

Mvg Johan

Bartje81

  • Offline Offline
  • Berichten: 1223
Re: Vragen + extra foto's lovers rail
« Reactie #9 Gepost op: 12 August 2021, 09:38:27 »
En de NS reedt eerder (1988 - 1994) met M2-rijtuigen dan Lovers Rail (1996-?).

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1914
    • Flickr pagina
Re: Vragen + extra foto's lovers rail
« Reactie #10 Gepost op: 12 August 2021, 09:50:10 »
En daarbij reed Lovers met twee 2200'en toch (Eén voorop, één achterop) waarvan één tractie gaf.
Stel je rempercentage is te laag voor hoge snelheid. Nou, dan ga je een lagere snelheid rijden. Wel makkelijk dat je dan maar met één 2200 rijdt. Dat gaat niet zo snel!  8)

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Vragen + extra foto's lovers rail
« Reactie #11 Gepost op: 12 August 2021, 10:38:38 »
De maximale snelheid van deze LR-treinen is in elk geval nooit hoger geweest dan 100 kmh, waarbij de 2 asser misschien qua snelheid nog een beperkende factor was.
Een NMBS M2 heeft een remvermogen om 125 kmh te mogen rijden.

De voorgedrukte remstaten was gewoon voor het gemak, omdat de conducteurs anders bij dit "vreemde" materieel alles zelf moesten invullen (en uitrekenen !) met de gegevens op de rijtuigen.
Dat hele remstatengedoe had voor standaard getrokken NS reizigerstreinen met alle remmen in dienst toch al weinig waarde, het rempercentage is toch altijd ruim voldoende.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 856
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: Vragen + extra foto's lovers rail
« Reactie #12 Gepost op: 12 August 2021, 11:43:24 »
Waar is die tweede foto nou genomen? Overweg Groenweg?



Dat zat ik me net ook af te vragen... Ben er niet zeker van, maar gezien de bomen op de achtergrond, zowel de natuurlijke als de spoorvariant, denk ik dat het Velsen-Zeeweg moet zijn. Het haltegebouwtje gaat dan schuil achter de lok. Bij de Groeneweg zou je dan die dubbele spoorwoning moeten zien staan, die is een flink stuk groter. Overigens stopte Lovers officieel niet op Velsen-Zeeweg, maar aanvankelijk moest de overweg nog wel handmatig 'gesleuteld' worden, vandaar dat wel even halt gehouden werd.

Er was bij Velsen-Zeeweg wel zo'n groenstrookje, waar die mensen op de foto staan. Voor 1958 lag de overweg op die plek.
Overigens denk ik niet dat de man op de lok Peter Sul is.

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Vragen + extra foto's lovers rail
« Reactie #13 Gepost op: 12 August 2021, 11:57:26 »
Denk ook dat het niet Peter Sul is..... :)

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 856
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: Vragen + extra foto's lovers rail
« Reactie #14 Gepost op: 12 August 2021, 12:04:24 »
Eh nee, dat heb ik toch verkeerd. De 2202 liep op de reis naar IJmuiden achterop, dus we zouden nu in de richting Haarlem moeten kijken. Dan is het wat mij betreft nog steeds Velsen-Zeeweg, maar dan vanaf de andere kant gezien. Het haltegebouwtje staat rechts buiten beeld

Ik dacht aanvankelijk dat we in deze (noordelijke) richting keken:



(Foto Kees v/d Meene via Stationsweb http://www.stationsweb.nl/velsenzeeweg/afb62.jpg)

...maar we kijken volgens mij de andere kant op:



(Foto collectie Gem. Velsen via Noord-Hollands archief, cat.nr. KNA001008799)

Niet hetzelfde perspectief, maar de bomen links zijn dezelfde als die we in de foto van de Lovers-trein op de achtergrond zien. Waar de mensen naar de 2202 staan te kijken liep voorheen het tweede spoor, dat was toen al een tijdje weg. Bijzondere foto trouwens hierboven, want Hondekoppen zag je hier zelden. Gezien de toeloop en de aanwezige politie denk ik dat het om een speciale trein voor voetbalsupporters gaat, het stadion van Telstar is immers vlakbij.
« Laatst bewerkt op: 12 August 2021, 12:06:29 door Vislijn »