Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:10:47
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
  

Auteur Topic: Exacttrain varianten op de Gs wagens  (gelezen 4194 keer)

Ronet-1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
Exacttrain varianten op de Gs wagens
« Gepost op: 03 augustus 2021, 00:40:29 »
Pas geleden enkele nieuwe modellen van Exacttrain aangeschaft, maar nog geen gelegenheid gehad deze eens goed te bekijken wegens vele andere zaken.

Maar wat een verrassing weer!

Ik heb een NS Gs, een DB Grs, en tot slot een SBB Gs erbij gekregen hiermee.
Het zijn eigenlijk allemaal dezelfde soort wagens en vroeger zag je zoals bekend hele slepen met alleen maar dit soort wagens rijden. Maar ook overal verdeeld in de zogenaamde bonte treinen.

De wagens in de bespreking van nu zijn een variant op vele eerder uitgebrachte modellen van zowel Exacttrain als van andere fabrikanten.
Wat me wel opvalt is dat er gewoon heel goed wordt gekeken bij de ontwikkeling van deze modellen naar de tussentijdse wijzigingen en de dito opschriften die er door de loop van de jaren op hebben gestaan.



Aan de hand van de foto's wil ik er even doorheen.





de drie nieuwe wagens op een rijtje: NS, SBB en DB.





Een weer heel fraaie wagen met de typische kenmerken van een NS Gs in de toestand 2e helft jaren 70 tot begin 80. In begin 80 is men begonnen om ook de chassis geheel bruin te spuiten, dat zou voor mij dan een geheel gereviseerde wagen betekenen omdat ik precies deze periode na streef. Deze wagen moet ik dan ook nog wat vervuilen en zo om er een beetje flink geleefd model van te maken, maar ik wilde deze eerst even op de foto zetten om hier te laten zien. Later fotografeer ik deze nog wel eens als ik dit allemaal heb gedaan en de wagen er nog echter uit ziet.



Op deze foto zijn de vele details nog beter te zien: alles staat er los op en is net als bij de echte wagen alsof je het zo kan bedienen, maar schijn bedriegt. De deuren zijn open te schuiven en de koehaak is beweegbaar, dus je zou er vee in kunnen vervoeren in model met de deur op de koehaak. Dan staat de deur op een kier open en is de scharnierende haak aan de wagenbak in het gat op de rails op de deur gezet zodat deze toch vast staat maar het vee voldoende lucht krijgt.
Vaak zag je dan ook hooi en stro in de opening liggen. Ook sommige goederen moesten worden vervoerd met de deur op de koehaak om voldoende beluchting te krijgen.
Op de foto is de koehaak niet vergrendeld en mag de wagen niet worden vervoerd want bij remmen of stoten wordt dan met wat pech de deur gelanceerd!






Wat mij echt bijzonder aan deze wagens bevalt is dat deze zijn uitgerust met de in Nederland toentertijd zeer gebruikelijke Westinghouse Lu tripleklep. Deze was niet trapsgewijs losbaar en bovendien uitputtelijk bij een verkeerde bediening van de remkraan door de machinist. Wanneer deze zou "melken", een uitdrukking die wil zeggen constant beetje remmen en dan weer beetje lossen, dan zou het kunnen zijn dat het hulpreservoir (die de remlucht voor de remcilinder verzorgt) nog niet vol was als de volgende remming werd gevraagd door de machinist.

Om dat te voorkomen met deze wagens op bergtrajecten, is de zogenaamde P/M kraan daar aan toegevoegd. Deze zorgt ervoor dat de lostijd veel langer duurt dan op vlak terrein door extra smoringen in het systeem.
In landen met dergelijke trajecten moest deze handel dan ook naar beneden worden verzet en maakte de letter P (van "plain") plaats voor de letter M ("Montagne").
In NL reden de wagens natuurlijk in Plain.
Niet te verwarren met de G/P omstelkraan, die er ook op zit (Goederen-/Personentrein) en die alleen de opbouw van de remdruk sneller of langzamer laat verkopen en ook de lostijd verlengt in de stand Goederen.

En natuurlijk de leeg/beladen handel, die moet vanaf een bepaald totaalgewicht op beladen komen te staan om te zorgen dat ook in beladen toestand voldoende geremd wordt. In "Leeg" is de remkracht minder, maar voorkomt bij een lege of schaars beladen wagen dat de remmen blokkeren en er vlakke plaatsen op de wielen ontstaan.
Al deze details zijn hier terug te vinden.

Verder natuurlijk verende buffers en vangbeugels om het fraaie remwerk. De kortkoppeling is weer vakkundig verstopt boven de assen en in de bodem, petje af! mooie constructie en werkt ok feilloos!



Ook de Duitse variant is een juweeltje, deze is echter uit een iets eerder tijdperk en wel eind 60 begin jaren 70.
Dit kan je aan een aantal dingen zien: de hoekmerktekens op de koppen van de wagen op de hoekstijlen, deze geven aan wat voor remsysteem aan boord is. Ook de aanwezigheid van de oude wagenbenaming die nog op de bak staat uit de tijd van de oude tijdperk 3 nummering verraadt dat de stoomloccen nog reden in Duitsland en dat we nog maar net met de computernummers aan het werk zijn.
Op dit moment speelt die overgang naar nieuwe opschriften weer: het AVV (de internationale regelgeving voor het behandelen van goederenwagens) geeft on nog tot 1.1.2022 de tijd de nieuwe opschriften op de wagens te krijgen en mogen zelfs nu in de overgangsperiode in aan aantal gevallen met zowel nieuwe als de oude opschriften op één wagen rijden. De geschiedenis herhaalt zich dus!







Op de koppen zijn hier goed de hoekmerktekens te zien: De 2 blokjes onder elkaar betekenen dat de wagen een doorgaande zelfwerkende luchtdrukrem heeft welke in de G (Goederen) stand werkt. Omdat er aan de onderste blokjes een punt is getekend, betekent dit dat deze ook beschikt over de stand P (personentreinrem).
Had er nu alleen één blokje op gestaan, dan was dit een zogenaamde "leidingwagen" geweest en had de wagen geen zelfwerkend remsysteem gehad en dus ook geen remblokken of wat dan ook. Het enige was dan een doorgaande luchtleiding om de rest van de trein van lucht te voorzien. Eigenlijk, op een enkele dienstwagen na, zie je dat helemaal niet meer buiten.







De benaming "Gmmhs 56" is de nog oude tijdperk 3 benaming van deze wagen. Nu heet deze ineens "Grs".... Gmmhs 56 zal dus een stille dood sterven in deze constructie.

Ook hier weer is de wagen prachtig vorm gegeven door de mini details en de accentuering van de stijlen met een donkerder tint bruin. Dit zijn leuke dingen is ook makkelijk te verwerken als je verder gaat weatheren zoals ik.



Een heel grappig detail (ik had het nog nooit ergens gezien eerder!) is dat een van de handels van de beremming niet goed staat. De G/P kraan staat niet echt lekker in de G en zou eigenlijk beplakt moeten worden met een schadeformulier. En de rem zou buitendienst moeten, dus dat kleine handeltje helemaal rechts moet een kwart slag worden gedraaid tot deze horizontaal staat. Vervolgens de lucht eraf met de spuikleptrekker en dan kan de wagen weer zelf rijden en remmen natuurlijk.



Op alle details is gelet: de soort materialen welke werden gebruikt voor de bouw van de wagen zijn vermeld, maar ook de ontrolde op de gezondheid van bijna 60 jaar buitenlucht.
Zo is ook te zien dat de revisie begin 80 was en dat er staalplaat werd gebruikt voor het dak en dat de zijwanden uit plaatwerk van



Als laatste de Zwitserse variant. Ook hier weer mooie details en als bijzonderheid de aluminium deuren, tenminste de beplating ervan.



Ook deze wagen is weer vol mooie losstaande details uitgevoerd en heeft een fraaie bedrukking op de kopwand.






Mooi bedrukt met vele fijne teksten in de stelbalken onder de wagenbak en natuurlijk vol losse details van het remwerk. Op deze foto's kan je ook heel goed de losstaande ventilatieluiken herkennen in messing uitgevoerd.



Ook als we er een beetje bovenop kijken worden we verrast door de vele fijne details.




Fijne details zoals een geëtste rangeertrede, die doen het wel! Alles bij elkaar kan je weer een heel mooi treintje laten rijden in model met deze nieuwe wagens.
Alleen in mijn geval ga er nog wel wat mee doen om de plasticlans te verminderen en dan kan je deze wagen overal inzetten.

« Laatst bewerkt op: 13 augustus 2021, 18:20:27 door Reinout van Rees. Reden: exattrain => exacttrain in de titel »

Markoes

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re: Exattrain varianten op de Gs wagens
« Reactie #1 Gepost op: 13 augustus 2021, 12:37:49 »
Het zijn inderdaad prachtige wagens geworden. Ik heb twee stuks NS en éénn DB. Na het zien van de DB-uitvoering heb ik nog vijf Duitse exemplaten bijbesteld.

Het enige wat me niet aan staat is de onderlinge afstand bij koppelen.

VvKan

  • Gast
Re: Exattrain varianten op de Gs wagens
« Reactie #2 Gepost op: 13 augustus 2021, 18:03:01 »
de onderlinge afstand bij koppelen.
Nou, daar ben ik benieuwd naar, want dit werkt bij mij als reclame.  Morgen ga ik 2 wagens halen om te zien wat er nou precies niet aan klopt. En met precies bedoel ik meer en met zekerheid dan wat ik nu al zie.

Op de eerste plaats dient het blokje, waar je de koppeling insteekt, volgens de NEM norm gelijk te lopen aan de bufferbalk.  Maar hier steken ze naar voren uit.  Dat klopt dus al niet.
Een tweede punt zijn de buffers:  die zijn veel te lang.  Mogelijk is dat gebeurd, omdat er anders een nog veel grotere afstand tussen de buffers zou zijn, dus al helemaal geen sprake van kortkoppelen.

Stel nu, dat het blokje (in de nieuwe uitgaven)  gelijk getrokken wordt met de bufferbalk.  Dan zullen de buffers elkaar ongeveer raken, dus is er sprake van kortkoppelen. MAAR: als de buffers ingekort worden, dan hebben we weer een onnodige ruimte.  Wat er dus dient te gebeuren is:  het blokje dient ACHTER de bufferbalk gepositioneerd te zijn en de buffers dienen op de juiste schaallengte te zijn.

Eind jaren 90 of begin nieuwe eeuw heb ik te maken gehad met de mogelijke uitgave van deze wagen van een ander merk.  Daar trad precies hetzelfde probleem op.  Het blokje liep precies op de bufferbalk (norm) maar toch zat er teveel ruimte tussen de buffers.   Hoe kon dat dan ?
Bij nameten bleek de wagenbak exact aan de maat 1;87 en de lengte over de buffers ook.   Maar dan klopt er toch iets niet ?  Jawel, maar bij nakijken bleken de buffers korter te zijn dan gebruikelijk, in werkelijkheid dus.  Dus met een volledig correcte wagen moest het blokje ook achter de bufferbalk geplaatst zijn.  Omdat de fabrikant geen veranderingen meer kon of wilde toepassen is het project niet doorgegaan.

Ik ga morgen de wagens eens goed opmeten en vergelijken met de officiële gegevens.  En verder zou het best nog wel eens zo kunnen zijn, dat na indiensttreding de (Nederlandse) wagens voorzien werden van andere buffers. Dus dan zou het blokje misschien wel onder de bufferbalk kunnen lopen met correcte, iets langere buffers.  Maar die zijn dan wel korter dan die er nu opzitten.
« Laatst bewerkt op: 13 augustus 2021, 18:04:33 door VvKan. Reden: correctie »

VvKan

  • Gast
Re: Exattrain varianten op de Gs wagens
« Reactie #3 Gepost op: 13 augustus 2021, 18:20:10 »
Even een kleine correctie / toevoeging.
Waarschijnlijk ging het destijds over een buitenlandse wagen, die "vernederlandst" moest worden.  Het zou dus best kunnen zijn, dat het model wel goed was voor de weergave van een buitenlandse wagen, met korte buffers, maar dat de Nederlandse wagen altijd al de "normale" lengte buffers had.

Ronet-1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
Re: Exacttrain varianten op de Gs wagens
« Reactie #4 Gepost op: 14 augustus 2021, 22:49:55 »
Interessante kost die buffers, ik zie er niets bijzonders aan maar het zou kunnen allemaal.
Voor zover ik weet hebben hier diversevsoorten buffers op gezeten, ik was in de jaren 80 wagenmeester en volgens mij zaten hier zowel rubberpakketbuffers als ringveerbuffets op.

Dat NEM Schacht verhaal, ik weet inmiddels dat kortkoppelingen van Roco langer koppelen dan die van Märklin…
En dat is ook dezelfde norm zegt men.
Als het doel gehaald is dat wagens mooi buffer aan buffer rijden, dan is voor mij de missie geslaagd. Ik zie niets vreemds aan de wagens verder.

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: Exacttrain varianten op de Gs wagens
« Reactie #5 Gepost op: 15 augustus 2021, 00:47:10 »
Ik heb inmiddels een tweetal NS Gs-en en het zijn inderdaad prachtige wagens.

Even over de koppeling. Ik heb de Symoba 102 pasmal gebruikt en volgens deze mal is alles perfect op maat. Zie foto's:





Dan hoe ziet het er uit met diverse koppelingen:

Roco universal:


Märklin:


Fleischmann Profi:


Roco kortkoppeling (versie 2):


Het blijven prachtige wagens en ik heb geen probleem met de bufferafstand.

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1296
  • Take It Or Leave It
Re: Exacttrain varianten op de Gs wagens
« Reactie #6 Gepost op: 15 augustus 2021, 09:09:38 »
Het blijven prachtige wagens en ik heb geen probleem met de bufferafstand.

Ik wel.
Per nem kan er tussen 1.2-1.5mm er af.
Ze zitten bij mij nu wel mooi kort aan elkaar.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5176
Re: Exacttrain varianten op de Gs wagens
« Reactie #7 Gepost op: 15 augustus 2021, 09:45:39 »
Arnold, kun je ons laten zien wat je precies hebt gedaan om dat te bereiken?
Groet, Frank

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1296
  • Take It Or Leave It
Re: Exacttrain varianten op de Gs wagens
« Reactie #8 Gepost op: 15 augustus 2021, 09:50:03 »
Dat staat in een ander draadje, ik zal even zoeken.
« Laatst bewerkt op: 15 augustus 2021, 16:19:47 door Arnold van Heyst »

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7176
Re: Exacttrain varianten op de Gs wagens
« Reactie #9 Gepost op: 15 augustus 2021, 10:13:47 »
Mvh Steef

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Exacttrain varianten op de Gs wagens
« Reactie #10 Gepost op: 15 augustus 2021, 11:21:55 »
Even over de koppeling. Ik heb de Symoba 102 pasmal gebruikt en volgens deze mal is alles perfect op maat. Zie foto's:

Dat ben ik niet met je eens Lolke, de binnenzijde van de mal zou tegen de buffers aan moeten liggen!

Ergo de voorzijde van de NEM schacht steekt te ver uit en dat is ook goed te zien, hij komt voor de bufferbalk uit.
Precies de afstand die er voor zorgt dat de wagens met kortkoppelingen gekoppeld op recht spoor lang niet met de buffers tegen elkaar staan, en dat is nou net het doel van kortkoppelingen en de daarbij behorende mechanieken.
« Laatst bewerkt op: 15 augustus 2021, 13:08:32 door Reinout van Rees. Reden: Plaajes uit citaat weg »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5176
Re: Exacttrain varianten op de Gs wagens
« Reactie #11 Gepost op: 15 augustus 2021, 12:25:02 »
Hier Frank, aangezien Arie geen moeite doet.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=95593.msg3222226356#msg3222226356
Bedankt Steef, maar ik gebruik geen vleesmannen en dus zegt mij dat niets. De crux is dat Arnold de koppeling aanpast en niet het mechaniek. Dus beperkt toepasbaar, toch?
Groet, Frank

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: Exacttrain varianten op de Gs wagens
« Reactie #12 Gepost op: 15 augustus 2021, 12:35:40 »
Als je van de voorkant van de NEM schacht er 1,2-1,5 mm. afsnijdt en dat stukje er aan de achterkant van de NEM schacht weer tussenzet ben je er.
Wel voorzichtig met snijden, als je uitschiet is je wagon en/of je vinger beschadigd.

Stephan.

VvKan

  • Gast
Re: Exacttrain varianten op de Gs wagens
« Reactie #13 Gepost op: 15 augustus 2021, 18:14:41 »
Dat NEM Schacht verhaal, ik weet inmiddels dat kortkoppelingen van Roco langer koppelen dan die van Märklin…
Ik denk, dat je je vergist en de Roco universeelkoppelingen bedoelt.  Die koppelen inderdaad "langer", maar zijn dan ook géén kortkoppelingen.
De echte kortkoppelingen van Roco koppelen even kort als die van Märklin en alle andere kortkoppelingen.

CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 931
    • Secondtrains.com
Re: Exacttrain varianten op de Gs wagens
« Reactie #14 Gepost op: 15 augustus 2021, 22:11:02 »
Ik heb inmiddels een tweetal NS Gs-en en het zijn inderdaad prachtige wagens.
Even over de koppeling. Ik heb de Symoba 102 pasmal gebruikt en volgens deze mal is alles perfect op maat. Zie foto's:
Het blijven prachtige wagens en ik heb geen probleem met de bufferafstand.

Lolke,

Heb je al gekeken hoe het zit met de koppelingen op de Roco en Fleischmann-modellen?

Ik heb ze (nog) niet, dus kan niet vergelijken.

Groeten, Cock.