Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: NL pendelbaan H0 tp IV / V  (gelezen 4161 keer)

Ruben90

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
  • Vele beetjes maken een hoop
    • https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102521.0
NL pendelbaan H0 tp IV / V
« Gepost op: 02 augustus 2021, 16:12:23 »
Hoi,

Recent zijn mijn vriendin en ik verhuisd naar het mooie Amersfoort. Nieuwe plek en nieuwe kansen. Voor mijn hobby heb ik nu zelfs een eigen kamer, dus wat meer werk- en bouwruimte. Raccordement Hamerveld is afgebroken en de herbruikbare scenery is netjes opgeslagen. Helaas heeft het diorama met de losweg de verhuizing niet overleefd. Wel balen, maar er komt zeker iets moois voor terug! Nu er wat meer ruimte is, zit ik niet meer vast aan kleine rangeerbaantjes met dieselgeweld. Een van mijn eerdere projecten was modelbaan Amersveld:( https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=93611.msg3222121763#msg3222121763 ) Hier had ik destijds een hoop plezier van en soms mis ik die mooie spoordijk wel. Laat dat dan een goede reden zijn om daar een verbeterde versie van te maken. Ondertussen zijn de onderdelen voor de bovenleiding al besteld. Mijn voornemen is om dit keer een h.o.h. afstand van 45mm te hanteren. Hierdoor zie je dat de bovenleidingsportalen ook wat minder rechthoekig worden. Verder krijgt deze (module)baan een diepte van 40cm. Naast een spoordijk is er dan ook ruimte voor volkstuintjes, overweg met baanwachterswoning en andere scenery zoals bomen en struiken zonder dat dit gelijk heel dicht op elkaar komt te staan.

Tekening van het bovenleidingsportaal zoals ik hem ga toepassen op mijn nieuwe baan:


Zijaanzicht van de te bouwen modules. De dijk krijgt een hellingshoek van 30 graden i.p.v. de vaak voorkomende 45 graden die ik langs zie komen. Vind ik persoonlijk mooier:


Het baanplan zit nog even in de denktank. Zodra ik binnenkort achter de digitale tekentafel zit ga ik daarmee aan de slag. ;)
Groet, Ruben

MOB3004

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
  • RhB en MOB fan. Smalspoor Oostenrijk
Re: NL pendelbaan H0 tp IV / V
« Reactie #1 Gepost op: 02 augustus 2021, 16:19:26 »
Veel succes met de bouw.
Ziet er op tekening goed uit.
En.. welkom in Amersfoort ;)

vr.gr
Ruud

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25135
    • Pagina van klaas
Re: NL pendelbaan H0 tp IV / V
« Reactie #2 Gepost op: 02 augustus 2021, 16:21:37 »
Waarom kies je voor 45 mm HOH afstand? De meest voorkomende afstand in Nederland is 4 meter, in H0 wordt dat 46 mm.
Op de rechte baan is dat prachtig, maar bedenk wel dat je daar in bogen aan te kort komt. De boogstralen moeten minstens 1 meter worden, en zelfs daar kun je bij lange rijtuigen nog te kort komen.

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1400
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: NL pendelbaan H0 tp IV / V
« Reactie #3 Gepost op: 02 augustus 2021, 18:44:00 »
Ik zou het ballastbed ook prominenter maken.

Onder een hoofdlijn ligt snel een ballastbed dat zo'n 80cm dik is (in H0 dus bijna 10mm dik).
Ergens iets midden tussen de voorziene 3mm en noodzakelijke 10mm zal veel mooier en realistischer ogen.

Voor de hoh van de sporen, check even de gebruikelijke maatvoeringen: https://nl.wikipedia.org/wiki/Omgrenzingsprofiel
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

Ruben90

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
  • Vele beetjes maken een hoop
    • https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102521.0
Re: NL pendelbaan H0 tp IV / V
« Reactie #4 Gepost op: 02 augustus 2021, 22:26:34 »
@ Ruud: thnx! Leuk om nog een Amersfoorter te treffen hier. (y)

@ Klaas Zondervan: 46mm kan ook, is makkelijk aan te passen. Bogen ga ik niet aan beginnen. Zit meer te denken aan 2 fiddle yards met verschuifbare sporen of een Y wissel aan beide kanten. Met flexrail en eventueel een wissel iets inkorten moet het ook lukken.

@ Frans Peeters: eventueel kan ik ook voor 5mm kurk gaan, dan maak ik de portalen nog 2mm hoger. 10mm lijkt mij dan weer iets te veel van het goede. Als ik naar deze foto kijk kan ik me haast niet voorstellen dat het ballastbed 80cm hoog is, maar dat kan ook een vertekend beeld zijn:

Bron: Google Maps

In ieder geval bedankt voor het meedenken heren! Toevallig iemand nog een idee voor ballast die niet te grof is? Met de tijd zal ik wel meer vragen plaatsen hier. ;)
Groet, Ruben

VvKan

  • Gast
Re: NL pendelbaan H0 tp IV / V
« Reactie #5 Gepost op: 03 augustus 2021, 11:10:23 »
Ik zie, dat je 5mm. MDF wil gebruiken onder de baan.  Ligt hier nog andere ondersteuning onder ?
Zo niet, dan ben je denk ik een mooi veenlandschap aan het maken, met een golvende baan (op den duur).  Tenzij je de baan in een volstrekt droge ruimte bouwt met een goed werkende airco.

Mijn advies:  geen MDF gebruiken, gaat altijd uitzakken tenzij je een balk onder de hele lengte plaatst, dus niet alleen hier en daar een dwarsbalk.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25135
    • Pagina van klaas
Re: NL pendelbaan H0 tp IV / V
« Reactie #6 Gepost op: 03 augustus 2021, 11:20:35 »
Wat de dikte van het ballastbed betreft baseert Frans zich op de Belgische praktijk. In Nederland is het ballastbed meestal dunner, 30 à 40 cm. Verder bestaat het schouwpad uit een vrij dikke laag split die de onderkant van de ballastlaag aan het oog onttrekt. Ik fiets vaak door België en constateer dat daar het ballastbed veel hoger is dan in Nederland. Het oogt in ieder geval veel hoger.

Voorbeeld: de spoorbaan ten zuid-oosten van Eeklo.

« Laatst bewerkt op: 03 augustus 2021, 12:14:39 door Klaas Zondervan »

Ruben90

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
  • Vele beetjes maken een hoop
    • https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102521.0
Re: NL pendelbaan H0 tp IV / V
« Reactie #7 Gepost op: 04 augustus 2021, 16:42:08 »
@ Veroniek: Goed opgemerkt! In eerste instantie wilde ik graag een open constructie maken, maar dit blijkt bij dit plan ook helemaal niet praktisch. Het dijklichaam zal uit 3cm dik XPS gemaakt worden.

@ Klaas: bedankt voor de info! Een laag kurk van 5mm komt dan goed in de buurt. Nu alleen nog uitvinden wat er goed uitziet qua ballast en schouwpaden. Misschien iets in schaal N?

Plan een beetje aangepast; het dijklichaam wordt dus 3cm XPS en de sloot langs de spoordijk komt te vervallen. Via google maps kon ik hier en daar spieken bij volkstuintjes en daar zit niet altijd een sloot tussen de tuinen en de dijk in. Dat ziet er dan zo uit ongeveer:


Verder nog even aan het baanplan gewerkt:

Rechtsonder langs de dijk komen allerlei volkstuintjes, wat meer naar links komt een spoorwegovergang (AKI) en daar weer links van komt een dubbele spoorwoning. Aan de andere kant van de spoordijk langs de achtergrond zal niet veel meer dan groen komen.
De bedoeling is om later alles te automatiseren zodat ik met een druk op de knop een plan v of hondekop 2 kan laten pendelen.

Inmiddels zijn de onderdelen voor de bovenleiding al binnen:

Daar kan ik binnenkort vast mee beginnen. (y)
Groet, Ruben

VvKan

  • Gast
Re: NL pendelbaan H0 tp IV / V
« Reactie #8 Gepost op: 04 augustus 2021, 17:25:38 »
.......ehhhh     Styreen profielen om bovenleidingsportalen te maken ?

Ruben90

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
  • Vele beetjes maken een hoop
    • https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102521.0
Re: NL pendelbaan H0 tp IV / V
« Reactie #9 Gepost op: 04 augustus 2021, 18:14:55 »
……..ehhhh ja, want mijn bovenleiding wordt niet functioneel. Ik zorg er dus ook voor dat panto’s op een bepaalde hoogte worden vastgezet zodat deze de draad niet raken. (y)
Groet, Ruben

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25135
    • Pagina van klaas
Re: NL pendelbaan H0 tp IV / V
« Reactie #10 Gepost op: 04 augustus 2021, 19:43:29 »
Veroniek bedoelt waarschijnlijk dat styreen misschien te slap is voor bovenleidingsportalen.

Aford

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
  • Groeten René
Re: NL pendelbaan H0 tp IV / V
« Reactie #11 Gepost op: 05 augustus 2021, 07:33:45 »
Gaat prima hoor met styreen zolang het niet functioneel is,en het blijft flexibel en verbuigt niet als je er tegenaan stoot.




« Laatst bewerkt op: 05 augustus 2021, 19:01:10 door 44. Reden: Overbodig citaat verwijderd, svp "reageer"knop gebruiken ipv "citaat"knop »

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: NL pendelbaan H0 tp IV / V
« Reactie #12 Gepost op: 05 augustus 2021, 08:14:27 »
Ja maar jij speelt vals :) jouw portalen hebben extra verstevigingen die er niet zijn op de echte portalen. Maar ook zonder die extra delen is het mogelijk om NS portalen uit styreen te maken. Te zien in het bouwdraadje van Hoekdam.
Zelf zou ik kiezen voor messing portalen maar dat is een ander verhaal.
Groeten,
Richard

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: NL pendelbaan H0 tp IV / V
« Reactie #13 Gepost op: 05 augustus 2021, 11:08:14 »
...  Onder een hoofdlijn ligt snel een ballastbed dat zo'n 80 cm dik is (in H0 dus bijna 10 mm dik).
Maar het ballastbed ligt in een uitgegraven cunet en steekt dan maar zo'n 30 cm (3 mm in H0) boven de grond uit.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1400
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: NL pendelbaan H0 tp IV / V
« Reactie #14 Gepost op: 05 augustus 2021, 11:17:48 »
Dan krijg je op termijn toch problemen met de drainage van je ballastbed. Alles slibt gewoon dicht.
Maar ja, als dat de Nederlandse manier van werken is...
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024