Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Interferentie Digikeijs binnenverlichtingsstrip en TAMS Hades?  (gelezen 1050 keer)

Rolf S

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
Interferentie Digikeijs binnenverlichtingsstrip en TAMS Hades?
« Gepost op: 02 augustus 2021, 09:31:32 »
Goedemorgen,

Ik ben de laatste tijd bezig allerlei rijtuigen uit te rusten met binnenverlichting en passagiers. Ik probeer verschillende produkten. 

Dit weekend heb ik voor het eerst Digikeijs DR80010 met decoder en condensator in een setje geinstalleerd. Werkt allemaal prima, heel praktisch solderen en makkelijk programmeren. Maar.... zodra een trein op het schaduwstation (gestuurd door Hades van TAMS) stopt, blijft de binnenverlichting knipperen - en gaat minutenlang verder zonder te stoppen.

Iemand enig idee waardoor dit komt?

Dit gebeurt niet met LED strips met decoder en condensator van Viessmann en ESU. Die Hades, hoewel prima, interfereert trouwens ook met alle ESU loks die ik heb: die komen hortend en stotend to stilstand, alsof hij nog een laatste paar doses stroom krijgt. Geen ander merk heeft dat, ook niet de Brawa loks die ook een reuze-condensator erin hebben.

Dank en groeten, Rolf

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 757
Re: Interferentie Digikeijs binnenverlichtingsstrip en TAMS Hades?
« Reactie #1 Gepost op: 02 augustus 2021, 09:44:35 »
Mogelijk dat de condensator bij het contact maken zoveel stroom vergt, dat de kortsluitbeveiliging wordt geactiveerd.
Een iets grotere weerstand vóór de condensator kan dat wat inperken.
Dat zal met een reeds op de strip gemonteerde schakeling wat moeilijker te maken zijn.
François

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Interferentie Digikeijs binnenverlichtingsstrip en TAMS Hades?
« Reactie #2 Gepost op: 02 augustus 2021, 15:45:05 »
Citaat van: Rolf S
Maar.... zodra een trein op het schaduwstation (gestuurd door Hades van TAMS) stopt, blijft de binnenverlichting knipperen - en gaat minutenlang verder zonder te stoppen.

Iemand enig idee waardoor dit komt?


Geen 100% garantie dat het klopt wat ik zeg, maar veel van deze analoog georienteerde schakelingen werken eender.

De HADES zal om te weten te komen of een spoor bezet is óf periodiek een stroom óf continue een klein stroompje op een afgeschakeld stuk rail moeten zetten.

Verschillende decoders, meestal afhankelijk van hun stroomopname, reageren hier verschillend op.
Het probleem zit hem ook niet in de condensators, maar in het feit dat periodiek stroom of een te kleine stroom aangeboden wordt.

Wat er aan te doen is... heel waarschijnlijk niets wil HADES blijven werken.

Om e.e.a. zeker te weten, zou je eens een multimeter op een afgeschakeld stuk rail moeten houden over beide rails.


Grtzz,
Karst

Rolf S

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
Re: Interferentie Digikeijs binnenverlichtingsstrip en TAMS Hades?
« Reactie #3 Gepost op: 09 augustus 2021, 10:39:19 »
Na heel veel experimenteren: ik zie wel dat met verschillende loks ervoor er verschillende effecten zijn (maar altijd hetzelfde bij een bepaalde lok): sommige loks ervoor geven knipperen met hele hoge frequentie, sommige loks ervoor een lagere frequentie. Er is zelfs een lok waarmee de verlichting aanblijft en eentje waarbij de verlichting keurig uit gaat. Dus misschien heet het te maken met hoeveel stroom er loopt die de Hades meet. Dan zou de vraag zijn: kan ik de stroom die gevraagd wordt kunstmatig verhogen?

Rolf

VvKan

  • Gast
Re: Interferentie Digikeijs binnenverlichtingsstrip en TAMS Hades?
« Reactie #4 Gepost op: 09 augustus 2021, 17:48:06 »
Hades werkt door betreffend baanvak stroomloos te maken.  Zoals Karst al aangeeft is er wel een meetstroom nodig om Hades te laten werken, dus te weten of een spoor bezet is.
Hoe diverse zaken zoals decoders, functie decoders, verlichting en verlichting met decoder aansturing hierop reageren is niet voorspelbaar.Je zult de stroom vast wel kunstmatig kunnen verhogen (ingrijpen in de print van Hades, dus in het principe van de werking)  wat tot gevolg kan hebben, dat de treinen gewoon gaan doorrijden. Of dat bij digitaal ook zo zou zijn durf ik te betwijfelen, omdat er nergens staat dat het stroomsignaal voor de detectie ook uit een DCC signaal bestaat.  Ik denk van niet: het baanvak wordt stroomloos geschakeld met een apart gegenereerd meetsignaaltje.
Kortom:  leuk als je er verstand van hebt, er verder iets mee kunt en andere gevolgen op de koop toeneemt.
Mijn conclusie: ongeschikt voor digitaal, omdat het geen digitale sturing is.  Bruikbaar met onvoorziene gevolgen, zie je vraag.