Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modules van Kees Gorter (vervolg) door MOVisser
Vandaag om 09:07:27
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:04:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 08:18:21
vervolg op "veel AC wielen" door henk
Vandaag om 07:55:23
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Daan!
Vandaag om 07:54:29
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 07:37:50
Sfeer op je modelbaan door Frits C
Vandaag om 07:34:23
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:29:11
Spoor- en tramweg parafernalia door rolfm
12 July 2025, 23:52:39
Klein baantje 1200x1200mm door grove den
12 July 2025, 22:57:21
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Thom
12 July 2025, 22:49:25
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Dave.......
12 July 2025, 22:40:43
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Modellbahnwagen
12 July 2025, 22:29:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
12 July 2025, 22:09:18
Nahmertaler Kleinbahn door NS264
12 July 2025, 20:44:34
Eenvoudige, goedkope maar goede decoder? door Prutsert
12 July 2025, 20:15:39
Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen door Scratchbuilt
12 July 2025, 20:05:26
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
12 July 2025, 18:49:24
Spoor 1 nem of finescale door FritsT
12 July 2025, 18:37:50
Roco 2025 door Dennis94
12 July 2025, 18:16:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan!
12 July 2025, 18:16:11
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
12 July 2025, 17:49:43
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
12 July 2025, 17:36:10
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
12 July 2025, 17:22:19
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door willyTEE
12 July 2025, 16:28:29
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
12 July 2025, 16:24:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
12 July 2025, 15:12:02
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door tijgernootje
12 July 2025, 13:42:35
De Projecten van RetroJack door RetroJack
12 July 2025, 12:35:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door tijgernootje
12 July 2025, 11:35:51
  

Auteur Topic: Wat is vereiste minimum boogstraal bij spoorwegen voor 160km/h ? En verkanting?  (gelezen 9471 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Hallo,
Volgend jaar gaat Prorail de boogstralen voor en na station Hoogeveen verruimen ,zodat niet meer afgeremd hoeft te worden tot 80 km/h nu. Ik heb bij Google Earth de boogstraal  ter plaatse gemeten ,en kom uit op ongeveer 300 m .
Ik heb gezocht naar een formule  maar  die kan ik niet goed invullen  ,hij is ook gebaseerd op een weg voor auto's waarbij met rekening houdt met uit de bocht vliegen als de banden te glad zijn . ???
De verkanting komt ook voor in de formule ,maar hoeveel die is weet  ik niet. (10 cm  b.v.   ? )
Als ik die schat op 10 cm kom ik uit op 250m ,dat is veel te weinig.  >:(
Wie kan hier wat over zeggen ?
De formule luidt : R (m) = V (m/sec ,kwadraat)/ g (zwaartekracht 9,81m/sec2 )x (f+v (verkanting))
 Peter
« Laatst bewerkt op: 03 August 2021, 14:29:19 door Bert van Gelder. Reden: Titel »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1382
Re: Wat is de vereiste minimum boogstraal bij spoorwegen oor 160km/h ?
« Reactie #1 Gepost op: 26 July 2021, 19:03:04 »
Gegevens weet ik niet maar ik woon vlak bij de boog van Harderwijk. Die radius is volgens mij ca. 900 m. en daar moeten ze afremmen tot 110 km/h. Verkanting, schreef Enter, is een centimeter of 15.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

VvKan

  • Gast
Re: Wat is de vereiste minimum boogstraal bij spoorwegen oor 160km/h ?
« Reactie #2 Gepost op: 26 July 2021, 19:16:07 »
Ik reken met jouw formule 2014 meter uit. Dat komt dus in ieder geval beter in de buurt in vergelijk met de 900 meter bij Harderwijk.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26626
    • Pagina van klaas
Re: Wat is de vereiste minimum boogstraal bij spoorwegen oor 160km/h ?
« Reactie #3 Gepost op: 26 July 2021, 19:58:40 »
Ik meet op de kaart een boogstraal van ongeveer 1 kilometer. Bij een maximale verkanting van 15 cm is de ideale snelheid ongeveer 115 km/u. Ze zouden nog wel iets sneller kunnen, dan heb je een klein verkantingstekort maar dat is niet zo erg.
Het probleem zit er in dat er in Hoogeveen treinen doorrijden en andere treinen stoppen. Voor de stoppende treinen is een verkanting van 15 cm toch wel onplezierig veel. Dus ik denk dat ze streven naar een kleinere verkanting.

Bij Hoogeveen is zo te zien nog wel ruimte om de bogen aan te passen, maar de fameuze boog van Harderwijk is inmiddels zo ver ingebouwd dat er weinig meer aan te doen is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8595
Re: Wat is de vereiste minimum boogstraal bij spoorwegen oor 160km/h ?
« Reactie #4 Gepost op: 26 July 2021, 20:34:12 »
Heb het volgende gevonden, maar ben geen kei in het rekenen. Kijk maar of het jou lukt. https://www.dbnl.org/tekst/minn004natu03_01/minn004natu03_01_0003.php en dan paragraaf 22.


Ook deze tabel gevonden op een wiki-pagina (Eng.)

This table shows examples of curve radii. The values used when building high-speed railways vary, and depend on desired wear and safety levels.


https://en.wikipedia.org/wiki/Minimum_railway_curve_radius
« Laatst bewerkt op: 26 July 2021, 20:49:22 door Jeronimos »
Jeroen

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1382
Re: Wat is de vereiste minimum boogstraal bij spoorwegen oor 160km/h ?
« Reactie #5 Gepost op: 26 July 2021, 20:51:27 »
Ook in Harderwijk stopt de helft van de treinen, althans die voor personenvervoer. Zit je in een stoppertje vanaf Amf hang je echt wel naar een kant.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: Wat is de vereiste minimum boogstraal bij spoorwegen oor 160km/h ?
« Reactie #6 Gepost op: 26 July 2021, 21:29:45 »
Een kleinere verkanting  is ook beter voor de goederentreinen,
Dat  betekent dan weer dat je een grotere boogstraal moet nemen.
Als men het station met de perrons niet wil verplaatsen , kan men de boog aan de Noordkant ruimer maken ,ruimte genoeg!
Maar aan de Zuidkant kom je midden in een woonwijkje terecht ,zo te zien.
Ik denk niet dat dat de bedoeling is van de Gemeente Hoogeveen.
Zijn er nergens Prorail tekeningen te vinden over de MER rapportage , want Prorail gaat het tracee  dit jaar  al vrijmaken.
 Latere aanvulling :
 Bij de Gemeente H, kan je veel lezen over de plannen heb ik ontdekt.
https://www.ruimtelijkeplannen.nl/viewer/view?planidn=NL.IMRO.0118.2017BP8095001-VG01

Peter
« Laatst bewerkt op: 26 July 2021, 21:44:31 door Peter Kleton »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: Wat is de vereiste minimum boogstraal bij spoorwegen oor 160km/h ?
« Reactie #7 Gepost op: 27 July 2021, 11:09:13 »

Ik heb gezocht naar een formule  maar  die kan ik niet goed invullen  ,hij is ook gebaseerd op een weg voor auto's waarbij met rekening houdt met uit de bocht vliegen als de banden te glad zijn . ???
Ik kan mij niet voorstellen dat een formule als dat ook gebruikt zou kunnen worden bij het spoor waar de situatie geheel anders is met wielflenzen die er al voor zorgen dat een trein niet uit de bocht vliegt.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26626
    • Pagina van klaas
Re: Wat is de vereiste minimum boogstraal bij spoorwegen oor 160km/h ?
« Reactie #8 Gepost op: 27 July 2021, 12:43:05 »
De belangrijkste reden waarom een trein in het spoor blijft is de tapsheid van de wielbanden. Als je moet gaan vertrouwen op de flenzen, dan zit je al op het randje van ontsporing.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Wat is de vereiste minimum boogstraal bij spoorwegen oor 160km/h ?
« Reactie #9 Gepost op: 27 July 2021, 12:56:10 »
Hoe taps een spoorwiel ook is, zonder flenzen loopt deze altijd van het spoor af. Vooral de juiste hellinghoek van de flens is hierbij zeer belangrijk en voorkomt het oplopen van het wiel tegen de spoorstaaf.

Maar hoeveel is de tijdswinst voor deze zeer kostbare spoorwijziging te Hoogeveen, naast het gunstige effect op de energierekening op de langere termijn ?

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26626
    • Pagina van klaas
Re: Wat is de vereiste minimum boogstraal bij spoorwegen oor 160km/h ?
« Reactie #10 Gepost op: 27 July 2021, 13:19:44 »
Hoe taps een spoorwiel ook is, zonder flenzen loopt deze altijd van het spoor af.
Op recht spoor zijn de flenzen niet nodig. Ik heb dat lang geleden eens gedemonstreerd op een beurs.  In bogen wel, maar de vraag is hoe ver je gaat. Als de flens oploopt tot voorbij de afronding tussen flens en loopvlak, dan gaat het echt mis.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 589
Re: Wat is de vereiste minimum boogstraal bij spoorwegen oor 160km/h ?
« Reactie #11 Gepost op: 27 July 2021, 17:01:20 »
Op recht spoor zijn de flenzen niet nodig.

Toch zou ik niet graag in zo'n trein stappen. Ook al was het spoor kaarsrecht van A naar B.
 8)

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3465
Re: Wat is de vereiste minimum boogstraal bij spoorwegen oor 160km/h ?
« Reactie #12 Gepost op: 27 July 2021, 19:35:23 »
Of je moet op zoek zijn naar wat spanning tijdens je treinreis...... ;D
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re: Wat is de vereiste minimum boogstraal bij spoorwegen oor 160km/h ?
« Reactie #13 Gepost op: 27 July 2021, 19:41:23 »
Bij 160 km/h (= 44,4 m/s) en 100 mm wordt de boogstraal 1120 m.
Bij 200 mm wordt de boogstraal 800 m.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: Wat is de vereiste minimum boogstraal bij spoorwegen oor 160km/h ?
« Reactie #14 Gepost op: 27 July 2021, 19:59:19 »
Dank je wel, Martin.
Dat is het antwoord op mijn vraag.  (y)
Groeten ,
Peter,die ooit in een militaire trein voor Harderwijk heeft stil gestaan ,helemaal scheef in de boog !
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen