Treinen keren wel in tegengestelde richting over hetzelfde spoor terug. In het plaatje van DBCargo is het wissel één helft van de kruising.
... Kun je uitleggen waarom het geen keerlus is?
Er is ook geen keerlus in de zin dat een trein in tegenovergestelde rijrichting terecht kan komen op het zelfde spoor waar het van vertrok ...
Er sprake van een keerlus als een modeltrein van een spoor vertrekt en op hetzelfde spoor terugkomt maar in omgekeerde richting. In een tweerail keerlus ontstaat er kortsluiting omdat de linker en rechter rails op elkaar worden aangesloten
Om de laatste vraag van Ferdinand te beantwoorden: Je kunt inderdaad de kruising ompolen met een keerlusmodule. Je moet dan wel een type gebruiken dat werkt op basis van kortsluitdetectie. Dat is in deze situatie het eenvoudigst.
DBCargo: spoor bijster ? Kijk nog eens goed naar het sporenplan !
Door de kruizing volledig te isoleren van de wissels eromheen is deze denk ik wel mee te schakelen met een dpdt relais
Wellicht is het handig dat je zelf even opnieuw kijkt naar het sporenplan. Alleen maar zeggen, het klopt niet, zonder motivatie of uitleg, lijkt me een beetje kort door de bocht.
Beide wissels staan altijd afbuigend of altijd rechtdoor. Bij afbuigende standen wordt de kruising gepolariseerd zoals spoor 3, bij rechtdoor zoals spoor 2.