Doel:€250.00
Donaties:€312.50

Per saldo:€62.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 11-08-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Rick
Vandaag om 11:51:43
Numansbaan, TT, 310x125 door tonp7
Vandaag om 11:29:14
01TREFF 2021, 23 en 24 oktober, te Maarn. door Karben
Vandaag om 11:28:41
Kalkwagon van restmateriaal en Artitec resin gietstuk. Welke opschriften? door spoorzeven
Vandaag om 11:06:05
Bachmann NS 4300 repareren door TonM
Vandaag om 10:57:30
Info over Deense en Zweedse wagons door bollen neus
Vandaag om 10:34:27
Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren? door Thom
Vandaag om 10:28:51
Modules van Kees Gorter door ca.gorter
Vandaag om 10:12:11
LS Models / Models World 2021 door Albert.H0
Vandaag om 10:05:22
Bouw Artitec overwegbomen 1950 door HuubvG
Vandaag om 10:03:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:21:45
Märklin 2021 H0, nieuws van de fabrikant. door Martijn193
Vandaag om 09:09:38
De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad? door Thom
Vandaag om 01:05:23
N-rijder in spe. 2,80 mtr x 60 cm. door NS264
Vandaag om 00:49:48
Modelspoorfabrikanten en hun "fantasiemodellen" door Hendrik Jan
Vandaag om 00:02:46
Raadplaatje door Cc72000
15 september 2021, 23:29:20
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Klaas Zondervan
15 september 2021, 22:55:59
Overweg in overweg door Spoorrelais
15 september 2021, 22:20:55
Werkplaats - (Baanplan H0) door martijnhaman
15 september 2021, 21:24:11
Mooi weer om buiten te spelen door St00mboy
15 september 2021, 21:18:39
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
15 september 2021, 20:36:09
Roco 52631 (Schienenbus, stuurstandwagen) DCC; front en sluitlicht werkt niet door Jos Schnitzler
15 september 2021, 20:16:49
Zwederbaan door nighttrain1
15 september 2021, 18:55:21
Den Bosch onder stoom 2021 door Hasenwald
15 september 2021, 18:53:53
E-loc NS1300 in 1:32 spoor 1? door RienB
15 september 2021, 18:53:49
Atmel Mega8 lichtseindecoder van Motorola naar DCC? door Eenerspoor
15 september 2021, 18:51:15
Een klein stukje Den Haag - Rotterdam Hofplein Lijn in 1:87 H0 door Miniature Holland
15 september 2021, 18:47:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
15 september 2021, 18:34:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door laurent
15 september 2021, 18:09:22
Mehano Blue Tiger H0, kap openen voor inbouw decoder, ASB's en andere problemen door Robkop
15 september 2021, 17:26:06
  

Auteur Topic: Kortsluiting wissel en vaste kruising  (gelezen 2513 keer)

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 950
  • Veroniek
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #45 Gepost op: 24 juli 2021, 22:17:00 »
Treinen keren wel in tegengestelde richting over hetzelfde spoor terug. In het plaatje van DBCargo is het wissel één helft van de kruising.
Volg de sporen dan nog eens een keer en vergeet de niet kloppende tekening van DBCargo.   DBCargo geeft inderdaad een perfecte keerlus weer.  Maar die is in het geboden sporenplan absoluut niet terug te vinden.
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1917
    • El Carrilet
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #46 Gepost op: 24 juli 2021, 22:21:47 »
... Kun je uitleggen waarom het geen keerlus is?

Dat is door VvKan al duidelijk uitgelegd. Blijkbaar struikelen we over de definitie van wat nou een keerlus is en ik sta wat dat betreft aan de kant van VvKan en Marijn (en de encyclopedie);

Er is ook geen keerlus in de zin dat een trein in tegenovergestelde rijrichting terecht kan komen op het zelfde spoor waar het van vertrok ...

Citaat van: encyclopedie
Er sprake van een keerlus als een modeltrein van een spoor vertrekt en op hetzelfde spoor terugkomt maar in omgekeerde richting. In een tweerail keerlus ontstaat er kortsluiting omdat de linker en rechter rails op elkaar worden aangesloten

« Laatst bewerkt op: 24 juli 2021, 22:26:16 door 72sonett »

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3225
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #47 Gepost op: 24 juli 2021, 22:22:34 »
Het wordt intussen een typische BNLS-discussie hier. Als de TS de draad inmiddels kwijt is, dit is de simpelste oplossing:

Om de laatste vraag van Ferdinand te beantwoorden: Je kunt inderdaad de kruising ompolen met een keerlusmodule. Je moet dan wel een type gebruiken dat werkt op basis van kortsluitdetectie. Dat is in deze situatie het eenvoudigst.

Dus gewoon die Roco-kruising gebruiken, die geïsoleerd in de baan leggen (dus met plastic railverbinders in alle aansluitingen) en aansluiten op een keerlusmodule die werkt op basis van kortsluitdetectie.

Reinier

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 950
  • Veroniek
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #48 Gepost op: 24 juli 2021, 22:26:10 »
Of simpelweg omschakelen met een relais of schakelaar.  Relais koppelen aan stand van de wissel(s) of aan de gewenste rijweg. Handmatig een dubbelpolige schakelaar.
Scheelt je een hoop in je portemonee tov een keerlusmodule.
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ

DBCargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 112
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #49 Gepost op: 24 juli 2021, 22:54:37 »
DBCargo:  spoor bijster ?  Kijk nog eens goed naar het sporenplan !

Wellicht is het handig dat je zelf even opnieuw kijkt naar het sporenplan. Alleen maar zeggen, het klopt niet, zonder motivatie of uitleg, lijkt me een beetje kort door de bocht.

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 71
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #50 Gepost op: 24 juli 2021, 22:55:07 »
Om Frank nog even te helpen,

De suggestie van Veroniek iets verder uitgewerkt: je zou dus de twee wissels tegelijk kunnen schakelen, met een relais erbij voor de kruising. Beide wissels staan altijd afbuigend of altijd rechtdoor. Bij afbuigende standen wordt de kruising gepolariseerd zoals spoor 3, bij rechtdoor zoals spoor 2.

De combinatie van het wissel naar spoor 3 afbuigend, het wissel naar spoor 2 rechtdoor wil je niet vanwege botsingsgevaar.
De combinatie die overblijft is het wissel naar spoor 4 afbuigend, het wissel naar spoor 1 rechtdoor. De polariteit van de kruising doet er dan niet toe, omdat treinen die dan niet mogen oversteken.
Ik rijd niet digitaal; als je de wissels apart wilt aansturen om ook de laatste combinatie mogelijk te maken, hoe los je dat op? door rijweginstelling?
« Laatst bewerkt op: 24 juli 2021, 23:23:50 door Ferdinand Bogman. Reden: Eén spoornummer aangepast ter verduidelijking »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: een soort modules onder de bank

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 21390
    • Pagina van klaas
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #51 Gepost op: 24 juli 2021, 23:05:01 »
Schakel met elk wissel een relais mee. Met de contacten voed je de kruising.
Het wissel dat naar de kruising leidt bepaalt de polariteit. Door de contacten van de relais achter elkaar te schakelen zorg je er voor dat de kruising helemaal geen voeding krijgt als beide wissels naar de kruising leiden.

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 1995
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #52 Gepost op: 25 juli 2021, 09:31:30 »
Of de andere optie, die net iets anders is

Door de kruizing volledig te isoleren van de wissels eromheen is deze denk ik wel mee te schakelen met een dpdt relais  :)
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 950
  • Veroniek
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #53 Gepost op: 25 juli 2021, 10:32:03 »
Wellicht is het handig dat je zelf even opnieuw kijkt naar het sporenplan. Alleen maar zeggen, het klopt niet, zonder motivatie of uitleg, lijkt me een beetje kort door de bocht.
Uitleg aan DBCargo:
Frank Boeree  reactie 17
Frank Boeree  reactie 21  (baanplan waarin geen keerlus voorkomt)
72sonett         reactie 23
Marijn              reactie 24
72sonett         reactie 29
ikzelf               reactie 30
Marijn              reactie 32
ikzelf               reactie 33
Bogman          reactie 34
ikzelf               reactie 35
ikzelf               reactie 37
Zondervan      reactie 38
ikzelf               reactie 39
Zondervan      reactie 40
ikzelf               reactie 45
72sonett         reactie 46

Had je dus allemaal zelf kunnen terugzien en dan had je geen foutieve tekening hoeven plaatsen, laat staan om nadere uitleg te vragen.  Dus nogmaals het advies:  kijk nog eens goed naar het baanplan van Frank Boeree (reactie 21)  en volg de sporen van 1 naar 4 en van 3 naar 2.  Waar zit de door jou getekende keerlus ?  Nergens.
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1283
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #54 Gepost op: 25 juli 2021, 11:30:15 »
Beide wissels staan altijd afbuigend of altijd rechtdoor. Bij afbuigende standen wordt de kruising gepolariseerd zoals spoor 3, bij rechtdoor zoals spoor 2.
Dan beperk je de rijwegmogelijkheden. Het beste kun je de polariteit van de kruising koppelen aan de stand van het wissel in spoor 1. Daarnaast moet je bij de bediening van het wissel in spoor 4 er voor zorgen dat als dat wissel (in spoor 4) op rechtuit gezet wordt dan tevens het wissel in spoor 1 ook op rechtuit gezet wordt.

Dat zal bij een handmatige bediening met gescheiden (puls)contacten moeten gebeuren. Want als het wissel in spoor 1 op rechtuit gezet wordt dan behoort het wissel in spoor 4 niet aangestuurd te worden. Want dan kan er ook een trein vanaf spoor 4 naar de rails aan de onderkant op de tekening rijden.

In feite zou je er ook voor moeten zorgen dan als het wissel in spoor 1 op afbuigend gezet wordt dan ook het wissel in spoor 4 op afbuigend gezet wordt. Op die manier heb je dan tevens flankdekking.
« Laatst bewerkt op: 25 juli 2021, 11:32:54 door Martin Hornis. Reden: andere wissel -> wissel in spoor 4 »
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Ido Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #55 Gepost op: 25 juli 2021, 11:32:47 »
Volgens de definitie van een keerlus is het inderdaad geen keerlus, omdat je niet kunt 'keren' in de zin dat je vanuit tegengestelde richting op hetzelfde spoor kunt terugkeren.

Op het moment dat je de kruising vervangt door een engels wissel, is het wel een keerlus geworden volgens de definitie.

Wat betreft de electrische aansluiting is die situtatie identiek, doordat de kruising electrisch is doorverbonden. Dus dat het wordt gezien als een soort van oneigenlijk keerlusprobleem is wel begrijpelijk denk ik, je keert weliswaar niet op hetzelfde spoor terug, maar wel op dezelfde plek, en zelfs op hetzelfde railstuk.

Gelukkig is het probleem op zich al opgelost: kruising isoleren en polariteit omschakelen op basis van de gebruikte rijweg.

Peter




Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 71
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #56 Gepost op: 25 juli 2021, 12:02:22 »
Misschien hebben we nog wat hulp van Frank zelf nodig. De eerste vraag is: heeft hij inmiddels voldoende informatie om verder te kunnen?

Uit zijn verhaal is mij niet duidelijk of hij alles nog aan het ontwerpen is of dat er al van alles onwrikbaar is vastgelijmd. In dat geval zit hij vast ( ;)) aan deze kruising. Kan er nog iets geïsoleerd worden zonder met een dremel (of plasmasnijder) aan de slag te gaan?

En ten slotte: hoe realiseer je, als digitale rijder, de suggesties van Martin Hornis over de rijwegen, of die van Klaas over de twee relais? Dan hangt het er misschien ook vanaf hoe Frank zijn baan/wissels aanstuurt en bedient? Ik ben, zoals eerder vermeld, geen digitale rijder, maar vind het wel interessant.



Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: een soort modules onder de bank

Frank Boeree

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #57 Gepost op: 25 juli 2021, 12:06:04 »
Ik ga eens proberen die kruising te isoleren (dat is niet zo moeilijk) en dan opnieuw aansluiten en kijken of ik de boel kan ompolen volgens de diverse adviezen.
Mooi klussie voor de zondagmiddag.
Ik houd jullie op de hoogte.
Bedankt voor jullie bijdrages en adviezen.

Groet Frank

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1863
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #58 Gepost op: 25 juli 2021, 13:37:46 »
Ik zou de kruising weggooien en er een viaduct van maken  ;D

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 950
  • Veroniek
Re: Kortsluiting wissel en vaste kruising
« Reactie #59 Gepost op: 25 juli 2021, 14:04:51 »
Héél goeie tip, had 4 bladzijden gescheeld.
Dat we daar nou niet op gekomen zijn ! (y)
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ