Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 16:42:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Nullus
Vandaag om 16:29:51
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 16:29:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 16:18:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?  (gelezen 17788 keer)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Gepost op: 15 juli 2021, 10:13:46 »
Ik gebruik nu op de club een WLAN multimaus, ik vind het ding beter dan een M* MS, maar ik vind hem niet perfect. Ik moet m.i. te veel handelingen verrichten om van adres te wisselen.

Op de club moet ik met adressen werken omdat redenen...Als ik dan van adres 10 naar 50 wil gaan, moet ik eerst shift + OK indrukken, dan 5 en 0 en dan nog een keer op OK. Dat zijn drie handelingen en het zijn er twee te veel. Treinen bedienen dat moet je kunnen dromen, nu moet ik er over nadenken. Ik heb er ook nog eens twee handen voor nodig en ik moet kijken naar het ding terwijl ik het doe. Dat is eigenlijk heel stom, want het apparaat ligt verder prima in een hand. Zonder die shift....

Wat ik graag zou zien, is dat ik zonder te kijken met mijn duim de 5 en de 0 in kon drukken en vervolgens met draaiknop direct trein 50 kon aansturen.

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5642
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #1 Gepost op: 15 juli 2021, 10:39:22 »
Op de eigen baan is dat probleem er natuurlijk doorgaans niet.

Wat ik wel "tricky" vind: bij het wisselen van loc wordt gewoon de snelheidinstelling van de vorige overgenomen.
Stel je laat je ICE lekker razen en je wilt gaan rangeren met een andere loc. Je wisselt, verdraait de regelaar maar iets en daar gaat je rangeerloc er met een noodgang vandoor  :D

edit;
Doorgaans bestuurt men echter meestal slechts 2 treinen.
Ik heb de MultiMaus als meester en een LokMaus2 als slaaf tot slaaf gemaakte.
« Laatst bewerkt op: 15 juli 2021, 10:47:32 door NS1220 »
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

VvKan

  • Gast
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #2 Gepost op: 15 juli 2021, 11:43:47 »
Wat ik graag zou zien, is dat ik zonder te kijken met mijn duim de 5 en de 0 in kon drukken en vervolgens met draaiknop direct trein 50 kon aansturen.
Leuke bedacht, maar hoe stel je je dat voor ?
Je wilt wisselen van loc 10 naar loc 50.  Dat betekent dus, dat je handregelaar op loc 10 staat met laten we zeggen een snelheid 20.
Nu druk je 5 en 0 in, dus 50.  Functie 50 ? Wissel 50 ? Loc 50 ?  Hoe moet de regelaar dat weten ?  En de snelheid ?  Stel dat het zou kunnen, dan gaat die loc dus meteen naar snelheid 20 toe ?  Wil je dat ?

Ik zou in jouw hoofd een WLAN monteren om jouw gedachten direct aan het systeem te koppelen.  Heb je ook geen handregelaar meer nodig  ;)
Ergens zal een systeem toch moeten weten waar "50" voor bedoeld is.
« Laatst bewerkt op: 15 juli 2021, 12:14:10 door VvKan. Reden: correctie »

VvKan

  • Gast
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #3 Gepost op: 15 juli 2021, 11:49:23 »
Wat ik wel "tricky" vind: bij het wisselen van loc wordt gewoon de snelheidinstelling van de vorige overgenomen.
Dat is één van de grootste nadelen van de locmuis. Daarom gebruik ik die zelden, en al helemaal niet voor het overnemen van een loc.  Bij andere merken moet je een bepaalde handeling verrichten om de loc "op te pakken".  Of zoals bij Esu gebeurt draait de regelaar naar de voor die loc ingestelde snelheid.
Bij Lenz dien je een snelheidsstap te doen voor het overnemen, bij Zimo dien je de schuif naar de over te nemen snelheid te bewegen (wordt aangegeven als je er bent).
Andere merken weet ik niet.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #4 Gepost op: 15 juli 2021, 13:10:37 »
Leuke bedacht, maar hoe stel je je dat voor ?
Goede vragen, waar ik goede antwoorden op heb. :P

Na een adresverandering laat je de maus pas een nieuwe snelheidsinstructie uitsturen, nadat er aan de draaiknop wordt gedraaid. Als al je treinen optrek en remvertraging hebben (wat anno 2021 toch wel een beetje standaard is), dan zal dit fenomeen..
Citaat
En de snelheid ?  Stel dat het zou kunnen, dan gaat die loc dus meteen naar snelheid 20 toe ?  Wil je dat ?
...nog steeds aanwezig zijn, maar het zou geen probleem meer zijn. Je ziet het dan niet.

Stel de knop staat op 20km/u, je gaat draaien, je regelaar stuurt 0.5s later 21km/u uit, de rem vertraging voorkomt dat je loc dus meteen 21km/u gaat rijden, en dit geeft je net even de tijd om een snelheid te kiezen. Ik zou zelfs nog inbouwen dat de maus ongeveer 0,5s ~ 1s lang geen instructie stuurt nadat je begint met draaien.

Ik heb dit thuis al werkend gehad. Ik heb zelf een arduino handregelaar gebouwd die samenwerkte met mijn arduino dcc centrale. Ik had alleen nog wat onenigheden met de stabiliteit van de verbinding, maar over het algemeen werkte het principe erg goed.

Marklin heeft precies dit ook al gedaan met de control unit 6021. Daar kon je adres in tikken en daarna met de ronde knop spelen. Alleen de uitvoering was anders, marklin bouwde een dode tijd in na een adres wissel. Zo zou ik het dus niet doen. (althans met max 1s). Ik heb nooit daadwerkelijk gereden met een 6021, dus hoe het precies was, weet ik niet.

Citaat
Nu druk je 5 en 0 in, dus 50.  Functie 50 ? Wissel 50 ? Loc 50 ?  Hoe moet de regelaar dat weten ?
Dat ding heeft zat knopjes daarvoor. Er is al een knopje om te toggelen tussen wissels en treinen. En ik zou het shift knopje gebruiken om te toggelen tussen adressen en functies. Ik vind het sws bijzonder onhandig dat je uberhaupt twee knopjes tegelijk ingedrukt moet houden voor bepaalde zaken.


Dus geef mij wat source code en tooling voor een multimaus en dan maak ik hem beter  :angel:.

Citaat
Ik zou in jouw hoofd een WLAN monteren om jouw gedachten direct aan het systeem te koppelen.
Dat zal nog wel even duren, het begin is er al wel. In de tussentijd bedenk ik allerlei oplossingen om zoveel mogelijk te doen met zo min mogelijk handelingen. Zo heb ik ook bedacht om alle wissels met 2 knopjes aan te sturen door bij te houden waar de trein is.
<a href="https://www.youtube.com/v/9AXw9JPIiJ0" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/9AXw9JPIiJ0</a>

Maar ik denk dat ik nu echt moet stoppen, anders krijg ik geheid ruzie met mr van Gelder over off-topic gaan en draadje hijacken enzo  ;D

Dus terug naar adressen uitlezen en aanpassen  :police:

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #5 Gepost op: 15 juli 2021, 14:10:28 »
Of we splitsen het, en je gaat gewoon lekker verder…  ;)

Gr, Bert

VvKan

  • Gast
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #6 Gepost op: 15 juli 2021, 14:21:58 »
Bask185, je had het over de 5 en de 0 indrukken, nu haal je er al weer andere knoppen bij.

En stel je rijdt een trein op snelheidsstap 25 van de 28.   Je wil een andere loc oppakken die op snelheid 0 of op bijvoorbeeld stap 5 staat.   Dan is er een erg groot snelheidsverschil, dus ga je dat wel zien.  Tenzij je optrekken en afremmen erg hoog hebt ingesteld, want bij een relatief laag getal gaat de op te pakken trein in ieder geval een niet gewenst gedrag vertonen.  Dat is bij andere regelaars/andere merken niet zo, die hebben een methode om dat te voorkomen en precies de juiste snelheidstap aan te nemen.

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5642
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #7 Gepost op: 15 juli 2021, 14:33:38 »
Bij alle Mäuse is de regelaar absoluut, bij sommige andere relatief. Dat heeft dan weer als nadeel dat men geen expliciete nulstand heeft.
« Laatst bewerkt op: 15 juli 2021, 16:41:31 door NS1220 »
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #8 Gepost op: 15 juli 2021, 15:01:05 »
Citaat
...nu haal je er al weer andere knoppen bij
Dus? Ik was antwoord aan het geven op jouw vraag over hoe de maus zou moeten weten of de ingedrukte getallen bestemd waren voor wissels, locadressen of functies.
Citaat
Nu druk je 5 en 0 in, dus 50.  Functie 50 ? Wissel 50 ? Loc 50 ?  Hoe moet de regelaar dat weten ?
Nou met de andere knoppen dus, die trein/wissel knop boven de 3 die is precies daarvoor bestemd. Die shift om tussen functies en adressen te kiezen, heb ik zelf bedacht. Maar die gebruik je nu ook al, met mijn voorstel gebruik je hem ook, alleen anders.

Citaat
En stel je rijdt een trein op snelheidsstap 25 van de 28.   Je wil een andere loc oppakken die op snelheid 0 of op bijvoorbeeld stap 5 staat.
Dat is erg afhankelijk van hoe snel je aan je knop draait. Als je er vijf seconde over doet, dan wordt dit inderdaad een probleem ja. Hoe dan ook zou ik daarom alsnog een dode tijd inlassen van 1 seconde of minder nadat je aan de knop draait nadat je van adres hebt gewisseld. Je kan het ook nog zo maken dat hij pas een instructie stuurt nadat de knop stil staat en dit natuurlijk alleen 1x na een adres wissel. Ik heb tot nu toe ervaren dat het wisselen tussen treinen met mijn methode soepel verloopt.

Ik eh ga mijn handregelaar weer openschroeven en de elektronica en software aanpassen naar X-net, dan kan ik een filmpje maken van de werking.
Ik vond nog een test filmpje van de werking
<a href="https://www.youtube.com/v/mLGWX41rgXA" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/mLGWX41rgXA</a>

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #9 Gepost op: 15 juli 2021, 15:25:48 »
Ik gebruik als handregelaar gewoon de Lokmaus R3. dat bevalt me prima. geen gedoe met ingewikkelde handelingen, gewoon twee knopjes om het locnr omhoog of omlaag te zetten en een draaiknop voor de snelheid.
Maar ik schakel geen wissels daar mee, dat doe ik via schakelaars op een paneel.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #10 Gepost op: 15 juli 2021, 15:31:15 »
Enige wat ik eigenlijk mis op een MultiMaus is een knop om de rijrichting te wisselen zonder dat de trein daadwerkelijk beweegt. Nu moet je de knop voorzichtig de andere kant op draaien en meteen weer terug om de seinen van richting te veranderen als je bv kop maakt. Programmeren doe ik zelden met de MM. Daar heb ik een LokProgrammer voor :P .

Mvg,

Robert

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10554
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #11 Gepost op: 15 juli 2021, 16:00:57 »
Werkt dat niet met de pijltjes toetsen?
No dress rehearsel, this is our life.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #12 Gepost op: 15 juli 2021, 16:15:07 »
Met die pijltjes kan je door de adressen scrollen net als bij de lokmaus.

Ik heb zelf thuis een lokmaus 2, ik vind dat ook een erg fijn ding. Je moet er alleen voor zorgen dat je je adressen oplopend programmeert. Ik gebruik hem zelfs nog om loks mee te programmeren. Hij doet net die 4 CVs als die ik telkens moet aanpassen  ::)

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10554
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #13 Gepost op: 15 juli 2021, 16:40:07 »
Ah ja.. beurzen zijn lang geleden en thuis rij ik niet.   :)

Esu handregelaars zijn overigens wel heel fijn, met een knop die automatisch naar de ingestelde snelheid loopt, of als iemand anders de loc overneemt ook verdraait.
Uiteraard zitten die wel in een andere prijsklasse dan Muizen.
« Laatst bewerkt op: 15 juli 2021, 17:10:49 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1782
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #14 Gepost op: 15 juli 2021, 16:54:18 »
De perfecte handregelaar zal wel nooit bestaan.

Maar even mijn 5 centen. Een beetje vreemde eend omdat ik Digitrax gebruik in combinatie met JMRI. Van Digitrax heb ik een kleine loco net handregelaar UT4 aan een draadje



Voordelen. Klein, draaiknop voor de snelheidsregeling, gewoon een 3 standen schakelaar voor vooruit, stop en achteruit. 4 draaiknopjes voor het instellen van het loc nummer en een select toets om het nieuwe nummer te activeren.
Nadeel is natuurlijk het draadje, die zit namelijk vast aan de regelaar en kan niet uitgewisseld worden en maar 6 functie toetsen. 7 t/m 12 met een shift functie.
Voor rangeren gewoon lekker handzaam.

Daarnaast gebruik ik JMRI WiThrottle. Dat is een App voor de iPhone (er is ook een app voor een Android telefoon). Is dus geheel draadloos.

Voordelen zijn dat je de functietoetsen kan benoemen dus als je een loc kiest hoef je niet de verschillende opties van de verschillende locs te onthouden (onder welke functie toets zat ook alweer) maar heb je ze gewoon in het scherm.
Wisselen van een loc is een fluitje van een cent. Bezoekers kunnen de app downloaden en met hun eigen telefoon de treinen bedienen.
Nadeel is dat je geen gevoel hebt dus kijk je altijd even mee naar het scherm of te zien dat je vinger wel het juiste heeft aangetikt.
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.