Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Paulus
Vandaag om 21:23:06
Spoor- en tramweg parafernalia door gdh
Vandaag om 21:17:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:07:51
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 21:06:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 20:46:27
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Marc tramt
Vandaag om 20:45:58
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 20:31:02
Een nieuw begin door 741230
Vandaag om 19:51:26
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 19:49:49
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door timtrein
Vandaag om 19:23:18
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 19:22:52
Van NS 2439 naar SNCF 62439 door Tedo
Vandaag om 19:12:00
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door roco
Vandaag om 18:56:57
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Wim Vink
Vandaag om 17:37:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:30:08
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 16:59:12
VERPLAATST: Re: Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 16:57:27
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Karben
Vandaag om 16:54:49
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
Vandaag om 16:49:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:41:15
VERPLAATST: Klein baantje 1200x1200mm door Duikeend
Vandaag om 16:40:26
Spoor 1 nem of finescale door FritsT
Vandaag om 16:32:42
Klein baantje 1200x1200mm door tijgernootje
Vandaag om 16:32:07
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
Vandaag om 15:49:05
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 14:23:39
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door henk
Vandaag om 14:00:41
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door henk
Vandaag om 13:56:24
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Martijn1974
Vandaag om 12:37:55
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 11:18:45
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Eric v C
Vandaag om 11:08:38

Auteur Topic: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?  (gelezen 30968 keer)

bask185

• Offline Offline
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #150 Gepost op: 11 September 2024, 13:51:52 »
Been there & done that   ;D

Jij als analoog rijder, kan dit filmpje wellicht waarderen. Dat is een kastje met een potmeter en 2 knopjes.
https://www.youtube.com/watch?v=9AXw9JPIiJ0&
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #151 Gepost op: 11 September 2024, 14:18:13 »
Ja heerlijk!  ;D

Overigens ben ik zeker niet anti digitaal. Ik heb nog steeds een plan in mijn hoofd voor een tramlijntje in nul. Dan wil ik dat ze onafhankelijk van elkaar rijden, permanente verlichting, een bel en werkende richtingaanwijzers bij het afslaan. Dat is digitaal echt makkelijker
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

bask185

• Offline Offline
« Reactie #152 Gepost op: 12 September 2024, 10:08:32 »
Ja dat denk ik ook. Ik zat nog te denken aan een manier waarbij je een decoder kon vertellen waar hij rijdt zodat hij autonoom dingen kan doen, maar dat wordt veel te ingewikkeld.
Train-Science.com
Train-Science github

bask185

• Offline Offline
« Reactie #153 Gepost op: 26 December 2024, 17:41:44 »
Ik weet niet waarom maar die phone heeft er weer een short van gemaakt. Dus vandaag een klik link naar een korte update filmpje
https://www.youtube.com/shorts/DJmH5Ap6oXo

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

MOVisser

• Offline Offline
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
« Reactie #154 Gepost op: 26 December 2024, 21:34:58 »
Ziet er allemaal zeer professioneel uit.
Al geef je aan dat er nog wel wat aan te passen is.

Jij bent links?
Of gebruik je de linkerhand omdat je met rechts aan het filmen bent?

Groet
Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

bask185

• Offline Offline
« Reactie #155 Gepost op: 26 December 2024, 23:03:26 »
Nah ik ben rechts. Ik film altijd met rechts vanwege de telefoonhoes die naar links uitklapt.

Ter vergelijking.

Ik kan dus niet lekker met 1 duim aan die knop draaien. Die gaat erg stroef lopen als je die zijdelings tegen die knop drukt. Met 2 handjes draait die als een zonnetje. Ik kan nog proberen om er een wijzerknop op te zetten. Maar ik denk niet dat dat een succes gaat worden.

Ik moet ook nog bison super montage kit kopen om die trilmotor straks vast te lijmen  8)

Ik moet ook een van m'n centrales nog aanpassen om met PWM te rijden  ;D. Dan kan je met deze throttle ook analoge treinen laten bewegen.

Mvg,

Bas
« Laatst bewerkt op: 26 December 2024, 23:05:57 door bask185 »
Train-Science.com
Train-Science github

Biessendorf

• Offline Offline
  • Carpe diem
« Reactie #156 Gepost op: 27 December 2024, 08:43:59 »

Ik moet ook nog bison super montage kit kopen om die trilmotor straks vast te lijmen  8)

Zou die hotglue daar een goede uitkomst kunnen bieden?
Carpe Diem

C-rails

• Gast
« Reactie #157 Gepost op: 27 December 2024, 09:03:50 »
Hotglue is niet zo geschikt voor gladde oppervlakte en kan ook niet goed over dynamische belastingen
« Laatst bewerkt op: 31 December 2024, 06:27:37 door Cor--24 »

Mark D.

• Offline Offline
« Reactie #158 Gepost op: 06 January 2025, 14:35:43 »

Lolke Bijlsma

• Offline Offline
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
« Reactie #159 Gepost op: 06 January 2025, 14:55:46 »
https://www.iascaled.com/store/MRBW-CST
Volgens mij is die eerder in het draadje als eens langs gekomen. Ik heb er eentje en vind het een fantastisch ding.
Zie: http://lolkebijlsma.com/protothrottle.html

Groeten,
Lolke

bask185

• Offline Offline
« Reactie #160 Gepost op: 06 January 2025, 15:14:34 »
Ja dat is het ook. Het is alleen zo moeilijk om er je jatten op te krijgen. Dat bedrijf zou het teveel kosten om dat ding hier op de markt te krijgen. Ze moeten dan gaan voldoen aan al die EU normering en ellende enzo. Volgens mij was het zend vermogen een beetje te hoog,

Ik kan ook niet m'n jatten krijgen op mooie lever'tjes. Dus ik denk dat 3D printen noodzakelijk gaat zijn. Hendels is toch wel fijn om te hebben toch?  :angel: Dat moeten we hebben

Ik heb laatst mijn PWM regelaar redesigned zodat je er 2 kan gebruiken voor cab control. Dan kan je met de schakelaars kiezen tussen regelaar A of B of uit. Maar belangrijker: Deze wil ik voorzien van een optie om zowel horizontale als verticale hendels te kunnen gebruiken. Dan kan je zelf de juiste potmeter solderen. En er zal dan waarschijnlijk een ander frontje komen

Losse gas en rem hendel. (y) En ik wil hem een soort van realistisch maken kwa bediening. Dus dat remmen een beetje vertraging heb en bij optrekken moet je eerste veel gas geven en dan minder. En als je wilt kruipen, moet je echt af en toe een beetje spelen met de gas hendel.  ::)

Hij krijgt tevens een loconet interface zodat je hem als een losse throttle kan worden gebruikt. Hij is 10x10cm. Bij gebruik bij loconet worden de schakelaars gebruikt voor lok functies.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

reinderlf

• Traintastic!
  • Offline Offline
    • traintastic.org
« Reactie #161 Gepost op: 06 January 2025, 22:47:16 »
Hi Bas,

Een handregelaar met apart rem en gas is wel heel gaaf! Wat ik me wel afvroeg, hoe ga je dat doen met die functie schakelaars, wat als een ander LocoNet apparaat een functie aanpast, dan klopt dat niet meer met de schakelaar.

Zou je ook niet een wireless optie willen, misschien met een 6LowPAN module, dan 1 base station op LocoNet en dan 1 of meer handregelaars :)
Raspberry Pi Pico 2W zou ook nog een optie zijn, dan kun je via WiFi.

Gewoon wat random gedachten :)

Reinder

bask185

• Offline Offline
« Reactie #162 Gepost op: 15 January 2025, 22:23:54 »
Citaat
hoe ga je dat doen met die functie schakelaars, wat als een ander LocoNet apparaat een functie aanpast, dan klopt dat niet meer met de schakelaar.
Nee dat klopt, dat is feitelijk ook een limitatie. Maar ik denk niet dat je gouw tegen dit probleem aanloopt. Als dit zou gebeuren, dan zou ik eerder op zoek gaan naar de grappenmaker mijn trein probeert over te nemen van me dan dat ik me druk maak dat een schakelaar verkeerd staat.

Als je met meer treinen tegelijk rijdt, kan het wellicht wel hinderlijk zijn. Als je dan van trein wisselt, dan ben je niet up to date met de actuele functie status. Wat ik dan wel kan doen, is de LEDs loskoppelen van de schakelaar. En de Leds dan maar aansturen door middel van IO extenders, een simpele schuifregister of I2C chippie volstaat dan. Als je dan van lok wisselt, kunnen je schakelaars misschien verkeerd staan, maar de leds zullen wel goed staan. En dan kan je je schakelaars daar op aanpassen als je wilt.

Citaat
Zou je ook niet een wireless optie willen, misschien met een 6LowPAN modul
Daar zit ik nog over te dubben. Ik heb nog 100 van die bewerkte zwarte kastjes liggen  ::).  6LowPAN is nieuw voor me dat moest ik even googlen  ::).

Ik zat zelf eigenlijk aan MQTT te denken en daarin gewoon loconet berichten verwerken. Dan heb ik 1 adapter nodig die mqtt broker is en die de mqtt berichten uitwisselt van en naar de fysieke loconet bus. Ik dacht aan mqtt omdat dat lightweight is, zo wil ik dan zoveel als mogelijk throttles laten verbinden.

Optie 2 was een painlesh mesh netwerk. Ik heb daar 1 project mee gemaakt. Die heeft als voordeel dat elke throttle of node zoals dat dan heet, dat die ook als routers gaan fungeren. Als je een grote baan heb en je bent out of range, zullen andere throttles je berichten doorsluizen. Alleen was dit volgens mij niet een gunstige optie voor het batterij gebruik. Ik had alleen wel eens het probleem dat als 1 node weg viel dat de verbinding niet altijd terug kwam en dan moest ik alles resetten. Als dat niet verandert, valt dit ook een beetje af. Ik heb ook nooit met meer dan 3 dingen gewerkt.

En optie 3 zou een meer conventioneel server client systeem worden. Dus 6LoWPAN lijkt me daar wel geschikt voor.

Maar ik sta in ieder geval open voor suggesties  ::)

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

reinderlf

• Traintastic!
  • Offline Offline
    • traintastic.org
« Reactie #163 Gepost op: 16 January 2025, 00:19:18 »
LEDs loskoppelen lijkt me een must, dan kun je ook doen dat je de schakelaar eerst moet corrigeren als die niet goed staat voor die weer werkt.

MQTT is zeker interessant via WiFi of 6LowPAN. Ik zou alleen niet LocoNet over MQTT doen maar topics maken als:
  • /loco/<address>/speed
  • /loco/<address>/direction
  • /loco/<address>/f0
  • /loco/<address>/f1
  • /loco/<address>/f2

Dan heb je een mooie abstractie en kun je naast een LocoNet bridge ook een XpressNet bridge bouwen of een anders stuk software wat wat slims doet :) Traintastic ofzo :P

bask185

• Offline Offline
« Reactie #164 Gepost op: 16 January 2025, 00:44:43 »
Goed idee, ik moet de topics sws ook nog uitdenken. Mijn gedachten gang was dat ik minder throttle code zou moeten aanpassen en dat de wifi <> loconet brug makkelijker kon zijn (alleen maar 1 op 1 berichten doorsluizen). Maar een paar topics toevoegen met dat handje vol instructies aan wat trottles doen, stelt natuurlijk ook niet zo veel voor.

Het slot managen wil ik ook graag hebben, want ik wil ook adressen kunnen dispatchen en stelen. En tzt wanneer de echte ultieme throttle gemaakt wordt met de zelf bewegende wijzers, wil ik nog veel meer dingen versturen. Berichten voor het scherm, tokens etc. En als je natuurlijk losse rem/gas hendels heb, zou een helling simulatie ook wel geinig zijn  ::) Dan zegt het programma tegen de throttle dat de trein in kwestie omlaag of omhoog rijdt, en dan moet je bijregelen om je snelheid te handhaven.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github