Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
Vandaag om 17:01:18
Aachenau West door wob
Vandaag om 16:50:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 16:48:09
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door basjuh1981
Vandaag om 16:46:55
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 16:37:54
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 16:36:18
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door spoorijzer
Vandaag om 16:27:40
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
Vandaag om 16:17:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
Vandaag om 15:55:12
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
Vandaag om 15:22:42
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 15:16:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door metpetergaathetbeter
Vandaag om 15:09:25
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 14:46:09
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Hendrik Jan
Vandaag om 14:28:26
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:03:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Arjan6511
Vandaag om 12:36:11
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Bert Jolink
Vandaag om 12:16:06
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 12:00:34
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 11:20:45
Einde Koemo ballast ??? door Rick
Vandaag om 11:16:57
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:41
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door grossraumwagen
Vandaag om 10:18:47
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 09:36:49
Update: baan in de tropen door tuurtje
Vandaag om 09:30:48
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:05:18
Station Roodeschool door Cor--24
Vandaag om 08:29:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
  

Auteur Topic: Oude gebouwen voorbeeld en model  (gelezen 3308 keer)

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2395
Oude gebouwen voorbeeld en model
« Gepost op: 04 juli 2021, 16:07:58 »
Hoi allemaal,

In veel steden en dorpen staan oude en soms ook vervallen gebouwen die als voorbeeld kunnen dienen voor modellen. Hoe zien deze gebouwen er uit als we er beter naar kijken ?

Dus denk aan kromme muren, afbladderende verf, details van oude bouwstijlen tot aan leegstaande panden die gedeeltelijk ingestort zijn en langzaam overgroeid raken.

Voor mensen die van strakke moderne gebouwen houden niet interessant (of zelfs verschrikkelijk ) maar voor liefhebbers van oude panden misschien inspiratie om ook eens iets anders te bouwen.

Bij mij in de omgeving is genoeg te zien als het om oude gebouwen gaat en ik zal mijn best doen om detailfoto's te plaatsen die als voorbeeld kunnen dienen voor weathering of complete zelfbouw.

Vriendelijke groet Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2395
Re: Oude gebouwen voorbeeld en model
« Reactie #1 Gepost op: 04 juli 2021, 16:22:00 »
Ik trap gelijk af met een oud pand in de haven van Vlaardingen.





Dit pand laat al gelijk veel details zien die in de loop van vele jaren zijn ontstaan. Allerlei kleurslagen in de muren, deuren met afbladderende verf, dichtgemetselde ramen en ontbrekende onderdelen.

Vriendelijke groet Ruud B.

Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5676
Re: Oude gebouwen voorbeeld en model
« Reactie #2 Gepost op: 04 juli 2021, 17:58:59 »
Pakhuis?
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2395
Re: Oude gebouwen voorbeeld en model
« Reactie #3 Gepost op: 04 juli 2021, 18:41:26 »
@NS1220,

Vroeger waren er pakhuizen en woningen in dit deel van de haven. Tegenwoordig zijn de panden in gebruik als restaurant, café, groothandel in bedrijfsmaterialen enz.

Het pand op de foto heeft met nog een aantal andere panden in slechte staat een paar jaar geleden te koop gestaan. Je zou dan de grond kopen en verplicht zijn het pand te slopen. Niemand die het zag zitten, want de panden staan er nog, maar niet meer te koop en er gebeurt verder niets wat zichtbaar is voor buitenstaanders. Misschien staat er iets online in een bestemmingsplan, maar zover heb ik me er niet in verdiept.

Vriendelijke groet Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3004
Re: Oude gebouwen voorbeeld en model
« Reactie #4 Gepost op: 04 juli 2021, 18:56:24 »
Men wacht gewoon tot die oude panden vanzelf in elkaar zakken en dan heeft men weer ruimte om te bouwen. Zo valt de monumentenlijst ook mooi te omzeilen.
Station Woudenberg-Scherpenzeel net zo. Is een monument maar de gemeente zit er mee in de maag. Benedenverdieping is inmiddels dichtgetimmerd en dakramen eruit gehaald, kan het regenwater (intussen al meer dan een jaar) lekker naar binnen sijpelen en daar z'n werk doen. Kwestie van tijd tot het gebouw als te duur om te renoveren kan worden beschouwd.
Groeten,
Richard

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2395
Re: Oude gebouwen voorbeeld en model
« Reactie #5 Gepost op: 05 juli 2021, 08:10:55 »
Gisteren na het eten nog naar de haven gelopen voor foto's van de straatkant van het pand;





Helaas weinig zonlicht waardoor ik de instellingen op mijn telefoon moest wijzigen om de zijkant zichtbaar te krijgen.

Op de terugweg gelijk meer panden op de foto gezet, waaronder deze;






Vriendelijke groet Ruud B.
« Laatst bewerkt op: 05 juli 2021, 08:16:54 door Forever Rocofan »
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Ruud-64

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
  • 1(6)3 modules wachten
Re: Oude gebouwen voorbeeld en model
« Reactie #6 Gepost op: 05 juli 2021, 08:59:37 »
Een soort van Urbex fotografie?

Kijk eens bij http://www.cocogoesurbex.nl/vervoer.html  en dan fabriek m

of http://www.cocogoesurbex.nl/s.t.a.r.-locomotives.html#

Allemaal foto's van oude vervallen gebouwen en voertuigen. 
« Laatst bewerkt op: 05 juli 2021, 09:05:04 door Ruud-64 »
Met vriendelijke groet,

Ruud

Het bouwen gaat langzaam beginnen K.L.ooit wordt station Ooit

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2395
Re: Oude gebouwen voorbeeld en model
« Reactie #7 Gepost op: 05 juli 2021, 09:15:37 »
@Ruud64,

Ik weet dat er heel veel foto's en filmpjes van Urbex online staan, maar het gaat mij specifiek om details van oude gebouwen voor mensen die zelf een oud gebouw in model willen maken.

Van de foto's die ik zelf maak kan ik uitvergrotingen plaatsen van bepaalde delen als iemand een specifiek deel na wil maken. En dit zonder gedoe met copyright van foto's die op internet staan.

Vriendelijke groet Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Ruud-64

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
  • 1(6)3 modules wachten
Re: Oude gebouwen voorbeeld en model
« Reactie #8 Gepost op: 05 juli 2021, 09:16:52 »
 (y)
Met vriendelijke groet,

Ruud

Het bouwen gaat langzaam beginnen K.L.ooit wordt station Ooit

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3004
Re: Oude gebouwen voorbeeld en model
« Reactie #9 Gepost op: 05 juli 2021, 11:01:43 »
Knal ik ook een plaatje erin (mag wel hé :angel:)




Anno heden staan er niet alleen baksteen gebouwen uit +/- 1900 weg te rotten maar ook betonnen constructies uit de jaren 50-60 uit de vorige eeuw.
Zo ook in mijn woonplaats, plaatje uit 2015 laat een eens modern fabrieksgebouw zien. Op zich prachtig om te zien hoe de tand der tijd zich heeft uitgeleefd en inspiratie levert voor wheaterings technieken. Op het dak staan kleine boompjes.
Het pandje staat er nog steeds en zal ik binnenkort eens wat nieuwe en vooral betere foto's maken en die hier plaatsen.
Groeten,
Richard

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6097
Re: Oude gebouwen voorbeeld en model
« Reactie #10 Gepost op: 05 juli 2021, 11:06:12 »
@Ruud B.,

Ook ik maak graag oude gebouwen na. Ze zijn uitdagender dan nieuwe, en het gekke is dat ze een modelspoorbaan meer “tijdloos” maken dan nieuwe. Dat komt omdat dergelijke gebouwen er al heel lang staan en niet (meer) zo tijdgebonden zijn als een recenter gebouw van beton en glas.

Ik werk meestal van foto’s die op het web te vinden zijn. En probeer de maten ervan te berekenen. Hierbij gebruik ik mijn CAD programma waar ik de foto’s importeer en verschaal. Een voorbeeld hiervan staat beschreven in mij bouwdraad Corfe Castle Station.

Eerder maakte ik met deze techniek dit station:



Gr, Hans

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4115
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Oude gebouwen voorbeeld en model
« Reactie #11 Gepost op: 05 juli 2021, 11:31:50 »
...
Station Woudenberg-Scherpenzeel net zo. Is een monument maar de gemeente zit er mee in de maag. Benedenverdieping is inmiddels dichtgetimmerd en dakramen eruit gehaald, kan het regenwater (intussen al meer dan een jaar) lekker naar binnen sijpelen en daar z'n werk doen. Kwestie van tijd tot het gebouw als te duur om te renoveren kan worden beschouwd.

Valt mee Richard, die is afgepeld en staat er nu zo bij:

Spoorlaan 4 perceel 1418 (3) by Gert Arkema, on Flickr

Overigens is bv het mestelwerk nog in uitstekende staat, zeker als je het vergelijkt met eerder getoonde panden. Die oranjerode 'gloed' die je over delen van het metselwerk ziet is vorstschade; Doordat de voegen versleten zijn in weer en wind en eruit vallen kan regenwater in de steen achter de harde dichtgesinterde toplaag dringen en dat blijft daar zitten. Er wordt niet gestookt, dus de baksteen wordt niet opgewarmd waardoor het water zou kunnen verdampen. Bij een vorstperiode bevriest het water, de toplaag vriest eraf en je kijkt tegen de zachte binnenkant aan. Die is een soort spons, neemt makkelijk water op. En zo wordt het aftakelingsproces versterkt.

Voor wie plannen heeft: alledoor deze oorzaak aangetaste stenen dienen vervangen te worden om weer enige kwaliteit en duurzaamheid te kunnen garanderen, dus veel van de eerder getoonde panden zijn inderdaad niet anders dan slooprijp.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2395
Re: Oude gebouwen voorbeeld en model
« Reactie #12 Gepost op: 06 juli 2021, 20:25:04 »
@ Hans van de Burgt,

Voor het nabouwen van een gebouw zoals jouw station, wat in het buitenland staat, is het handig dat er online foto's zijn die je als voorbeeld kunt gebruiken. Maar ik heb hier genoeg gebouwen die ik gaaf vind op loop- of fietsafstand, dus dan kan ik zelf foto's maken en ramen, deuren en gedeeltes van muren opmeten. Voor mij ook " part of the fun "

Vriendelijke groet Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6097
Re: Oude gebouwen voorbeeld en model
« Reactie #13 Gepost op: 06 juli 2021, 22:07:17 »
@Ruud B,

Voor mij is part of the fun om lokaal in de UK te gaan kijken, maar helaas zot dat er voorlopig niet in. Maar ook als ik een Nederlands gebouw wil maken, pas ik mijn methode toe. Door hindernissen, zoals struiken, is het niet altijd mogelijk om van een gevel een mooie frontale plaat te maken. Of staat het pand achter een gesloten hek, zodat ik er niet bij kan komen om bijvoorbeeld een kozijn op te meten.

Overigens, de researchfase is inderdaad een van de leukste in het proces om een gebouw zo goed als kan na te bouwen. En niet zelden levert me dat leuke gesprekken op, of nieuwe vriendschappen.

Gr, HansU

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2395
Re: Oude gebouwen voorbeeld en model
« Reactie #14 Gepost op: 06 juli 2021, 23:15:26 »
Ik had al eerder een pand in Vlaardingen gefotografeerd wat ik na wilde bouwen. Dit kwam tevoorschijn nadat er loodsen afgebroken waren die om het pand heen stonden. Om de loodsen heen is een ring van woningen en winkels, en alle straten lopen daar weer omheen. Dus niet zomaar te vinden op Google maps. Aan het einde van een werkdag van de uitvoerder toestemming gehad om foto's te maken op het terrein.

Ik ben wel bezig geweest met dit pand, maar het is nooit meer afgebouwd. Maar ik ga er zeker mee verder.

@ Hans van de Burgt,

Je had mij op het verkeerde been gezet doordat je zei dat je van foto's van internet werkt. Pas in je volgende bericht werd duidelijk dat je ook liever ter plekke een gebouw bekijkt, fotografeert ( en maten noteert )

Vriendelijke groet Ruud B.

« Laatst bewerkt op: 06 juli 2021, 23:20:16 door Forever Rocofan »
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.