Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Hollandserhbfan
Vandaag om 09:16:51
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 09:04:54
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door BartvD
Vandaag om 08:49:53
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 08:35:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 08:25:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:08:00
Ronald doet de Fork Challenge! door tothebeach
Vandaag om 07:58:49
Catalogus nummers diverse wagons (Trix, Lilliput en Fleischmann) door grossraumwagen
Vandaag om 07:53:53
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door GD
Vandaag om 07:03:50
Opstelbaan door spoorijzer
Vandaag om 06:52:00
Fleischmann 4902 K set met KPEV 7316 door henk
Vandaag om 06:02:04
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Duikeend
27 August 2025, 23:36:29
Roco ns 309 ac>dc door hmmglaser
27 August 2025, 22:41:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
27 August 2025, 22:04:43
Dönsdorfer Bauberichte door Reinout van Rees
27 August 2025, 22:01:19
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Reinout van Rees
27 August 2025, 21:55:42
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
27 August 2025, 21:40:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
27 August 2025, 21:07:31
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
27 August 2025, 21:05:46
Veevervoer ss/ ns door prutser
27 August 2025, 20:56:01
Trix DXI van DC naar AC door puntenglijder
27 August 2025, 20:49:05
Database software door AlbertG
27 August 2025, 20:28:57
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
27 August 2025, 19:45:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
27 August 2025, 19:30:23
Witmoosdorf door Bert55
27 August 2025, 19:29:10
Rheinburg, TP V/VI door Joz
27 August 2025, 18:06:05
Kato K10816 (class 66) drijfstangen vervangen door Wesley J
27 August 2025, 17:32:39
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
27 August 2025, 16:37:18
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Falkenberg
27 August 2025, 15:53:26
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
27 August 2025, 15:50:39

Auteur Topic: Spoorzoeken naar de Lelylijn, zijn er nog kansen?  (gelezen 4263 keer)

Peter Kleton

• Offline Offline
Spoorzoeken naar de Lelylijn, zijn er nog kansen?
« Gepost op: 03 July 2021, 19:15:42 »
Hallo,
Toevallig hoorde ik vanmorgen dat er een  TV uitzendnng was op NPO 2 vanmiddag over de haalbaarheid van deze lijn.
  Hier  zie je de uitzending :
https://www.omropfryslan.nl/nieuws/1072737-omrop-tip-spoorzoeken-naar-de-lelylijn

Er zou een soort ruil komen: Friesland zou in totaal ca 300.000 woningen ( dat is een derde van wat  de komende 10 jaar nodig is ) bouwen ergens langs het tracee, om zo voor voldoende reizigers te kunnen zorgen.
De reis ri Amsterdam is wel vlug, maar men moet ook nog verder ,de totale reistijd vanuit een woonwijk in b.v. Drachten (per fiets)  naar het station en dan met de trein naar Amsterdam en daar weer met  het OV of fiets weer verder duurt in zijn totaliteit gewoon te lang ,met kwam uit op tweemaal   anderhalf uur  is 3 uur per dag aan reistijd ; een forens wil eigenlijk niet meer dan twee keer 3 kwartier reizen.
Bovendien willen veel mensen uit de Randstad-steden helemaal niet naar het Noorden...
Ik zie het somber in. De lijn (Ik neem aan vanaf Lelystad) zou 6 tot 9 Miljard gaan kosten.
Wat denken jullie er van ?
Peter

# Admin: Mss moet dit ondereen ander onderwerp geplaatst worden ?
« Laatst bewerkt op: 15 December 2021, 23:47:35 door Bert van Gelder. Reden: Titel. »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

BrightonBelle

• Offline Offline
  • Southern....de oude dan
Re: Spoorzoeken naar de Lelylijn, zijn er nog kansen?
« Reactie #1 Gepost op: 15 December 2021, 15:21:53 »
Hier maar aangehaakt, als de mods anders willen horen we het wel.
Actueel in het regeer akkoord: Hij gaat er komen......
Eerst een douceurtje voor Zeeland, nu is het Noorden aan de beurt? (hier is sprake van meer dan een douceurtje ;D)

Grtz Gerard

PS; volgens NRC 'De Lelylijn moet aansluiten op internationale treinverbindingen naar het noorden van Duitsland'
Wordt de Wunderlinie alsnog dubbelsporig HSL ;D?
« Laatst bewerkt op: 15 December 2021, 15:27:56 door BrightonBelle. Reden: Aanvulling »

Bor de Wolf

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 15 December 2021, 15:27:37 »
Wat denk je dat er eerder zal gebeuren, de val van Rutte 4 of de eerste paal in de grond voor die spoorlijn?    ;)

Bor

BrightonBelle

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 15 December 2021, 15:29:55 »
Da's politiek, mag niet van Bert ;D

Gerard

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #4 Gepost op: 15 December 2021, 17:16:05 »
Copy/pasta uit het regeeraccoord (PDF), pagina 14:

Citaat
We reserveren middelen om op termijn met medefinanciering vanuit de regio en uit Europese fondsen de Lelylijn te kunnen aanleggen. De komende periode werken we uit hoe de Lelylijn, in het kader van het Deltaplan voor het Noorden, kan bijdragen aan versterking van de economie van het Noorden, de ontsluiting van nieuw te ontwikkelen woningbouwgebieden en betere internationale treinverbindingen met het noorden van Duitsland.

Kennelijk wordt er al wel wat geld voor de aanleg in een potje gestopt, maar de komende periode (ik neem aan "regeerperiode") wordt het alleen spul op papier. Dus of er halverwege over een wissel gestruikeld wordt of dat het kabinet het stootblok netjes haalt hoort niet uit te maken: de eerste paal gaat pas bij Rutte 5 of 6 de grond in ;)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

BrightonBelle

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 15 December 2021, 17:35:18 »
Hm, zo te horen zou ik de titel van dit draadje dan maar niet aanpassen.........

RodeDuivel

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 15 December 2021, 17:49:52 »
Ik ben de aanstichter van het kwaad door de politieke discussie in de Telegraaf van 5 februari 2019 te starten als tegengeluid op het verkorten van de reistijd via het bestaande spoor.

Op basis van het voorkeurstracé langs de A7 en A6 is een bundeling van de huidige reizigersstromen vanuit Assen/Groningen en Leeuwarden niet mogelijk. Het principe van vleugeltrein wordt niet toegepast.

Een ander element dat in de visie ontbreekt is het realiseren van een verbindingsboog vanuit Almere op de spoorlijn Amsterdam - Utrecht. De realisatie van de verbindingsboog verkort de reistijd naar Utrecht CS met 25 tot 30 minuten.

De aantallen reizigers, die zijn voorzien in de studies, worden bij lange na niet gerealiseerd. De redenen zijn o.a. het loslaten van de bundeling van reizigersstromen, afzien van de verbindingsboog Flevolijn met traject Amsterdam - Utrecht en het toepassen van een frequentie van 1 intercity per uur vanaf Groningen en 1 per uur vanaf Leeuwarden. Ook de frequentie van de dienstregeling richting Utrecht wordt in de voorgenomen plannen gereduceerd naar 1 per uur.

Kortom de huidige plannen zijn de opmaat voor een nieuw infrastructuurdebacle.

Het alternatief dat er ligt maakt 4 intercity's per uur mogelijk richting Randstad (Utrecht/Amsterdam) en 4 treinen per uur vanaf Groningen/Leeuwarden - Zwolle in een starre dienstregeling. Uiteraard is er sprake van een bundeling van reizigersstromen door het tracé bij Heerenveen aan te laten sluiten op het bestaande tracé Leeuwarden - Zwolle en te laten afbuigen richting Lemmer. Hierdoor wordt het mogelijk om zogenaamde vleugeltreinen in te zetten op het tracé.

Binnenkort heb ik met een aantal gemeenteraadsfracties in de provincie Fryslan, Statenfractie en tweede kamer fractie van de PvdA overleg om te pleiten voor het plan dat een kostendekkende exploitatie mogelijk maakt op basis van een hoog frequente verbinding. Deze visie is al volledig uitgewerkt.

Wil

FreekH

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 15 December 2021, 20:00:14 »
Deze visie is al volledig uitgewerkt.

Is deze visie al ergens te lezen? Ik ben er wel benieuwd naar!

kar

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 15 December 2021, 20:08:29 »
Een ander element dat in de visie ontbreekt is het realiseren van een verbindingsboog vanuit Almere op de spoorlijn Amsterdam - Utrecht. De realisatie van de verbindingsboog verkort de reistijd naar Utrecht CS met 25 tot 30 minuten.
Puur uit interesse, wat bedoel je recies met een verbindingsboog vanuit Almere? Er is een verbindingsboog bij Duivendrecht richting Utrecht en er is een verbindingsboog vanuit Almere richting Hilversum(/Utrecht), maar ongetwijfeld heb je iets anders in gedachten?
Henk | H0 | Rocoline | Z21 | iTrain 5.1 icm Mac

RodeDuivel

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 15 December 2021, 22:39:50 »
Het gaat om een plan van Ing. Arco Sierts. Arco heeft zich o.a. bij Alstom bezig gehouden met ERMTS. Met hem heb ik regelmatig klankbordsessies gehouden. Arco is op dit moment bezig met een promotieonderzoek aan de TU Delft op het gebied van spoorwegveiligheid. https://architectenweb.nl/nieuws/artikel.aspx?ID=11262

Daarnaast heb ik gesprekken gevoerd met Ir A. Janson over de impact van de frequentie van de dienstregeling op de groei van reizigersstromen. Daar heeft hij een beproefd model van gemaakt, die ook wordt gebruikt bij het adviseren van lagere overheden bij het maken van beleid in het OV.

Op basis van de uitgevoerde analyses van het beoogde traject langs de A7 en A6 in combinatie met het loslaten van de bundeling van de reizigersstromen vanuit Groningen/Assen en Leeuwarden hebben de conclusie getrokken dat de Lelylijn leidt tot een verslechtering van de bereikbaarheid van het noorden.

De lobbygroep van het VNO/NCW maakt gebruik van de expertise van Werkgroep spoor in Friesland.

De telegraaf heeft destijds op 5 februari 2019 geput uit mijn visiedocument in het artikel over de snelle spoorverbinding naar het noorden en mij ook geciteerd in het artikel. De aanleg van een snelle verbinding via de polder is namelijk voordeliger dan het verkorten van de reistijd over het bestaande spoor. Met behulp van een benchmark is door mij in 2018 berekend wat de te verwachten investeringssom zou zijn.

Wil
« Laatst bewerkt op: 06 January 2022, 20:57:37 door Martijn193. Reden: Wat feitelijker gemaakt »

henk

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 16 December 2021, 06:45:12 »
Maar goed, de kern is als volgt.
1. de politiek wil graag tientallen miljarden investeren in de toekomst van Nederland.
2. de politiek wil ook investeren buiten de Randstad om Nederland een beetje bij elkaar te houden.

Kortom, er is geld op zoek naar projecten. Dat op zich maakt de kans op het bouwen van de Lelylijn een stuk groter. De voorzichtige tekst uit het coalitieakkoord komt denk ik omdat het moet uitmonden in een megaproject waarin alles met alles wordt verbonden: vervoer, woningbouw, de energietransitie. Verder blijft de rentabiliteit van de Lelylijn omstreden. Het helpt denk ik niet als de voorstanders dan ook nog rollebollend over straat gaan.

Die verbinding rechtdoor naar het Amsterdam-Rijnkanaal zou ik niet te veel benadrukken. Ik voorzie tien jaar trammelant over een kwetsbaar landschap met een grote kans dat het niet doorgaat.

Wat is een vleugeltrein?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Martijn193

• Bestuur
  • Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 16 December 2021, 06:50:16 »
Volgens mij is dat het concept van splitsen en samenvoegen van treinen. De Rheingold 1983 had vleugeltjes.

Maar het zal aan het tijdstip liggen, ik snap ook niets van het betoog van Wil. Veel woorden iig, of mijn beperkte verstandelijke vermogens. Er zijn dus twee opties: opnieuw aanleggen of bestaand spoor gebruiken. Los van of de wens er is om te gaan forenzen: ons spoor is toch al zo vol?
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #12 Gepost op: 16 December 2021, 07:11:49 »
Wat is een vleugeltrein?
De IC's Groningen - Den Haag C en Leeuwarden - Rotterdam werden gecombineerd in Zwolle, reden samen naar Utrecht en splitsten daar weer voor de verschillende eindbestemmingen. Of vroeger op Amsterdam - Velsen IJmuiden Oost - IJmuiden/Alkmaar.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

VFR

• Offline Offline
  • Really old handsome bastard
« Reactie #13 Gepost op: 16 December 2021, 10:19:20 »
En welk probleem lossen we hier nu mee op dan?

Op dit moment zie ik zelf maar twee "problemen":
1. Drachten heeft geen spooraansluiting (en andere tussenliggende dorpen).
2. Zwolle vormt een knelpunt omdat alle treinverkeer naar en van het Noorden daar langs moet. Een tweede route naar de rest van Nederland geeft meer flexibiliteit bij stremmingen in Zwolle.

Voor dat geld hoeft van mij die lijn er niet te komen. Zeker niet als er ook nog een echte krimp komt in Nederland.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

bigboynl

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 16 December 2021, 13:43:20 »
De telegraaf heeft destijds op 5 februari 2019 geput uit mijn visiedocument [...]

Waar kan ik dat visiedocument lezen?
Met vriendelijke groet
Hans