Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Show je realistische treinsamenstelling door Rick
Vandaag om 20:45:16
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door Ad Cleijsen
Vandaag om 20:44:18
Modellbau Lingen 2026 door Ronald69
Vandaag om 20:43:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door roco
Vandaag om 20:40:11
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door grossraumwagen
Vandaag om 20:39:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 20:38:46
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 19:59:34
Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 19:48:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:08:10
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 18:55:06
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Silvolde
Vandaag om 18:06:50
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door bellejt
Vandaag om 18:01:59
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:57:27
Goede wensen voor 2026 door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:10:24
20 jaar BNLS jubileum door KNed
Vandaag om 17:03:17
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 16:42:07
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:07:09
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door bellejt
Vandaag om 15:26:01
Starter met spoor G door MOVisser
Vandaag om 14:42:13
Next 18 ESU adapterplaatje door 008200
Vandaag om 14:32:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 14:21:09
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 13:07:17
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:39:36
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door basjuh1981
Vandaag om 12:21:49
VERPLAATST: upload deleten door Duikeend
Vandaag om 11:49:52
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Eric B
Vandaag om 10:32:21
ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 10:01:59
3 januari NVBS oliebollenrit door Thom
Vandaag om 01:57:01
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 01:41:31
Hulp nodig bij: sleutelen aan Minitrix BR 01 (de oude versies) door Gabriël Bergsma
Vandaag om 00:21:56
  

Auteur Topic: Ontkoppelrails in de context van een tandradbaan (H0)  (gelezen 1245 keer)

gijsk

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
Ontkoppelrails in de context van een tandradbaan (H0)
« Gepost op: 03 July 2021, 15:37:05 »
Toen ik 20 jaar geleden met modelsporen begon, kocht ik als kleine jongen gewoon Fleischmann spoor. Nu ik na een lange pauze weer herbegonnen ben, is Fleischmann helaas gestopt met H0. Toch maak ik gestaag vorderingen met mijn herbegonnen baan. Hier in Engeland koop ik voor het spoor wat ik nog niet heb maar Peco in (omdat dat goedkoop en relatief makkelijk leverbaar is). Het is een beetje frankenstein-achtig met de voorgeballaste profi-rails en de ongeballaste peco (met ietsje langere bielzen), maar je moet toch wat...

Ik heb een e-lok (4305) en stoomlok (4028) die geschikt zijn voor tandradgebruik, en ben van plan dat ook te doen. Ik gebruik Fleischmann profi koppelingen (en ja, ik weet dat ik het "stokje" onder de koppeling zal moeten inkorten bij tandradgebruik). Ik heb een aantal hand-bediende ontkoppelrails van Fleischmann. Echter, mij is opgevallen dat het tandrad op de loco's aanloopt op het ontkoppelspoor, ook als het ontkoppelspoor niet actief ("naar beneden") ligt, omdat zowel het "doosje" dat om het ontkoppelmechaniek heen zit, als de "heuvel" van het mechaniek, een stukje boven de bielzen uitsteken.

Peco heeft, voor zover ik kan zien, alleen bestuurbare ontkoppelrails voor electromagnetische koppelingen, en verder alleen maar permanente versies (dwz, die ontkoppelen altijd, en zullen voor nog meer problemen met de tandradloco's zorgen). Roco maakt wel rails vergelijkbaar met de Fleischmann ontkoppelrails, maar van wat ik daar op internet qua plaatjes van kan zien, zullen die hetzelfde probleem hebben. Ditto Hornby. Ik zou uiteraard kunnen proberen zelf iets te knutselen, maar op dit moment ben ik daar nog niet dapper genoeg voor. Weet iemand of er een alternatief product is wat geen problemen oplevert met de tandradloks?

VvKan

  • Gast
Re: Ontkoppelrails in de context van een tandradbaan (H0)
« Reactie #1 Gepost op: 03 July 2021, 19:55:59 »
Je zegt, dat je het stokje onder de koppeling moet inkorten. Dus dat betekent, dat de ontkoppeling plaatsvindt binnen de breedte van de tandradstaaf.
Dus de tandradstaaf kan als ontkoppelaar dienen.  Stukje afzagen en dat omhoog bewegen om te ontkoppelen, net als bij een gewone ontkoppelaar.

MAAR:  dan moet natuurlijk niet het tandwiel ook net boven dat stukje zitten, want dan wordt de hele loc opgetild.  Goed mikken dus.

Een andere methode zou kunnen zijn een dun plaatje vanaf de  zijkant insteken en dan omhoog drukken dwz aan de zijkant omlaagtrekken en een scharnierpuntje waaromheen het draait.  Maar ook dan geldt, dat het tandwiel (en andere lage delen) niet in de weg mogen zitten.

Een derde methode zou kunnen zijn aan het ingekort staafje naar de zijkant toe een plaatje of staafje te bevestigen.  De ontkoppelaar kan dan aan beide kanten van de tandradstaaf omhoog komen.  Wederom: er mag niks in de weg zitten.
« Laatst bewerkt op: 03 July 2021, 19:58:30 door VvKan. Reden: toevoeging »

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 608
Re: Ontkoppelrails in de context van een tandradbaan (H0)
« Reactie #2 Gepost op: 03 July 2021, 23:26:53 »
want dan wordt de hele loc opgetild.

Dat is een heel krachtige ontkoppelaar dan  :laugh:

VvKan

  • Gast
Re: Ontkoppelrails in de context van een tandradbaan (H0)
« Reactie #3 Gepost op: 04 July 2021, 11:18:17 »
Ja, 40 ton. Voor de zekerheid dat er in ieder geval ontkoppeld wordt. ;)