Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 14:50:03
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Huup
Vandaag om 14:45:23
Raadplaatje door Luit
Vandaag om 14:45:10
Rheinburg, TP V/VI door Ronald Halma
Vandaag om 13:57:04
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 13:34:58
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door MaraNCS
Vandaag om 13:12:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Pukkie
Vandaag om 13:09:20
Frans loodsje et cetera door MaraNCS
Vandaag om 13:05:32
Boek over de oorsprong NS 500/600 door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:11:48
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door spoorijzer
Vandaag om 12:07:06
Spoor 1 nem of finescale door sncf231e
Vandaag om 11:32:01
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 11:17:53
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:11:58
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:23:14
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten? door schipcas
Vandaag om 10:06:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door jan47
Vandaag om 09:50:55
Station Roodeschool door aad52
Vandaag om 09:39:24
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Jelmer
Vandaag om 09:26:52
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 08:46:39
Nachttreinen Oost Europa door laurent
Vandaag om 08:29:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:12:27
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Ronald Halma
Vandaag om 05:02:37
Heroplage Artitec Plan W? door KNed
14 July 2025, 23:54:58
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door hmmglaser
14 July 2025, 23:21:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
14 July 2025, 23:19:54
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Paulus
14 July 2025, 21:23:06
Spoor- en tramweg parafernalia door gdh
14 July 2025, 21:17:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
14 July 2025, 20:46:27
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
14 July 2025, 20:31:02
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
14 July 2025, 19:49:49

Auteur Topic: Landelijke storing, 31-05-2021  (gelezen 10806 keer)

Frank103

• Offline Offline
Re: Landelijke storing, 31-05-2021
« Reactie #45 Gepost op: 02 June 2021, 07:34:34 »

De reiziger begrijpt toch wel dat dergelijke storingen overmacht geeft voor NSR? of is de reiziger zo dom als een achter eind van een xxxxx en klakkeloos over de rooie gaat? (kennelijk wel)

Makkelijke reactie Johan, zat je lekker in je auto? Met wel goede verkeersinformatie via radio en internet? Werden alle snelwegen afgesloten omdat ergens een storing (ongeval) is?

NS is een vervoersbedrijf, vooral voor mensen die geen gebruik van andere vormen van vervoer kunnen maken. Dit soort storingen zorgen er voor dat jeugdigen met veel plezier hun rijbewijs halen en net als dat jij dat doet liever een uur in de file staan dan een half uur in de trein zitten.

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #46 Gepost op: 02 June 2021, 08:58:20 »
Nou, verkeersinformatie gaat redelijk hoog over. Als het echt druk is worden de meeste files niet eens genoemd....
Mijn beeld is wel dat we vertragingen en verstoringen  steeds minder accepteren, en anderzijds eisen dat er 100% veiligheid is en dat mag dan allemaal ook weer niet te veel geld kosten. Er gaan nou eenmaal wel eens dingen mis en kapot, deal with it.
No dress rehearsel, this is our life.

Thom

• Offline Offline
« Reactie #47 Gepost op: 02 June 2021, 12:23:26 »
Dat is ook het hele punt, er word nu door sommige hard geroepen dat er een backupsysteem moet zijn, maar ik denk dat de uiteindelijke uptime van GSM-R eigenlijk helemaal niet slecht is.
Dan kunnen we wel voor miljoenen een backup systeem ervoor gaan bedenken, maar als het treinkaartje daardoor 1% omhoog gaan dan is de wereld vervolgens ook weer te klein  ::)

Dave, tijd voor een opfrismoment van je kennis ?
Volgens mij bepaald MBN dit tot waar er gereden mag worden. Jou trein kan dus al in Alkmaar uit de dienst gehaald worden.
Bij de vervoerder NSR misschien aangezien het MBN een interne aangelegenheid is, maar volgens mij is wat hij zegt wel de officiele wetgeving.

NS doet graag nog wat extra bovenop de regelgeving uit de spoorwegwet.
« Laatst bewerkt op: 02 June 2021, 12:28:22 door Thom »

Rondje_HO

• Offline Offline
« Reactie #48 Gepost op: 02 June 2021, 12:41:11 »
Dat is ook het hele punt, er word nu door sommige hard geroepen ...

Maar als er gewoon werd gevraagd of er geen simpele oplossingen waren dan werden diegenen uitgelachen, moesten zich niet bemoeien met dingen waar ze geen verstand van hadden en de reiziger was blijkbaar zo dom als de achterkant van een koe en ging gelijk over de rooie bij een "beetje" vertraging. Ik vind het niet zo gek dat dat wel wat ergernis oproept.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #49 Gepost op: 02 June 2021, 13:01:08 »
Je hoeft helemaal geen miljoenen te investeren in een back-upsysteem. Ze kunnen ook een plan B bedenken in de trant van: wat doen we als het systeem uitvalt?
Hoe noodzakelijk is het dat de verkeersleiding op de meter nauwkeurig kan zien waar een trein is? De machinist en de conducteur weten waar ze naar toe moeten en wat de vertrektijden zijn. Dus die kunnen gewoon door. En als ze vastlopen kunnen ze altijd zelf bellen.
Ik vind dat er veel te makkelijk wordt gekozen voor alles platgooien. Zoek het niet in problemen maar in oplossingen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Joop_L

• Offline Offline
« Reactie #50 Gepost op: 02 June 2021, 13:16:55 »
Als het systeem uitvalt kan de treindienstleider Geen alarmoproep plaatsen. Treinvolgsyteem is nodig om bij een eventuele aanwijzing de machinisten te bereiken, voor de juiste positie. Collega krijgt een aanrijding, en andere collega komt niets vermoedend lang denderen. Lekkere confrontatie met een uiteen gereden lichaam…. Moet er niet aan denken. Zo zijn er legio andere voorbeelden op te noemen waarbij het systeem van essentieel belang is.

Uit reizigersoogpunt snap ik het wel. Die willen naar huis of naar het werk. Alle problemen op het spoor, of het nu een seinstoring is of wat anders, daar hebben ze geen boodschap aan. Zelfs bij een aanrijding met persoon gaan ze compleet uit hun dak. Want…. Ik moet dit of ik moet dat. Enige vorm van inlevingsvermogen of compassie is ver te zoeken.
Groeten Joop, machinist Lls

Dave.......

• Offline Offline
« Reactie #51 Gepost op: 02 June 2021, 13:32:49 »
Dave, tijd voor een opfrismoment van je kennis ?
Volgens mij bepaald MBN dit tot waar er gereden mag worden. Jou trein kan dus al in Alkmaar uit de dienst gehaald worden.

Hoi Erik,

Wat ik aangaf is dat het wel mag  ;)
Zo staat het in het handboek.
En betreft het MBN, om je eigen kennis op te frissen sinds kort is het de Machinist die het laatste woord heeft.
Wanneer deze zegt dat hij/zij/hen het onveilig vindt om verder dan bv Alkmaar in dit geval te rijden, heeft MBN daar geen overwicht in.
Overigens is er geen haar op m’n hoofd die er aan denkt om verder dan in dit geval Alkmaar te gaan rijden.
« Laatst bewerkt op: 02 June 2021, 13:36:00 door Dave....... »
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Bart Donker

• Offline Offline
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
« Reactie #52 Gepost op: 02 June 2021, 14:01:34 »
Als het systeem uitvalt kan de treindienstleider Geen alarmoproep plaatsen. Treinvolgsyteem is nodig om bij een eventuele aanwijzing de machinisten te bereiken, voor de juiste positie. Collega krijgt een aanrijding, en andere collega komt niets vermoedend lang denderen. Lekkere confrontatie met een uiteen gereden lichaam…. Moet er niet aan denken. Zo zijn er legio andere voorbeelden op te noemen waarbij het systeem van essentieel belang is.

Uit reizigersoogpunt snap ik het wel. Die willen naar huis of naar het werk. Alle problemen op het spoor, of het nu een seinstoring is of wat anders, daar hebben ze geen boodschap aan. Zelfs bij een aanrijding met persoon gaan ze compleet uit hun dak. Want…. Ik moet dit of ik moet dat. Enige vorm van inlevingsvermogen of compassie is ver te zoeken.

Lekenvraag: Is een alarmoproep dagelijkse kost? Ik ken de getallen niet, maar stel dat er gemiddeld dagelijks één aanrijding in het land plaatsvind, is dan het stoppen van (bijna) alle treinverkeer gerechtvaardigd wanneer GSM-R uitvalt? Welke andere essentiële taken vervult het GSM-R netwerk, zonder die een trein niet kan rijden?

Natuurlijk wil niemand geconfronteerd worden met een plaats aanrijding, maar mocht een aanrijding seconden voordat je zelf die plaats passeert gebeuren, dan is er toch ook geen vermijden meer aan... Wanneer mensen van de aanrijdingstrein de tdl informeren en deze het blok op rood zet, dan hoeft dat toch geen eeuwigheid te duren?

Het zal zeker lastiger worden, alle mcn van de treinen die daardoor op een baanvak stranden te bereiken, maar relatief gezien lijkt me dat een kleiner probleem: Alle treinen stop <--> Treinen op één traject stop die niet meteen info hebben. Of is dit te simpel bekeken?
Groetjes, Bart

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #53 Gepost op: 02 June 2021, 14:05:52 »
Jeroen

Freek Jonkers

• Offline Offline
« Reactie #54 Gepost op: 02 June 2021, 18:52:15 »
Ik denk zo dat de functie van GSM-R wat te makkelijk wordt afgedaan.
Uiteraard is er de noodknop, maar er zijn ook andere gevallen dan een aanrijding.

Bij het stranden van een trein is communicatie van groot belang. Men moet daarbij ook even bedenken dat het spoorwegnetwerk in Nederland gecompliceerd is. Het stranden van een trein geeft meer impact als alleen het stranden van 1 trein.

Maar ook zijn er medische gevallen. D.w.z. dat om wat voor reden dan ook een passagier z.s.m. naar een ziekenhuis toe moet. Ook dan moet er gecommuniceerd worden.

Het zijn een paar voorbeelden. Het gebruiken van een prive GSM betekend dat je een goede kans hebt om niet de juiste m/v/x aan de andere kant te treffen.
Menigeen zal dat herkennen: "Ik verbind U even door met die en die" en het einde van het liedje is dat het teveel tijd vraagt om de juiste m/v/x aan de telefoon te krijgen.

Alles bij elkaar genomen is het simpel: NS rijdt veilig of rijdt niet. Rijden we onveilig zou dat wel eens heel vervelende gevolgen kunnen hebben. Het gaat er dan om wie verantwoordelijk is.

En back-up of niet, er is een Service Level Agreement met functieherstel binnen 4 uur.

Freek J.

Blausee-Mitholz

• Offline Offline
« Reactie #55 Gepost op: 02 June 2021, 19:47:05 »
Makkelijke reactie Johan, zat je lekker in je auto? Met wel goede verkeersinformatie via radio en internet? Werden alle snelwegen afgesloten omdat ergens een storing (ongeval) is?

NS is een vervoersbedrijf, vooral voor mensen die geen gebruik van andere vormen van vervoer kunnen maken. Dit soort storingen zorgen er voor dat jeugdigen met veel plezier hun rijbewijs halen en net als dat jij dat doet liever een uur in de file staan dan een half uur in de trein zitten.

Beste Frank,

Het wordt eigenlijk of-topic maar toch even reactie.
Ja soms heb ik het makkelijk in de auto soms ook niet. Samen met mijn collega's vervoeren wij mensen die afhankelijk zijn van ons vervoer.
Regio taxi en ziekenvervoer, dan heb je het over chronisch zieke mensen die niet met openbaarvervoer kunnen reizen en zelf geen andere mogelijkheden hebben.

Soms heb ik geluk, zie ik 3 rode kruizen op de A28 en kan er net af voor een sluiproute die nog niet dicht geslipt is. Bel ik later mijn collega en die zit muurvast in Amersfoort, kan geen kant op.

Soms heb je pech en accepteer je de overmacht. Heb meegemaakt met patiënt in de auto dat alle rijbanen van de A28 zijn afgesloten wegens ernstig ongeval. Net gebeurt wij kunnen geen kant op en konden alleen maar 2 uur wachten tot dat er weer beweging in de file kwam.

Ik herinner paar jaar geleden ergens in Januari ik had een middagrit van 14:00 uit Zeist naar Heerde toen het begon te sneeuwen gevolg verkeers infarkt. Ik had de klant pas om 19:00 uur in Heerde en moest zelf nog terug was pas om  22:30 thuis . (volgende morgen er weer om 06:00 in de auto). Volgens mij reden en toen ook geen enkele treinen meer (bij de eerste vlok sneeuw).

Ik heb geleerd gewoon overmacht te accepteren er komt altijd wel weer schot in de zaak.
En zo is het met het spoor ook. Storingen zijn vervelend maar niet te voorkomen, waar en hoe dan ook.

O ja soms ben ik het verlengstuk van de trein en mag treintaxi rijden ;)

Mvg, Johan (file uren krijg ik betaald maar sta er niet om te springen)

Dwergsein

• Offline Offline
« Reactie #56 Gepost op: 02 June 2021, 21:29:06 »
Overigens is er geen haar op m’n hoofd die er aan denkt om verder dan in dit geval Alkmaar te gaan rijden.

Meer dan 155 jaar lang is er door machinisten gereden zonder enige vorm van communicatie, geen Telerail, geen GSM-R.
Er is na die tijd heel wat veranderd, als er geen haar op hun hoofd er meer aan denkt om zonder GSM-R met een vaartje van 80 kmh verder te rijden.
Er kan maar weinig fout gaan, en komt de trein voor een sein tot stilstand, dan kan de machinist gewoon met zijn dienst telefoon de juiste Trdl bellen.....
Tsja, dat alarm. Hoe deden ze dat in die 155 jaar ?

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #57 Gepost op: 02 June 2021, 21:44:41 »
Dan duurde het weleens een uur voordat er iemand gealarmeerd werd. Of een tegemoet rijdende trein reed nog even op de brokstukken in, met alle gevolgen van dien. Tegenwoordig accepteren we dat niet meer dus zijn er systemen en protocollen bedacht om de veiligheid te garanderen.
En vanuit veiligheid denk je dus eigenlijk altijd dat je niet mag rijden, tenzij aan een aantal veiligheidsvoorwaarden is voldaan. En dus niet, hoe kan ik op wat voor manier dan ook wel rijden.
« Laatst bewerkt op: 02 June 2021, 21:47:50 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #58 Gepost op: 02 June 2021, 21:49:27 »
Beste Dwergsein (what's in a name? Oh de ironie...)

Vanaf het allereerste begin werd er gebruik gemaakt van beveiliging op het spoor.
Hetzij via semaforen, lantaarns, tokens of een combinatie.

Je kunt de situatie van 1839 op geen enkele manier vergelijken met die van nu.
Het aantal treinen, de snelheden, de tonnages, het is allemaal meerdere ordes van grootte hoger.

Er werd in 1839 ook wat anders aangekeken tegen de waarde van mensenlevens.
Het werd domweg geaccepteerd dat er jaarlijks een handvol spoorwegwerkers verongelukte.
Er was toch ongeschoold volk zat.

Daar hoef ik niet per sé naar terug. Jij?

groeten
Hendrik Jan

Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Freek Jonkers

• Offline Offline
« Reactie #59 Gepost op: 02 June 2021, 22:36:21 »
Meer dan 155 jaar lang is er door machinisten gereden zonder enige vorm van communicatie, geen Telerail, geen GSM-R.
Er is na die tijd heel wat veranderd, als er geen haar op hun hoofd er meer aan denkt om zonder GSM-R met een vaartje van 80 kmh verder te rijden.
Er kan maar weinig fout gaan, en komt de trein voor een sein tot stilstand, dan kan de machinist gewoon met zijn dienst telefoon de juiste Trdl bellen.....
Tsja, dat alarm. Hoe deden ze dat in die 155 jaar ?

BTW: Er is zelfs in het stoomtijdperk al gepoogd om draadloos te communiceren.

Dat er in die 155 jaar niet gecommuniceerd is lijkt me heel erg stug!!!!
Er was zoiets als een telegraaf/telefoon lijn. Er waren vlaggen en er waren lampen.
En dan hadden we ook nog iets als handen, want ook daar kun je mee seinen.
In de 70'r jaren was er de eeste versie van Telerail. De opvolger daarvan had aanzienlijk meer mogelijkheden.

https://www.nicospilt.com/index_vlaggen.htm

Vervolgens, je moet echter wel bedenken dat er in die 155 jaar het 1 en ander veranderd is. Men mocht in die tijd willen dat er om het kwartier een trein reed. Maar dat was toen niet nodig. "Wat vandaag niet is, komt morgen wel", een heel andere insteek als vandaag: "Graag gisteren klaar".

Freek J.
« Laatst bewerkt op: 02 June 2021, 22:39:14 door Freek Jonkers »