Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door Ben
Vandaag om 18:43:12
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door gtw6016
Vandaag om 18:41:12
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 18:39:20
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 18:33:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Paul1969
Vandaag om 17:57:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Eric B
Vandaag om 17:49:08
Project seaside Germany door Hans GJ
Vandaag om 17:28:19
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Forever Rocofan
Vandaag om 17:23:35
Pendel module Viessmann 5214 door Mar-Cas
Vandaag om 17:15:30
ik mis al een poos door Ronald Halma
Vandaag om 17:13:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 16:36:42
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 15:40:32
25 oktober modeltreinenbeurs weert door dennie
Vandaag om 15:38:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 15:26:17
Omgeving Frankfurt am Main door Hlv53
Vandaag om 15:24:20
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
Vandaag om 15:20:14
Märklin 2025 door Quinzeedied
Vandaag om 15:09:34
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 15:04:26
Modeltreinenbeurzen door Ronald Halma
Vandaag om 14:19:46
Rijdag bij Wullum NS door Wim Rosbender
Vandaag om 12:33:10
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Basmans
Vandaag om 11:39:54
Gewoon wat busfoto's door Arjen B.
Vandaag om 11:25:25
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Benelux795
Vandaag om 11:14:56
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frans Peeters
Vandaag om 11:10:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 10:57:49
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:52:46
NL cameo layout (0,26m2) door Ronald Halma
Vandaag om 10:02:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door bask185
Vandaag om 09:42:43
Een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 09:18:58
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 08:51:09
  

Auteur Topic: Viersporigheid Rijswijk - Rotterdam  (gelezen 3171 keer)

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5625
Viersporigheid Rijswijk - Rotterdam
« Gepost op: 31 May 2021, 13:59:43 »
Op platformparticipatie.nl (https://platformparticipatie.nl/spooruitbreidingrijswijkdelftzuid/default.aspx) staan gedetailleerde tekeningen van de werkzaamheden in het kader van de viersporigheid Rijswijk - Rotterdam. Aanleiding zijn wijzigingen in het tracé besluit van 2016. Zoals bekend, blijft Delft Campus - Schiedam vooralsnog tweesporig al heeft het demissionaire kabinet wel aangegeven bereid te zijn de knip te trekken voor dat deel.
Uit de nu gepubliceerde tekeningen blijkt onder meer dat tussen Delft Campus en Delft twee wisseloverlopen worden aangelegd tussen het linker spoor richting Den Haag en het linker spoor richting Rotterdam. Ik ga er van uit dat de bestaande wisseloverlopen ten zuiden van Delft Campus worden gehandhaafd. In ieder geval eentje, omdat anders een goederentrein van de aansluiting DSM naar Schiedam tot net voor de bruggen over de Delfthavense Schie (zie hierna) linkerspoor zou moeten blijven rijden. Het is overigens nog steeds onduidelijk of en wanneer die spooraansluiting in gebruik wordt genomen. Dat zou oorspronkelijk in september 2015 al zijn geweest, alleen het (vertrek)sein 6110 brandt al sinds 2015 ......
In Schiedam, waar het volgens het oorspronkelijke tracé besluit niet de bedoeling was de sporen 1 en 2 voor regulier reizigersverkeer te gaan gebruiken, wordt het gehele wisselcomplex ten westen van het station (vier wissels en vier Engelse wissels) opgebroken en vervangen door een enkele wisselverbinding tussen spoor 1 (waar het goederenspoor langs de metro op aansluit) en spoor 2 om treinen uit Delft toegang te kunnen geven tot spoor 1. Het spoor uit Delft gaat aansluiten op spoor 2 en niet meer op spoor 3 zoals nu het geval is. Spoor 3 wordt met een wissel aangesloten op spoor 5. Zoals bekend, heeft Schiedam nooit een spoor 4 gehad, dat was het voor goederentreinen geplande inhaalspoor tussen de sporen 3 en 5 dat er nooit is gekomen.
Ten oosten van station Schiedam (vlak voor het viaduct over de Tjalklaan) wordt een nieuwe overloop richting Rotterdam tussen spoor 1 en spoor 2 gelegd. Bij de bruggen over de Delfthavense Schie worden drie wisselverbindingen opgebroken, te weten 147a/b, 151a/b en 165a/b. Die laatste verbinding wordt vervangen door de overloop bij de Tjalklaan. Dit betekent wel dat een goederentrein naar Vlaardingen al vanaf de Delfthavense Schie links moet gaan rijden, eerst op spoor 2 en dan op spoor 1 (of zou ProRail al weten dat Vopak maar afziet van goederenvervoer...?)
Ten slotte zijn er wat wijzigingen bij Rotterdam Centraal, onder meer bedoeld om een IC hier te laten keren die nu nog door de Willemsspoortunnel rijdt. Ik vermoed dat dit de IC van Lelystad naar Dordrecht is, maar dat staat er niet bij.
Groet, Frank

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4027
Re: Viersporigheid Rijswijk - Rotterdam
« Reactie #1 Gepost op: 31 May 2021, 16:05:32 »
Bedankt ,Frank,
Ik zal het eens uittekenen  op Sporenplan.nl van Sven,
Een paar uren later :

Ik verwachtte nog een beschrijving of tekeningen te vinden bij de link die jij gaf. is  de inzage mogelijkheid mss verlopen ?
Peter
« Laatst bewerkt op: 31 May 2021, 22:36:03 door Peter Kleton. Reden: Aanvulling »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Onno Kuijken

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
« Laatst bewerkt op: 31 May 2021, 22:46:42 door Onno Kuijken »

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4027
Re: Viersporigheid Rijswijk - Rotterdam
« Reactie #3 Gepost op: 31 May 2021, 23:02:08 »
 Ik had ook al verder gezocht en andere plannen van de Rijksoverheid gevonden ,zoals Rijkswegen ,maar niet wat ik verwachtte.
 @ Onno :
Ik zag eerst  geen plannen beschrijving van Delft Campus -Schiedam, het zat ergens  tussen gestopt  ;D
Peter
« Laatst bewerkt op: 31 May 2021, 23:08:45 door Peter Kleton »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5625
Re: Viersporigheid Rijswijk - Rotterdam
« Reactie #4 Gepost op: 01 June 2021, 09:54:41 »
Gelukt, Peter? Sorry als ik niet duidelijk genoeg ben geweest.
Groet, Frank

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4027
Re: Viersporigheid Rijswijk - Rotterdam
« Reactie #5 Gepost op: 01 June 2021, 10:20:27 »
 Hoi Frank ,
Ja zeker.  (y)
Groeten ,
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

JasperV

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Re: Viersporigheid Rijswijk - Rotterdam
« Reactie #6 Gepost op: 08 June 2021, 09:54:16 »
Dat zou oorspronkelijk in september 2015 al zijn geweest, alleen het (vertrek)sein 6110 brandt al sinds 2015 ......

Rood! (Maar is afgelopen januari wel formeel in exploitatie genomen, na jaren lang verhinderd, vergrendeld en onbedienbaar geweest te zijn.)
project n.t.b.

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Viersporigheid Rijswijk - Rotterdam
« Reactie #7 Gepost op: 08 June 2021, 10:58:44 »
Dat sein brand om de simpele reden dat het deel uit maakt van de beveiliging ter plaatse. Of er ooit een trein komt is daarbij geheel niet interresant.
Haal je het spoor naar de Gist uit de beveiliging, dan kan men een heel nieuw ontwerp indienen ter goedkeuring, want dan veranderd er veel meer, vooral ook op de hoofdsporen.

JasperV

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Re: Viersporigheid Rijswijk - Rotterdam
« Reactie #8 Gepost op: 08 June 2021, 11:07:29 »
Beste Erik,

Klopt geheel. Echter, tot afgelopen januari zat er ook een verhindering op dit sein. Daar merk je buiten niets van, maar het zorgt er wel voor dat de treindienstleider het sein niet kan bedienen. Daarnaast waren er nog wat andere technische maatregelen genomen, om onder andere de Vrijgave Rangeren buiten dienst te nemen.

Gr. Jasper
project n.t.b.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5625
Re: Viersporigheid Rijswijk - Rotterdam
« Reactie #9 Gepost op: 08 June 2021, 11:42:36 »
Wordt nu eigenlijk al verder gebouwd aan het raccordement?
Tot mijn pensionering in september vorig jaar kwam ik daar dagelijks twee keer met de trein langs, nu dus niet meer (reis altijd over Rotterdam als ik nu met de trein ergens naartoe ga)
Groet, Frank

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Viersporigheid Rijswijk - Rotterdam
« Reactie #10 Gepost op: 08 June 2021, 11:59:05 »
Onlangs is de nooit gebruikte nieuwe aansluiting weer veranderd door het opschuiven van spoor 601 ivm aanleg viersporen. De afbouw emplacement kan nu weer verder.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5625
Re: Viersporigheid Rijswijk - Rotterdam
« Reactie #11 Gepost op: 20 June 2022, 11:26:54 »
Zaterdag viel hier een envelop van DSM in de bus met nieuws over de vestiging hier in Delft (nu Biotech Campus Delft genaamd). Op de voorpagina prominent een artikel over de spooraansluiting die in verband met de viersporigheid en tunnelbouw moest verdwijnen. Te lezen valt dat ProRail aanvankelijk het raccordement niet wilde laten terugkomen (hoe verbazingwekkend...), maar dat DSM daar niet akkoord mee ging. Het nieuwe raccordement is nu klaar, de rest van dit jaar wordt nog gebruikt voor de aanleg van de lospunten. In 2023 kan dan de bediening weer starten, acht(!) jaar na de aanvankelijke deadline die in 2015 lag. Zoals bekend, zal de bediening in de nacht moeten plaatsvinden. Er wordt gebruikgemaakt van het meest oostelijke spoor dat in beide richtingen moet worden bereden vanaf en tot aan Delft Campus en dat kan overdag niet vanwege de zeer intensieve treindienst.
Tussen de zuidelijke tunneluitgang en de overgang naar tweesporigheid liggen inmiddels alle vier de sporen en is de bovenleiding aangebracht. Ook zijn de nieuwe overlopen aangebracht. De beveiliging is ook al aangepast en zelfs in dienst, hoewel er nog lang geen treinen door de tweede tunnelbuis kunnen rijden. Dat zou pas in 2024 het geval zijn, waarna alleen Delft Campus - Schiedam Centrum nog twee sporen telt. De beveiliging zou op dat traject worden aangepast ten behoeve van snellere treinopvolging, maar er zijn twijfels over de ondergrond. Die zou te slap zijn voor nog meer treinen.
Zoals ik al eerder meldde, is/wordt in de tweede tunnelbuis geen bovenleiding van koperdraad aangebracht, maar een metalen rail. Die is nu goed zichtbaar vanaf het in gebruik zijnde perron.

De situatie rond Delft vanuit de cabine bij 1:04:10
https://www.youtube.com/watch?v=kjm0mk1OBF8
« Laatst bewerkt op: 20 June 2022, 11:55:19 door spoorzeven. Reden: Videolink toegevoegd »
Groet, Frank