Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Nederlandse" modellen door Karben
Vandaag om 15:05:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 14:59:47
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 14:46:54
Kortsluiting bij wissels door Spoorloos
Vandaag om 14:09:39
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 13:20:27
Les Billards du Vivarais door MaraNCS
Vandaag om 13:14:04
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hervé
Vandaag om 12:32:19
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 12:10:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
19 Toen door PlanU
Vandaag om 11:01:05
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:45:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door TonM
Vandaag om 10:09:06
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23
diorama, voor lange treinen. door Benelux795
Vandaag om 07:54:29
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 07:51:23
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:31:13
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
  

Auteur Topic: Viersporigheid Rijswijk - Rotterdam  (gelezen 2704 keer)

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5199
Viersporigheid Rijswijk - Rotterdam
« Gepost op: 31 mei 2021, 13:59:43 »
Op platformparticipatie.nl (https://platformparticipatie.nl/spooruitbreidingrijswijkdelftzuid/default.aspx) staan gedetailleerde tekeningen van de werkzaamheden in het kader van de viersporigheid Rijswijk - Rotterdam. Aanleiding zijn wijzigingen in het tracé besluit van 2016. Zoals bekend, blijft Delft Campus - Schiedam vooralsnog tweesporig al heeft het demissionaire kabinet wel aangegeven bereid te zijn de knip te trekken voor dat deel.
Uit de nu gepubliceerde tekeningen blijkt onder meer dat tussen Delft Campus en Delft twee wisseloverlopen worden aangelegd tussen het linker spoor richting Den Haag en het linker spoor richting Rotterdam. Ik ga er van uit dat de bestaande wisseloverlopen ten zuiden van Delft Campus worden gehandhaafd. In ieder geval eentje, omdat anders een goederentrein van de aansluiting DSM naar Schiedam tot net voor de bruggen over de Delfthavense Schie (zie hierna) linkerspoor zou moeten blijven rijden. Het is overigens nog steeds onduidelijk of en wanneer die spooraansluiting in gebruik wordt genomen. Dat zou oorspronkelijk in september 2015 al zijn geweest, alleen het (vertrek)sein 6110 brandt al sinds 2015 ......
In Schiedam, waar het volgens het oorspronkelijke tracé besluit niet de bedoeling was de sporen 1 en 2 voor regulier reizigersverkeer te gaan gebruiken, wordt het gehele wisselcomplex ten westen van het station (vier wissels en vier Engelse wissels) opgebroken en vervangen door een enkele wisselverbinding tussen spoor 1 (waar het goederenspoor langs de metro op aansluit) en spoor 2 om treinen uit Delft toegang te kunnen geven tot spoor 1. Het spoor uit Delft gaat aansluiten op spoor 2 en niet meer op spoor 3 zoals nu het geval is. Spoor 3 wordt met een wissel aangesloten op spoor 5. Zoals bekend, heeft Schiedam nooit een spoor 4 gehad, dat was het voor goederentreinen geplande inhaalspoor tussen de sporen 3 en 5 dat er nooit is gekomen.
Ten oosten van station Schiedam (vlak voor het viaduct over de Tjalklaan) wordt een nieuwe overloop richting Rotterdam tussen spoor 1 en spoor 2 gelegd. Bij de bruggen over de Delfthavense Schie worden drie wisselverbindingen opgebroken, te weten 147a/b, 151a/b en 165a/b. Die laatste verbinding wordt vervangen door de overloop bij de Tjalklaan. Dit betekent wel dat een goederentrein naar Vlaardingen al vanaf de Delfthavense Schie links moet gaan rijden, eerst op spoor 2 en dan op spoor 1 (of zou ProRail al weten dat Vopak maar afziet van goederenvervoer...?)
Ten slotte zijn er wat wijzigingen bij Rotterdam Centraal, onder meer bedoeld om een IC hier te laten keren die nu nog door de Willemsspoortunnel rijdt. Ik vermoed dat dit de IC van Lelystad naar Dordrecht is, maar dat staat er niet bij.
Groet, Frank

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3704
Re: Viersporigheid Rijswijk - Rotterdam
« Reactie #1 Gepost op: 31 mei 2021, 16:05:32 »
Bedankt ,Frank,
Ik zal het eens uittekenen  op Sporenplan.nl van Sven,
Een paar uren later :

Ik verwachtte nog een beschrijving of tekeningen te vinden bij de link die jij gaf. is  de inzage mogelijkheid mss verlopen ?
Peter
« Laatst bewerkt op: 31 mei 2021, 22:36:03 door Peter Kleton. Reden: Aanvulling »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Onno Kuijken

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
« Laatst bewerkt op: 31 mei 2021, 22:46:42 door Onno Kuijken »

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3704
Re: Viersporigheid Rijswijk - Rotterdam
« Reactie #3 Gepost op: 31 mei 2021, 23:02:08 »
 Ik had ook al verder gezocht en andere plannen van de Rijksoverheid gevonden ,zoals Rijkswegen ,maar niet wat ik verwachtte.
 @ Onno :
Ik zag eerst  geen plannen beschrijving van Delft Campus -Schiedam, het zat ergens  tussen gestopt  ;D
Peter
« Laatst bewerkt op: 31 mei 2021, 23:08:45 door Peter Kleton »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5199
Re: Viersporigheid Rijswijk - Rotterdam
« Reactie #4 Gepost op: 01 juni 2021, 09:54:41 »
Gelukt, Peter? Sorry als ik niet duidelijk genoeg ben geweest.
Groet, Frank

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3704
Re: Viersporigheid Rijswijk - Rotterdam
« Reactie #5 Gepost op: 01 juni 2021, 10:20:27 »
 Hoi Frank ,
Ja zeker.  (y)
Groeten ,
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

JasperV

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Re: Viersporigheid Rijswijk - Rotterdam
« Reactie #6 Gepost op: 08 juni 2021, 09:54:16 »
Dat zou oorspronkelijk in september 2015 al zijn geweest, alleen het (vertrek)sein 6110 brandt al sinds 2015 ......

Rood! (Maar is afgelopen januari wel formeel in exploitatie genomen, na jaren lang verhinderd, vergrendeld en onbedienbaar geweest te zijn.)
project n.t.b.

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Viersporigheid Rijswijk - Rotterdam
« Reactie #7 Gepost op: 08 juni 2021, 10:58:44 »
Dat sein brand om de simpele reden dat het deel uit maakt van de beveiliging ter plaatse. Of er ooit een trein komt is daarbij geheel niet interresant.
Haal je het spoor naar de Gist uit de beveiliging, dan kan men een heel nieuw ontwerp indienen ter goedkeuring, want dan veranderd er veel meer, vooral ook op de hoofdsporen.

JasperV

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Re: Viersporigheid Rijswijk - Rotterdam
« Reactie #8 Gepost op: 08 juni 2021, 11:07:29 »
Beste Erik,

Klopt geheel. Echter, tot afgelopen januari zat er ook een verhindering op dit sein. Daar merk je buiten niets van, maar het zorgt er wel voor dat de treindienstleider het sein niet kan bedienen. Daarnaast waren er nog wat andere technische maatregelen genomen, om onder andere de Vrijgave Rangeren buiten dienst te nemen.

Gr. Jasper
project n.t.b.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5199
Re: Viersporigheid Rijswijk - Rotterdam
« Reactie #9 Gepost op: 08 juni 2021, 11:42:36 »
Wordt nu eigenlijk al verder gebouwd aan het raccordement?
Tot mijn pensionering in september vorig jaar kwam ik daar dagelijks twee keer met de trein langs, nu dus niet meer (reis altijd over Rotterdam als ik nu met de trein ergens naartoe ga)
Groet, Frank

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Viersporigheid Rijswijk - Rotterdam
« Reactie #10 Gepost op: 08 juni 2021, 11:59:05 »
Onlangs is de nooit gebruikte nieuwe aansluiting weer veranderd door het opschuiven van spoor 601 ivm aanleg viersporen. De afbouw emplacement kan nu weer verder.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5199
Re: Viersporigheid Rijswijk - Rotterdam
« Reactie #11 Gepost op: 20 juni 2022, 11:26:54 »
Zaterdag viel hier een envelop van DSM in de bus met nieuws over de vestiging hier in Delft (nu Biotech Campus Delft genaamd). Op de voorpagina prominent een artikel over de spooraansluiting die in verband met de viersporigheid en tunnelbouw moest verdwijnen. Te lezen valt dat ProRail aanvankelijk het raccordement niet wilde laten terugkomen (hoe verbazingwekkend...), maar dat DSM daar niet akkoord mee ging. Het nieuwe raccordement is nu klaar, de rest van dit jaar wordt nog gebruikt voor de aanleg van de lospunten. In 2023 kan dan de bediening weer starten, acht(!) jaar na de aanvankelijke deadline die in 2015 lag. Zoals bekend, zal de bediening in de nacht moeten plaatsvinden. Er wordt gebruikgemaakt van het meest oostelijke spoor dat in beide richtingen moet worden bereden vanaf en tot aan Delft Campus en dat kan overdag niet vanwege de zeer intensieve treindienst.
Tussen de zuidelijke tunneluitgang en de overgang naar tweesporigheid liggen inmiddels alle vier de sporen en is de bovenleiding aangebracht. Ook zijn de nieuwe overlopen aangebracht. De beveiliging is ook al aangepast en zelfs in dienst, hoewel er nog lang geen treinen door de tweede tunnelbuis kunnen rijden. Dat zou pas in 2024 het geval zijn, waarna alleen Delft Campus - Schiedam Centrum nog twee sporen telt. De beveiliging zou op dat traject worden aangepast ten behoeve van snellere treinopvolging, maar er zijn twijfels over de ondergrond. Die zou te slap zijn voor nog meer treinen.
Zoals ik al eerder meldde, is/wordt in de tweede tunnelbuis geen bovenleiding van koperdraad aangebracht, maar een metalen rail. Die is nu goed zichtbaar vanaf het in gebruik zijnde perron.

De situatie rond Delft vanuit de cabine bij 1:04:10
https://www.youtube.com/watch?v=kjm0mk1OBF8
« Laatst bewerkt op: 20 juni 2022, 11:55:19 door spoorzeven. Reden: Videolink toegevoegd »
Groet, Frank