Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 19:05:05
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 18:57:17
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Frank 123
Vandaag om 18:50:57
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:45:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:37:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door william_2
Vandaag om 18:30:28
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:00:00
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 17:51:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
Vandaag om 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
Vandaag om 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
Vandaag om 16:32:24
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:23:15
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
Vandaag om 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
Vandaag om 15:21:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door spoorijzer
Vandaag om 15:04:10
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 14:28:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
Vandaag om 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
Vandaag om 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
Vandaag om 13:18:06
Yamorc booster door Ben
Vandaag om 12:50:26
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
Vandaag om 12:26:46
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 12:25:27
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:08:41
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
Vandaag om 11:38:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:36:00
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Modeltreinmulder
Vandaag om 11:20:25
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:22

Auteur Topic: Digitale poltergeist  (gelezen 1935 keer)

JurS

• Offline Offline
  • Swindon, UK
Digitale poltergeist
« Gepost op: 29 May 2021, 20:46:25 »
Mijn baan is behekst...?

Ik rij digitaal, Roco multiZentrale en Multimaus, en heb een aantal lokomotieven en treinstellen met geluid. Van tijd tot tijd gebeuren hier vreemde dingen...

Zeg, ik rij met een bepaalde lok met geluid, zet hem dan stil op een zijspoor en schakel het geluid uit (alle functies en *0 dood). Soms, als ik daarna een andere lok aanstuur of zelfs gewoon maar een wissel omzet, start het motorgeluid van de eerste lok spontaan weer op. Om hem weer stil te krijgen moet ik dan met de muis het geluid 'officieel' aan- en dan weer uitzetten. Werkt soms, maar niet altijd. Dit verschijnsel treedt op bij een aantal verschillende loks/treinstellen - en ja, ze hebben alemaal een eigen uniek nummer natuurlijk :)

Op andere momenten luistert de decoder niet wanneer ik met de muis het geluid uitzet - de motor blijft gewoon doorronken tot ik uiteindelijk het ding van de rails haal. De Multimuis zegt dat alle functies uitstaan, maar dat is niet zo want als ik de lok later terugzet gaat het geluid spontaan weer aan. Dit kan soms gebeuren bij een aantal verschillende loks.

Nog een ander mysterieus gebeuren is dat het niet langer mogelijk is bij een aantal loks de verlichting aan te zetten. Ze rijden goed, maken geluid zoals het hoort - maar koplampen ho maar, geen sjoege (en ja, ik zet de verlichting natuurlijk aan met de *0 toets en probeer ook andere toetsen). Dit is mij zo langzamerhand opgevallen, ik weet niet of dit verschijnsel bij al deze loks tegelijkertijd is opgetreden.

Het rijden gaat prima, optrekken, afremmen, richting veranderen, geen probleem. Wissels omzetten, geen probleem. Alleen dat geluid, en die koplampen. De meeste loks werken zoals het hoort maar er zijn er een aantal die gewoon behekst lijken te zijn. Ik heb al een paar keer nieuwe batterijen in de muis gezet maar dat schijnt geen verschil te maken.

Het stopt me niet de baan te gebruiken maar het is een beetje ergerlijk.

Enig idee?

« Laatst bewerkt op: 30 May 2021, 08:23:05 door JurS »
Groetjes, Jur

Bert V

• Offline Offline
Re: Digitale poltergeist
« Reactie #1 Gepost op: 29 May 2021, 21:11:53 »
Jur, ik heb zelf geen antwoord maar ik heb wel een soortgelijk probleem. Sommige locs gaan af en toe zomaar spontaan rijden. Meestal doet het zich voor als er ergens per ongeluk een kortsluiting is geweest waardoor de centrale (MM) uitschakelt. Bij het opnieuw inschakelen kan het dan optreden. Ik heb nog geen oplossing hiervoor kunnen vinden maar het is me wel opgevallen dat het in alle gevallen om Roco locs gaat die af fabriek met geluidsdecoder zijn uitgerust, volgens mij Zimo's. Het zijn ook altijd dezelfde locs, niet per se tegelijkertijd. Is dat bij jou ook het geval? Als dat zo zou zijn, dan zou dat misschien een aanwijzing kunnen zijn in welke richting de oplossing te vinden is.

Groeten,
Bert

Voske

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 29 May 2021, 21:19:37 »
beste
rijden er andere locs op het moment dat het voorvalt of is de loc alleen op het spoor
MVG
Pascal

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #3 Gepost op: 29 May 2021, 21:22:50 »
Dat kunnen een aantal zaken zijn:
- Hoeveel treintjes heb je op de baan staan? En hoeveel rijden er daar gelijktijdig van?
- Hoe krijgen je wisseldecoders hun spanning? Ook van de centrale?
- Is het verschijnsel over de gehele baan?
- Welke Multimaus gebruik je? De rode Multimaus met 10764 of de Blauwe draadloze Multimaus met MultiZentrale met 10725 trafo?

Een beetje afhankelijk van je antwoorden: Het kan zijn dat er te veel vermogen wordt gevraagd. Daardoor de spanning inzakt en het DCC-signaal niet meer helemaal lekker is. Wat meer info is mogelijk wel handig  :)

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

JurS

• Offline Offline
  • Swindon, UK
« Reactie #4 Gepost op: 29 May 2021, 21:55:07 »
OK, hier wat meer details:

- ik heb nog niet precies uitgedokterd bij welke loks dit optreedt, in ieder geval bij de Roco TEE met fabrieksgeluid, maar ik geloof ook bij een Franse diesellok van een Frans merk. Het verlichtingsprobleem in elk geval bij een Roco V200 met fabrieksgeluid. Ook mijn Roco NS 600 met zelf ingebouwde Roco decoder (geen geluid) doet af en toe vreemd met de lampjes. Ik denk dat ik het maar eens systematisch moet gaan testen maar het lijkt er inderdaad op dat Roco decoders nog wel eens opspelen hier. Ik heb best veel loks met een hele mengelmoes van dekoders erin.

- ik rij altijd maar met 1 lok tegelijkertijd (muv een paar voorspan 2200'en dat soms op de baan rijdt) maar meestal staan er wel een aantal andere loks stil op de baan (met geluid af, als dat tenminste kan!)

- de wissels krijgen inderdaad hun spanning van dezelfde ringleiding als de rails

- ja ik geloof dat het overal kan optreden maar dat kan ik nog wel beter testen

- Ik heb de blauwe staartloze muis met multiZentrale en een aparte zwarte trafo zoals dit:

Spontaan rijden heb ik nog niet meegemaakt, maar wel onlangs een keer dat een lok het vertikte om volledig te stoppen, hij bleef kruipen tot ik de rijrichting omkeerde. Een Roco NS 1000 met een Lenz decoder. Een oud geval dat, eerst wilde hij helemaal niet rijden tot ik de wielen eens heel grondig schoonmaakte, en toen hij eenmaal reed wilde hij niet meer stoppen!

Poltergeist, zoals ik al zei :)
Groetjes, Jur

VvKan

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 29 May 2021, 22:23:27 »
Poltergeist kan.  Maar heeft meestal toch een oorzaak, waar je niet zo gauw aan denkt.

Dus maar eens een probeersel op grond van de opstelling op de foto:  trafo anders plaatsen, in een andere richting, en in ieder geval verder van de toevoerdraden van de baan.
Niet geschoten altijd mis.  Maar ook geen garantie op oplossing, eerste probeersel.

phdirk

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 29 May 2021, 22:35:11 »
Hallo Jur,

Ik doe ook nog maar een duit in het zakje. Een hele tijd geleden had ik ook spookverschijnselen op de baan. Locs die juist wel of niet wilden rijden, volgens Koploper heel ergens anders stonden dan waar ze in werkelijkheid stonden. Op een gegeven moment sloeg zelfs de PC op tilt.
Na een tijdje werd duidelijk dat die verschijnselen optraden als één specifieke loc op de baan stond. Het maakte daarbij niet uit of hij reed of niet. Alleen het op de baan staan was al voldoende om de zaak volledig in de war te sturen. Nadat ik een andere decoder in de loc had gezet, was het probleem weg en is ook niet meer teruggekomen.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

FreekH

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 29 May 2021, 23:02:08 »
Citaat
Nog een ander mysterieus gebeuren is dat het niet langer mogelijk is bij een aantal loks de verlichting aan te zetten.

Misschien vergezocht, maar: zijn dekoder en centrale allebei ingesteld op hetzelfde aantal stappen?
« Laatst bewerkt op: 29 May 2021, 23:29:49 door Bert van Gelder. Reden: Quotes gefixt »

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #8 Gepost op: 29 May 2021, 23:45:28 »
Dan is die verlichting nog steeds aan te zetten maar zal deze per rijstap aan of uit gaan.

Dave.......

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 29 May 2021, 23:51:50 »
Zoals Ronald al als tip gaf, vermogen.

Ik denk echt dat het een kwestie is van te weinig vermogen, of bijvoorbeeld het ontbreken van een ringleiding.

Vroeger heb ik ook zoiets gehad op een vorige baan, genoeg vermogen maar toch dit soort dingen.
Ringleiding aangelegd en t probleem was over.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

JurS

• Offline Offline
  • Swindon, UK
« Reactie #10 Gepost op: 30 May 2021, 08:12:45 »
Heel wat  ideeën hier!

Ik zal de komende tijd eens wat systematischer gaan testen, met verschillende loks op de baan alleen en met elkaar. En notities maken!

Ik heb overigens een ringleiding, niet rondlopend maar vanuit de centrale in het midden met twee armen naar beide uiteinden van de baan, met elk railstuk en elke wissel afzonderlijk daarop aangesloten.

De centrale staat in de hoek linksonder.

Bedankt voor het meedenken en ik kom er nog op terug. Nu eerst maar eens buiten van het zonnige weer genieten!
« Laatst bewerkt op: 30 May 2021, 08:19:54 door JurS »
Groetjes, Jur

meino

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 30 May 2021, 09:27:49 »
Ondersteund je centrale Railcom en is dat geactiveerd? En heb je decoders die geen Railcom ondersteunen?

Groet Meino

Roy Hendriks

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 30 May 2021, 10:42:33 »
Beste Jur,

Hoe schakel je je wissels? Als dat met elektromagneet is, EN die krijgt z'n voeding van dezelfde trafo als de centrale, dan zou ik dat eerst aanpassen.

Gr. Roy

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #13 Gepost op: 30 May 2021, 10:53:29 »

- de wissels krijgen inderdaad hun spanning van dezelfde ringleiding als de rails

Pas dit eerst maar eens aan.... beter om die apart te voeden en niet ook nog eens aan de rijspanning te hangen. Hiermee belast je je centrale wel heel zwaar. De Roco is dan wel 3A (met de grote voeding, +/- 2A met de adapter) maar die moet je eigenlijk exclusief alleen voor het rijden houden.

JurS

• Offline Offline
  • Swindon, UK
« Reactie #14 Gepost op: 01 June 2021, 18:46:05 »
Zo, ik heb de zaak eens systematisch onderzocht en het valt allemaal nogal mee. Er is eigenlijk maar 1 lok waarvan het geluid echt vreemd doet, een diesellok van het Franse merk R37. Als deze op de baan staat met uitgeschakelde motor gaat het geluid soms spontaan aan als ik met een andere lok rij en een wissel omzet. Je hoort dan een paar seconden hetzelfde geluid dat klinkt als je de motor uitzet. Daarna is het weer stil tot ik een ander wissel omleg, dan doet hij dat soms weer. Ik had de indruk dat er nog een paar waren met dit effect maar ik kan het bij andere loks niet reproduceren.

Een aantal loks hadden problemen met de verlichting en dat is weer in orde. Freek Heite was op het goede spoor. Een paar weken geleden wilde ik een lok uit de database verwijderen omdat ik hem niet meer heb, maar ik heb toen per vergissing de hele database gewist  :P  Ik heb een spreadheet met alle nummers dus het was niet veel werk ze allemaal weer in te voeren. Automatisch heb ik bij alle loks 128 stappen ingevoerd, en je raadt het al - sommige dekoders stonden met 14 stappen geprogrammeerd, en daar houdt de verlichting niet van. Deze loks dus nu ook op 128 stappen gezet en alles werkt weer zoals het moet. Het zou mooi zijn als ik een backup kon maken van de database voor als ik weer eens een senior moment heb, maar daar staat niks over vermeld in de Roco handleiding.

Voor de rest geen problemen, ik rij altijd maar met 1 lok tegelijk en ook al staan er meer op de baan, de wissels werken goed en de aktieve lok rijdt ook prima, nu weer met verlichting. Geen problemen dus met de stroomvoorziening. Wat er mis is met die R37 lok weet ik niet maar ik kan er wel mee leven. Misschien kan ik een reset doen van deze dekoder - als iemand kan bevestigen dat dit het specifieke geluid niet wist?

« Laatst bewerkt op: 01 June 2021, 18:51:30 door JurS »
Groetjes, Jur