Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De (3d) knutsels van Ronald. door MOVisser
Vandaag om 13:53:30
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
  

Auteur Topic: Nederlandse architectuur in H0  (gelezen 5987 keer)

Ruben90

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
  • Vele beetjes maken een hoop
    • https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102521.0
Re: Nederlandse architectuur in H0
« Reactie #15 Gepost op: 22 mei 2021, 22:31:40 »
@ Marc: Weer wat geleerd! ;D Zelf ben ik van 1990, dus toen stonden er al een hoop metalen dozen. Nu ben ik wel benieuwd wat er dan wel gebruikelijk was bij industriegebouwen tijdens de wederopbouw. Het zal vast niet alleen uit bakstenen en hout bestaan. :P

@ Koen: interessante vraag inderdaad. Er zullen wel bij elk gebouw bepaalde regels zijn toegepast zodat bijvoorbeeld niet de hele constructie het begeeft bij windkracht 3. Qua industrie zal het wel wat meer functioneel zijn ontworpen zodat alles wat er gemaakt of opgeslagen wordt onder het dak past.

De Meneba fabriek in Wormerveer vind ik persoonlijk ook een fantastisch gebouw of naja het oude gedeelte dan. Heb volgens mij weleens gelezen dat dit uit ongeveer 1850 is. Mooi stukje Nederlandse bouwkunst uit de industriële revolutie. Overigens mag je een flinke baan hebben om alleen al dat oude deel van de fabriek goed tot zijn recht te laten komen..  :angel:

Verder ben ik zelf voorlopig nog even verzot op wat 17e eeuwse geveltjes uit Amsterdam met grote raampartijen op de benedenverdieping en niet al te veel verdiepingen. Wie weet wordt het wel een gezellig kerststraatje met sfeervol licht enzo.

Heeft er hier iemand trouwens nog een tip om H0 bakstenen in 3D op een gevel te krijgen? In 2D tekenen gaat heel goed, maar 3D is soms nog wat stuntelen..
Groet, Ruben

Bert Senden

  • Offline Offline
  • Berichten: 414
Re: Nederlandse architectuur in H0
« Reactie #16 Gepost op: 23 mei 2021, 08:11:59 »
Kijk ook eens op de site van : De Mijnen.nl
Hierop zijn een hele hoop oude fabrieksgebouwen te zien.

Gr. Bert.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10555
Re: Nederlandse architectuur in H0
« Reactie #17 Gepost op: 23 mei 2021, 14:08:03 »
Nu ben ik wel benieuwd wat er dan wel gebruikelijk was bij industriegebouwen tijdens de wederopbouw. Het zal vast niet alleen uit bakstenen en hout bestaan. :P
Beton, staal, baksteen, hout toch grotendeels. Materialen waren schaars waardoor er noodzakelijkerwijs redelijk zuinig werd gebouwd.
No dress rehearsel, this is our life.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4835
  • Modelspoor is emotie...
Re: Nederlandse architectuur in H0
« Reactie #18 Gepost op: 23 mei 2021, 15:39:59 »
Heeft er hier iemand trouwens nog een tip om H0 bakstenen in 3D op een gevel te krijgen? In 2D tekenen gaat heel goed, maar 3D is soms nog wat stuntelen..

Laten laseren in MDF? Kijk maar eens op de site van Huib Maaskant 'Avontuur in miniatuur'

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Nederlandse architectuur in H0
« Reactie #19 Gepost op: 23 mei 2021, 19:09:18 »
Hoi,

Kijk eens naar deze website: BOEI: Herbestemmen industrieel / Cultureel Erfgoed en Beeldbank 12.000 foto's Boei-fotograaf Jan van Dalen online. Vroeger had hij een eigen webzijde. Geeft een mooi beeld van industriële gebouwen in Nederland. Ook uit de wederopbouw periode.

Vaak is de stijl te herkennen door veel beton, staal en (redelijk veel) glas en een beetje sober. Je kan het vaak ook zien bij woningen en woonwijken. Hoe ze zijn opgezet dat straalt een bepaalde periode uit.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10555
Re: Nederlandse architectuur in H0
« Reactie #20 Gepost op: 23 mei 2021, 19:17:18 »
Laten laseren in MDF? Kijk maar eens op de site van Huib Maaskant 'Avontuur in miniatuur'
Alleen bouwt Huib in 0 (1:43,5) en Ruben in 1:87, wel iets om rekening mee te houden.
« Laatst bewerkt op: 23 mei 2021, 19:18:54 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Nederlandse architectuur in H0
« Reactie #21 Gepost op: 23 mei 2021, 19:37:30 »
Inderdaad daar mag je rekening mee houden. De schaal heeft zeker invloed op de manier van graveren en het snijden.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

SuperSylvester

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
Re: Nederlandse architectuur in H0
« Reactie #22 Gepost op: 23 mei 2021, 21:15:55 »
Om in 3d een bakstenen muur te maken is vrij eenvoudig. Je moet niet de bakstenen zelf tekenen maar de voegen uit je basisrechthoek halen net zoals je
dat met een cutter ook doet. Ik neem de voegen 0,4mm hoog en ook 0,4mm diep, beetje experimenteren.

Teken 1 horizontale voeg en 1 kleine verticale, de rest is copy/paste...hoef je alleen nog de tussenafstand te bepalen, dit worden dan de afmetingen van je bakstenen.

Leuk onderwerp.



Groeten, Jack. Don't only practice your art, but force your way into it's secrects. For it, and knowledge can raise man to the Divine - Ludwig Van Beethoven

Ruben90

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
  • Vele beetjes maken een hoop
    • https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102521.0
Re: Nederlandse architectuur in H0
« Reactie #23 Gepost op: 24 mei 2021, 00:36:54 »
Bedankt voor de reacties. (y)

Met lasersnijden/-graveren heb ik al ervaring. Met Autocad tekende ik dan elke laag in 2D en zette de tekening dan om in een pdf bestand om dit vervolgens bij snijlab te kunnen bestellen. Het resultaat was altijd goed.

Nu wil ik eens kijken hoe mooi het kan worden met 3D printen. De kozijnen en gevel zelf zullen niet al te moeilijk zijn. Qua 3D bakstenen op de gevel dacht ik eerst om steen voor steen met ‘presspull’ op 0,5mm hoogte te zetten. Dit is alleen wel een monnikenwerk. Zou een goeie 3D printer ook nette voegen van 0,2mm aan kunnen? Of smelt dit dan alsnog dicht? Voor mij is het in ieder geval nieuw, maar het lijkt mij wel leuk om daar wat meer van te leren. Voor kleine onderdelen zoals de ramen met kleine ruitjes is het wel een uitkomst. ;D
Groet, Ruben

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 677
Re: Nederlandse architectuur in H0
« Reactie #24 Gepost op: 24 mei 2021, 10:16:20 »
Ik print bakstenen gevels met 10 rijen stenen per cm en een voeg van ca 0,2 en dat gaat uitstekend. totale dikte 1,6 mm, voegdiepte ca 0,4 Ontwerp alles met tinkercad, voldoet prima voor mijn doeleinden.  Printer is een simpele anet a8 die ik dmv een aantal verstevigingen een stuk stabieler heb gemaakt, nozzle is 0,3. Heeft wel een tijdje geduurd voordat ik het hele proces onder controle had, maar dat is inherent aan 3dprint.

grtz rob

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3710
    • MCKmodelbouw
Re: Nederlandse architectuur in H0
« Reactie #25 Gepost op: 26 mei 2021, 10:33:49 »
Er zijn geen overzichtswerken over industriële gebouwen, maar het kan geen kwaad om in bepaalde wijken van een stad te kijken waarvan je weet wanneer het ontwikkeld is. Rondom oude stationsgebouwen vind je bijvoorbeeld vaak industrie rond 1900, in een naoorlogse stadsuitleg weer rond 1950. Dit kan een eerste uitgangspunt zijn om gebouwen te zoeken die je aanspreken. Zelf vind ik het overzichtswerk Bouwen in Nederland 600-2000 (Bosma, 2007, Waanders) erg prettig werken. Het laat alle soorten gebouwen zien in een chronologische opbouw. Je leest veel onder de context en de architectuurstijlen worden uitgebreid behandeld.

Koen, jouw vermoeden is deels juist. Vroeger was de architect minder gebruikelijk dan tegenwoordig. Meestertimmermannen, meestermetselaars (later aannemers) of beeldhouwers bepaalden nog tot ver in de negentiende eeuw de manier waarop er gebouwd werd. Hoewel de gilden door koning Napoleon waren afgeschaft bleven deze groepen nog wel op dezelfde manier doorwerken. Daarom blijf ik de term 'meester' gemakshalve nog even gebruiken. Het architectenberoep was een nieuw beroep in ontwikkeling en nog niet breed erkend. Een goede architect was schaars. Richting het einde van de negentiende eeuw was dat al wel anders. Daarnaast werden gebouwen gebruikt om je maatschappelijke status te laten zien. Een loods was dus al snel mooi gebouwd om te laten zien dat je het als bedrijf goed deed. Arbeid kostte natuurlijk ook weinig geld. Hoe dan ook bouwde men wel altijd degelijk en veilig, maar het was deels ook trial-and-error. Opzichters en bouwmeesters wisten goed hoe een gebouw gebouwd moest worden en pasten standaard principes toe.

Gr, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: Nederlandse architectuur in H0
« Reactie #26 Gepost op: 26 mei 2021, 13:00:03 »
Wat nog wel eens helpt is om een bestemmingsplan op te zoeken, bijvoorbeeld via de site ruimtelijkeplannen.nl. Daarin staat ook de ontstaansgeschiedenis van een gebied, met kaarten en foto’s.

Als bestuursambtenaar is dat voor mij een logische ingang, maar waarschijnlijk niet voor mensen die een ander beroep uitoefenen.

Wolter D.
Moins mais mieux.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Nederlandse architectuur in H0
« Reactie #27 Gepost op: 26 mei 2021, 13:12:54 »
Komt natuurlijk bij dat men in de begintijd (de hele oude gebouwen) geen tot weinig foto's gemaakt werd en vanaf een tekening gebouwd werd. Elk gebouw werd gebouwd naar zijn functie.
Denk dat er toendertijd weinig is vastgelegd laat staan dat het te lezen of te vinden is op het www.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Ruben90

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
  • Vele beetjes maken een hoop
    • https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102521.0
Re: Nederlandse architectuur in H0
« Reactie #28 Gepost op: 27 mei 2021, 18:06:52 »
@ Borotof: Thnx voor de tip! Het werkt prima:


De gevel in 3D, het begint er op te lijken! De kozijnen wil ik later apart laten printen ivm schilderen.


De winkel nog zonder ramen.


Detail van de bovenste verdieping. Het raam van de zolder moet ook nog in 3D omgezet worden.

Met de tijd hoop ik een leuke serie NL geveltjes te kunnen maken. (y)
Groet, Ruben

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8387
  • Nooit uitgeklust....
Re: Nederlandse architectuur in H0
« Reactie #29 Gepost op: 27 mei 2021, 19:46:17 »
Gaaf!!!