Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 13:02:11
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
  

Auteur Topic: De bouw van ''Industriepark'' NL in spoor N.  (gelezen 16026 keer)

Niels81

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
Re: De bouw van ''Industriepark'' NL in spoor N.
« Reactie #15 Gepost op: 23 mei 2021, 09:17:57 »
Hoi Koen,

Het zwart wat ik heb aangebracht vind ikzelf too much en dat zal ik nog gaan veranderen.

Groet,
Niels
Industriepark NL in spoor N

Niels81

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
Re: De bouw van ''Industriepark'' NL in spoor N.
« Reactie #16 Gepost op: 23 mei 2021, 10:22:46 »
Goedemorgen,

Ik wil nog een paar dingen toelichten over mijn baan die wellicht interessant zijn;
Aansturing, de treinen rijden digitaal. De wissels worden analoog bediend, dit lijkt mij zelf de leukste manier van rijden.

Scenario,
Het is een NL landschap maar verder is alles volkomen fictief. Er zal dus niks 1 op 1 met de werkelijkheid worden nagebouwd.

Kolen;
Het kolenlaadpunt is gelegen aan een haven. De kolen worden per schip aangevoerd. De haven zal slechts voor een klein deel in beeld worden gebracht, er zal dus geen schip te zien zijn die kolen komt lossen. Tegenover het kolengedeelte zal een tankenpark komen. Hier zullen gastankers en olietankers worden gelost ,ook weer buiten beeld.
Omdat ik de kolentreinen niet onnodig rondjes wil laten rijden wil ik een lospunt voor kolen creëren. Dit zal plaats vinden op het terrein van een cokesfabriek of kolencentrale o.i.d.

Dorp;
In eerste instantie had ik voor ogen om alleen goederentreinen te laten rijden zonder enig huisje of straat. Hier ben ik op teruggekomen en in een hoek van de baan komt er toch wat te staan. Recentelijk kwam ik op het idee dat het leuk zou zijn om een straatspoor aan te leggen. Ik had hiervan een aantal voorbeelden gezien online en in tijdschriften. Het idee zou dan zijn om een spoordorp (deel ervan) te ontwikkelen dat voor zijn voorziening volledig afhankelijk is van het spoor en niet door vrachtwagens. [De dorpswinkels krijgen dan hun spullen geleverd door de trein net als, het lokale tankstation, de cafés, bouwmarkt etc.]  Dit plan is nog in ontwikkeling.

Binnenkort meer!

Groet, Niels
Industriepark NL in spoor N

Niels81

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
Re: De bouw van ''Industriepark'' NL in spoor N.
« Reactie #17 Gepost op: 27 mei 2021, 20:30:03 »
Goedenavond iedereen,

Hier weer een update van Industriepark.

Zoals ik benoemd heb in de vorige post wil ik naast het kolenoverslagbedrijf (ik noem het nu zo) ook een fabriek of bedrijf realiseren die kolen ontvangt voor hun industrieproces. Ik had hiervoor 2 opties in gedachten,
-cokesfabriek
-kolencentrale
Uiteindelijk ben ik voor de eerste optie gegaan en ik wil een deel van een cokesfabriek gaan nabouwen. Als eerst ben ik gaan uitwerken hoe ik het spoor wilde leggen, mét een losput, en daarop het fabrieksterrein verder inplannen. Het spoor op het fabrieksterrein naar de losput toe takt af van het hoofdspoor op de baan.
 
Wederom een matige foto van het baanplan maar ik denk dat het een en ander verduidelijkt.


De gebouwen die ik er in heb geplaatst zijn de cokesfabriek en kolentoren van Walthers Schaal N. Deze zijn voor zover ik weet niet meer verkrijgbaar en derhalve zal ik het zelf moeten bouwen. Voor de losput te realiseren heb ik de inspectiekuilen van Faller gekocht. Ik ben begonnen met die aan te passen zodat ik de kolenwagons (kan lossen).


Nadat ik de gaten naast het spoor had gemaakt heb ik het matzwart gespoten en alles goed laten drogen. Daarna heb ik de spoorstaven er op gelijmd.


Industriepark NL in spoor N

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: De bouw van ''Industriepark'' NL in spoor N.
« Reactie #18 Gepost op: 27 mei 2021, 21:02:37 »
Wat voor trechter zoek je precies?

Heb je een merk/nr?

Een beetje zaak heeft alle bekende merken en heb er al diverse gezien.
Miss niet voorradig maar dat vergt dan wat geduld.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 27 mei 2021, 21:04:48 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Niels81

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
Re: De bouw van ''Industriepark'' NL in spoor N.
« Reactie #19 Gepost op: 28 mei 2021, 19:47:33 »
Wat voor trechter zoek je precies?

Heb je een merk/nr?

Een beetje zaak heeft alle bekende merken en heb er al diverse gezien.
Miss niet voorradig maar dat vergt dan wat geduld.

Gr Koen.

Hoi Koen,
Ik bedoelde de cokesfabriek van Walthers. Heeft serienummer 933-3806.

Deze is nergens meer verkrijgbaar, behalve op een veiling misschien. ;)

Industriepark NL in spoor N

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: De bouw van ''Industriepark'' NL in spoor N.
« Reactie #20 Gepost op: 28 mei 2021, 20:59:13 »
Ik zou regelmatig ff struinen over het www met artikel nr en naam in de Google zoekbalk.
Wellicht vind je iets, kwam er 1 op Ebay tegen.
Ws doet degene die ze hebben doen ze nu niet weg maar over een tijdje wel.

Je weet maar nooit.

Verder kun je ook eens bij Joswood kijken voor lasercut modellen.
Anders valt er vast wel iets te maken met Faller of Kibri.

Moet er bij zeggen dat ik nog maar kort N rijdt en in industriegebouwen in HO denk.
Maar er is redelijk wat verkrijgbaar in N.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 28 mei 2021, 21:05:14 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Niels81

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
Re: De bouw van ''Industriepark'' NL in spoor N.
« Reactie #21 Gepost op: 28 mei 2021, 21:32:47 »
De afmeting van de baan is ruwweg 266 x 90 cm. De baan is met zijn 90 cm dus vrij diep en zou tijdens ontsporen of kortsluiting een probleem kunnen zijn. De baan was echter dusdanig gevorderd dat ik toen ik dit inzag, na tips van andere modelspoorders, toch had besloten het hierbij te laten en de diepte voor lief te nemen. Wel heb ik zitten broeden op een idee hoe ik het spoor achterin iets beter bereikbaar kon maken, zonder dat dit ten koste ging van al te grote aanpassingen aan de tafel. Ik bedacht dat het spoor wellicht iets gemakkelijker te bereiken zou zijn als dit hoger dan de rest van de baan zou komen te liggen.

Echter ik wilde wel het NL landschap behouden dus bijv. bergen zouden hier niet inpassen.. En zo kwam ik terug op een idee dat ik had laten varen voor deze baan, namelijk, een spoordijk.!
Zaak was nu wel om eerst met de spoordijk te starten omdat hij achterin kwam te liggen. Ook werk ik graag van achter naar voren.
Op deze manier heb ik ook minder last hebben van eventuele gebouwen die voor het spoor in de weg zouden staan om bijv. een gestrande trein weg te halen dus minder kans op beschadiging van de reeds aangebrachte scenery.
De cokesfabriek en losput moesten voorlopig even wachten.

De spoordijk moest aan een aantal voorwaarden voldoen;
-De helling moest al beginnen in de bocht, anders werd de afstand naar mijn mening te kort.
-Omdat de helling al in de bochten zou beginnen en eindigen, moest er in de hellende bochten een verkanting komen.

Om die te realiseren ging ik aan de slag met verschillende materialen;

Dit was een poging met  grote gaten vuller van Alabastine;


Ik had verder nog een niet noemenswaardige poging met piepschuim gedaan maar aangezien ik niet in het bezit ben van een piepschuimsnijder werd dit een flop en voer voor de vuilnisbak.
Na wat positieve recensies te hebben gelezen over styrofoam/XPS voor modelbouw ben ik me daar in gaan verdiepen. Het wrange is dat in de buurt waar ik woon voorheen de fabriek stond die dat spul produceerde en aangezien er in die tijd veel mensen voor die fabriek werkten en er via hun werk gemakkelijk aan konden komen was dat spul in overvloed aanwezig als isolatie materiaal bij huizen en schuurtjes. Echter die fabriek is nu al jaren gesloten en daarmee is ook dat spul in onze regio min of meer verdwenen.
Bij de lokale bouwmarkten was er niet veel te vinden. Na enig zoeken vond ik een dakdekker die het spul nog kon leveren dus zogezegd zo gedaan.
Thuis aangekomen met het spul vrijwel meteen begonnen met de rails uit te lijnen op de plaat en de hoogte van de spoordijk te bepalen.





Nadat ik de bochten ook had uitgezet meteen maar begonnen met snijden en na een aantal pogingen waar wat uurtjes werk in gingen zitten kreeg ik dit eerste resultaat;

url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/Fdk7LzBESB2hXunJz8AQgQ-60b13e2f7a7de.jpg][/url]

En weer iets verder;



Om dan na een aantal avondjes lekker bezig te zijn geweest;





Volgende keer, de aankleding van de spoordijk!

Industriepark NL in spoor N

Niels81

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
Re: De bouw van ''Industriepark'' NL in spoor N.
« Reactie #22 Gepost op: 28 mei 2021, 21:37:24 »
Ik zou regelmatig ff struinen over het www met artikel nr en naam in de Google zoekbalk.
Wellicht vind je iets, kwam er 1 op Ebay tegen.
Ws doet degene die ze hebben doen ze nu niet weg maar over een tijdje wel.

Je weet maar nooit.

Verder kun je ook eens bij Joswood kijken voor lasercut modellen.
Anders valt er vast wel iets te maken met Faller of Kibri.

Moet er bij zeggen dat ik nog maar kort N rijdt en in industriegebouwen in HO denk.


Maar er is redelijk wat verkrijgbaar in N.

Gr Koen.

Zeker weten, en er komt naar mijn mening steeds meer.
N-spoorstore heeft vaak leuke dingen die soms vrij exclusief zijn zoals originele NS seinen.

Naar de cokesfabriek zoek ik intussen al een aantal jaren helaas zonder resultaat, maar komt vast wel goed.

groet,
Niels
Industriepark NL in spoor N

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: De bouw van ''Industriepark'' NL in spoor N.
« Reactie #23 Gepost op: 03 juni 2021, 16:32:20 »
Nadat alles was gedroogd en alle bekisting was weggehaald heb ik de vloer gekleurd met betonverf van Faller.

Hier kan je een pak variatie in aanbrengen met andere tinten variërend tussen grijs en beige. Zal een stuk levendiger zijn dan het 'doodse' Faller betonrijs. Wegenisbeton is practisch wit van kleur.
Bovendien heb je op een terminal ook nog een heleboel vlekken door verontreinigingen.

Citaat
En hier staat de kolentrechter. Er onder heb ik de vloer zwart gemaakt maar dit is nog geen eyecatcher vind ik ::)
en heeft nog wat werk nodig.

Ik zie dat je ben tgaan borstelen voor de kolenverontreiniging. Waarschijnlijk daardoor ben je eerder teleurgesteld door het effect.
Leen een make-up spons van moeder de vrouw of nog beter een nieuw schuursponsje uit de keuken.
Met de zachte kant moet je dan de vervuiling zachtjes gaan opbouwen door te tamponeren met een bijna droog sponsje.
Eerst zie je niets liggen, maar gaandeweg wordt het vlekkerig zwart.
Daarna is het zaak de boel verder te vervuilen en af te werken met kleine kolen en zwart pigmentpoeder, maar altijd heel voorsichtig en met zeer weinig materiaal.
Het gaat er snel over.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

Niels81

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
Re: De bouw van ''Industriepark'' NL in spoor N.
« Reactie #24 Gepost op: 05 juni 2021, 21:28:42 »
Hoi Frans,

Bedankt voor de tip :laugh: ik ga dat zeker proberen met dat schuursponsje (y).
Terug opnieuw in de wegenverf en daarna aan de slag!

Wordt vervolgt!
Industriepark NL in spoor N

Niels81

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
Re: De bouw van ''Industriepark'' NL in spoor N.
« Reactie #25 Gepost op: 06 juni 2021, 08:44:26 »
Hallo, hier weer een update van Industriepark.

Voordat ik begon met de aankleding van de dijk heb ik eerst spoor op de dijk gelegd om te bepalen waar de wissel moet komen voor het spoorlijntje dat aftakt van het hoofdspoor naar de kolenput. Van daaruit kon ik ook de precieze plek bepalen waar de kolenput moest komen.


Industriepark NL in spoor N

Niels81

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
Re: De bouw van ''Industriepark'' NL in spoor N.
« Reactie #26 Gepost op: 06 juni 2021, 09:10:48 »
Na wat passen en meten kon ik een goed beeld krijgen van de exacte plek, waar de kolenstort-put zou moeten komen.


Rails leggen om de exacte plek van de kolenstort te bepalen



Daarna aan de slag gegaan en met mijn (ahum) houtbewerkingsskills een verlaging in de multiplex gemaakt. Omdat ik niet té diep wilde gaan in de multiplex, heb ik het kolenlijntje voorzien van een dubbele laag kurk, 4mm ipv de gebruikelijke (bij mij) 2mm.

url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/fullsizeoutput-1187-60bc73557c6ce.jpg][/url]



Niet echt netjes maar dit gaat toch uit het zicht gewerkt worden. Naderhand had ik nog even de bodem geschilderd met matte zwarte verf voor de looks. Helaas hier geen foto van zie ik net :-\.
Industriepark NL in spoor N

Niels81

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
Re: De bouw van ''Industriepark'' NL in spoor N.
« Reactie #27 Gepost op: 06 juni 2021, 09:21:29 »
Met dat gedaan ben ik verder gegaan met de dijk door deze te voorzien van een laagje groene verf om die onnatuurlijke kleur weg te krijgen.





Nog even een paar technische details tussendoor(). Zoals jullie misschien wel al hebben gezien op een paar foto's heb ik hier en daar wat stukken rails liggen met draad er aan gesoldeerd.
Klopt ik heb namelijk mijn baan voorzien van een ringleiding voor de voeding van het spoor en 1 voor de voeding van wissels en ontkoppelaars. Later zal hier nog een ringleiding aan toegevoegd worden voor voeding van verlichting.
Ik zal hierover binnenkort ook wat foto's posten.
Industriepark NL in spoor N

Niels81

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
Re: De bouw van ''Industriepark'' NL in spoor N.
« Reactie #28 Gepost op: 06 juni 2021, 09:32:55 »
Nadat de verf op de dijk was gedroogd ben ik het spoor gaan leggen en klaar gaan maken om te gaan ballasten.


voedingsdraadjes weggewerkt en overgang gemaakt van 2 laags kurk naar 1 laags mét vervanging in de bocht


verkanting hier goed te zien gemaakt met schilderstape (meerdere laagjes op elkaar)


spoor vastgezet met speldjes voordat er geballast werd


aanbrengen van ballast
Industriepark NL in spoor N

Niels81

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
Re: De bouw van ''Industriepark'' NL in spoor N.
« Reactie #29 Gepost op: 06 juni 2021, 09:45:12 »
Heerlijk die auto-correctie van de computer  >:(

De speldjes kon ik soms niet diep genoeg krijgen om het spoor goed op de ondergrond te drukken. Fleischmann/Roco heeft nogal de neiging om bol te staan, andere merken ook? Zelf geen ervaring mee..
Om te voorkomen dat het spoor bol ging staan heb de speldjes voorzien van de stukjes isolatie van de voedingsdraadjes die ik her en der overhield. Dit werkt fantastisch om het spoor op de ondergrond vast te pinnen.

url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/q1RKmy5qTXemIGhZANhhpw-60bc7be0ea2f0.jpg][/url]

Nadat ik de spoordijk zover had geballast, werd het tijd om het te fixeren.
Ik gebruik hierbij voorstrijkmiddel van de bouwmarkt. Ik had dit gelezen op nproject en ik moet zeggen dat spul werkt heel goed!



url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/U-E608Y5Rs2b-LF0joWpfQ-60bc7c066dee0.jpg][/url]


Industriepark NL in spoor N